Fordi jeg siger det!

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Fordi jeg siger det!

Indlægaf Sangius » 20. nov 2016, 03:02

Er man så kedelig hvis man spiser kedelig mad? :gruble:
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7489
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19598

Re: Fordi jeg siger det!

Indlægaf Animi » 20. nov 2016, 03:20

Lys skrev:Jeg forstår bare ikke sondringen mellem at noget mad er virkelig klamt, men ikke klamt at spise?


Jeg skrev ikke at jeg ikke synes maden kunne være klam at spise - jeg skrev at jeg ikke syntes det gør folk klam, fordi de spiser noget jeg synes er klamt.
Jeg synes heller ikke at folk bliver kedelig af at spise en kedelig leverpostejsmad. Eller tør af at spise en tør kiks. Eller spændende og eksotiske, af at spise en spændende og eksotisk ret.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Fuck.exe
Indlæg: 579
Tilmeldt: 13. aug 2015, 21:53
Kort karma: 171
Likede indlæg: 2024

Re: Fordi jeg siger det!

Indlægaf Fuck.exe » 20. nov 2016, 05:18

Jeg lærer mine børn at man ikke må kalde mad for ækel, klam, fæl, ulækker osv osv. Det pjat vil jeg simpelthen ikke høre på, for det sender nogle signaler som jeg tolker meget negativt. Det er jeg selv blevet opdraget med, og det ligger meget dybt i mig. Men at andre voksne ikke har samme holdning, irriterer mig ikke. Jeg kommer bare aldrig til at forstå det. Og fred være med det.
8
Gulvaber er også mennesker.
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Fordi jeg siger det!

Indlægaf Lys » 20. nov 2016, 08:37

Animi skrev:
Lys skrev:Jeg forstår bare ikke sondringen mellem at noget mad er virkelig klamt, men ikke klamt at spise?


Jeg skrev ikke at jeg ikke synes maden kunne være klam at spise - jeg skrev at jeg ikke syntes det gør folk klam, fordi de spiser noget jeg synes er klamt.
Jeg synes heller ikke at folk bliver kedelig af at spise en kedelig leverpostejsmad. Eller tør af at spise en tør kiks. Eller spændende og eksotiske, af at spise en spændende og eksotisk ret.



I min optik er der bare væsentlig forskel på, om andre synes man er kedelig eller ulækker/gør noget kedeligt/ulækkert. Jeg kan fint leve med at være kedelig (det får næppe nogen til at væmmes), men jeg synes da, at det er mere træls hvis andre synes, jeg gør noget klamt.

Men altså; vi har forskellige værdier, og sådan er det, men jeg kommer aldrig til at forstå den her insisteren på at have lov til at kalde mad for klamt.
1
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7489
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19598

Re: Fordi jeg siger det!

Indlægaf Animi » 20. nov 2016, 08:41

Lys skrev:
Animi skrev:
Lys skrev:Jeg forstår bare ikke sondringen mellem at noget mad er virkelig klamt, men ikke klamt at spise?


Jeg skrev ikke at jeg ikke synes maden kunne være klam at spise - jeg skrev at jeg ikke syntes det gør folk klam, fordi de spiser noget jeg synes er klamt.
Jeg synes heller ikke at folk bliver kedelig af at spise en kedelig leverpostejsmad. Eller tør af at spise en tør kiks. Eller spændende og eksotiske, af at spise en spændende og eksotisk ret.



I min optik er der bare væsentlig forskel på, om andre synes man er kedelig eller ulækker/gør noget kedeligt/ulækkert. Jeg kan fint leve med at være kedelig (det får næppe nogen til at væmmes), men jeg synes da, at det er mere træls hvis andre synes, jeg gør noget klamt.

Men altså; vi har forskellige værdier, og sådan er det, men jeg kommer aldrig til at forstå den her insisteren på at have lov til at kalde mad for klamt.


Tjah, man kommer næppe igennem hele livet uden at nogen på et eller andet tidspunkt synes at man gør noget ulækkert. Så det tager jeg helt roligt :P

Spørgsmålet er igen bare - hvor går grænsen? :gruble: Man bør ikke tale grimt om mad, fordi man risikerer at støde nogen. Men bør man så overhovedet tale negativt om noget som helst i verden, fordi alt kan risikere at støde nogen?
Bør man overhovedet tale negativt om andres handlinger - uanset om det er at kalde det at spise noget bestemt for ulækkert, eller at kalde andres handlinger for barnligt? Som du selv skriver har alle forskellige værdier, og nogen tager det måske meget tungt at blive kaldt for barnlig.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Fordi jeg siger det!

Indlægaf LadyFox » 20. nov 2016, 10:12

Lys skrev:
Animi skrev:Hm, jeg kan ikke rigtig se problemet, så længe man ikke taler grimt om mad man får serveret, fordi dét er uhøfligt!
Men altså... nogen steder i verden er abehjerner, edderkopper og hunde mad. (For lige at sætte det på spidsen :P ) Det synes jeg altså er ækelt :genert: Jeg havde selvfølgelig ikke sagt det, hvis jeg i Kina havde fået serveret hund, men jeg havde nok sagt pænt nej tak :lol:


Måske taler man grimt om mad, som samtalepartneren fik dagen før eller som man ville servere næste gang - og det er da træls at få at vide, at man spiser ækel/klam mad - for så er man vel også selv ækel/klam? Eller i hvert fald gør man noget klamt. Det er i hvert fald den følelse, jeg får, når andre udtrykker sig på den måde om mad, jeg spiser med glæde.

Jeg må indrømme, at jeg synes det er barnlig opførsel at tale sådan om mad - uanset om det bliver serveret i situationen eller ej. Og jeg forstår heller ikke behovet - der er jo masser af måder, man kan give udtryk for, at en eller anden ret ikke lige er sagen for en.

Jeg synes i øvrigt ikke dine eksempler er klamme, selvom jeg ikke ville have lyst til at spise det.

Jeg synes man er ret fintfølende hvis man føler sig ramt af at nogen på en debatside synes at noget mad man spiser er klamt.
Og gælder det kun omkring mad? Må man godt ytre at man synes tisse-bæ-sex er klamt? Eller er det helt okay, fordi der er en rimelig stor enighed om at afføring ikke er særlig charmerende?

For at snakke om mad - jeg synes Casu Marzu er fucking klamt, sådan seriøst. Om folk er så høflige at de ikke kalder mad klamt, så tror jeg inderst inde at der er rimelig bred enighed om at det ikke er en specielt lækker delikatesse. Altså selvom det er ulovligt i EU, fordi det kan have alvorlige helbredsmæssige problemer at spise, så er det jo stadig mad.
0
...
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Fordi jeg siger det!

Indlægaf Fru Sunshine » 20. nov 2016, 10:17

Blodpølse er lækkert.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Fordi jeg siger det!

Indlægaf LadyFox » 20. nov 2016, 10:24

Fru Sunshine skrev:Blodpølse er lækkert.

Nej, rosinerne (eller hvad det nu er) ødelægger det. Uden rosiner ville det være mums.
1
...
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12997
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3538
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55889
Kontakt:

Re: Fordi jeg siger det!

Indlægaf Ado » 20. nov 2016, 10:25

Frølår er en bizar spise. Ja, jeg vil faktisk gå så vidt og kalde det ulækkert. Men det hænger også sammen med min totale frø-fobi. Jeg er så bange for dem, at det kan sammenlignes med at ville sætte tænderne i en indbagt højgravid slange.

"Men det smager godt. Det smager som kylling!"


Så spis noget kylling.
3
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Fordi jeg siger det!

Indlægaf Persnikedy » 20. nov 2016, 10:25

Blod og/eller rosiner høre ikke til i mad :tie:


Jeg gumler altid mindst en rå kartoffel når jeg skræller sådan en gryde fuld. Det knaser så dejligt :-D
3
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24632
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3198
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36795

Re: Fordi jeg siger det!

Indlægaf Daine » 20. nov 2016, 10:35

Fru Sunshine skrev:Blodpølse er lækkert.

Enig, det smager fantastisk :love: Især med sirup på! Det tror jeg faktisk, jeg vil have i aften :savl:
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22044

Re: Fordi jeg siger det!

Indlægaf dgd2007 » 20. nov 2016, 10:56

Fru Sunshine skrev:Blodpølse er lækkert.

Nu provokerer du vist :D
0
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Fordi jeg siger det!

Indlægaf Lys » 20. nov 2016, 14:48

Animi skrev:
Lys skrev:
Animi skrev:
Lys skrev:Jeg forstår bare ikke sondringen mellem at noget mad er virkelig klamt, men ikke klamt at spise?


Jeg skrev ikke at jeg ikke synes maden kunne være klam at spise - jeg skrev at jeg ikke syntes det gør folk klam, fordi de spiser noget jeg synes er klamt.
Jeg synes heller ikke at folk bliver kedelig af at spise en kedelig leverpostejsmad. Eller tør af at spise en tør kiks. Eller spændende og eksotiske, af at spise en spændende og eksotisk ret.



I min optik er der bare væsentlig forskel på, om andre synes man er kedelig eller ulækker/gør noget kedeligt/ulækkert. Jeg kan fint leve med at være kedelig (det får næppe nogen til at væmmes), men jeg synes da, at det er mere træls hvis andre synes, jeg gør noget klamt.

Men altså; vi har forskellige værdier, og sådan er det, men jeg kommer aldrig til at forstå den her insisteren på at have lov til at kalde mad for klamt.


Tjah, man kommer næppe igennem hele livet uden at nogen på et eller andet tidspunkt synes at man gør noget ulækkert. Så det tager jeg helt roligt :P

Spørgsmålet er igen bare - hvor går grænsen? :gruble: Man bør ikke tale grimt om mad, fordi man risikerer at støde nogen. Men bør man så overhovedet tale negativt om noget som helst i verden, fordi alt kan risikere at støde nogen?
Bør man overhovedet tale negativt om andres handlinger - uanset om det er at kalde det at spise noget bestemt for ulækkert, eller at kalde andres handlinger for barnligt? Som du selv skriver har alle forskellige værdier, og nogen tager det måske meget tungt at blive kaldt for barnlig.


Jeg tillader mig at have en holdning til hvordan jeg synes, man bør omtale mad - også uden nødvendigvis at have taget stilling til, hvordan jeg synes man bør tale om alt muligt andet. Jeg mener i øvrigt ikke, at jeg har kaldt nogen barnlig - jeg har talt om barnlig opførsel, ligesom jeg har sondret mellem om man som person er klam eller gør noget klamt ved at spise mad, nogen betegner "klam".
2
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7489
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19598

Re: Fordi jeg siger det!

Indlægaf Animi » 20. nov 2016, 15:16

Lys skrev:Jeg tillader mig at have en holdning til hvordan jeg synes, man bør omtale mad - også uden nødvendigvis at have taget stilling til, hvordan jeg synes man bør tale om alt muligt andet. Jeg mener i øvrigt ikke, at jeg har kaldt nogen barnlig - jeg har talt om barnlig opførsel, ligesom jeg har sondret mellem om man som person er klam eller gør noget klamt ved at spise mad, nogen betegner "klam".


Pointen var at ligesom du kan føle at folk synes du er klam, fordi du spiser noget - i deres øjne - klamt, at andre vel også få følelsen af at de bliver kaldt for barnlig, fordi du kalder deres handling barnlig. Og jeg kan ikke se hvorfor det ene er værre end det andet :)

Jeg bliver ikke selv stødt, og synes det er fint du tillader dig at have den holdning. Ligesom jeg tillader mig at have mine holdninger om bestemt mad :) Jeg forstår bare ikke hvorfor man skal høre for sine holdninger - i en tråd beregnet til at sige sin mening om mad - fordi nogen bliver stødt over det.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Fordi jeg siger det!

Indlægaf Lys » 20. nov 2016, 15:28

Animi skrev:
Lys skrev:Jeg tillader mig at have en holdning til hvordan jeg synes, man bør omtale mad - også uden nødvendigvis at have taget stilling til, hvordan jeg synes man bør tale om alt muligt andet. Jeg mener i øvrigt ikke, at jeg har kaldt nogen barnlig - jeg har talt om barnlig opførsel, ligesom jeg har sondret mellem om man som person er klam eller gør noget klamt ved at spise mad, nogen betegner "klam".


Pointen var at ligesom du kan føle at folk synes du er klam, fordi du spiser noget - i deres øjne - klamt, at andre vel også få følelsen af at de bliver kaldt for barnlig, fordi du kalder deres handling barnlig. Og jeg kan ikke se hvorfor det ene er værre end det andet :)

Jeg bliver ikke selv stødt, og synes det er fint du tillader dig at have den holdning. Ligesom jeg tillader mig at have mine holdninger om bestemt mad :) Jeg forstår bare ikke hvorfor man skal høre for sine holdninger - i en tråd beregnet til at sige sin mening om mad - fordi nogen bliver stødt over det.


Jeg skrev faktisk således fra begyndelsen "og det er da træls at få at vide, at man spiser ækel/klam mad - for så er man vel også selv ækel/klam? Eller i hvert fald gør man noget klamt."

Jeg har således ikke forudsat at man nødvendigvis anså mig for klam, men evt at jeg gjorde noget klamt.

Man er vel altid i risiko for at få udfordret sine holdninger på et debatforum :)
0

Tilbage til "Mad og drikke"