Bliver 500g hakket oksekød det nye kaviar og Champagne?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Umulius
Indlæg: 215
Tilmeldt: 2. apr 2019, 11:58
Kort karma: 20
Likede indlæg: 251

Re: Bliver 500g hakket oksekød det nye kaviar og Champagne?

Indlægaf Umulius » 14. okt 2021, 11:27

Kakadu skrev:Lidt sandhed må der alligevel være over det, eftersom udsagn af den karakter altid afføder reaktioner, der oftest er ude af proportioner. Jeg kan ikke lade være med at tænke, at folk reagerer som de gør, fordi de inderst inde godt ved, der er noget om snakken.

Som min mor siger: Veganere er dybt irriterende. Og det allerværste ved dem er, at de har ret.


Det her indlæg/argument forstår jeg ikke. Jeg kommer uvilkårligt til af tænke på vaccinationsdebatter. Og debatter om dødsstraf. Jeg synes, der er ophedede debattører på begge sider af bordet i disse debatter, men betyder det at dem der er mest irriterende har ret?

Og så forstår jeg ikke hvad “ude af proportioner” betyder i denne sammenhæng! Moralisering er for mig ude af proportioner, men jeg tror, du mener udsagn fra carnivores - eller hvad?
4
JoyNips
Indlæg: 12084
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33983

Re: Bliver 500g hakket oksekød det nye kaviar og Champagne?

Indlægaf JoyNips » 14. okt 2021, 11:34

kartoffelpizza skrev:
Herhjemme spiser vi meget blandet og jeg holder meget af både vegetariske retter, veganske retter og retter med kød. Hvorfor er det trist hvis man finder livskvalitet i bl.a at spise kød?


Jeg læser ikke at der står bl.a noget sted.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Sofakartoflen
Indlæg: 3813
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 428
Likede indlæg: 9006

Re: Bliver 500g hakket oksekød det nye kaviar og Champagne?

Indlægaf Sofakartoflen » 14. okt 2021, 11:37

JoyNips skrev:
Sofakartoflen skrev:Jeg synes, det er virkelig ærgerligt, at indlæg, der handler om, at det er svært for os at omstille os, skal gøres til, at vi har issues med vegetarer eller veganere. Faktisk bliver jeg vældig provokeret af det. Hvorfor det behov for at polarisere eller konfrontere?

Jeg har intet problem med, at folk er vegetarer eller veganere. Vi forsøger også at leve miljøvenligt, det er ligger bare ikke inden for vores evner og muligheder at lægge vores kost så meget om, hvis vi stadig skal have livskvalitet i vores tilværelse.


Ordet issue blev valgt i mangel af bedre. Se bort fra dét hvis du finder det provokerende. Pointen er, at jeg oplever adskillige kødspisere - også her i tråden - have fordomme om, hvad man spiser hvis man ikke spiser kød.

Og så synes jeg da det er vældigt trist hvis ens livskvalitet afhænger af at man spiser animalske produkter.


I mine øjne er du godt nok lidt nedladende :).

Jeg beskriver, at jeg har fulgt et link og set på madplan. Så det er ikke en fiks ide, som jeg har fået i hovedet. Det er heller ikke en fordom, når jeg skriver, at der er meget, jeg ikke vil kunne spise. Mit problem er ikke, at jeg ikke bryder mig om salat eller de fleste almindelige grønsager. Jeg kan bare bedst lide almindelig dansksmagende ikke-stærkt mad. Og så har jeg simpelthen ikke mentalt overskud/kognitive evner til at sætte mig ind i en hel ny måde at tænke mad på. (jeg er heller ikke særlig interesseret i madlavning)

Min livskvalitet er ikke afhængig af at spise animalske produkter, den er afhængig af, at jeg får mad, jeg synes, smager godt.
6
Brugeravatar
SødeSkelet
Indlæg: 284
Tilmeldt: 26. jun 2016, 15:12
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1251

Re: Bliver 500g hakket oksekød det nye kaviar og Champagne?

Indlægaf SødeSkelet » 14. okt 2021, 11:37

Jeg betragter nok ikke oksekød som sådan som decideret luksus, men vis bestræber os generelt på at skære ned på kødforbruget i vores familie, og når jeg bare skal sørge for mad til mig selv – ude eller hjemme – spiser jeg overvejende vegetarisk.

Jeg har dog - i hvert fald lige nu – svært ved at forestille mig at overgå til en 100 % plantebaseret kost. Både fordi jeg er glad for kød, og fordi jeg i arbejdsmæssige sammenhænge rejser og opholder mig i dele af verden, hvor animalske produkter mere eller mindre udgør grundlaget for folks eksistens, og hvor det ligesom er det, man bliver budt på, når folk vil byde en velkommen.

Men jeg tror også, at Kakadu har ret i, at forbruget af kød - for mange af os – i hvert fald delvist hviler på fortrængning. I min hjemby lå der engang et stort slagteri, hvor unge mennesker ofte fik sommerferiejob, og det var rimeligt almindeligt, at de, i hvert fald for en tid, holdt op med at spise kød – også selvom det dengang, i 80’erne, blev betragtet som rimeligt sært at være vegetar. Jeg har selv været med til at slagte dyr – ikke på et slagteri, men i private sammenhænge, og det på den måde at tage et liv har jeg faktisk oplevet som meget voldsomt: Ikke forkert, men bare voldsomt. Og efterfølgende, når jeg har spist dyret, har jeg tit siddet med en følelse af ærefrygt og taknemmelighed, som jeg bestemt aldrig har siddet med, når jeg har lavet frikadeller af hakket kød fra supermarkedet.
1
Sofakartoflen
Indlæg: 3813
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 428
Likede indlæg: 9006

Re: Bliver 500g hakket oksekød det nye kaviar og Champagne?

Indlægaf Sofakartoflen » 14. okt 2021, 11:40

JoyNips skrev:
kartoffelpizza skrev:
Herhjemme spiser vi meget blandet og jeg holder meget af både vegetariske retter, veganske retter og retter med kød. Hvorfor er det trist hvis man finder livskvalitet i bl.a at spise kød?


Jeg læser ikke at der står bl.a noget sted.


Men læser du, at der står udelukkende noget sted?
1
Brugeravatar
oOxXxOo
Indlæg: 558
Tilmeldt: 8. feb 2016, 18:56
Kort karma: 74
Likede indlæg: 546

Re: Bliver 500g hakket oksekød det nye kaviar og Champagne?

Indlægaf oOxXxOo » 14. okt 2021, 11:57

landsbytossen skrev:
oOxXxOo skrev:Jeg er oprigtigt forundret over hvordan man kan sætte sig ned, med korslagte arme og sige: "det har jeg altid gjort og det bliver jeg ved med" når der er tydelige tegn på at produktion af animalier belaster klimaet.. End ikke skyggen af eftertanke, men kun med hovmod.

Så gør du sikkert andre ting, som belaster klimaet, jeg synes er overflødigt.


Du er mere end velkommen til at oplyse mig, forskellen er hvordan man reagerer. Jeg kunne aldrig drømme om ikke at tage det til efterretning. F.eks sådan noget som tomater. Jeg har altid købt dansk hvis muligt, indtil den dag jeg fandt ud af at danske tomater belaster klimaet pga den mængde lys og varme der skal til for at producere tomaterne herhjemme.
Kan du se forskellen?
Det er ikke et spørgsmål om at man ikke gør noget der belaster miljø og klima, men måden man ser på tingene.

Det er den meget bombastiske udmelding jeg har det enormt svært med..
3
JoyNips
Indlæg: 12084
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33983

Re: Bliver 500g hakket oksekød det nye kaviar og Champagne?

Indlægaf JoyNips » 14. okt 2021, 12:17

Sofakartoflen skrev:
JoyNips skrev:
Sofakartoflen skrev:Jeg synes, det er virkelig ærgerligt, at indlæg, der handler om, at det er svært for os at omstille os, skal gøres til, at vi har issues med vegetarer eller veganere. Faktisk bliver jeg vældig provokeret af det. Hvorfor det behov for at polarisere eller konfrontere?

Jeg har intet problem med, at folk er vegetarer eller veganere. Vi forsøger også at leve miljøvenligt, det er ligger bare ikke inden for vores evner og muligheder at lægge vores kost så meget om, hvis vi stadig skal have livskvalitet i vores tilværelse.


Ordet issue blev valgt i mangel af bedre. Se bort fra dét hvis du finder det provokerende. Pointen er, at jeg oplever adskillige kødspisere - også her i tråden - have fordomme om, hvad man spiser hvis man ikke spiser kød.

Og så synes jeg da det er vældigt trist hvis ens livskvalitet afhænger af at man spiser animalske produkter.


I mine øjne er du godt nok lidt nedladende :).

Jeg beskriver, at jeg har fulgt et link og set på madplan. Så det er ikke en fiks ide, som jeg har fået i hovedet. Det er heller ikke en fordom, når jeg skriver, at der er meget, jeg ikke vil kunne spise. Mit problem er ikke, at jeg ikke bryder mig om salat eller de fleste almindelige grønsager. Jeg kan bare bedst lide almindelig dansksmagende ikke-stærkt mad. Og så har jeg simpelthen ikke mentalt overskud/kognitive evner til at sætte mig ind i en hel ny måde at tænke mad på. (jeg er heller ikke særlig interesseret i madlavning)

Min livskvalitet er ikke afhængig af at spise animalske produkter, den er afhængig af, at jeg får mad, jeg synes, smager godt.


Men hvorfor tænker du, at man ikke kan lave almindelig dansk mad, der ikke er stærkt uden brug af animalske produkter?
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Sofakartoflen
Indlæg: 3813
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 428
Likede indlæg: 9006

Re: Bliver 500g hakket oksekød det nye kaviar og Champagne?

Indlægaf Sofakartoflen » 14. okt 2021, 12:26

JoyNips skrev:Men hvorfor tænker du, at man ikke kan lave almindelig dansk mad, der ikke er stærkt uden brug af animalske produkter?


Fordi rigtig mange retter består af en eller anden form for kød. (eller æg)
0
JoyNips
Indlæg: 12084
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33983

Re: Bliver 500g hakket oksekød det nye kaviar og Champagne?

Indlægaf JoyNips » 14. okt 2021, 12:32

Her er lidt eksempler fra en vegansk instagrammer på hvordan man kan spise som veganer.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
JoyNips
Indlæg: 12084
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33983

Re: Bliver 500g hakket oksekød det nye kaviar og Champagne?

Indlægaf JoyNips » 14. okt 2021, 12:33

Og lidt mere.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
fisken80
Indlæg: 22325
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1131
Likede indlæg: 52512

Re: Bliver 500g hakket oksekød det nye kaviar og Champagne?

Indlægaf fisken80 » 14. okt 2021, 12:33

JoyNips skrev:
Sofakartoflen skrev:
JoyNips skrev:
Sofakartoflen skrev:Jeg synes, det er virkelig ærgerligt, at indlæg, der handler om, at det er svært for os at omstille os, skal gøres til, at vi har issues med vegetarer eller veganere. Faktisk bliver jeg vældig provokeret af det. Hvorfor det behov for at polarisere eller konfrontere?

Jeg har intet problem med, at folk er vegetarer eller veganere. Vi forsøger også at leve miljøvenligt, det er ligger bare ikke inden for vores evner og muligheder at lægge vores kost så meget om, hvis vi stadig skal have livskvalitet i vores tilværelse.


Ordet issue blev valgt i mangel af bedre. Se bort fra dét hvis du finder det provokerende. Pointen er, at jeg oplever adskillige kødspisere - også her i tråden - have fordomme om, hvad man spiser hvis man ikke spiser kød.

Og så synes jeg da det er vældigt trist hvis ens livskvalitet afhænger af at man spiser animalske produkter.


I mine øjne er du godt nok lidt nedladende :).

Jeg beskriver, at jeg har fulgt et link og set på madplan. Så det er ikke en fiks ide, som jeg har fået i hovedet. Det er heller ikke en fordom, når jeg skriver, at der er meget, jeg ikke vil kunne spise. Mit problem er ikke, at jeg ikke bryder mig om salat eller de fleste almindelige grønsager. Jeg kan bare bedst lide almindelig dansksmagende ikke-stærkt mad. Og så har jeg simpelthen ikke mentalt overskud/kognitive evner til at sætte mig ind i en hel ny måde at tænke mad på. (jeg er heller ikke særlig interesseret i madlavning)

Min livskvalitet er ikke afhængig af at spise animalske produkter, den er afhængig af, at jeg får mad, jeg synes, smager godt.


Men hvorfor tænker du, at man ikke kan lave almindelig dansk mad, der ikke er stærkt uden brug af animalske produkter?


Jeg tror vi definerer almindelig dansk mad ret forskelligt.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
JoyNips
Indlæg: 12084
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33983

Re: Bliver 500g hakket oksekød det nye kaviar og Champagne?

Indlægaf JoyNips » 14. okt 2021, 12:36

fisken80 skrev:Jeg tror vi definerer almindelig dansk mad ret forskelligt.


Det er da bestemt muligt. :)
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Bliver 500g hakket oksekød det nye kaviar og Champagne?

Indlægaf landsbytossen » 14. okt 2021, 12:41

oOxXxOo skrev:
landsbytossen skrev:
oOxXxOo skrev:Jeg er oprigtigt forundret over hvordan man kan sætte sig ned, med korslagte arme og sige: "det har jeg altid gjort og det bliver jeg ved med" når der er tydelige tegn på at produktion af animalier belaster klimaet.. End ikke skyggen af eftertanke, men kun med hovmod.

Så gør du sikkert andre ting, som belaster klimaet, jeg synes er overflødigt.


Du er mere end velkommen til at oplyse mig, forskellen er hvordan man reagerer. Jeg kunne aldrig drømme om ikke at tage det til efterretning. F.eks sådan noget som tomater. Jeg har altid købt dansk hvis muligt, indtil den dag jeg fandt ud af at danske tomater belaster klimaet pga den mængde lys og varme der skal til for at producere tomaterne herhjemme.
Kan du se forskellen?
Det er ikke et spørgsmål om at man ikke gør noget der belaster miljø og klima, men måden man ser på tingene.

Det er den meget bombastiske udmelding jeg har det enormt svært med..

Jeg hører ofte, at folk har skåret ned på oksekød for i stedet at spise mere fjerkræ af hensyn til klimabelastningen. De har da også taget det til efterretning, selv om de ikke undgår kød.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Sofakartoflen
Indlæg: 3813
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 428
Likede indlæg: 9006

Re: Bliver 500g hakket oksekød det nye kaviar og Champagne?

Indlægaf Sofakartoflen » 14. okt 2021, 13:07

En af årsagerne til, at jeg ikke kommer til at blive vegetar eller veganer, er, at det er mere komplekst end som så. Jeg tvivler på, at det giver mening, at vi spiser køderstatningsprodukter fyldt med tilsætningsstoffer, eller kunstig ost, der mest er vand, kokosolie og stivelse.

Jeg er med på, at det giver mening, at vi erstatter kød med grønsager. Det kræver, at man sætter sig ind i tingene, og jeg er allerede træt af at have googlet indhold i køderstatningsprodukter og for og imod. https://www.alt.dk/sundhed/plantefars-e ... om-vi-tror
7
Brugeravatar
oOxXxOo
Indlæg: 558
Tilmeldt: 8. feb 2016, 18:56
Kort karma: 74
Likede indlæg: 546

Re: Bliver 500g hakket oksekød det nye kaviar og Champagne?

Indlægaf oOxXxOo » 14. okt 2021, 13:09

landsbytossen skrev:
oOxXxOo skrev:
landsbytossen skrev:
oOxXxOo skrev:Jeg er oprigtigt forundret over hvordan man kan sætte sig ned, med korslagte arme og sige: "det har jeg altid gjort og det bliver jeg ved med" når der er tydelige tegn på at produktion af animalier belaster klimaet.. End ikke skyggen af eftertanke, men kun med hovmod.

Så gør du sikkert andre ting, som belaster klimaet, jeg synes er overflødigt.


Du er mere end velkommen til at oplyse mig, forskellen er hvordan man reagerer. Jeg kunne aldrig drømme om ikke at tage det til efterretning. F.eks sådan noget som tomater. Jeg har altid købt dansk hvis muligt, indtil den dag jeg fandt ud af at danske tomater belaster klimaet pga den mængde lys og varme der skal til for at producere tomaterne herhjemme.
Kan du se forskellen?
Det er ikke et spørgsmål om at man ikke gør noget der belaster miljø og klima, men måden man ser på tingene.

Det er den meget bombastiske udmelding jeg har det enormt svært med..

Jeg hører ofte, at folk har skåret ned på oksekød for i stedet at spise mere fjerkræ af hensyn til klimabelastningen. De har da også taget det til efterretning, selv om de ikke undgår kød.

Og det er helt klart også et rigtig godt sted at starte, men der er stadig forskel på dét og så sætte sig ned og sige: "Jeg ændre intet, jeg har altid spist kød, jeg har spist meget kød og det bliver jeg ved med, basta, og jeg vil end ikke diskutere det"
Alt har sin spæde begyndelse, det er det faktum at nogle udtrykker deres utilfredshed med at skære ned på kød/oksekød på den måde så det eneste man ser for sig er et lille barn der sætter sig ned med lukkede øjne, fingrene i ørene mens det siger: "lalalala jeg kan ikke høre hvad du siger"
Vi skulle alle gerne være voksne mennesker der kan tage faktuel viden til efterretning på en konstruktiv måde.
2

Tilbage til "Mad og drikke"