Økologiske verdensmestre

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Økologiske verdensmestre

Indlægaf Wizzze » 11. jul 2016, 05:55

I en ny undersøgelse er Danmark det land hvor andelen af økologiske fødevarer i indkøbskurven er størst.

8,4% af vores fødevareindkøb er økologiske, Det svarer til 7milliarder kroner.

Men det samlede tal dækker over forskelle mellem de forskellige landsdele, og ikke mindst indenfor de forskellige fødevaregrupper. Således er 35% af vores mælk og æg økologisk, ligesom 26 % af vores frugt og 12% af brød, mel og gryn.

http://www.business.dk/foedevarer/en-fo ... -er-i-gang

http://www.business.dk/foedevarer/danma ... vet-groent

http://www.business.dk/foedevarer/danma ... -herhjemme

Men måske er det bare mig, og måske er det fordi vi bor i Spelt Nirvana, men jeg blev faktisk overrasket over at tallene er så lave? :gruble:
7 milliarder, 8,4% det lyder ikke af meget, jeg troede (naivt åbenbart) at det ville være tættere på 20%. Og at kun 1/3del af mælk og æg er økologisk overrasker mig meget, jeg ville tro det var lang over halvdelen, baseret på udbud i butikkerne og hvad man ser folk køber. De 12% på brød og mel overrasker mig også meget, det ville jeg også have troet ville være meget højere :gruble:

Er I overrasket over tallene, enten at det er så meget, eller så lidt? Eller passer det meget godt på jer selv, og hvad I oplever andre køber?
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21956
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59544

Re: Økologiske verdensmestre

Indlægaf DetSorteCirkus » 11. jul 2016, 06:06

Jeg er ikke overrasket. Jeg ved godt, at mine (og mange andre bymenneskers) vaner ikke er typiske på landsplan. Det er der både økonomiske og kulturelle grunde til. Fx. er det for mig logisk, at man i områder med forholdsvist høj indtægt og ditto boligpriser (eller den anden vej rundt) vil finde flere, der har større muligheder for at prioritere deres indkøb.

Dem, jeg kender, der på papiret ikke burde have råd til økologi, men alligevel lever sådan, er typisk også dem, der er kritiske overfor materialistisk forbrug og derfor kan bruge penge på dyr(ere) mad, fordi de ikke går særlig meget op i tøj, teknik, møbler, osv.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21956
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59544

Re: Økologiske verdensmestre

Indlægaf DetSorteCirkus » 11. jul 2016, 06:14

Du kan i øvrigt ikke basere så meget på udvalget i dine lokale butikker, for det er alle steder afstemt efter efterspørgslen.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Økologiske verdensmestre

Indlægaf Wizzze » 11. jul 2016, 06:21

DetSorteCirkus skrev:Du kan i øvrigt ikke basere så meget på udvalget i dine lokale butikker, for det er alle steder afstemt efter efterspørgslen.


I know, men nu handler jeg en del rundt omkring, fordi jeg ofte har møder ude omkring i byen, men det er selvfølgelig stadig Storkøbenhavn og ikke Nakskov. Men det er stadig mit indtryk at økologien er kommet bred ud også udenfor de store byer, så jeg ville have forventet at flere også køber f.eks. den økologiske mælk eller de økologiske æg, end tilfældet så åbenbart er.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21956
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59544

Re: Økologiske verdensmestre

Indlægaf DetSorteCirkus » 11. jul 2016, 06:29

Wizzze skrev:
DetSorteCirkus skrev:Du kan i øvrigt ikke basere så meget på udvalget i dine lokale butikker, for det er alle steder afstemt efter efterspørgslen.


I know, men nu handler jeg en del rundt omkring, fordi jeg ofte har møder ude omkring i byen, men det er selvfølgelig stadig Storkøbenhavn og ikke Nakskov. Men det er stadig mit indtryk at økologien er kommet bred ud også udenfor de store byer, så jeg ville have forventet at flere også køber f.eks. den økologiske mælk eller de økologiske æg, end tilfældet så åbenbart er.


Men passer det fx. ikke meget godt med, at 1/3 af udvalget indenfor mælkeprodukter og æg er øko?
0
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10761

Re: Økologiske verdensmestre

Indlægaf Muspel » 12. jul 2016, 17:29

Ikke overrasket.

Eller jo. Troede de 1/3 var lavere.

Ligesom cafe Latter. Så ER det altså mest et storbyfænomen.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Økologiske verdensmestre

Indlægaf HappyPaww » 12. jul 2016, 20:35

Tror der er en del mennesker i Jylland fx, som er opvokset med konventionelt landbrug, stadig foretrækker at købe det, for at støtte lokalsamfundet. Der er ret store protester blandt de konventionelle landbrug, da de jo står overfor store konsekvenser, hvis deres varer ikke kan blive solgt.
0
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14767

Re: Økologiske verdensmestre

Indlægaf avdotja » 16. jul 2016, 14:49

Jeg undrer mig over de 35% for mælk og æg; troede (tror) at den økologiske mælkeandel var meget højere, men måske skyldes det at de er puttet i samme kategori som æg :gruble:

Til gengæld er jeg overrasket over at hele 26% af frugten er økologisk; det modsvarer da slet ikke fordelingen/udvalget i supermarkederne. Gad vide om det skyldes alle frugtordningerne på arbejdet/skolen/børnehaven :D
Senest rettet af avdotja 16. jul 2016, 14:54, rettet i alt 1 gang.
0
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14767

Re: Økologiske verdensmestre

Indlægaf avdotja » 16. jul 2016, 14:52

HappyPaww skrev:Tror der er en del mennesker i Jylland fx, som er opvokset med konventionelt landbrug, stadig foretrækker at købe det, for at støtte lokalsamfundet. Der er ret store protester blandt de konventionelle landbrug, da de jo står overfor store konsekvenser, hvis deres varer ikke kan blive solgt.

Jeg tror snarere det er modsat: dem der køber økologi er også dem der foretrækker (og vil betale for) lokalt producerede fødevarer.
0
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Økologiske verdensmestre

Indlægaf Karkluden » 16. jul 2016, 19:40

Jeg bor i Viby J, 3,2 km fra Århus C, og jeg kan se stor forskel på, om jeg handler i Aldi, Netto og Føtex tæt på hvor jeg bor eller om jeg handler inde i Århus C på vej fra job eller på en fridag. Der er 3-4 kms forskel..
Der er selvfølgelig andre end os i viby, der handler økologisk, det er ikke det. Men jeg kan bare godt se, at der er flere, der gør det 3-4 km længere inde, og ENDNU flere, hvis jeg handler i Risskov fx.
Jeg har også lavet mysteryshopping for fakta. Der kan man altså virkelig se forskellen på fx Risskov og Trillegårdsområdet i Århus.
Og Århus er jo altså endda den 2. største by.

Jeg er fra Næstved, som jo trods alt ikke er en lillebitte bondeby, men jeg kan godt ligesom fornemme, at min familie synes vi blevet lidt nogle "storbytosser", fordi vi køber økomælk, økoæg, en del økogrønt og økokød og sådan.. Vi er slet ikke fanatiske, og vi køber ikke engang 50% øko herhjemme, men bare på nogle områder, og alligevel synes de vist vi er næsten på linje med Ninka (sat på spidsen).
Min mor køber konsekvent pålægssalater fra Budget og 4 liter budget-konventionel mælk når hun er her.. Og hun er altså hverken fattig eller uintelligent.. Hun tror bare ikke på økologi :genert: Og samtidig køber hun ost hos ostehandleren, og elsker at komme i Torvehallerne i KBH eller på fx marked på Ingerslevs Boulevard her i byen, så det er ikke, fordi hun ikke også prioriterer kvalitet...

Og sådan er det altså med mange, jeg kender i sådan provinsen-provinsen. Og også en del i bare Århus, Odense og Aalborg. De synes simpelthen bare at økologi er unødvendigt og dyrere end konventionelt, og at konventionelt er ligeså godt på alle punkter. Og det kan man jo så diskutere, men de har jo ret til deres holdning.

(omend jeg altid griner lidt, når min morfar afviser AL økologi med, at økologisk honning er noget pjat.... :D )
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.

Tilbage til "Mad og drikke"