Ris, læg i blød flere timer

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
ajnaM
Indlæg: 10094
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27644

Re: Ris, læg i blød flere timer

Indlægaf ajnaM » 20. feb 2024, 12:32

PerXX skrev:
ajnaM skrev:Skylle ris? Udbløde ris? Wtf?

Jeg koger vand, kommer ris i og spiser dem, når de er færdige. That's it.


Du er faktisk død for flere år siden, du har bare ikke opdaget det endnu.


:D

Ej, selvfølgelig skal man tage kræftfremkaldende stoffer alvorligt. Det kan være, jeg skal spise lidt færre ris og lidt mere af et eller andet andet (pesticidsprøjtet) grønt.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4258
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1201

Re: Ris, læg i blød flere timer

Indlægaf Moe » 20. feb 2024, 12:37

"Tre måder at reducere arsen i ris:
1. To dele vand, en del ris

Denne “2 × 1” fremstillingsmetode gør det muligt for risene at koge grundigt igennem. Det vil reducere mængden af arsen der er tilstede i dem.

2. Fem dele vand, en del ris
Med denne andel vand pr. kop ris kan arsen reduceres med op til 50%. Interessant nok er den anbefalede andel til fremstilling af risotto fem dele vand til en del ris.

3. Læg dem i blød natten over
Med denne teknik vil ris miste omkring 80% af det arsen de indeholdt.
Desværre involverer det også tab af gode andre næringsstoffer."

Kilde: https://bedrelivsstil.dk/hvad-er-den-bedste-maade-at-spise-ris-paa/

Det bedste må altså være at koge risen i rigeligt med vand, dvs. 5/1 del vand, men uden at de skal ligge i blød. Det reducerer med op til 50%, uden at tabe for mange næringsstoffer. At opnå en yderligere reduktion til 80%, men på bekostning af næringstab, er ikke nødvendigvis givet godt ud.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20606
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44164

Re: Ris, læg i blød flere timer

Indlægaf paint » 20. feb 2024, 13:08

ajnaM skrev:
PerXX skrev:
ajnaM skrev:Skylle ris? Udbløde ris? Wtf?

Jeg koger vand, kommer ris i og spiser dem, når de er færdige. That's it.


Du er faktisk død for flere år siden, du har bare ikke opdaget det endnu.


:D

Ej, selvfølgelig skal man tage kræftfremkaldende stoffer alvorligt. Det kan være, jeg skal spise lidt færre ris og lidt mere af et eller andet andet (pesticidsprøjtet) grønt.


Du kan også bare fortsætte som du plejer - så går det lidt hurtigere. Vejret er alligevel elendigt, og der er krig og elendighed alle steder. :-p
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
LittleLemon
Indlæg: 635
Tilmeldt: 17. maj 2023, 20:55
Kort karma: 32
Likede indlæg: 1273

Re: Ris, læg i blød flere timer

Indlægaf LittleLemon » 20. feb 2024, 13:50

Jeg gider ikke engang skylle dem…men det burde jeg nok gøre nu. Vi spiser ris meget sjældent…mindre end en gang om måneden tror jeg. Så jeg ser ikke den helt store fare ved at undlade iblødsætning.
0
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4258
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1201

Re: Ris, læg i blød flere timer

Indlægaf Moe » 20. feb 2024, 14:06

paint skrev:
ajnaM skrev:
PerXX skrev:
ajnaM skrev:Skylle ris? Udbløde ris? Wtf?

Jeg koger vand, kommer ris i og spiser dem, når de er færdige. That's it.


Du er faktisk død for flere år siden, du har bare ikke opdaget det endnu.


:D

Ej, selvfølgelig skal man tage kræftfremkaldende stoffer alvorligt. Det kan være, jeg skal spise lidt færre ris og lidt mere af et eller andet andet (pesticidsprøjtet) grønt.


Du kan også bare fortsætte som du plejer - så går det lidt hurtigere. Vejret er alligevel elendigt, og der er krig og elendighed alle steder. :-p

Det var dejlig vejr i lørdags :)
1
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
Kilix
Indlæg: 1605
Tilmeldt: 16. nov 2016, 22:36
Kort karma: 207
Likede indlæg: 2943

Re: Ris, læg i blød flere timer

Indlægaf Kilix » 20. feb 2024, 22:01

"Alternativt kan man koge risene i ekstra vand og hælde det overskydende vand fra efter kogning."
Nåh, jamen så koger jeg bare ris som jeg plejer.
2
Brugeravatar
Skvatman
Indlæg: 1231
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1923

Re: Ris, læg i blød flere timer

Indlægaf Skvatman » 21. feb 2024, 08:13

Skyller mine ris, og når vi får brune ris, lægges de i blød.
Det har jeg ikke altid gjort, det var noget jeg blev særligt opmærksom på, her på debatten.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23829
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1205
Likede indlæg: 22079

Re: Ris, læg i blød flere timer

Indlægaf dgd2007 » 21. feb 2024, 22:39

Skyller dem i gryden og skovler rundt med hånden i flere hold vand, indtil vandet ikke længere bliver lysegrådt.

Sætter dem over i "prækogende" vand, lidt rigeligt så der altid er lidt at hælde fra når de er færdige. Derefter lægger jeg et foldet håndklæde under grydelåget i 5 minutter for at opfange hvad der stadig måtte være af ekstra fugt.

Det har dog ikke noget med arsen at gøre - det havde jeg aldrig hørt om før i går.
0
Snippermanden
Indlæg: 11
Tilmeldt: 23. feb 2024, 13:30
Kort karma: 0
Likede indlæg: 6

Re: Ris, læg i blød flere timer

Indlægaf Snippermanden » 23. feb 2024, 14:35

I andre kulturer hvor ris har en større rolle som mad har man en mere indgroet tradition for at skylle og iblødsætte ris før tilberedning. Min egen erfaring er at risene bliver bedre af at ligge i blød i lang tid. Risene bliver større/længere, får en mere delikat struktur og er bare "lækrere". Hvis det tilmed kan reducere mængden af skadelige stoffer, så er det bare win win.
1
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4412
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 489
Likede indlæg: 10841

Re: Ris, læg i blød flere timer

Indlægaf BlueBunny » 24. feb 2024, 05:35

Engang kogte jeg bare. For nogle år siden hørte man skulle skylle. Så skyllede jeg. For max et lille års tid siden hørte jeg om iblødsætning. Så det gør jeg nu ca 20 min og skyller bagefter. Jeg synes risene bliver mærkbart bedre. Mere fluffy.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9679
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7935

Re: Ris, læg i blød flere timer

Indlægaf Sophies-mor » 10. mar 2024, 17:52

Nu har jeg prøvet med flere timers iblødlægning.
Det gør jeg ikke igen.
De koger ud, bliver mushy og brænder fast i gryden. Og jeg gør nøjagtigt som jeg plejer.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5691
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1492
Likede indlæg: 23063

Re: Ris, læg i blød flere timer

Indlægaf POCKETKITTEN » 10. mar 2024, 18:04

Jeg kan ikke lide ris, så jeg bruger det kun ultrasjældent i risotto og risengrød til barnet. Plejer bare at skylle det, men vil da prøve at sætte i blød næste gang.
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23829
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1205
Likede indlæg: 22079

Re: Ris, læg i blød flere timer

Indlægaf dgd2007 » 10. mar 2024, 21:56

Sophies-mor skrev:Nu har jeg prøvet med flere timers iblødlægning.
Det gør jeg ikke igen.
De koger ud, bliver mushy og brænder fast i gryden. Og jeg gør nøjagtigt som jeg plejer.

Det kommer måske også an på hvilken slags ris man bruger. Vi køber altid sådan rimelig stor indisk udseende lærredssæk med basmati-ris. Vi prøvede også det med de tre timer forleden, og det blev udmærket - men de er hurtigere kogt, når de har været udblødt.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9679
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7935

Re: Ris, læg i blød flere timer

Indlægaf Sophies-mor » 10. mar 2024, 22:53

dgd2007 skrev:
Sophies-mor skrev:Nu har jeg prøvet med flere timers iblødlægning.
Det gør jeg ikke igen.
De koger ud, bliver mushy og brænder fast i gryden. Og jeg gør nøjagtigt som jeg plejer.

Det kommer måske også an på hvilken slags ris man bruger. Vi køber altid sådan rimelig stor indisk udseende lærredssæk med basmati-ris. Vi prøvede også det med de tre timer forleden, og det blev udmærket - men de er hurtigere kogt, når de har været udblødt.

Det var netop basmati ris.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Mette
Indlæg: 1297
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 79
Likede indlæg: 1857

Re: Ris, læg i blød flere timer

Indlægaf Mette » 12. mar 2024, 12:35

Sophies-mor skrev:
dgd2007 skrev:
Sophies-mor skrev:Nu har jeg prøvet med flere timers iblødlægning.
Det gør jeg ikke igen.
De koger ud, bliver mushy og brænder fast i gryden. Og jeg gør nøjagtigt som jeg plejer.

Det kommer måske også an på hvilken slags ris man bruger. Vi køber altid sådan rimelig stor indisk udseende lærredssæk med basmati-ris. Vi prøvede også det med de tre timer forleden, og det blev udmærket - men de er hurtigere kogt, når de har været udblødt.

Det var netop basmati ris.

Kogetiden skal du nok justere på. Efter iblødlægning koger jeg dem ca 7 min i rigeligt vand, hælder vandet fra og lader stå under låg et par minutter.
De bliver på inden måde mushy. Nærmere det modsatte.
1

Tilbage til "Mad og drikke"