Så er det nu du skal starte på honningkagerne

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7788
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Så er det nu du skal starte på honningkagerne

Indlægaf Hunkat » 2. nov 2016, 10:14

... i hvert fald hvis du skal lave Claus Meyers honningkage og den skal nå at bliver færdig :D

Den skal nemlig hvile en måned før man faktisk laver kagen.

http://politiken.dk/mad/ECE3452194/bag-claus-meyers-beroemte-honningkage/
2
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3440
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 273
Likede indlæg: 3074

Re: Så er det nu du skal starte på honningkagerne

Indlægaf Alphilia » 2. nov 2016, 17:55

:) Uh, det tænkte jeg på i går. Måske skal jeg gøre alvor af det, de bliver gode - jeg ved det :)
0
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Så er det nu du skal starte på honningkagerne

Indlægaf godtnavn » 2. nov 2016, 21:23

Har I erfaringer med den opskrift? Jeg kunne godt tænke mig at prøve at lave honningkager i år, så en der lavede dem som til og fra kort på gaverne, så det tænker jeg at prøve, spørgsmålet er bare om jeg kan skrive pænt på kagerne :lol:
0
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3440
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 273
Likede indlæg: 3074

Re: Så er det nu du skal starte på honningkagerne

Indlægaf Alphilia » 2. nov 2016, 21:32

Jeg har brugt den opskrift en ene gang jeg lavede honninghjerter. De blev gode, men mht at skrive på dem ved jeg ikke, det blev ikke sådan nogle vildt hårde nogle.
Hvis det skal bruges som til/fra kort ville jeg gå efter en mere brunkage/ingefærkage agtig opskrift
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14591

Re: Så er det nu du skal starte på honningkagerne

Indlægaf Pjeps » 2. nov 2016, 22:10

Jeg brugte denne opskrift sidste år, lod dejen hvile på altanen i 2 uger, de blev vandvittig gode, dejlig bløde ogbligesom bagerens.

Jeg kan ikke huske hvor jeg har den fra

Ca. 30 honningkagehjerter
* 500 g honning – spørg en biavler efter 2. sorterings bagehonning, som er billig, men perfekt til formålet
* 250 g smør
* 500 g hvedemel
* 4 tsk kanel
* 2 tsk st ingefær
* 2 tsk st nelliker
* fintrevet skal af to usprøjtede citroner
* 3 tsk potaske og 4 spsk vand
* Glansbilleder til pynt
Fremgangsmåden til honningkagerne er omtrent den samme, som til brunkager:
Honning og smør smeltes sammen i en gryde og bringes i kog. Derefter hældes blandingen over mel, krydderier og citronskal, og dejen røres sammen. Når dejen er lunken, opløses potasken i kogende vand og røres i dejen. Her skal der bruges arm- eller røremaskinekræfter, så dejen bliver rørt glat og elastisk.
Anarkisten anbefaler, at man lader dejen hvile i køleskabet i et døgn en en lufttæt boks, og andre opskrifter, jeg har læst, anbefalede minimum 14 dage. Fordelen ved en dej, der skal hvile er, at du kan lave den i et ledigt øjeblik, og en anden dag invitere børnene med til familiehygge i køkkenet og lade dem få glæde af det hurtige resultat.
Når du er honningkage-klar, rulles dejen ud i en halv centimeters tykkelse på et meldrysset bord. Stik kagerne ud med forme efter humør. Kagerne skal have 200 grader i 10-12 minutter, og som med alle andre småkager, så skal du holde øje med ovnen, så de kun bliver brune og ikke brændte i kanten.
Overtræk:
Jeg overtrak honningkagerne med chokolade, og i stedet for bagerens vekao-overtræk, brugte jeg en god mørk chokolade. Jeg fandt dog ud af, at der ryger en del chokolade til overtræk ved at dyppe hjertet direkte i den smeltede chokolade. Det gav den flotteste overflade, men de fleste af kagerne måtte leve med penselstrøg i overtrækket.
Til gengæld havde jeg glansbilleder til kagerne. Ganske som barndommens honningkagehjerter. Bare meget bedre.
0
:ninja:

Tilbage til "Mad og drikke"