Madbudget

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Madbudget

Indlægaf Karkluden » 26. jul 2016, 16:43

fisken80 skrev:
Karkluden skrev:
fisken80 skrev:
Stars skrev:
fisken80 skrev:
Akehurst2 skrev:
Wizzze skrev:Det er præcist den slags jeg efterlyste, for hvis vi lavede frikadeller af et ½kilo fars, så ville der ikke være nogen resterende frikadeller :genert: også selvom der er tilbehør som stuvet hvidkål, kartoffelsalat eller lign. Der ville så være tilbehør i overskud til senere på ugen, hvor der så ville blive købt noget nyt kød (eller taget noget fra fryseren), og det forklarer jo også meget godt hvorfor forbrug/indkøb kan være så forskellige.
Typisk når vi laver frikadeller, og der også skal være til køleskab/fryser, så er det noget med flere kilo fars, og noget ala en "fabrik" i køkkenet, hvor der både steges deller og koges kødboller.


Jeg kan heller ikke forstå, at frikadeller af ½ kg fars er mad til tre voksne, hvor den ene endda beskrives som en der spiser godt til, og der så stadig er frikadeller i flertal til overs.

Ej, jeg føler mig som en grovæder af det her :genert:


Det kan jeg så sagtens forstå. Vi er to mennesker og min kæreste har fysisk hårdt arbejde, men når jeg laver frikadeller af ½ kg fars så er der til to måltider og pålæg. Jeg kan ikke forstå, hvordan to mennesker kan æde frikadeller af ½ kg fars til et måltid, det lyder sindsygt.


Kommer det ikke også an på tilbehøret?
Altså - man spiser flere frikadeller, hvis der kun er sovs og kartofler til, end hvis der derudover også er bagte gulerødder, lynstegt savoykål og et godt madbrød.


Nej ikke her. Det er meget sjældent der er andet en kartofler og lidt grøntsager til. Jeg spiser selv lidt salat, da jeg ikke kan lide kartofler. brød får vi aldrig til.

Men det handler jo også om hvad ens krop har det godt med. Min krop reagerer ret kraftigt, hvis jeg spiser meget kartoffel, pasta, ris, brød osv. Den kører klart bedst på primært kød og grønt, lidt fedt og lidt kulhydrat. Uagtet at vi spiser grove grøntsager, så holder jeg mig ikke mæt på 50-100 gram frikadelle, men nærmere 150-175 gram..


Men det passer da også meget godt med det vi spiser. Jeg vil umiddelbart tro, at der ud af ½kg fars bliver cirka 8-900 gram frikadelle, da der både er godt med løg og godt med rasp i, samt et stort æg og lidt vand. Hvis vi spiser 175 gram hver to dage er det 700 gram i alt og så er der altid lidt rester til pålæg.

Ja, men jeg putter netop ikke rasp, mel og lignende i da min mave reagerer dårligt på det, og jeg hellere vil spise det jeg "må"/kan i reelt brød/knækbrød/kartoffel.
Så her rækker 400 gram svinefars (som pakkestr på det hakkede øko-kød vi køber, er) til 2 personer til aften og et par stykker til frokost. I gryderetter, kødsovs osv rækker fars så væsentligt længere, da vi loader det med grøntsager. 400 gram hakket okse rækker til 3-4 aftensmåltider til to personer her, hvis det laves til kødsovs, chili etc.
Vi bryder os bare ikke om store mængder grønt i frikadeller, men spiser det til.

Men smag og behag, heldigvis, men det er da spændende hvor forskelligt folk lever.
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Madbudget

Indlægaf godtnavn » 27. jul 2016, 09:17

Frk._Strawberry skrev:Jeg er nok egentlig mere "forarget" over hvor mange penge nogen af jer bruger på mad - jeg mener, selvom jeg forsøgte (og vi lever i forvejen 75% øko), så vil jeg på ingen måde kunne bruge 5-10000 kr på mad om måneden - heller ikke selvom jeg gjorde mig umage..
Men vi er nok meget forskellige som mennesker og vi har f.eks. utrolig lidt madspild, hvilket nok også hjælper til på budgettet.


Men hvis man spiser ude 5 gange om måneden bliver det vel en del dyrere, selv for dig? Jeg behøvede ikke gøre mig særligt umage for at vi brugte 5.000 kr, det ville bare betyde flere restaurant besøg og flere gæster som jo altid bliver dyrere end hverdagen.
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Madbudget

Indlægaf Akehurst2 » 27. jul 2016, 09:25

godtnavn skrev:
Frk._Strawberry skrev:Jeg er nok egentlig mere "forarget" over hvor mange penge nogen af jer bruger på mad - jeg mener, selvom jeg forsøgte (og vi lever i forvejen 75% øko), så vil jeg på ingen måde kunne bruge 5-10000 kr på mad om måneden - heller ikke selvom jeg gjorde mig umage..
Men vi er nok meget forskellige som mennesker og vi har f.eks. utrolig lidt madspild, hvilket nok også hjælper til på budgettet.


Men hvis man spiser ude 5 gange om måneden bliver det vel en del dyrere, selv for dig? Jeg behøvede ikke gøre mig særligt umage for at vi brugte 5.000 kr, det ville bare betyde flere restaurant besøg og flere gæster som jo altid bliver dyrere end hverdagen.


Ja, de der meget lave budgetter levner i hvert fald ikke plads til meget udskejelse til gæster. Og hvor jeg med stor fornøjelse drikker vand og spiser havregryn til aftensmad vil jeg gerne gøre det lidt mere spændende, når der kommer gæster :-D
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Madbudget

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. jul 2016, 09:35

Akehurst2 skrev:Ja, de der meget lave budgetter levner i hvert fald ikke plads til meget udskejelse til gæster. Og hvor jeg med stor fornøjelse drikker vand og spiser havregryn til aftensmad vil jeg gerne gøre det lidt mere spændende, når der kommer gæster :-D


Taget i betragtning at du selv blev irriteret over et indlæg, som du opfattede som underforstået kritik af din måde at leve på, undrer det mig, at du nu skriver det her.
For det første har vi (forstået som vi debattører generelt) sandsynligvis også forskellige opfattelser af såkaldt "fin mad", men samtidig sikkert allesammen et ønske om at servere noget godt for vores gæster; for det andet er et madbudget jo altså ikke altid bare et spørgsmål om prioritering, men også om hvad der overhovedet er penge til i den enkeltes indkomst.
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Madbudget

Indlægaf Akehurst2 » 27. jul 2016, 09:48

DetSorteCirkus skrev:
Akehurst2 skrev:Ja, de der meget lave budgetter levner i hvert fald ikke plads til meget udskejelse til gæster. Og hvor jeg med stor fornøjelse drikker vand og spiser havregryn til aftensmad vil jeg gerne gøre det lidt mere spændende, når der kommer gæster :-D


Taget i betragtning at du selv blev irriteret over et indlæg, som du opfattede som underforstået kritik af din måde at leve på, undrer det mig, at du nu skriver det her.
For det første har vi (forstået som vi debattører generelt) sandsynligvis også forskellige opfattelser af såkaldt "fin mad", men samtidig sikkert allesammen et ønske om at servere noget godt for vores gæster; for det andet er et madbudget jo altså ikke altid bare et spørgsmål om prioritering, men også om hvad der overhovedet er penge til i den enkeltes indkomst.


Jeg forstår simpelthen ikke din kritik her. Jeg skriver da ikke noget om fin mad, eller hvad man skal og kan. Konstaterer bare, at man kan have meget lave madbudgetter, men at det jo ikke levner plads til at man har gæster i større omfang.

Hvis det blev opfattet nedladende, så var det i hvert fald ikke sådan ment.

EDIT: Og det var jo ikke just en underforstået kritik af at bruge mange penge på mad, når ordet var forarget. Det er da en værdidom, der vil noget.
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Madbudget

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. jul 2016, 10:03

Akehurst2 skrev:Jeg forstår simpelthen ikke din kritik her. Jeg skriver da ikke noget om fin mad, eller hvad man skal og kan. Konstaterer bare, at man kan have meget lave madbudgetter, men at det jo ikke levner plads til at man har gæster i større omfang.

Hvis det blev opfattet nedladende, så var det i hvert fald ikke sådan ment.


Godtnavn kommenterede på Frk Strawberrys indlæg og vaner, og det forstod jeg som, at du indberegner Frk. Strawberrys budget som et af "de der meget lave budgetter". Det pågældende budget er på 3000-3200 kr. om måneden, og der burde der efter min mening være plads til at have gæster engang imellem. Jeg er dog godt klar over, at i og med vi herinde sikkert også har forskellige opfattelser af "fin mad", altså den mad vi serverer, når det skal være lidt ekstra godt, fx. ved gæstebud, vil nogen mene, at de personligt ikke ville have plads til at have gæster i et budget på 3000 kr. Og den holdning respekterer jeg selvfølgelig.

Jeg synes bare, at du fik det til at lyde, som om ingen kan have gæster til mad, hvis deres budget er væsentligt lavere end dit, for så bliver man nødt til at servere havregryn med mælk, og hvis det var din holdning, syntes jeg, at det var en lidt ufølsom måde at udtrykke det på, fordi det ikke er alle, der kan vælge at bruge mange penge på mad.
Men jeg er da glad for at høre, at jeg misforstod dig :)

Edit: Og med "underforstået" mener jeg, at "forarget" var sat i citationstegn, hvilket plejer at betyde, at man enten ikke bruger ordet i dets oprindelige betydning eller ikke rigtig vil stå ved det, man giver udtryk for. For mig er "underforstået" ikke nødvendigvis lig med "mindre alvorligt".
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3477

Re: Madbudget

Indlægaf Torn » 27. jul 2016, 10:28

Akehurst2 skrev:
Ja, de der meget lave budgetter levner i hvert fald ikke plads til meget udskejelse til gæster. Og hvor jeg med stor fornøjelse drikker vand og spiser havregryn til aftensmad vil jeg gerne gøre det lidt mere spændende, når der kommer gæster :-D


Jeg gør også gerne maden spændende til mine gæster (og til mig selv). Et lavt budget behøver ikke at betyde havregryn med mælk.
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Madbudget

Indlægaf Akehurst2 » 27. jul 2016, 10:47

DetSorteCirkus skrev:
Akehurst2 skrev:Jeg forstår simpelthen ikke din kritik her. Jeg skriver da ikke noget om fin mad, eller hvad man skal og kan. Konstaterer bare, at man kan have meget lave madbudgetter, men at det jo ikke levner plads til at man har gæster i større omfang.

Hvis det blev opfattet nedladende, så var det i hvert fald ikke sådan ment.


Godtnavn kommenterede på Frk Strawberrys indlæg og vaner, og det forstod jeg som, at du indberegner Frk. Strawberrys budget som et af "de der meget lave budgetter". Det pågældende budget er på 3000-3200 kr. om måneden, og der burde der efter min mening være plads til at have gæster engang imellem. Jeg er dog godt klar over, at i og med vi herinde sikkert også har forskellige opfattelser af "fin mad", altså den mad vi serverer, når det skal være lidt ekstra godt, fx. ved gæstebud, vil nogen mene, at de personligt ikke ville have plads til at have gæster i et budget på 3000 kr. Og den holdning respekterer jeg selvfølgelig.

Jeg synes bare, at du fik det til at lyde, som om ingen kan have gæster til mad, hvis deres budget er væsentligt lavere end dit, for så bliver man nødt til at servere havregryn med mælk, og hvis det var din holdning, syntes jeg, at det var en lidt ufølsom måde at udtrykke det på, fordi det ikke er alle, der kan vælge at bruge mange penge på mad.
Men jeg er da glad for at høre, at jeg misforstod dig :)

Edit: Og med "underforstået" mener jeg, at "forarget" var sat i citationstegn, hvilket plejer at betyde, at man enten ikke bruger ordet i dets oprindelige betydning eller ikke rigtig vil stå ved det, man giver udtryk for. For mig er "underforstået" ikke nødvendigvis lig med "mindre alvorligt".


Næ - jeg havde ikke forholdt mig konkret til Frk. Strawberryes budget, kun til hendes bemærkning om forargelse over høje madbugetter.

Når jeg skriver havregryn, så handler det helt konkret om mig, for det er det, jeg oftest spiser til aftensmad til hverdag. Det handler ikke om nogen andre.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3477

Re: Madbudget

Indlægaf Torn » 27. jul 2016, 11:42

Akehurst2 skrev:Når jeg skriver havregryn, så handler det helt konkret om mig, for det er det, jeg oftest spiser til aftensmad til hverdag. Det handler ikke om nogen andre.



Men når du skriver om, at lave budgetter ikke giver plads til udskejelser til gæster, skriver du konkret om os med lave madbudgetter? Du har ret i, at gæstemaden ikke er dyr, men derfor kan den vel godt være spændende eller udskejende?
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40719

Re: Madbudget

Indlægaf Akehurst2 » 27. jul 2016, 12:00

Torn skrev:
Akehurst2 skrev:Når jeg skriver havregryn, så handler det helt konkret om mig, for det er det, jeg oftest spiser til aftensmad til hverdag. Det handler ikke om nogen andre.



Men når du skriver om, at lave budgetter ikke giver plads til udskejelser til gæster, skriver du konkret om os med lave madbudgetter? Du har ret i, at gæstemaden ikke er dyr, men derfor kan den vel godt være spændende eller udskejende?


Altså, alt andet lige, så indebærer gæster jo, at der skal være mere mad. Hvis ens budget så er lagt an på at sørge for at bespise husstanden, så vil gæster være en ekstraudgift.

De meget lave budgetter, der er beskrevet, er jo netop med udgangspunkt i en konkret husholdning.

Men ja, når jeg har gæster bliver der drukket mere vin, mere spiritus, mere kaffe, serveret flere retter, danskvand/kildevand i stedet for postevand og så videre - alt sammen noget, der adskiller det fra mit daglige madforbrug, og til alt fra 2 til 10 flere personer. Det er alt sammen noget, der selv med billige råvarer, gode tilbud m.v. vil være en udgift. Som jeg så ikke ville kunne passe inde i de meget lave budgetter, der er nogen, der skitserer i tråden.

Men få det endelig til at lyde som om, jeg tror i serverer slæbesild for gæsterne. Det er overhovedet ikke, hvad jeg hverken skrive eller mener. Men at servere mad til flere = større udgift end mad til færre. Sådan er det jo.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Madbudget

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. jul 2016, 12:05

FruDulle skrev:Hvad faen er slæbesild?


Det er madder, hvor der er ført en sild henover. Så kan man være heldig, at lidt af smagen er hængt ved :D
4
Brugeravatar
Lone
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:25
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1005

Re: Madbudget

Indlægaf Lone » 29. jul 2016, 16:54

Vi er to og overfører i alt 5000 kr/mdr til husholdningsbudgettet. Det dækker alt, hvad der købes i supermarkeder samt specialbutikker (typisk kaffe, vin, øl, spiritus, kød).
Det bruger vi nemt, men vi har også med tiden fået halvdyre vaner (økologi og indkøbene i specialbutikker) og desuden har vi ofte gæster, hvilket betyder større indkøb i specialbutikkerne.
Vi går ret meget op i øl, vin og spiritus og det betyder, at det er dyrere indkøb end da vi som studerende kun havde råd til "slave"udgaverne... der er ikke meget Gordon's gin eller dansk pilsner over vores indkøb længere.

Vi kunne nemt skære ned, men har ikke lyst.
Vi går stadig op i at minimere vores madspild, men med dyrere varer bliver vores madbudget bare markant højere end det var, da vi havde færre penge til rådighed.

Restaurantbesøg kører som oftest over en anden konto, mens take away næsten altid er på husholdningsbudgettet.
0

Tilbage til "Mad og drikke"