Hvad står julemenuen på?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Hvad står julemenuen på?

Indlægaf Pandesteg » 23. nov 2021, 10:24

Aftensmad den 23/12 har vi ingen traditioner for.

Vi plejer at hygge med ekstra lækker morgenmad/brunch og jule-TV om morgenen/formiddagen juleaftensdag og det er det eneste rigtige måltid inden middagen om aftenen. Den lille sult i løbet af dagen bliver stillet med juleslik/småkager osv :D

Julemiddagen i min familie har altid været flæskesteg, rødkål, brune kartofler, franske kartofler og sovs. I min svigerfamilie har de altid lavet and også, så når min mand og jeg har været værter for juleaften har vi lavet begge dele. Jeg er lidt ligeglad om der kun er and eller flæskesteg, jeg kan lide begge dele. Dog synes jeg flæskestegen bliver bedst når jeg selv laver den - hos andre er den altid lidt tør :ninja:

Udover det traditionelle laver jeg også altid 1-2 friske salater til. En med rødkål+ grønkål og en med appelsiner. Jeg koger også altid rødkålen selv, det er så nemt og smager så meget bedre, men ingen andre i min familie gider, så den tjans er min uanset hvor vi holder jul. Jeg plejer også altid at lave en portion til min søster, hvis vi holder jul hver for sig.

Desserten er risalamande med kirsebærsauce. De år hvor jeg orker laver jeg selv kirsebærsaucen af vores egne surkirsebær, det er altså bare godt. Men det tager virkelig lang tid at udstene kirsebærrene, derfor ikke altid jeg gider :lol:

Efter maden kommer der div. juleslik, konfekt og småkager på bordet. Det bliver der som regel ikke spist så meget af da alle er mega mætte, men for mit eget vedkommende har jeg på det tidspunkt også fået "nok" af juleknas.

Hvis jeg holder jul hos min søster og svoger er det engelsk julemiddag med kalkun - og det synes jeg med al respekt ikke er særlig spændende :genert: Men sådan er det jo, når man er gæst ude hos andre og jeg spiser det selvfølgelig uden brok.

Juledagene er hyggedage hvor jeg ikke gider laver mad, så der spiser vi rester af steg på rugbrød og supplerer med lyst brød med laks/rejer/æg, har frikadeller i fryseren vi kan tø op og jeg plejer også at lave høns i asparges så vi har til tarteletter. Så kan vi nemt sætte en lille lækker julefrokost-tallerken sammen til os selv.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Hvad står julemenuen på?

Indlægaf sigge » 23. nov 2021, 10:57

Efter mange års lobbyarbejde er det lykkedes mig at gøre det til en tradition, at vi får hjemmelavede æbleskiver til aftensmad d. 23. :pompom:

D. 24. er der ingen traditioner før aftensmaden, som er flæskesteg med det traditionelle tilbehør + en frisk rødkålssalat. Desserten er risalamande med lun kirsebærsovs, som vi alle er helt vilde med. Vi laver en portion, der ifølge opskriften skulle række til 15 personer, og der er lige nok til 4 personer i 2 dage. :-D Vi er begyndt at finde konfektfad frem om eftermiddagen til Disneys juleshow, fordi vi faktisk ikke kan spise det om aftenen efter middag og gaveudpakning.

D. 25. er der traditionelt set stor julefrokost til frokost og kogt hamburgerryg med kogte kartofler, blomkål og gulerødder med hvid sovs til aften. Jeg arbejder dog på at lave det om, fordi vi ikke kan spise så meget, og fordi hele dagen kommer til at gå med at tilberede, spise og rydde op efter mad. Så sidste år delte vi julefrokosten over, så vi fik fisk til middag og kød til aften. Jeg tror, vi arbejder videre på det i år - medmindre min mor savner sin hamburgerryg for meget og insisterer på at få det.
0
You can't spell awesome without me.
MissB
Indlæg: 2339
Tilmeldt: 30. apr 2017, 20:02
Kort karma: 253
Likede indlæg: 2121

Re: Hvad står julemenuen på?

Indlægaf MissB » 27. nov 2021, 16:26

Rapfisk skrev:Vi får and fyldt med æbler og svesker, flæskesteg, hvide og brune kartofler, sovs, rødkål og taffelchips. Risalamande med kirsebærsauce til dessert.

Til frokost får vi risengrød (rester fra risalamandeproduktionen), og så sætter vi et bestemt fad med slik på bordet om eftermiddagen.

Det er en blanding af mine traditioner fra Frederiksberg og min kærestes fra Bornholm.


Samme aftensmenu her. Frokosten er som regel rugbrødsmadder. Og så med menychips i stedet for.

Menuen er den samme i både min mands og mit barndomshjem. Dog har han fået indført menychips - det har jeg ikke prøvet før ham.

Han er fra Vestjylland og jeg er fra kbh.
0
Dipsy
Indlæg: 385
Tilmeldt: 3. jan 2016, 19:44
Kort karma: 20
Likede indlæg: 200

Re: Hvad står julemenuen på?

Indlægaf Dipsy » 13. dec 2021, 13:03

Den Lille juleaften: ungerne får risengrød og vi får take away (sushi hvis det står til mig) og is fra ismejeriet til dessert.

Den 24.:
Får var en lille brunch til morgenmad bestående af:
Røræg, bacon og pølser. Juleboller og rundstykker m. tilbehør. Kakaomælk og kaffe.
Til Disneys juleshow serveres kaffe og småkager, inden middagen en julecocktail og middagen er meget traditionel med:
And, flæskesteg, hvide- og brunede kartofler, sovs, hjemmelavet rødkål og rødkålssalat. I år også en waldorfsalat.
Dessert ris ala mande med kirsebær sauce.
Konfekt, slik etc. Senere.
1. Juledag: rester.
2. Juledag julefrokost.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hvad står julemenuen på?

Indlægaf JoyNips » 13. dec 2021, 13:13

JoyNips skrev:Mockduck, brun sovs, brunede kartofler, rødkål, hvide kartofler, svesker.
Til dessert risalamande. Overvejer at skifte ud med r’isalamande i år for nemhedens skyld, jeg gider ikke stå med 8 ugers baby på armen og bøvle med mere madlavning end højst nødvendigt.


Nu valgte vi sgu en endnu nemmere løsning: catering udefra. Vi får Jule“Steg” med fyld af grønt, svampe og valnødder, indpakket i butterdej, julesovs og risalamande leveret og så laver vi selv mockduck, brunede kartofler, hvide kartofler, svesker og rødkål.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10395

Re: Hvad står julemenuen på?

Indlægaf lillebjoern » 13. dec 2021, 15:18

Jeg er vokset op i København, og bor der stadig.

Jeg har holdt jul hos og med mine forældre og brødre hele mit liv - i år er første gang, at det er mig og min mand der holder det, men jeg håber at vi kan holde fast i traditionerne. :)

Vi får risengrød d. 23. december, hvor der samtidig bliver lavet en portion til risalamande til juleaften.

Juledag spiser vi en lillebitte morgenmad, og så evt. et stykke rugbrød/lille hapser ved middagstid. Tidlig eftermiddag inden vi går i kirke serverer vi kaffe med konfekt til. Julemiddagen er and og flæskesteg fra slagteren, hvide og brune kartofler, franske kartofler, rødkål, brun sauce, grønkålssalat og en varierende vegetarret. Om aftenen står den på risalamande med kirsebærsauce.

Så ganske enkelt helt traditionelt, vil jeg tro.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Hvad står julemenuen på?

Indlægaf AgentPixie » 13. dec 2021, 15:45

Født og opvokset i Århus, men begge forældre er fra hhv Roskilde og KBH.

Morgenmad og frokost er som alle andre dage.
Julemiddagen består af and, brunede & hvide kartofler, sovs, ribsgelé, rødkål og franske kartofler. Der er sjældent flæskesteg, ingen af os gider æde det.
Desserten er risalamande og citronfromage (til mig).
0
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Cbas
Indlæg: 525
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:41
Kort karma: 15
Likede indlæg: 214

Re: Hvad står julemenuen på?

Indlægaf Cbas » 13. dec 2021, 16:49

Fra Kbh.

Laksemad til forret. (Stammer fra min barndom, jeg har aldrig været til julemad, så vi indførte laks til forret, så der også var noget, jeg syntes var lækkert).

Flæskesteg, confiterede andelår, hvide kartofler, rådkål, frisk rødkålssalat, chips og sovs (ingen af os spiser brune kartofler)

Ris alamande til dessert
0
Brugeravatar
Ally
Indlæg: 4693
Tilmeldt: 2. sep 2015, 18:25
Kort karma: 892
Likede indlæg: 7687

Re: Hvad står julemenuen på?

Indlægaf Ally » 16. dec 2021, 09:47

Jeg fejrer jul med mine forældre og bror, og min mor har lovet mig flæskesteg - og jeg er tilfreds. Tilføj sovs og franske kartofler, og jeg er rigtig godt tilfreds :-D
1
What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21227

Re: Hvad står julemenuen på?

Indlægaf Nesnay » 16. dec 2021, 09:58

Jeg er fra Aarhus med forældre fra hhv. Fredericia og Odense.

Den 23/12 er der risengrød til aftensmad - i praksis er der som regel frit valg mellem risengrød og en eller anden varm rest.

Før i tiden fik vi 24/12 morgenmad med boller og til frokost sild, sprængt nakke med vredet kål (tradition fra min mors side af familien) og frikadeller mv. Den frokost er nu rykket til 25/12, og den 24/12 får vi i stedet for morgenmad og frokost det, min mor kalder julebrunch. Jeg ville bare kalde det sen morgenmad :)

Til aften d. 24/12 får vi and (sidste år var det gås) med svesker, æbler, gulerødder, selleri mv. En del af grøntsagerne (gulerod, selleri mv.) blendes med i sovsen. Dertil rødkål (lavet i en eller anden udgave med reduceret sukker - nogle år har min mor sødet med solbærsyltetøj), brunede og hvide kartofler og måske en rødkålssalat. Hvis min far husker at købe en medister, er der også sådan en. Ingen chips af nogen slags.

Til dessert er der risalamande med kirsebærsauce. Nogle år har der også været en appelsinsauce, det smager fint.

Efter dans om træet og gaveudpakning er der "fad", som traditionelt laves af min lillesøster. Dvs. konfekt, slik, småkager mv. på et fad. Her får man også gerne en drink eller sodavand til.
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12947
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55658
Kontakt:

Re: Hvad står julemenuen på?

Indlægaf Ado » 16. dec 2021, 12:18

Morgenmaden har vi ikke nogen traditioner med. Men det bliver nok bare brød og diverse oste. Alle vores børn kommer og overnatter og er her derfor d. 24 om morgenen.

Juleaften er det and, gås, flæskesteg og medister. :D Og selvfølgelig brune og hvide kartofler, sovs, chips, rødkål, syltede asier og en grønkålssalat.
Risalamande og kirsebærsauce.

Og så mandariner, klejner og slik til senere sammen med cognac, kaffe, te, rom, chartreuse eller hvad folk gerne vil have.
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Hvad står julemenuen på?

Indlægaf Spjaerten » 16. dec 2021, 12:48

Risengrød til frokost den 23.

Alm morgenmad og frokost juleaften

Småkager til disneyshow

And med 3 slags kartofler, sovs og rødkål

Ris ala mande og kirsebærsovs

Frugt og slik efter gave oppakning

Plejer at holde julefrokost en af dagene med hele svineriet.

I år er vi kun få den 25. Så menuen blir flæskesteg med sovs, rødkål og kartofler.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Hvad står julemenuen på?

Indlægaf Sophies-mor » 16. dec 2021, 12:54

Meget klassisk.

D.23 risengrød.
D 24. Flæskesteg, and og medister. Jeg nøjes som regel med and og det mindste stykke flæskesteg, jeg kan finde.
Hvide, brune kartofler. Æbler med ribsgele. Franske taffel kartoffelchips. Sovs. Æblegele, tyt, frysetøj, hvad der nu er. Nogle gange også svigermors hjemmelavede kølesystemet asier :savl: Og rødkål naturligvis.
Risalamande. Kirsebærsauce. Jeg spiser som regel udennom kirsebærrene.
Normalt er der drinks og avec, plus lidt haps efter middagen. Og før, men uden drinks. Der er det kaffe og sodavand

D 25. Qfhængigt af om vi skal i byen eller ej.
Brunch. Resten af dagen, spis når sulten.

Næste år holder jeg nok jul hjemme.
Og det bliver risalamande med svagt ristede mandler og valgfri sauce. Den klassiske kirsebær og så jordbærsauce. Det smager vildt godt.

Vi plejer at lave risenklatter af resterne af risalamanden.
Og ellers spiser vi rester resten af julen. Det tror jeg så ikke, vi gør i år, da vi skal være ude.
Og knap så vammel som kirsebær kan blive.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Selma156
Indlæg: 2344
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6809

Re: Hvad står julemenuen på?

Indlægaf Selma156 » 16. dec 2021, 13:11

Vi har ingen traditioner den 23., men gerne noget anti-julemad.

Den 24. får vi and, flæskesteg, brune kartofler, hvide kartofler, asier, ribsgele, rødkål. Ingen tradition for Taffel-chips. Sodavand og rødvin.
Risalamande med kirsebærsauce, jeg spiser udenom hele bær.
Til gaveudpakning er der min fars berømte konfektroulade, juleslik, nødder og klementiner. Kaffe med Baileys. Er altid stopmæt på det tidspunkt.

Den 26. holder vi julefrokost med det helt store kolde bord med fiskefilet, sild, æg, rejer, rester af flæskesteg, lun leverpostej osv. Nogle gange også mørbrad, grønlangkål, skinke osv.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29991

Re: Hvad står julemenuen på?

Indlægaf Wizzze » 16. dec 2021, 13:15

Rapfisk skrev:Vi får and fyldt med æbler og svesker, flæskesteg, hvide og brune kartofler, sovs, rødkål og taffelchips. Risalamande med kirsebærsauce til dessert.

Til frokost får vi risengrød (rester fra risalamandeproduktionen), og så sætter vi et bestemt fad med slik på bordet om eftermiddagen.

Det er en blanding af mine traditioner fra Frederiksberg og min kærestes fra Bornholm.


Næsten det samme, dog 4 slags kartofler (meny chips aka sovseskåle også) og også halve æbler med tyttebær.

Til frokost får vi enten et par trekanttoast med laks eller blinis med rogn, i år bliver det blinis med løjrom, rødløg og cf.

Lille juleaften får vi risengrød, så der er til risalamanden selve juleaften

1. juledag får vi altid aspargessuppe med flutes til frokost, dejlig let ovenpå det store julemåltid, og så er der basis til når der skal laves tarteletter til julefrokosten 2. juledag. Om aftenen 1. juledag får vi rester af and, flæskesteg osv. fra juleaften.

2. juledag er der tradition for stor familiejulefrokost, med alt hvad dertil hører. Dog blev den droppet sidste år pga Corona, og jeg tror heller ikke det bliver til noget i år, med al den smitte :gruble: men så gør vi det bare i en mindre kreds og laver mindre portioner :D
0
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Mad og drikke"