Is-opskrifter

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12973

Is-opskrifter

Indlægaf godtnavn » 24. maj 2016, 11:25

Jeg har fået en ismaskine :love:

Men da jeg aldrig før har haft en mangler jeg jo opskrifter! Nettet bugner, men hvilke er bedst?

Så del gerne din bedste ismaskineospkrift :kys:
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2445
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46275

Re: Is-opskrifter

Indlægaf LadyFox » 24. maj 2016, 11:36

Jeg vil gerne anbefale denne: http://spisestuen.dk/2014/11/nougatis/#more-10104

For udover den er virkelig nem at lave, så smager den også rigtig godt :)
1
...
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2944
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8309

Re: Is-opskrifter

Indlægaf Fru Himmelblå » 24. maj 2016, 12:01

Vil klart anbefale dig at investere i "Heibergs is". Det er fantastiske isopskrifter der er i den :-)
1
Vir prudens non contra ventum mingit
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12973

Re: Is-opskrifter

Indlægaf godtnavn » 24. maj 2016, 17:08

Frøken Himmelblå skrev:Vil klart anbefale dig at investere i "Heibergs is". Det er fantastiske isopskrifter der er i den :-)


Har set på den før men synes den var dyr, men har lige set man kan få den som e-bog til under 90 kr. Måske jeg skulle gøre det!
0
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2944
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8309

Re: Is-opskrifter

Indlægaf Fru Himmelblå » 24. maj 2016, 18:18

godtnavn skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Vil klart anbefale dig at investere i "Heibergs is". Det er fantastiske isopskrifter der er i den :-)


Har set på den før men synes den var dyr, men har lige set man kan få den som e-bog til under 90 kr. Måske jeg skulle gøre det!


Do it! Jeg lover dig, at du ikke kommer til at fortryde! Bare som en teaser er der den mest guddommelige chokoladeis-opskrift! :savl:
0
Vir prudens non contra ventum mingit
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12973

Re: Is-opskrifter

Indlægaf godtnavn » 24. maj 2016, 18:22

Frøken Himmelblå skrev:
godtnavn skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Vil klart anbefale dig at investere i "Heibergs is". Det er fantastiske isopskrifter der er i den :-)


Har set på den før men synes den var dyr, men har lige set man kan få den som e-bog til under 90 kr. Måske jeg skulle gøre det!


Do it! Jeg lover dig, at du ikke kommer til at fortryde! Bare som en teaser er der den mest guddommelige chokoladeis-opskrift! :savl:


Du er tarveli :(

Jeg skal lige have købt to fødselsdagsgaver og et tivolikort denne måned og så må jeg se om jeg også ahr penge til en bog, det er fristende!
0
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2944
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 277
Likede indlæg: 8309

Re: Is-opskrifter

Indlægaf Fru Himmelblå » 24. maj 2016, 18:44

godtnavn skrev:
Frøken Himmelblå skrev:
godtnavn skrev:
Frøken Himmelblå skrev:Vil klart anbefale dig at investere i "Heibergs is". Det er fantastiske isopskrifter der er i den :-)


Har set på den før men synes den var dyr, men har lige set man kan få den som e-bog til under 90 kr. Måske jeg skulle gøre det!


Do it! Jeg lover dig, at du ikke kommer til at fortryde! Bare som en teaser er der den mest guddommelige chokoladeis-opskrift! :savl:


Du er tarveli :(

Jeg skal lige have købt to fødselsdagsgaver og et tivolikort denne måned og så må jeg se om jeg også ahr penge til en bog, det er fristende!


Undskyld :blomst:

Men seriøst, und dig den bog, når der er penge til det :) Man kan lave rigtig god is uden bogen, han har bare nogle suveræne opskrifter og nogle gode metoder og råd til at lave is :)
1
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14787
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24881

Re: Is-opskrifter

Indlægaf sigge » 25. maj 2016, 09:54

Jeg har også "Heibergs is", men jeg må indrømme, at jeg mest bruger Ben & Jerry's opskriftbog. Jeg er ikke så meget til fancy-smancy is, og B&J-bogen indeholder nogle gode grundopskrifter - f.eks. er der en opskrift på jordbærflødeis, som er virkelig god. Alle, jeg har lavet den til, siger, det er den bedste jordbæris, de har smagt, selv folk, der ellers ikke plejer at spise jordbæris, kan lide den.
Den er på engelsk og med amerikanske mål, men man kommer langt med google. Og hvis man så kan finde et cup-mål til en billig penge (jeg var så heldig, at der fulgte et med min ismaskine), går det rigtig nemt.
2
You can't spell awesome without me.
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12973

Re: Is-opskrifter

Indlægaf godtnavn » 25. maj 2016, 11:57

Er der nogle af de to bøger der også har yoghurtis i? Jeg har vildt meget lyst til citronyoghurtis :genert:
0
Lykke
Indlæg: 6936
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Is-opskrifter

Indlægaf Lykke » 25. maj 2016, 12:14

http://www.food.com/recipe/strawberry-i ... rys-122151

Newyorker by Heart har lavet den i danske mål og lidt anderledes på hendes blog.
1
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12973

Re: Is-opskrifter

Indlægaf godtnavn » 26. maj 2016, 20:59

Lykke skrev:http://www.food.com/recipe/strawberry-ice-cream-like-ben-and-jerrys-122151

Newyorker by Heart har lavet den i danske mål og lidt anderledes på hendes blog.


Den is, bare med lime i stedet for citron da det var det vi havde hjemme, har min kæreste erklæret for den bedste is han nogensinde har smagt, den er også sygt lækker!

Selv kan jeg ikke vælge mellem den og en appelsinsorbet jeg lavede. Gal vi bliver tykke efter vi har fået en ismaskine :lol:
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14787
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24881

Re: Is-opskrifter

Indlægaf sigge » 27. maj 2016, 08:21

godtnavn skrev:Er der nogle af de to bøger der også har yoghurtis i? Jeg har vildt meget lyst til citronyoghurtis :genert:


Heibergs Is har nogle opskrifter på yoghurtis. Der er bl.a. en ret basic en med vanille, den tænker jeg, at man godt selv kan arbejde med og putte citronsaft og -skal i i stedet for vanille. Jeg vil godt lægge opskriften ind til dig i løbet af weekenden, hvis det har interesse?
1
You can't spell awesome without me.
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12973

Re: Is-opskrifter

Indlægaf godtnavn » 27. maj 2016, 09:27

sigge skrev:
godtnavn skrev:Er der nogle af de to bøger der også har yoghurtis i? Jeg har vildt meget lyst til citronyoghurtis :genert:


Heibergs Is har nogle opskrifter på yoghurtis. Der er bl.a. en ret basic en med vanille, den tænker jeg, at man godt selv kan arbejde med og putte citronsaft og -skal i i stedet for vanille. Jeg vil godt lægge opskriften ind til dig i løbet af weekenden, hvis det har interesse?


Meget gerne!
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14787
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24881

Re: Is-opskrifter

Indlægaf sigge » 28. maj 2016, 14:25

Her kommer opskriften på yohgurtis fra Heibergs Is:

Til 4-5 personer

500 g sødmælksyoghurt naturel
125 g sukker
kornene af 1 stang god vanilje
25 g honning
2 spsk citronsaft

Bland alle ingredienser til isen sammen i en skål, og kør en omgang med stavblenderen. Hæld blandingen i en tætsluttende beholder, og stil den i køleskabet, indtil den er helt kold.
Kør blandingen til is i en ismaskine - indfrysningstiden varierer fra maskine til maskine, så kig til ismassen en gang i mellem, og stop, når den har fået en fast og cremet konsistens a la softice.
Kom ismassen i en tætsluttende beholder, og opbevar den i fryseren, til du skal servere den. Eller fordel ismassen i portionsforme, og frys formene 3-4 timer, gerne længere.
Lad isen temperere ca. 30 minutter i køleskabet inden servering. Eller 15-20 min., hvis den er støbt i portionsforme.
2
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Is-opskrifter

Indlægaf Kattefjæs » 4. jun 2016, 14:22

Jeg plejer at lave en portion standard-is sådan her:

10 pasteuriserede æggeblommer
2 dl flormelis
1/2 liter piskefløde
Kornene af en vanillestang (eller to hvis man er meget til vanille)

Æg og flormelis piskes godt sammen. Fløden piskes stiv med vanillekornene. Det hele vendes forsigtigt sammen.

Det er udgangspunktet, og så føjer jeg andre ting til hvis jeg har lyst. Fx lidt skal af en citron - så smager isen af koldskål! :D

Man kan selvfølgelig også bruge chokoladeknapper eller andet godt.

Hvis man gerne vil bruge kakaopulver, er det selvfølgelig bedst at piske det sammen med fløden fra starten så der ikke kommer tørre klumper i massen.

Efter at have læst tråden her og googlet lidt, blev jeg nysgerrig på kondenseret mælk. Så jeg har lige lavet en portion is efter ovenstående opskrift, men føjet en dåse kondenseret mælk til også.

Den ene halvdel rev jeg lidt citronskal i, den anden halvdel er bare ren vanille så jeg kan bruge det til iskaffe. :slem:

Jeg har lige testet lidt af det som var frosset allerede, og man kan godt fornemme at konsistensen er lidt ekstra cremet med den kondenserede mælk. Jeg havde fået fat på en sødet type og tænkte ikke lige på at reducere mængden af flormelis, men det vil jeg nok gøre næste gang. Det er sødere end det plejer, ikke FOR sødt, men på grænsen til min smag. Men åh, konsistensen blev så lækker....... :love:

Nu må resten godt fryse i en fart. :)
0

Tilbage til "Mad og drikke"