Fordi jeg siger det!

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 561
Likede indlæg: 9469

Re: Fordi jeg siger det!

Indlægaf Lemonella » 13. dec 2017, 17:09

Shmartiesh skrev:Grønlangkål skal laves på en opbagt sovs. Hvis den laves på fløde og mælk er det græs med vand.
(Jeg er i hvert fald glad for at jeg havde mine brune kartofler :D )

Jeg laver stuvet spinat og grønlangkål på maizena rørt med vand. Jeg har aldrig oplevet at det var “græs med vand”. Det bliver da fint tykt og velsmagende. :)
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
PaleSeptember
Kort karma: 177
Likede indlæg: 3261

Indlægaf PaleSeptember » 13. dec 2017, 17:11

Jeg kommer aldrig til at spise risengrød til aftensmad - eller i det hele taget.
5
Shmartiesh
Kort karma: 79
Likede indlæg: 1177

Indlægaf Shmartiesh » 13. dec 2017, 18:35

Lemonella skrev:
Shmartiesh skrev:Grønlangkål skal laves på en opbagt sovs. Hvis den laves på fløde og mælk er det græs med vand.

Jeg laver stuvet spinat og grønlangkål på maizena rørt med vand. Jeg har aldrig oplevet at det var “græs med vand”. Det bliver da fint tykt og velsmagende. :)

For mig er stuvet spinat og grønlangkål to forskellige ting der laves på to forskellige måder. Men stuvet spinat med maizena er nu også ny for mig.
3
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 561
Likede indlæg: 9469

Indlægaf Lemonella » 13. dec 2017, 18:48

Shmartiesh skrev:
Lemonella skrev:

For mig er stuvet spinat og grønlangkål to forskellige ting der laves på to forskellige måder. Men stuvet spinat med maizena er nu også ny for mig.

Jeg har aldrig kunnet fordrage grønlangkål. Altså lige indtil jeg kom herover i det jyske og smagte min svigermors. Den smagte fuldstændigt som min stuvede spinat. :D

At jævne stuvet spinat med maizena, er vist ellers ret normalt. i hvert fald der, hvor jeg kommer fra og med en i huset der skal passe på vægten, så står den ikke meget på noget som helst opbagt. :)
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 576
Likede indlæg: 3140

Indlægaf Falstria » 13. dec 2017, 20:23

Lemonella skrev:

Der skal ikke opbagt sovs i grønlangkål, død over jævning! (sjællændere :rulle: )

Kålen skal sauteres i smør og så lige smages lidt til med fløde, ikke for meget, den færdige konsistens skal være som en god mørtel og lige så tung.
7
MOGA
Kort karma: 215
Likede indlæg: 2182

Indlægaf MOGA » 13. dec 2017, 20:57

Badesandalen skrev:Man kan IKKE spise bearnaise til ris eller pasta, det er en kartoffelsovs. Det samme gælder for brun sovs.

Med den undtagelse, at en brun gryderetssovs godt kan spises til ris. Men ikke pasta!
0
MOGA
Kort karma: 215
Likede indlæg: 2182

Indlægaf MOGA » 13. dec 2017, 20:59

Sangius skrev:Ris med bernaise og ærter smager nu altså fotrinligt. Med en krebinet til :D

Bearnaise kan, ligesom den kun kan spises til kartofler, også kun spises til okse- eller kalvekød, siger jeg.
1
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 13. dec 2017, 21:02

MOGA skrev:
Sangius skrev:Ris med bernaise og ærter smager nu altså fotrinligt. Med en krebinet til :D

Bearnaise kan, ligesom den kun kan spises til kartofler, også kun spises til okse- eller kalvekød, siger jeg.

Jeg bruger den i franske hotdogs istedet for købe dressing, det er altså godt! :savl:
0
Shmartiesh

Indlægaf Shmartiesh » 13. dec 2017, 21:11

Juki skrev:

Det ene udelukker vel ikke det andet, ang. sovsen :santa2:

Absolut ikke, men hvis den ikke er fortykket så er det noget værre vand :D
1
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 13. dec 2017, 21:20

Shmartiesh skrev:
Juki skrev:

Tricket er at vride, knuge og mase vandet ud af kålen inden den hakkes.

Det kræver muskelkraft, eller en centrifuge (har hørt at nogle bruger vaskemaskinen).

Der skal ikke være vand i kålen, det er forudsætningen for at kunne lave grønlangkål.
2
Shmartiesh

Indlægaf Shmartiesh » 13. dec 2017, 22:12

Falstria skrev:
Shmartiesh skrev:
Juki skrev:

Tricket er at vride, knuge og mase vandet ud af kålen inden den hakkes.

Det kræver muskelkraft, eller en centrifuge (har hørt at nogle bruger vaskemaskinen).

Der skal ikke være vand i kålen, det er forudsætningen for at kunne lave grønlangkål.

det kan være det var det der var problemet :gruble:
1
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 669
Likede indlæg: 12423

Indlægaf Persnikedy » 20. dec 2017, 20:42

Rødkål er en vederstyggelig

Og jeg er evig træt af folk der siger "det siger du kun fordi du ikke har smagt min hjemmelavede" efterfuldt af skuffelse når jeg ingen ikke kan lide det og de mumler noget om at det var første gang nogen havde sagt det

Jeg kan ikke lide smagen af rødkål, asier, syltede agurker og des lige, og det høre ikke til på et julebord
1
Fab-Yule-Ous
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 1995
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 20623

Indlægaf Daine » 20. dec 2017, 20:46

Risalamande smager skrækkeligt. Især hvis den bliver proppet med en masse splittede mandler.
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland
Brugeravatar
Falstria

Indlægaf Falstria » 20. dec 2017, 21:03

Persnikedy skrev:Rødkål er en vederstyggelig

Og jeg er evig træt af folk der siger "det siger du kun fordi du ikke har smagt min hjemmelavede" efterfuldt af skuffelse når jeg ingen ikke kan lide det og de mumler noget om at det var første gang nogen havde sagt det

Jeg kan ikke lide smagen af rødkål, asier, syltede agurker og des lige, og det høre ikke til på et julebord

Daine skrev:Risalamande smager skrækkeligt. Især hvis den bliver proppet med en masse splittede mandler.

Såså i to, hører det ikke nærmere til i "det må jeg ikke sige" -tråden?

:-D

Man bestemmer jo selv hvad man øser op på tallerkenen af syltede godter.

Mandlerne i risalamande smager da ikke af noget, det giver bare lidt knas.
Det smager af fløde, ligesom is, og går godt med kirsebærsovsen, ligesom is, og et godt glas hedvin, ligesom is.
Er dog ingen erstatning for is.
2
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1325
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 22363

Indlægaf LadyFox » 20. dec 2017, 21:13

Badesandalen skrev:Man kan IKKE spise bearnaise til ris eller pasta, det er en kartoffelsovs. Det samme gælder for brun sovs.

Fiskefingre, ris og pulver bearnaise er glimrende spise.
4
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"

Tilbage til "Mad og drikke"