Gæster på fredag

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Gæster på fredag

Indlægaf Daphne » 3. feb 2016, 12:42

Jeg er kommet til at invitere gæster på fredag, for at fejre min bachelor-titel :) Vi bliver 8 personer, og jeg vil gerne have noget fint, men stadig nem mad. Med nemt mener jeg, at jeg ikke skal stå konstant i køkkenet den sidste time - men at det f.eks. kan forberedes dagen før eller om formiddagen, og så bare ind i ovnen.

Jeg har faktisk luret lidt på Beef Wellington, da jeg så en nem opskrift på portionspakker. Og nogle foreslår at man gør det hele klart og smider det i køleskabet indtil det skal i ovnen. Men tror desværre at det bliver for dyrt - medmindre man kan bruge andet end oksemørbrad?
Så overvejede jeg, hvad det ellers kunne blive. Måske indbagt svinemørbrad - er det godt? Er lidt i tvivl om jeg har prøvet det.
Jeg tænker i hvert fald et helt stykke kød af en art, uden at det bliver alt for dyrt. Evt. langtidsstegt i stegeso, så det bliver godt mørt?

Tilbehør har jeg lidt løse idéer, men hvis der lige dukker den helt rigtige op herinde, så er det bestemt ikke af vejen :)

Og evt. dessert-forslag? Jeg kunne selvfølgelig bare snupper den klassiske med brownie, is og lidt frugt. Men igen kunne det jo lige være, at der var den helt rigtige idé herinde :)

Der går alt for lang tid imellem, at vi får gæster her hvor vi bor nu, så er lidt på bar bund :genert:
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9018
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Gæster på fredag

Indlægaf Purple Haze » 3. feb 2016, 16:14

ovnbagt svinemørbrad kan blive rigtig godt.
Nogle kartofler i ovnen af en art som tilbehør, evt. flødekartofler og salat

Det kunne jeg godt finde på :)
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Zilla
Indlæg: 39
Tilmeldt: 12. jan 2016, 08:50
Kort karma: 3
Likede indlæg: 18

Re: Gæster på fredag

Indlægaf Zilla » 3. feb 2016, 17:05

Tiramisu er rigtig nemt at lave til dessert, og så skal det laves dagen i forvejen
2
Brugeravatar
Pussikat82
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:05
Kort karma: 611
Likede indlæg: 2922
Kontakt:

Re: Gæster på fredag

Indlægaf Pussikat82 » 3. feb 2016, 18:29

Lægger lige hovedet i blød med hovedretter, men et par desserter kan jeg godt komme med forslag til :)

Dooley's-mousse med karamelliseret nøddeknas. Moussen kan laves dagen før (det kan nødderne også), så ved servering (kan gøres et en 3-4 timer i forvejen) skal den bare pyntes med lidt flødeskum og et drys nødder http://thebigmeowski.blogspot.dk/2015/12/dooleys-mousse-med-karamelliseret.html

Billede


Hindbærtærte med marcipan. http://thebigmeowski.blogspot.dk/2013/09/hindbrtrte-med-marcipan.html Imponerende flot tærte, som kan laves på forhånd og fryses ned. Det tager lidt tid at lave den, så det skal der selvfølgelig være, men den kan godt laves f.eks. dagen før uden at fryse den ned. Den her version er relativt syrlig og skal serveres med en sød vaniljeis (Hansens er fantastisk til den). Vil du hellere have en lidt sødere tærte (almindelig tærte-sød, som kan spises, som den er), ligger der en kaffebordsversion af tærten også på bloggen. Lun tærten let, før den serveres.

Billede
1
Homer: Kids. From now on there are three ways of doing things:
the right way, the wrong way, and the Max Power way.
Bart: Isn't that just the wrong way?
Homer: Yes, but faster.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Gæster på fredag

Indlægaf Pandesteg » 3. feb 2016, 19:02

Cheesecake med noget bærhalløj på toppen!! :ivrig: :ivrig:
2
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Gæster på fredag

Indlægaf Daphne » 4. feb 2016, 09:59

Mums - det lyder lækkert altsammen! :ivrig:
0
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6644
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1182
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9550

Re: Gæster på fredag

Indlægaf FrøkenM » 4. feb 2016, 10:47

Fyldt mørbrad er godt :savl:

Her har der været stor succes med at fylde den med soltørrede tomater og omvikle i bacon :)
1
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
Zilla
Indlæg: 39
Tilmeldt: 12. jan 2016, 08:50
Kort karma: 3
Likede indlæg: 18

Re: Gæster på fredag

Indlægaf Zilla » 4. feb 2016, 12:37

Tiramisu:

Ingredienser
2 bøtter mascarpone
6 æggeblommer (pastuoriserede)
150 g. flormelis
1 tsk. vanillie sukker
1/4 l. piskefløde
3 æggehvider (pastuoriserede)
Ladyfingers
Stærk kaffe
Marsala likør
Usødet kakao

Kom ladyfingers i et (firkantet) fad. Overhæld med kaffe og likør (andet end marsala kan godt bruges).
Pisk æggehvider i en skål.
Pisk fløde i en anden skål.
Pisk æggeblommer og flormelis og vanillesukker i en 3. (stor) skål.
Bland mascapone i æggeblommerne og pisk igen, så klumperne udrøres.
Vend de 3 ting sammen i den store skål.

Hæld ca halvdelen af mascaponemassen over ladyfingers.
Læg et lag ladyfingers mere, og overhæld godt med kaffe og likør.
Hæld resten af mascaponemassen over og drys med kakao vha en sigte.

Lad den stå og trække (gerne til næste dag). Hvis den skal transporteres eller lignende, kan man med fordel vente med at drysse med kakao.
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Gæster på fredag

Indlægaf Pandesteg » 4. feb 2016, 12:55

Jeg ville lave indbagt svinemørbrad i butterdej. :lun:
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Daphne
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:19
Kort karma: 575
Likede indlæg: 3529

Re: Gæster på fredag

Indlægaf Daphne » 6. feb 2016, 19:28

Tusind tak for inputs - jeg vil prøve flere af dem ved lejlighed :)

Jeg endte med at gå op og spørge slagteren, hvad hun havde netop den dag, som kunne laves i gryde. Det endte med noget oksesteg (bov tror jeg?), som blev brunet af og smidt i en suppegryde med vand, løg, laurbær, salt og peber i 3 timer. Det var det møreste kød - slet ikke til at skære pænt. Det havde hun også sagt deroppe, men smagen og mørheden gør virkelig op for det :savl: Og saucen blev skøn - lidt piskefløde, jævning, salt, gastrik og kulør - så var den hjemme. En hel spandfuld, hvilket var heldigt, da gæsterne spiste og spiste :D Tilbehøret var hasselbach kartofler, grønne bønner, ovnstegte cherrytomater, smørstegte gulerødder og karameliserede perleløg.

Desserten skulle have været brownie med jordbær og is, men de jordbær var dårlige, da jeg nærstuderede dem i butikken. Så endte med lækker chokoladelagkage fra bageren :)

Gæsterne var vilde med maden, så det var rigtigt dejligt :)
6

Tilbage til "Mad og drikke"