Sønderjysk kaffebord - hvor? (kort varsel)

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7088
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13308

Sønderjysk kaffebord - hvor? (kort varsel)

Indlægaf Rapfisk » 6. okt 2016, 12:54

Edit: Det bliver ikke aktuelt alligevel - men andre er velkomne til at fylde tråden med gode steder, hvor vi kunne have været.

I weekenden skal jeg med familien til Sønderjylland, og jeg havde tænkt mig at foreslå at finde et sted, der serverer et ægte sønderjysk kaffebord på søndag (alternativt lørdag). Vi er fire, og vi har bil med, så det kan være hvor som helst.

Nogen bud?
Senest rettet af Rapfisk 6. okt 2016, 13:11, rettet i alt 1 gang.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7088
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13308

Re: Sønderjysk kaffebord - hvor? (kort varsel)

Indlægaf Rapfisk » 6. okt 2016, 13:10

Nå, nevermind, min far har lavet planerne om. Typisk :rulle:

Vi skal stadig af sted, men tager nok bare kaffe og kage på den kro, hvor vi skal bo, inden vi skal ud at se sort sol :lun:
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Katarinka
Indlæg: 82
Tilmeldt: 2. nov 2015, 20:35
Kort karma: 15
Likede indlæg: 150

Re: Sønderjysk kaffebord - hvor? (kort varsel)

Indlægaf Katarinka » 6. okt 2016, 16:55

Ellers ville jeg have forslået Gram Slot
1
Når man nulrer på en tissemand bliver den større..
Men når man tisser på en nullermand bliver den mindre :gruble:
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8203

Re: Sønderjysk kaffebord - hvor? (kort varsel)

Indlægaf Anilara » 6. okt 2016, 17:10

Ja, Gram slot er ret fint - men næsten for fint, i hvert fald i forhold til hvad jeg forbinder med kaffebordet. Ellers har jeg kun været til utallige kaffeborde privat i familiesammenhæng.

Bonusinfo: Det første man spiser er bollerne (pumle) med masser af smør, så karlene bliver nogenlunde mætte inden de fine kager.
Til sidst ved det store kagebord, spiser man småkagerne "ingenting" - da man oltiins' ka spiis ingenting. :)
5
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7088
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13308

Re: Sønderjysk kaffebord - hvor? (kort varsel)

Indlægaf Rapfisk » 6. okt 2016, 17:14

Gram ser superlækkert ud :savl:
0
Livslinjen: 70 201 201
Lakika
Indlæg: 179
Tilmeldt: 17. dec 2015, 18:25
Kort karma: 17
Likede indlæg: 185

Re: Sønderjysk kaffebord - hvor? (kort varsel)

Indlægaf Lakika » 6. okt 2016, 22:31

Anilara skrev:Ja, Gram slot er ret fint - men næsten for fint, i hvert fald i forhold til hvad jeg forbinder med kaffebordet. Ellers har jeg kun været til utallige kaffeborde privat i familiesammenhæng.

Bonusinfo: Det første man spiser er bollerne (pumle) med masser af smør, så karlene bliver nogenlunde mætte inden de fine kager.
Til sidst ved det store kagebord, spiser man småkagerne "ingenting" - da man oltiins' ka spiis ingenting. :)


Som sønderjyde kan jeg blive helt irrationelt vred, når min svigerfamilie (bogstaveligt talt) kaster sig over lagkage/anden flødekage først.
Det ville være som at spise citronfromagen som forret, ikke? Nej, man skal have "stop-brød"(pumler) først, og jo de skal være smurte. Eller måske kløben i december også går?

Jeg har også selv ledt efter et sted, men Gram fx er buffet, og jeg har en fordom som jeg ikke har lyst til at få bekræftet :genert:
Jeg har ikke så tit fået ingenting, men gode råd og knepkager i julen - med de sidste legede vi en leg hvor de skulle gemmes i hånden mens man sagde et rim :)
2
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8203

Re: Sønderjysk kaffebord - hvor? (kort varsel)

Indlægaf Anilara » 6. okt 2016, 23:20

Haha, ja, hvad bilder de sig ind, at begynde med de fine kager!? Det æ stopkache føst!
Det er sjovt, jeg er opdraget til at sende fade rundt i en evighed og at det er uhøflig at sige nej til kage. Min kæreste syntes i starten det var uhøfligt og grådigt at smage alle, så der skulle jeg lige forklare ham hvordan det forholdt sig :lol:

(Lille udsnit, 1 ud af 3 kageborde, fra sidst jeg var til kaffebord i sommers. Her ses blandt andet to slaus efelkarch, ostekarch, keksearch og kringel (som dog ikke er en rigtig kringle) :) )
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
9
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Sønderjysk kaffebord - hvor? (kort varsel)

Indlægaf Lulu » 7. okt 2016, 05:59

Anilara skrev:Haha, ja, hvad bilder de sig ind, at begynde med de fine kager!? Det æ stopkache føst!
Det er sjovt, jeg er opdraget til at sende fade rundt i en evighed og at det er uhøflig at sige nej til kage. Min kæreste syntes i starten det var uhøfligt og grådigt at smage alle, så der skulle jeg lige forklare ham hvordan det forholdt sig :lol:

(Lille udsnit, 1 ud af 3 kageborde, fra sidst jeg var til kaffebord i sommers. Her ses blandt andet to slaus efelkarch, ostekarch, keksearch og kringel (som dog ikke er en rigtig kringle) :) )


Nøj manner det er længe siden jeg har fået kaffebord. Næsten så længe at jeg ikke kan kalde mig sønderjyde mere :8:
Det må jeg hellere lave om på.

Og til tråden, er det så ikke noget med at mange kirker stadig laver kaffebord efter gudstjenesten? Eller er den tradition uddød nu?
1
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Sønderjysk kaffebord - hvor? (kort varsel)

Indlægaf Jasmin » 7. okt 2016, 12:19

Kan anbefale Den gamle Kro i Gråsten.
Jeg spiste så meget kage at det stod ud af begge øre.

http://1747.dk/da/
0
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Lakika
Indlæg: 179
Tilmeldt: 17. dec 2015, 18:25
Kort karma: 17
Likede indlæg: 185

Re: Sønderjysk kaffebord - hvor? (kort varsel)

Indlægaf Lakika » 8. okt 2016, 18:58

Anilara skrev:Haha, ja, hvad bilder de sig ind, at begynde med de fine kager!? Det æ stopkache føst!
Det er sjovt, jeg er opdraget til at sende fade rundt i en evighed og at det er uhøflig at sige nej til kage. Min kæreste syntes i starten det var uhøfligt og grådigt at smage alle, så der skulle jeg lige forklare ham hvordan det forholdt sig :lol:

(Lille udsnit, 1 ud af 3 kageborde, fra sidst jeg var til kaffebord i sommers. Her ses blandt andet to slaus efelkarch, ostekarch, keksearch og kringel (som dog ikke er en rigtig kringle) :) )


Jeg forsøger ikke at se ud som Hyacinth Bucket :nej:
Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at overskue og vide hvad der er kotume, men så må man lige holde øje med hvad de andre gør, og vente til man bliver budt. Og nødet, for det gør man jo! :D

Hvad er det for en kage der er tættest på nederst til venstre?

Jeg savner en rigtig brøtort'! Og at synge fra højskolesangbogen når der er fest. Og farmor der altid havde syv slags småkager. :trist:
0
Brugeravatar
Anilara
Indlæg: 3764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:43
Kort karma: 560
Likede indlæg: 8203

Re: Sønderjysk kaffebord - hvor? (kort varsel)

Indlægaf Anilara » 9. okt 2016, 09:12

Lakika skrev:
Anilara skrev:Haha, ja, hvad bilder de sig ind, at begynde med de fine kager!? Det æ stopkache føst!
Det er sjovt, jeg er opdraget til at sende fade rundt i en evighed og at det er uhøflig at sige nej til kage. Min kæreste syntes i starten det var uhøfligt og grådigt at smage alle, så der skulle jeg lige forklare ham hvordan det forholdt sig :lol:

(Lille udsnit, 1 ud af 3 kageborde, fra sidst jeg var til kaffebord i sommers. Her ses blandt andet to slaus efelkarch, ostekarch, keksearch og kringel (som dog ikke er en rigtig kringle) :) )


Jeg forsøger ikke at se ud som Hyacinth Bucket :nej:
Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at overskue og vide hvad der er kotume, men så må man lige holde øje med hvad de andre gør, og vente til man bliver budt. Og nødet, for det gør man jo! :D

Hvad er det for en kage der er tættest på nederst til venstre?

Jeg savner en rigtig brøtort'! Og at synge fra højskolesangbogen når der er fest. Og farmor der altid havde syv slags småkager. :trist:

Sjovt du spørger, det var den jeg havde med. En hvid chokolade og lime cheesecake :love2: Ikke så traditionel, men til gengæld god.
Vi synger også fra højskolesangbogen (vi har to-tre sange som altid er med til fester). :) Og brøtort er fantastisk!
Hyggeligt når man støder på andre, der kender de samme traditioner.
1
Lakika
Indlæg: 179
Tilmeldt: 17. dec 2015, 18:25
Kort karma: 17
Likede indlæg: 185

Re: Sønderjysk kaffebord - hvor? (kort varsel)

Indlægaf Lakika » 10. okt 2016, 18:45

Anilara skrev:
Lakika skrev:
Anilara skrev:Haha, ja, hvad bilder de sig ind, at begynde med de fine kager!? Det æ stopkache føst!
Det er sjovt, jeg er opdraget til at sende fade rundt i en evighed og at det er uhøflig at sige nej til kage. Min kæreste syntes i starten det var uhøfligt og grådigt at smage alle, så der skulle jeg lige forklare ham hvordan det forholdt sig :lol:

(Lille udsnit, 1 ud af 3 kageborde, fra sidst jeg var til kaffebord i sommers. Her ses blandt andet to slaus efelkarch, ostekarch, keksearch og kringel (som dog ikke er en rigtig kringle) :) )


Jeg forsøger ikke at se ud som Hyacinth Bucket :nej:
Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at overskue og vide hvad der er kotume, men så må man lige holde øje med hvad de andre gør, og vente til man bliver budt. Og nødet, for det gør man jo! :D

Hvad er det for en kage der er tættest på nederst til venstre?

Jeg savner en rigtig brøtort'! Og at synge fra højskolesangbogen når der er fest. Og farmor der altid havde syv slags småkager. :trist:

Sjovt du spørger, det var den jeg havde med. En hvid chokolade og lime cheesecake :love2: Ikke så traditionel, men til gengæld god.
Vi synger også fra højskolesangbogen (vi har to-tre sange som altid er med til fester). :) Og brøtort er fantastisk!
Hyggeligt når man støder på andre, der kender de samme traditioner.


Undskyld, jeg mente til højre - det kludrer jeg tit i :lol2:

Vi har tit fået ostelagkage fra Karolines køkken, med kirsebær i husblas på toppen hvis jeg husker ret. Din udgave lyder genial!

At synge til fester og sammenkomster, er for mig - udover hyggeligt, spændende i et historisk perspektiv. Under besættelsen mødtes man mange steder til alsang, men sangtraditionerne i Sønderjylland er ældre og mere rodfæstede. Jeg er glad og taknemmelig for, at være vokset op i en landsdel, som stemte sig hjem, og snakken om hvad det at være dansk egentlig er, var på en helt anden måde, end den desværre er i dag.
Jeg er også stolt Europæer, men det at have bedste/oldeforældre, som ikke måtte tale sit eget modersmål, sætter tingene/nationalitet/identitet i et andet perspektiv end for gennemsnitsdanskeren tror jeg.

Beklager hvis jeg er kommet for langt OT, men det er et emne jeg finder meget spændende, og svigerfamilien/andre nordjyder synes jeg er pløk hvis jeg snakker om det :lol2:
3
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Sønderjysk kaffebord - hvor? (kort varsel)

Indlægaf Tibbler » 10. okt 2016, 18:55

uhmmmm..kiksekage :dåne:
1

Tilbage til "Mad og drikke"