Fordi jeg siger det!

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19607

Re: Fordi jeg siger det!

Indlægaf Animi » 20. nov 2016, 15:35

Lys skrev:
Animi skrev:
Lys skrev:Jeg tillader mig at have en holdning til hvordan jeg synes, man bør omtale mad - også uden nødvendigvis at have taget stilling til, hvordan jeg synes man bør tale om alt muligt andet. Jeg mener i øvrigt ikke, at jeg har kaldt nogen barnlig - jeg har talt om barnlig opførsel, ligesom jeg har sondret mellem om man som person er klam eller gør noget klamt ved at spise mad, nogen betegner "klam".


Pointen var at ligesom du kan føle at folk synes du er klam, fordi du spiser noget - i deres øjne - klamt, at andre vel også få følelsen af at de bliver kaldt for barnlig, fordi du kalder deres handling barnlig. Og jeg kan ikke se hvorfor det ene er værre end det andet :)

Jeg bliver ikke selv stødt, og synes det er fint du tillader dig at have den holdning. Ligesom jeg tillader mig at have mine holdninger om bestemt mad :) Jeg forstår bare ikke hvorfor man skal høre for sine holdninger - i en tråd beregnet til at sige sin mening om mad - fordi nogen bliver stødt over det.


Jeg skrev faktisk således fra begyndelsen "og det er da træls at få at vide, at man spiser ækel/klam mad - for så er man vel også selv ækel/klam? Eller i hvert fald gør man noget klamt."

Jeg har således ikke forudsat at man nødvendigvis anså mig for klam, men evt at jeg gjorde noget klamt.

Man er vel altid i risiko for at få udfordret sine holdninger på et debatforum :)


Jeg kan ikke rigtig se at jeg har skrevet noget anderledes? Jeg skrev at du kan få følelsen af at folk synes du er klam - hvilket du jo har skrevet.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Lys
Indlæg: 5850
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Fordi jeg siger det!

Indlægaf Lys » 20. nov 2016, 15:49

Animi skrev:
Lys skrev:
Animi skrev:
Lys skrev:Jeg tillader mig at have en holdning til hvordan jeg synes, man bør omtale mad - også uden nødvendigvis at have taget stilling til, hvordan jeg synes man bør tale om alt muligt andet. Jeg mener i øvrigt ikke, at jeg har kaldt nogen barnlig - jeg har talt om barnlig opførsel, ligesom jeg har sondret mellem om man som person er klam eller gør noget klamt ved at spise mad, nogen betegner "klam".


Pointen var at ligesom du kan føle at folk synes du er klam, fordi du spiser noget - i deres øjne - klamt, at andre vel også få følelsen af at de bliver kaldt for barnlig, fordi du kalder deres handling barnlig. Og jeg kan ikke se hvorfor det ene er værre end det andet :)

Jeg bliver ikke selv stødt, og synes det er fint du tillader dig at have den holdning. Ligesom jeg tillader mig at have mine holdninger om bestemt mad :) Jeg forstår bare ikke hvorfor man skal høre for sine holdninger - i en tråd beregnet til at sige sin mening om mad - fordi nogen bliver stødt over det.


Jeg skrev faktisk således fra begyndelsen "og det er da træls at få at vide, at man spiser ækel/klam mad - for så er man vel også selv ækel/klam? Eller i hvert fald gør man noget klamt."

Jeg har således ikke forudsat at man nødvendigvis anså mig for klam, men evt at jeg gjorde noget klamt.

Man er vel altid i risiko for at få udfordret sine holdninger på et debatforum :)


Jeg kan ikke rigtig se at jeg har skrevet noget anderledes? Jeg skrev at du kan få følelsen af at folk synes du er klam - hvilket du jo har skrevet.


Ja - men med tilføjelsen "Eller i hvert fald gør man noget klamt. "
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19607

Re: Fordi jeg siger det!

Indlægaf Animi » 20. nov 2016, 15:52

Lys skrev:Ja - men med tilføjelsen "Eller i hvert fald gør man noget klamt. "


Okay - Jeg må indrømme at jeg overhovedet ikke kan se hvilken forskel det gør ift min pointe :P Men det kan vel også være ligemeget :)
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Fordi jeg siger det!

Indlægaf Fru Sunshine » 21. nov 2016, 05:13

dgd2007 skrev:
Fru Sunshine skrev:Blodpølse er lækkert.

Nu provokerer du vist :D

Jeg elsker faktisk blodpølse.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Fordi jeg siger det!

Indlægaf Tricolette » 21. nov 2016, 07:46

Fru Sunshine skrev:Blodpølse er lækkert.


:ad!: Den udmelding havde jeg ikke lige set komme fra dig :ad!:
1
Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Fordi jeg siger det!

Indlægaf ManicNinja » 22. nov 2016, 16:26

Jeg har hele tiden troet, at det var grovbirkes, som blev kaldt københavnerbirkes nogle steder.

Anyway. Jeg kan kun lide de grove - og de andre giver kun mening med remonce, for tørt wienerbrød uden snask? Altså, hvad skal det til for? :D Da jeg ikke kan fordrages birkes (altså selve frøene) vælger jeg dog altid noget andet, hvis jeg endelig skal have wienerbrød.
0
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Fordi jeg siger det!

Indlægaf dgd2007 » 26. nov 2016, 10:01

ManicNinja skrev:Jeg har hele tiden troet, at det var grovbirkes, som blev kaldt københavnerbirkes nogle steder.

Anyway. Jeg kan kun lide de grove - og de andre giver kun mening med remonce, for tørt wienerbrød uden snask? Altså, hvad skal det til for? :D Da jeg ikke kan fordrages birkes (altså selve frøene) vælger jeg dog altid noget andet, hvis jeg endelig skal have wienerbrød.

Kræsen med andre ord :/
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Fordi jeg siger det!

Indlægaf Sangius » 26. nov 2016, 10:27

Sådan en grovbirkes uden snask er da stadig lidt sød, og smager ikke af rundstykker... im confused.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Fordi jeg siger det!

Indlægaf Sangius » 26. nov 2016, 10:52

Lemonella skrev:
Ballademager skrev:
ManicNinja skrev:Jeg har hele tiden troet, at det var grovbirkes, som blev kaldt københavnerbirkes nogle steder.

Anyway. Jeg kan kun lide de grove - og de andre giver kun mening med remonce, for tørt wienerbrød uden snask? Altså, hvad skal det til for? :D Da jeg ikke kan fordrages birkes (altså selve frøene) vælger jeg dog altid noget andet, hvis jeg endelig skal have wienerbrød.


Vi tager den lige igen:
"Almindelige birkes" (uden snask) er rundstykker, som man kan putte smør på. Er de lavet hos en ordentlig, jysk bager, er de ikke tørre, men lækre og bløde inden i. De fås i en hvid og en grov variant.

Københavnerbirkes/tebirkes er wienerbrød med remonce. Fås, så vidt, jeg ved, kun i en hvid udgave.

:D


"Birkes", er muligvis et rundstykke, men tebirkes er lavet af butterdej og er firkantede (aflange). Rundstykker plejer at være lavet af almindelig dej og er som regel runde, deraf ordet rundstykke.
Et tebirkes kan så laves med eller uden fyld.


Det giver mening. :D
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Fordi jeg siger det!

Indlægaf Sangius » 26. nov 2016, 10:55

Whatever. Hvis jeg kan putte smør i, så spiser jeg det gladeligt, lige meget hvad det er.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Fordi jeg siger det!

Indlægaf Flora » 26. nov 2016, 10:56

Jeg forstår det sådan her:

Birkes:
Billede

Tebirkes:
Billede

Grovbirkes:
Billede



Der er remonce i grovbirkes, men ikke i de andre typer.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Fordi jeg siger det!

Indlægaf Flora » 26. nov 2016, 11:06

Ballademager skrev:
Flora skrev:Jeg forstår det sådan her:

Birkes:
Billede

Tebirkes:
Billede

Grovbirkes:
Billede



Der er remonce i grovbirkes, men ikke i de andre typer.


Sådan her er det :D


Ikke i min verden ;)
0
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Fordi jeg siger det!

Indlægaf Aspargsen » 26. nov 2016, 11:11

Flora skrev:Jeg forstår det sådan her:

Birkes:
Billede

Tebirkes:
Billede

Grovbirkes:
Billede


Birkes ligner et rundstykke
Grovbirkes har jeg ikke set udenfor denne tråd


Der er remonce i grovbirkes, men ikke i de andre typer.
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Fordi jeg siger det!

Indlægaf dgd2007 » 26. nov 2016, 13:34

Lemonella skrev:"Birkes", er muligvis et rundstykke, men tebirkes er lavet af butterdej og er firkantede (aflange). Rundstykker plejer at være lavet af almindelig dej og er som regel runde, deraf ordet rundstykke.
Et tebirkes kan så laves med eller uden fyld.

:gammel: Vise ord om sagen - midt i en tråd, hvor der skrevet ufatteligt meget volapyk om det :D
Rundstykker og tebirkes er nemlig lavet helt forskellige dejtyper.

Ballademager skrev:Nej. For en tebirkes hedder kun en tebirkes, hvis der er fyld i :D

Nej, i København (og måske på hele på Sjælland?) hedder en tebirkes en tebirkes, uanset om det er snask i. :naughty:

Grovbirkes har jeg ikke kastet mig ud i endnu, så dem kan jeg ikke udtale mig om.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23792
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Fordi jeg siger det!

Indlægaf dgd2007 » 26. nov 2016, 17:00

Ballademager skrev:Fedt nok... Sammenholdt med at køre til Jylland søndag morgen efter birkes, så er Roskilde trods alt at foretrække :lol:

Jeg mener her bl.a.: https://www.yelp.dk/biz/musik-conditori ... 8benhavn-2
Jeg skal nok prøve at tjekke næste gang, jeg er på de kanter.
Men du kan jo prøve at ringe til dem og høre, om jeg husker rigtigt.

Jeg har i øvrigt bildt jer noget ind, mht. at alt hedder tebirkes i Kbh. Dem uden snask hedder åbenbart officielt "smørbirkes". (Det er dog ikke sikkert, ret mange ved dette. Men det kan da være, det kan hjælpe lidt i din søgning. :))
0

Tilbage til "Mad og drikke"