Ris, læg i blød flere timer

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7944

Re: Ris, læg i blød flere timer

Indlægaf Sophies-mor » 12. mar 2024, 13:32

Mette skrev:
Sophies-mor skrev:
dgd2007 skrev:
Sophies-mor skrev:Nu har jeg prøvet med flere timers iblødlægning.
Det gør jeg ikke igen.
De koger ud, bliver mushy og brænder fast i gryden. Og jeg gør nøjagtigt som jeg plejer.

Det kommer måske også an på hvilken slags ris man bruger. Vi køber altid sådan rimelig stor indisk udseende lærredssæk med basmati-ris. Vi prøvede også det med de tre timer forleden, og det blev udmærket - men de er hurtigere kogt, når de har været udblødt.

Det var netop basmati ris.

Kogetiden skal du nok justere på. Efter iblødlægning koger jeg dem ca 7 min i rigeligt vand, hælder vandet fra og lader stå under låg et par minutter.
De bliver på inden måde mushy. Nærmere det modsatte.

Jeg synes de blev mega dårlige.
Nærmest som i opløsning. Og alene det faktum, at de brænder på i bunden af gryden, gør at jeg gerne vil prøve at justere på kogetiden. Men sker det igen, med fornævnte dårlige oplevelse, så gør jeg det slet ikke igen.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2382
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 94
Likede indlæg: 2345

Re: Ris, læg i blød flere timer

Indlægaf Elverpigen » 27. mar 2024, 12:06

dgd2007 skrev:
Sophies-mor skrev:Nu har jeg prøvet med flere timers iblødlægning.
Det gør jeg ikke igen.
De koger ud, bliver mushy og brænder fast i gryden. Og jeg gør nøjagtigt som jeg plejer.

Det kommer måske også an på hvilken slags ris man bruger. Vi køber altid sådan rimelig stor indisk udseende lærredssæk med basmati-ris. Vi prøvede også det med de tre timer forleden, og det blev udmærket - men de er hurtigere kogt, når de har været udblødt.


Jep, den oplysning synes jeg mangler i kampagnen, at man skal regne med at nedjustere kogetiden for at få samme resultat som før. Hvilket kan markedsføres som energibesparende :engel:
1
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2382
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 94
Likede indlæg: 2345

Re: Ris, læg i blød flere timer

Indlægaf Elverpigen » 27. mar 2024, 12:20

Santa skrev:(..)
Sjovt nok læste jeg en artikel om den nye metode, hvor de spurgte til det med øget kræftrisiko og om man kunne se det i asiatiske lande så, og forskeren svarede: Ej, nu var det jo en meget lille risiko!!!
Okay, men stor nok til at alle nu skal koge ris på en anden måde? Bortset fra hele Asien, fordi risikoen er lille??
Det gav ikke meget mening.


Jeg synes også, at det er svært at vurdere graden af alvorlighed og fare.

Her en blogger med henvisning til videnskabelig litteratur, der peger pilen endnu mere i retningen af grænseværdierne for arsen i vores drikkevand https://www.madforlivet.com/viden-og-fo ... rikkevand/

Det virker som om, at det i praksis mest er værd at være opmærksom på ift. børn.

Måske skulle der være lige så meget opmærksomhed på pesticidindholdet i fødevarer?
https://ugeskriftet.dk/nyhed/giftig-mis ... ons-sygdom
https://ugeskriftet.dk/nyhed/forskere-f ... estmetoder
0

Tilbage til "Mad og drikke"