Siger du tak for mad?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.

Siger du tak for mad på restaurant/cafe?

Ja
54
46%
En gang imellem
25
21%
Nej
38
32%
 
Afgivne stemmer: 117
Lys
Indlæg: 5941
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10720

Re: Siger du tak for mad?

Indlægaf Lys » 26. apr 2024, 15:35

Selma156 skrev:Det er sjældent, jeg gør det, når jeg er ude at spise. Det er nok mere "tak for i aften" eller lignende.

Jeg siger altid tak for mad, når jeg spiser hos andre, og bliver faktisk lidt stødt, hvis folk ikke siger tak for mad, når de spiser hos mig.


Er det vigtigt at dine gæster siger “tak for mad” eller må de godt vise taknemmelighed/værdsætte måltidet på anden måde? Det kunne fx være ved at tilkendegive at det er lækkert/ser godt ud/smager godt eller lignende.
0
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2878
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 234
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5617

Re: Siger du tak for mad?

Indlægaf Luffegås » 26. apr 2024, 15:47

Nej men altså, jeg siger tak når drikke-mad kommer, og jeg svare høfligt ja når de spørger "smager maden?", så mener jeg også jeg har været jævn høflig :)
Men nu spiser jeg sjældent fine steder.
hvis vi endelig spiser et fint sted, så kan jeg godt når regningen betales sige "tak for en god aften".
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Selma156
Indlæg: 2367
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6860

Re: Siger du tak for mad?

Indlægaf Selma156 » 28. apr 2024, 14:36

Lys skrev:
Selma156 skrev:Det er sjældent, jeg gør det, når jeg er ude at spise. Det er nok mere "tak for i aften" eller lignende.

Jeg siger altid tak for mad, når jeg spiser hos andre, og bliver faktisk lidt stødt, hvis folk ikke siger tak for mad, når de spiser hos mig.


Er det vigtigt at dine gæster siger “tak for mad” eller må de godt vise taknemmelighed/værdsætte måltidet på anden måde? Det kunne fx være ved at tilkendegive at det er lækkert/ser godt ud/smager godt eller lignende.


Man må hjertens gerne tilkendegive det på andre måder, men jeg synes alligevel, det er god stil at afslutte måltidet med et "tak for mad". Men jeg er også strengt opdraget til at sige det.
1
Brugeravatar
Dårlig Stemning
Indlæg: 2769
Tilmeldt: 29. okt 2015, 22:20
Kort karma: 157
Likede indlæg: 2221

Re: Siger du tak for mad?

Indlægaf Dårlig Stemning » 28. apr 2024, 15:19

Nej, det gør jeg aldrig, når det er mig selv der betaler. Hvis jeg er inviteret ud, retter jeg takken mod giveren.

Jeg husker dog altid at rose maden til tjeneren, hvis det er lækkert.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9141
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1023
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22070

Re: Siger du tak for mad?

Indlægaf Purple Haze » 28. apr 2024, 15:22

Delfin skrev:Jeg kan godt finde på at sige tak for turen i en taxa. Der er en smule tættere kontakt, idet man har siddet et stykke tid på sædet lige ved siden af chaufføren, og udgangen er også tæt på. Jeg ville derimod aldrig råbe tak gennem hele bussen. Det lyder skørt i mine øjne.

Taxachauffører i Jylland taler også mere med kunderne, end dem jeg har kørt med i Kbh. Det er en kraftig generalisering, det er yderst sjældent jeg kører i taxa.


Tror du har ret i det.
Har i perioder kørt meget i taxa, og oplever at der bliver talt mere i Jylland.

Er godt nok blevet fortalt nogle røverhistorier indimellem :D
Hvis jeg er i humør til det kan det være verdensklasse.

Husker især den unge mand i Aalborg der var indrigspilot og kørte taxa når han var hjemme, så han kunne betale af på den store gæld han havde fået da han tog uddannelsen - fik nærmest hele hans livshistorie. Ham tænker jeg på indimellem, håber ikke det var en “historie” og håber han har det godt.

Og så ham taxamanden i Fredericia der fortalte om sine marsvin, det var virkelig vildt og sjovt - og måske informativt hvis det han fortalte var sandt :D
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
godtnavn
Indlæg: 11199
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13054

Re: Siger du tak for mad?

Indlægaf godtnavn » 28. apr 2024, 16:59

Jeg ville da få helt stress af at kører bus hvis alle råbte "tak for turen" når de stod af :genert:
3
ajnaM
Indlæg: 10093
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27636

Re: Siger du tak for mad?

Indlægaf ajnaM » 28. apr 2024, 19:09

Ind imellem - senest på en shawarmabar. :D

Har aldrig tolket på det, men måske jeg siger det, når det er den samme person, der tager ordren og laver maden - og når personen så samtidig er den small-talkende type? Det sker ret tit, at jeg siger ‘tak for mad’ på pizzariaer… især hvis jeg er alene og derfor har tid til at tale med dem.
Ville i øvrigt aldrig sige ‘tak for mad’, hvis jeg ikke havde spist der, men bare tog det med hjem.


Jeg siger umiddelbart altid ‘tak for i aften’ eller noget lignende til tjeneren, når jeg er på vej ud. Og jeg siger også ‘tak for kikket’ i tøjbutikker, ‘god dag’ til kassemedarbejderen osv. Ser det som almindelig pli.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10093
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1059
Likede indlæg: 27636

Re: Siger du tak for mad?

Indlægaf ajnaM » 28. apr 2024, 19:14

godtnavn skrev:Jeg ville da få helt stress af at kører bus hvis alle råbte "tak for turen" når de stod af :genert:


Jeg gør det ikke i Kbh, hvor der jo er 117 mennesker, og jeg ikke når at se buschaufføren i øjnene - men når jeg tager bussen i sommerhusområdet, hvor jeg typisk er den eneste, der sidder tilbage, siger jeg gerne ‘god dag’ eller noget i den dur, når jeg står af.

Ofte snakker jeg også med chaufføren undervejs. Snakker også med taxachauffører og siger ‘tak for turen’.

Selvfølgelig skal man have haft en eller anden interaktion, før det giver mening at sige ‘pænt farvel’. Men har man først haft det, synes jeg, det er fuldkommen på sin plads at sige ‘tak for nu’, ‘god dag’ eller ‘tak for turen’.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Contrast
Indlæg: 2083
Tilmeldt: 21. jan 2016, 18:24
Kort karma: 214
Likede indlæg: 6196

Re: Siger du tak for mad?

Indlægaf Contrast » 28. apr 2024, 20:29

Nej. Jeg siger tak for mad til den der har betalt regningen.
0
Inge Færch Schott

Tilbage til "Mad og drikke"