Smutveje til nem mad

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Smutveje til nem mad

Indlægaf Stars » 9. aug 2016, 15:30

Hvad er dine smutveje til nem mad nogle dage?

Her er det fx:

- når vi laver pasta med kødsovs, laver vi ekstra kødsovs og lægger en lasagne sammen til fryseren

- når vi får flæskesteg, køber vi en rigelig stor, så der er til flæskestegssandwich eller biksemad dagen efter

- hvis vi laver en stor portion frikadellefars, har vi en gryde ved siden af stegepanden og koger kødboller til boller i karry
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Smutveje til nem mad

Indlægaf Bøtte » 9. aug 2016, 15:58

Man kan fryse pizzadej, så har man til en nem hjemmelavet pizza senere.

Vi har to poser i fryseren, en pizzapose og en bilsemadspose, hvor vi gemmer diverse rester, der er for små til at være anvendelige til et helt måltid. Nårder er nok til et måltid tager vi det op og har til nem aftensmad.
Det har også reduceret vores madspild.

Vi former oksekødet som bøffer inden vi fryser, så er de nemme lige at smide på panden eller grillen direkte fra fryseren.
4
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23204

Re: Smutveje til nem mad

Indlægaf Mani » 9. aug 2016, 16:03

Vi laver også store portioner og smider i fryseren - gerne en dag der er god tid.
Og så har vi nogle ting, vi næsten altid spiser i rap og derved bruger resterne f.eks.
- kyllingesteg -> kyllingesalat
- krydret mørbrad med ovnkartofler -> tortillas med mørbrad
- chili con carne -> chimichangas
- lammekølle -> fladbrød med lam
- steg (flæske-/okse-/kalve) -> sandwich
2
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Smutveje til nem mad

Indlægaf Wizzze » 9. aug 2016, 16:20

Som andre, vi laver en stor portion lasagne og fryser ned så vi har til at tage op, og så laver ind i mellem kødbolle eller frikadelle "fabrik". F.eks. lave fars af 2-3 kg. kød, og så er der både til at stege frikadeller og koge kødboller til suppe eller boller i karry. Og på samme måde steger vi ind i mellem kødboller til pasta/albondigas, så det bare er at koge pasta eller ris og så er der mad.

Anden nem mad er at købe et godt brød, og så f.eks. gravad laks, eller rejer og så lave en lækker mad, eller man kan købe 3-4 oste og så noget lækker grønt/frugt til og så har man også et måltid.

Endelig så skal en god bøf ikke stege for længe, ikke noget gennemstegt kød her! så på 10-12min kan man godt stege en god bøf og så snitte grønt til en salat og så er der igen et fint måltid, på ingen tid.

En toast med skinke/ost eller tun eller eller eller er også nem og hurtig mad, hvis man har en toaster/vaffeljern.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Smutveje til nem mad

Indlægaf decibell » 9. aug 2016, 16:27

Den rest kødsovs, der altid før blev smidt ud, fordi den var for lille til to mennesker, bliver frosset ned og brugt til en gang pasta til en person en dag, hvor en af os skal spise alene.
Vi koger så meget af ris og pasta, at der er rester, der kan gemmes til dagen efter i køleskabet eller fryses ned til en anden dag. Så er det nemt at blande sammen med med kødrester, grønt eller æg på panden.
Frikadeller og bøffer bliver altid lavet i mængder, så der kan fryses til madpakken.
Jeg bruger minihakkeren til at finhakke en stor portion af porrer, løg, spidskål osv. og fryser det ned i mindre portioner, enten blandet eller hver for sig. Så er det nemt lige at smide en pose af det i en gryderet.
Rester af jordbær bliver skåret i stykker og lagt i små portioner i fryseren til en dessert en dag.
1
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14465

Re: Smutveje til nem mad

Indlægaf Pjeps » 9. aug 2016, 17:44

Jeg er kun 1 i husstanden, det er ofte ret dyrt at købe ind til 1 person, så min udfordring er at udnytte tilbud og stører pakker.

Jeg snitter og klargører grøntsager til ca 4-5 dage ad gangen og har i bøtter i køleskabet.

Jeg laver supper og div. Gryderetter i store portioner og fryser ned.

Koteletter i fad og lasagne laves også dobbelt og puttes i fryseren.

Frikadeller laves også af et par kg fars og fryses, de kan både bruges til madpakke eller aftensmad.

Jeg laver Stortset altid mad til to dage ad gangen, gerne noget der også kan bruges som del element i madpakken. Fx koger jeg en kylling og laver panangkarry kylling til 2 dage,så bruger jeg noget af kyllingen til en salat, eller som pålæg.

En culotte steg er mad til flere dage + madpakke. Dvs første dag som steg med tilbehør, næste dag som koldt kød med f.eks tzatziki og bagekartoffel. Som fyld i salat i madpakken/ eller kød i en sandwich/pitabrød. Er der mere tilbage 3. Dag så bliver det evt en gang pande biks med løg, peberfrugt, squash og gode krydderier
1
:ninja:
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Smutveje til nem mad

Indlægaf OberstNasig » 9. aug 2016, 17:46

Når vi koger ris, kartofler og lignende, så koger vi ekstra meget, så det kan bruges til thairetter, kartoffelsalat og andre kolde salater den efterfølgende dag.
1
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4792
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Smutveje til nem mad

Indlægaf MyGirl » 10. aug 2016, 06:59

En god del af det, der allerede er nævnt.

Derudover har vi ofte en meget stor mængde æg tilgængelige (køber 30 ad gangen), så der kan stort set altid laves omelet eller æggekage.

Vi har lager af tun og torskerogn, som vi hurtigt kan røre til en salat med lidt skyr eller hytteost, eller hvad der nu er en rest af, som spises med knækbrød (som vi også altid er lagerførende i) og gnavegrønt/restegrønt/grønt fra køkkenhaven alt efter status på beholdningen der.

Og så må har vi altid et par liter af Karolines tomat og karrysuppe liggende, til de dage, hvor overskuddet er helt i bund.

Er lagrene kørt helt ned, spiser vi også havregrød med ganske stor glæde, men der kan være længe imellem.
2

Tilbage til "Mad og drikke"