Madbudget

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Madbudget

Indlægaf Torn » 20. jul 2016, 14:09

Det kan godt tænkes. Jeres system er jo så simpelt, at der ikke kan foreligge en fejl et eller andet sted. Men det ér vildt at leve for 100 kr. om ugen pr. person. Men dejligt med alle de penge til overs. :D
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Madbudget

Indlægaf DetSorteCirkus » 20. jul 2016, 14:15

Smiling_Goat skrev:Jeg forstår som sagt heller ikke en dyt.. De 300 kr. dækker i øvrigt alle fælles udgifter ifm. husholdningen - også wc-papir, vaskepulver osv. :genert:

Jeg vil dog sige, at den ene af os har for vane at spise slik hele dagen og ikke voldsomt meget til hovedmåltiderne, og det giver jo nok også lidt en besparelse. Altså, jeg handler jo ind til, at han kan spise, hvis han en dag får lyst til at have en anden kost end en 4-årig uden forælderopsyn, men han spiser ikke ret meget.. Så måske varer maden så længere og nedsætter dermed udgifterne. Jeg ved det ikke.


Jeg går ud fra, at slikket er for egen regning?
Hvis vi nu siger, at I i praksis mere spiser for to end tre, fordi svigerfar foretrækker slik, din kæreste har frokostordning, og du ikke er stortspisende, er det 600-750 kr pr. næse om måneden. Det ville jeg også godt kunne leve for, for i mine 1000-1200 kr er der plads til, at det ikke er spare-spare. Det siger jeg heller ikke, at det er hos jer, men så vidt jeg husker, har du i en periode spist meget sundt og fornuftigt, og når man gør det, når man langt med kål, gulerødder, osv.
Hos mig kan held med tilbud og datovarer også godt betyde, at jeg fx. kun bruger 30 kr på kød til en uge (jeg spiser gerne vegetariske 2-3 dage om ugen), og da Normals vaskemiddel fungerer fint for mig, bruger jeg under en tier på den post om måneden.

Edit: Og hov, jeg spiser jo også en hel del diætprodukter (laktosefri mælk o.a., glutenfri pasta, musli egnet til Low FODMAP, osv.). Det koster også ekstra, omend jeg lige nu har et lille lager af muslien, fordi jeg en dag fandt den til 5 kr. posen mod normalt 30. Lige nu koster min "grund-morgenmad" derfor cirka 5,50kr om dagen (musli, laktosefri skyr og blåbær).
Senest rettet af DetSorteCirkus 20. jul 2016, 14:38, rettet i alt 1 gang.
0
Lullu
Indlæg: 28
Tilmeldt: 21. okt 2015, 05:04
Kort karma: 0
Likede indlæg: 4

Re: Madbudget

Indlægaf Lullu » 21. jul 2016, 07:01

Vi overfører 6000 hver måned, for 2 voksne og 2 børn. Deri indgår bleer og andre ting til husholdningen/toiletsager. Vi lever fint, gerne økologisk, og prøver også at bruge pengene fornuftigt.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Madbudget

Indlægaf zembra1986 » 21. jul 2016, 14:15

Jeg bor alene og har et madbudget på 1.200-1.300 om mdr., hvilket er ca. 300 kr. om ugen, nogle uger bruger jeg lidt under 300 kr., andre uger lidt over

Jeg er lidt af en tilbudshaj og også lidt nærig med hvad jeg vil betale for en varer (man er vel jyde :P), så jeg går tilbudsaviserne igennem hver uge og går så efter tilbuddende. Jeg er så heldig at bo et sted hvor jeg har de fleste supermarkeder (Kiwi, Netto, Meny, Kvickly, Føtex; Rema1000, Lid, Fakta og Min Købmand) i en afstand af max. 1,5 km fra mit hjem, så det er ikke noget problem at cykle rundt efter tilbuddende.

Jeg synes det er et fint beløb til mad. Jeg føler ikke jeg mangler det store, får masser af kød, grøntsager osv. og er bestemt ikke ikke lidt spisende. Kunne måske godt skeje lidt mere ud en gang imellem, men som princip vil jeg helst ikke bruge mere end 1.500 kr. på mad om md., jeg synes 1.500 som max. må være rigeligt.
0
xxx---xxx
Indlæg: 621
Tilmeldt: 10. sep 2015, 20:15
Kort karma: 77
Likede indlæg: 339

Re: Madbudget

Indlægaf xxx---xxx » 21. jul 2016, 15:37

Vi er 2 voksne og et ble barn. Og vi sætter 4000 af til mad og husholdning pr måned.
Det er dog sjældent det holder fordi vi så køber mad nogle dage og det løber op.
Vi har ofte gæster i weekenden og der ryger nemt 1000 kr selvom vi har kød i fryseren osv.

Der hvor vi bruger meget er på take away og kød.
Hvis vi laver 500 gram kød så bliver det også spist.

Jeg er så imponeret over at vi dengang jeg var barn kunne spise 500 gram kød 4 mennesker og der tit så også var rester.
Det viser for mig at vores primær måltid er kød og ikke grønsager som det burde være.
Det er en meget god øjenåbner og det burde vi vidst i den grad lave om. Samt stoppe med alt det usunde mad fordi det er nemt.
1
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Madbudget

Indlægaf Aquadorable » 21. jul 2016, 16:00

Vi afsætter 4.000,- til mad og husholdning til to voksne, og det er passende. Vi bruger stort set hele beløbet, men ikke meget mere end det. Det dækker mad, rengøringsartikler, småting som pærer eller nye viskestykker, min kærestes shampoo osv.

Vi spiser en del grønt og har også dyre vaner med at købe bær, sodavand, nødder og andre snacks. Min kæreste har frokostordning på job, mens jeg har madpakke med.

Beløbet dækker ikke take away og restaurant, med mindre der sidst på måneden er overskud :)
0
K - 12.06.18 :love:
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Madbudget

Indlægaf Filipai » 21. jul 2016, 18:03

Vi overfører 4000 om måneden også, hvoraf de ca 600 går til benzin, og 400 til apoteket. Beløbet dækker også over når vi er ude og spise. Vi lever ikke skrabet, men jeg har ligesom smiling_goat, også helt klare regler for hvad jeg vil give for noget kg pris mæssigt.
Vi spiser kød mange dage, men det plejer være omkring 125 gram kød pr snude :)
0
Frk._Strawberry
Indlæg: 541
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:45
Kort karma: 79
Likede indlæg: 692

Re: Madbudget

Indlægaf Frk._Strawberry » 21. jul 2016, 18:37

Vi overfører 3500 kr om måneden og der er ofte 300 kr eller mere i overskud, når vi når sidst på måneden. Så reelt ligger vi nok på en 3000-3200 kr.

Beløbet dækker mad, husholdningsartikler, shampoo mv., men ikke min kærestes forbrug af sodavand, da jeg ikke selv drikker det. Beløbet dækker heller ikke take-away eller cafébesøg.

Min kæreste og jeg har madpakke med på jobbet, ligesom vi begge spiser morgenmad og aftensmad hjemme.
0
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Madbudget

Indlægaf Karkluden » 21. jul 2016, 19:40

Akehurst2 skrev:Nå, men selvom man strækker kødet og fokuserer på tilbehør og ikke spiser vildt meget, så kan jeg stadig ikke forstå på nogen måde, at tre voksne mennesker kan have et madbudget på 300 kr. om ugen i gennemsnit, uanset at den ene spiser frokost på arbejdet, uanset at man fokuserer på madspild og uanset at man køber fornuftigt ind.

Me neither... Frikadeller af et et halvt kg fars rækker her til minimum 2 aftensmåltider for to voksne og ofte også frokost. Og vi spiser virkelig meget og primært grønt. Og vi bruger alligevel omkring 4000 kr på husholdning (inkl alting dog) om måneden. 90% af Alt kød købes også på dato. Vi har vores dyre vaner, så jeg kunne sagtens skære hvis jeg skulle, men jeg forstår slet heller ikke hvordan tre voksne kan leve for 300 kr om ugen, hvis en "spiser godt til".
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
FrkRød
Indlæg: 90
Tilmeldt: 5. maj 2016, 06:24
Kort karma: 4
Likede indlæg: 155

Re: Madbudget

Indlægaf FrkRød » 23. jul 2016, 08:04

Vi ligger også i den billige ende. Mit husholdningsbudget ligger på 4000 kr om måneden og dækker således også shampoo, toiletpapir osv. Vi er 1 voksen, 2 teenagere (som aldersmæssigt egentlig også er voksne) og 1 barn på 8.

Efter at have ligget på et skrabet budget i mange år, er det vist bare blevet til en vane at handle billigt ind. Jeg handler cirka en gang ugentlig, og går primært efter datovarer og tilbud, så jeg kan altid sammensætte en billig menu. Jeg køber sjældent nogle former for halv eller hel-fabrikata, og har en fornemmelse af at jeg sparer ret mange penge der. Ofte er der endda penge i overskud, dem bruger vi på take away i ny og næ :)
1
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Madbudget

Indlægaf achillaxedprune » 23. jul 2016, 08:11

Jeg ved det faktisk ikke. :gruble: Vi har en fælleskonto med kort til, hvor vi overfører 6000 kr. pr. måned, der inkluderer alle fællesudgifter, der ikke er på budgettet. Dvs. mad, husholdningsartikler, gaver, oplevelser, take away og faktisk også benzin. Ofte skal vi dog overføre ekstra til kontoen, hvilket vi gerne gør fra vores lommepenge-konti. Så reelt er beløbet for fællesudgifterne noget højere.

Detil skal ligges, at købes der noget ude kun til den ene, kommer det fra lommepengekontoen. Jeg skal nok bruge i hvert fald 1-2000 kr. om måneden på resturantbesøg, hygge med veninder mv., udover hvad hvad vi bruger fælles.

Og vi har begge frokostordning på arbejdet, der koster omkring 700 kr. om måneden sammenlagt.

...med andre ord: Der bruges meget på posten. Præcist hvor meget aner jeg ikke.
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
HappyHippo
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 170
Likede indlæg: 4383

Re: Madbudget

Indlægaf HappyHippo » 23. jul 2016, 09:17

Da jeg var meget fattig studerende levede jeg for 200kr om ugen.

Om ugen købte jeg: (cirka)
2 kg gulerødder
1 pakke kød på 500g
1 pakke billigt rugbrød
3 dåser tun/makrel
2 dåser hakkede tomater
1 liter mælk
1 pose mandler
1 kg spaghetti
Frugt
Frosne grøntsager
Div husholdningssager

Så det kan godt lade sig gøre. Kan så ikke forstå man for bare 100kr mere kan tilføje 2 ekstra munde at mætte.

Jeg gad så slet ikke leve sådan nu hvor jeg har større rådighedsbeløb.
0
Frk._Strawberry
Indlæg: 541
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:45
Kort karma: 79
Likede indlæg: 692

Re: Madbudget

Indlægaf Frk._Strawberry » 23. jul 2016, 10:17

Jeg er nok egentlig mere "forarget" over hvor mange penge nogen af jer bruger på mad - jeg mener, selvom jeg forsøgte (og vi lever i forvejen 75% øko), så vil jeg på ingen måde kunne bruge 5-10000 kr på mad om måneden - heller ikke selvom jeg gjorde mig umage..
Men vi er nok meget forskellige som mennesker og vi har f.eks. utrolig lidt madspild, hvilket nok også hjælper til på budgettet.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Madbudget

Indlægaf Akehurst2 » 23. jul 2016, 10:40

Hvordan kan det forarge dig, at nogen bruger mange penge på mad? Og hvad sker der for sammenhængen til at I har utroligt lidt madspild - tror du at folk med højt madbudget nødvendigvis har et højt madspild?

Jeg ved ikke, havd vi bruger om måneden, men det er meget. Jeg spiser for 28 kr. om dagen til frokost kantinen, vi henter tit mad ude, ofte sushi fra Stcks n' Sushi, og ellers fra Cofoco, køber økologisk, drikker dyr vin, køber det meste dagligindkøb i Irma og brød hos bageren, og inviterer ofte gæster. Det er let at bruge masser af penge på mad, også uden at smide det ud igen, og uden at leve overdrevet ødselt, og jeg kan ikke forstå, hvordan det kan forarge dig.
10
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Madbudget

Indlægaf avdotja » 23. jul 2016, 11:09

Akehurst2 skrev:Hvordan kan det forarge dig, at nogen bruger mange penge på mad? Og hvad sker der for sammenhængen til at I har utroligt lidt madspild - tror du at folk med højt madbudget nødvendigvis har et højt madspild?

Jeg ved ikke, havd vi bruger om måneden, men det er meget. Jeg spiser for 28 kr. om dagen til frokost kantinen, vi henter tit mad ude, ofte sushi fra Stcks n' Sushi, og ellers fra Cofoco, køber økologisk, drikker dyr vin, køber det meste dagligindkøb i Irma og brød hos bageren, og inviterer ofte gæster. Det er let at bruge masser af penge på mad, også uden at smide det ud igen, og uden at leve overdrevet ødselt, og jeg kan ikke forstå, hvordan det kan forarge dig.

Nu er "forarget" jo netop sat i citationstegn, så jeg formoder det skal læses som en kommentar til alle de indlæg der undrer sig over at det kan lade sig gøre for 3 mennesker at leve for 300 kr om ugen
0

Tilbage til "Mad og drikke"