Kage med bær

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
hejdi
Indlæg: 230
Tilmeldt: 8. maj 2016, 18:44
Kort karma: 9
Likede indlæg: 89

Kage med bær

Indlægaf hejdi » 28. maj 2016, 17:13

Vi har vildt mange (købe)bær i fryseren (især blåbær og hindbær), og jeg vil gerne have nogle af dem brugt til en dessert/kage næste weekend.
Jeg tænker umiddelbart noget crumble-halløj måske med vaniljeis til, da det gerne må være nemt og hurtigt, og det bliver vel næste ikke nemmere og hurtigere end crumble - men er der nogen der har andre forslag?
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Kage med bær

Indlægaf Annione » 28. maj 2016, 17:18

Frosne hindbær skal koges (eller bages). Måske muffins med hindbær?

Andre frosne bær kan du smide i en mini-hakker, blande med flødeskum og lidt sukker og smide mellem 3 lagkagebunde. Super hurtig og vildt lækker lagkage. Den skal serveres (og spises) med det samme.
0
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Kage med bær

Indlægaf Muspel » 28. maj 2016, 19:38

Denne 'brownie' med hvid chokolade og hindbær er absolut fantastisk.

http://anneauchocolat.dk/kager/blondies ... -hindbaer/
1
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Kage med bær

Indlægaf Anne Droid » 28. maj 2016, 20:05

Annione skrev:Frosne hindbær skal koges (eller bages). Måske muffins med hindbær?

Andre frosne bær kan du smide i en mini-hakker, blande med flødeskum og lidt sukker og smide mellem 3 lagkagebunde. Super hurtig og vildt lækker lagkage. Den skal serveres (og spises) med det samme.


Det med hindbærrene, gælder det også egen avl?
0
Klimatosse
limitededition
Indlæg: 1670
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1783

Re: Kage med bær

Indlægaf limitededition » 28. maj 2016, 20:09

Anne Droid skrev:
Annione skrev:Frosne hindbær skal koges (eller bages). Måske muffins med hindbær?

Andre frosne bær kan du smide i en mini-hakker, blande med flødeskum og lidt sukker og smide mellem 3 lagkagebunde. Super hurtig og vildt lækker lagkage. Den skal serveres (og spises) med det samme.


Det med hindbærrene, gælder det også egen avl?


Nej kun dem man køber :)
1
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Kage med bær

Indlægaf Annione » 28. maj 2016, 21:24

limitededition skrev:
Anne Droid skrev:
Annione skrev:Frosne hindbær skal koges (eller bages). Måske muffins med hindbær?

Andre frosne bær kan du smide i en mini-hakker, blande med flødeskum og lidt sukker og smide mellem 3 lagkagebunde. Super hurtig og vildt lækker lagkage. Den skal serveres (og spises) med det samme.


Det med hindbærrene, gælder det også egen avl?


Nej kun dem man køber :)


Ja, kun dem, du køber. Der har været mange sygdomssager pga. hindbær, der har været kontaminerede med norovirus, aka. roskildesyge. Dette skyldes tarmbakterier på bærrene :tie:
0
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Kage med bær

Indlægaf Anne Droid » 29. maj 2016, 08:21

Annione skrev:
limitededition skrev:
Anne Droid skrev:
Annione skrev:Frosne hindbær skal koges (eller bages). Måske muffins med hindbær?

Andre frosne bær kan du smide i en mini-hakker, blande med flødeskum og lidt sukker og smide mellem 3 lagkagebunde. Super hurtig og vildt lækker lagkage. Den skal serveres (og spises) med det samme.


Det med hindbærrene, gælder det også egen avl?


Nej kun dem man køber :)


Ja, kun dem, du køber. Der har været mange sygdomssager pga. hindbær, der har været kontaminerede med norovirus, aka. roskildesyge. Dette skyldes tarmbakterier på bærrene :tie:


Tak til jer begge. Jeg havde lige overset (købe) i startindlægget og kunne ikke forstå det hvis egen avl også skulle koges/varmebehandles.
2
Klimatosse
hejdi
Indlæg: 230
Tilmeldt: 8. maj 2016, 18:44
Kort karma: 9
Likede indlæg: 89

Re: Kage med bær

Indlægaf hejdi » 29. maj 2016, 19:35

Tak for forslag :-)
Det med at koge bær har jeg aldrig helt fattet - altså jo jeg fatter godt at man skal koge hindbær, men hvorfor egentlig ikke de købte blåbær? Kan man mon ikke også komme ud for at de er vandet med kloakvand? Eller er det mon fordi de vokser vildt der er forskel?
Jeg forstår heller ikke hvorfor friske købte hindbær ikke behøver blive skyllet, men frosne gør - de friske kan vel også være vandet med kloakvand... :gruble:
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Kage med bær

Indlægaf sigge » 31. maj 2016, 07:42

hejdi skrev:Tak for forslag :-)
Det med at koge bær har jeg aldrig helt fattet - altså jo jeg fatter godt at man skal koge hindbær, men hvorfor egentlig ikke de købte blåbær? Kan man mon ikke også komme ud for at de er vandet med kloakvand? Eller er det mon fordi de vokser vildt der er forskel?
Jeg forstår heller ikke hvorfor friske købte hindbær ikke behøver blive skyllet, men frosne gør - de friske kan vel også være vandet med kloakvand... :gruble:


Det er noget med, at de frosne bær bliver skyllet, inden de fryses ned. Og det vand, de skylles med, kan være forurenet med diverse spændende bakterier. Og derfor skal de varmebehandles.

Friske bær ville jeg nu også altid skylle, inden jeg bruger dem, men ikke koge dem. Ligesom med al anden frugt kan bærrene jo have bakterier på overfladen, som stammer fra naturen eller fra hænderne på dem, der har plukket dem.
0
You can't spell awesome without me.

Tilbage til "Mad og drikke"