Nytårsmenuen 2016

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9843
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1860
Likede indlæg: 9578

Re: Nytårsmenuen 2016

Indlægaf Spjaerten » 12. dec 2016, 23:24

mindrekreativtnavn skrev:Okay okay, jeg har brug for forslag til forret. Med en del betingelser :

Ikke noget med fisk/skaldyr
Mulighed for at fjerne rå grøntsager
Ikke tarteletter
Ikke hønsesalat

Har overvejet en form for bruchetta med parmaskinke og lidt grønt, men kan ikke rigtig komme på andre retter. :gruble: Det er ved at blive hårdt at lave mad til mange mennesker som er kræsne eller allergikere :stoned:

Go, go, go!!


Udover bruschetta - så suppe? Jordskok måske?

Jeg ville måske bare lave lidt tapas udvalg Med både skaldyr, pølse, ost, oliven mm (og brød) og så måtte folk selv ta hvad de kan li
2
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Lone
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:25
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1005

Re: Nytårsmenuen 2016

Indlægaf Lone » 13. dec 2016, 00:35

mindrekreativtnavn skrev:Okay okay, jeg har brug for forslag til forret. Med en del betingelser :

Ikke noget med fisk/skaldyr
Mulighed for at fjerne rå grøntsager
Ikke tarteletter
Ikke hønsesalat

Har overvejet en form for bruchetta med parmaskinke og lidt grønt, men kan ikke rigtig komme på andre retter. :gruble: Det er ved at blive hårdt at lave mad til mange mennesker som er kræsne eller allergikere :stoned:

Go, go, go!!


Suppe (fx creme ninon)
Carpaccio
Gravad okse/vildt/lam (har opskrift, hvis det kunne have interesse)
Dumplings/wontons
Jeg har også engang lavet denne (fundet på foodgawker.com, hvor der er masser af inspiration at hente) http://bazyliaczywanilia.blogspot.dk/20 ... cjami.html
Fra foodgawker har jeg også disse gemt som inspiration:
http://www.deglazingdelicious.com/?p=44
http://notwithoutsalt.com/dating-my-husband-a-getaway/
http://www.strandsofmylife.com/long-eli ... brie-tart/
1
respit
Indlæg: 17
Tilmeldt: 5. jan 2016, 08:24
Kort karma: 5
Likede indlæg: 78

Re: Nytårsmenuen 2016

Indlægaf respit » 13. dec 2016, 14:23

Hapsere til dronningens nytårstale: Små stykker ristet brød m. foi gras mousse og syltede rødløg

Forret: Hummerbisque med noget skalddyr i

Hovedret: Chateaubriand m. friterede kartoffelruder, sauce og noget tilbehør.. måske selleripuré og nogle svampe

Dessert: Gâteau Marcel orange
0
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Nytårsmenuen 2016

Indlægaf Karkluden » 13. dec 2016, 16:06

Vi skal holde med to vennepar :) jeg laver følgende:

Forret/appetizer: et lille glas med mango-rejer-chili-agurk, rugbrødschips med lakserillette, krydrede mandler.

Hovedret: intervalstegt culotte (eller lignende) vendt i friskhakket rosmarin, kartoffelfondant, hjemmelavet rødvinssauce, glaseret gulerod, lynstegt kål med bacon og lime, confiteret hvidløg.

Ost: vesterhavsost, kerneknækbrød.

Dessertplatte: kransekage, brownie med saltkaramel, syrlig mangopure i glas med skum, kirsebæris med mandelkrokant, chokoladetrøffel på pebermyntemarengs.
2
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5648
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1488
Likede indlæg: 22961

Re: Nytårsmenuen 2016

Indlægaf POCKETKITTEN » 13. dec 2016, 16:11

Vi holder det hos mine forældre, og da min far er schweizer, har vi altid fået fondue bourguignonne og raclette i mit barndomshjem.

Jeg tror, vi skal stå for desserten og kransekagen, men jeg har ikke helt besluttet, hvad det skal være endnu. Måske en rocky road brownie med flødeskum og creme fraiche.
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
Tata
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 16. sep 2016, 13:12
Kort karma: 130
Likede indlæg: 890

Re: Nytårsmenuen 2016

Indlægaf Tata » 15. dec 2016, 16:07

Same procedure as last year...
Plus oste, frugt, chokolader, is, kransekage og selvfølgelig en masse lækker champagne :dåne:
nytaar05.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Timian :lun:
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Nytårsmenuen 2016

Indlægaf ina » 19. dec 2016, 09:20

Vi har en del på plads. Skal ikke have forret, tror jeg, så vi nøjes med hovedret, dessert, snacks og natmad (til mig, min mand kører til fest i løbet af aftenen, jeg bliver hjemme sammen med børnene). Overvejer om vi skal have nogle mini-bruschetta til nytårstalen, men ved ikke om vi helt dropper det med mad inden hovedretten.

Hovedret: grillet oksemørbrad, mini pommes Anna (opskrift fundet herinde), tomatsalat - mangler at beslutte om vi skal have hjemmelavet bearnaise eller whiskeysovs og så skal vi have en slags grøn tilbehør mere.
Dessert: Bananasplit, valgt af min mand :D
Natmad: Hjemmelavet sushi
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Nytårsmenuen 2016

Indlægaf vibbsen » 19. dec 2016, 21:21

Vi (eller rettere min veninde) har vundet en 3 retters menu fra vores lokale gourmet restaurant :klap: :klap: :klap: :klap: :klap: ....Og vips vaps væk var planen om fondue.

I stedet skal vi have :
Hummer
Oksemørbrad
Gateau Marcel

:savl: :savl: :savl: :savl: :savl: :savl: :savl:

Ungerne gider ikke den slags fisefornemt mad...Så de skal have kyllinge nuggets med pasta og hvidt brød. Til dessert skal de have slik burgere. Både min veninde og jeg går ret meget op i mad og i gode råvarer. Og vi forstår derfor ikke hvordan vi har kunnet avle børn som har en forkærlighed for det mest ulødige og klamme slik i hele butikken...
2
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Nytårsmenuen 2016

Indlægaf DetSorteCirkus » 19. dec 2016, 22:09

Vi er kommet lidt videre med planlægningen. Temaet er som før nævnt suppe, steg og is.

Dronningehapsere: Tapasspyd, minitoast og beer nuts
Forret: Jordskokkesuppe m. baconcrisp og frisk skovsyre
Hovedret: Tynde skiver af oksemørbrad lagt på rucola og med kold peberrodscreme og parmesan på toppen. Noget tilbehør af en art som ikke er besluttet endnu.
Dessert: Banana split
Midnat: Sekt og kransekagestænger og jordbær. Diverse snacks.

1. januar mødes vi som altid til nytårskoncert fra Wien og skihop og english breakfast
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Nytårsmenuen 2016

Indlægaf vibbsen » 20. dec 2016, 13:37

No1 skrev:Jeg mangler lidt inspiration til en menu, hvor man ikke skal bruge en ovn til at tilberede. Min kæreste har en simpel bordovn, hvor vi kan lave bagte kartofler og varme brød, men ikke så meget andet.


Fondue med bagte kartofler :klap: :klap: :klap: :klap:

Vi skulle faktisk have haft Fondue ( indtil vi altså vandt den der menu) fordi vi synes det er død hyggeligt at sidde og fedte med maden i flere timer...
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Jungletiger
Indlæg: 621
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:54
Kort karma: 66
Geografisk sted: Søborg
Likede indlæg: 607

Re: Nytårsmenuen 2016

Indlægaf Jungletiger » 20. dec 2016, 16:33

Forret: Fois Gras med hindbær coulis

Hovedret: Dyreryg - overvejer at bestille fra Løgismose - de har dyreryg med sæsonens svampe, rehydrerede rødder og Karl-Johansauce - laver pommes anna til.

Dessert: Chokolade fyldt med mango og passion, pyntet med bladguld og anrettet med kondenseret mælk - også fra Løgismoses nytårsmenu. Bliver det ikke den dessert, bliver det Creme Brulee og en lækker is til :)
1
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4891
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 552
Likede indlæg: 8819

Re: Nytårsmenuen 2016

Indlægaf Skorstenen » 20. dec 2016, 20:29

Så er jeg færdig :banan: Vi bliver 7.

Hapsere: (Det blev alligevel mit job): Butterdejssnegle med philadelphia løg-flødeost og cheddar, minitoast med artiskoktapenade og serranoskinke. Drink: Granatæblesaft med en smule vodka og dansk vand.
Forretten: Medbringes af gæst, jeg vil lige spørge ham om der skal brød til, for så laver jeg "verdens bedste brød" - skal alligevel bruge det til midnatssnack. Det bliver rejecocktails siger gæsten.
Hovedret bliver oksemørbrad sous vide (brunes i smør med masser af kryddergrønt efterfølgende) med Pommes Anna, rødvinsglace, glaserede forårsløg, svampemix og sweet potato fritter med sesam. Manden har desuden bedt om bearnaise, så det kommer der en skål ind med.
Dessert bliver blødende chokoladekage med kugle af honningrørt vanilieis, og jordbærkaviar. Pyntes med lidt blåbær og ananaskirsebær.

Midnatssnack bliver oste-pesto brød, trekanter af majspandekager med tacokrydret oksekødsfyld og enkelte nachos. Guacamole til. Fingermad - vi er sikkert halvfulde og spiser nok ikke meget på det tidspunkt.

Jeg fandt frosne jordbær på tilbud, så aftenen vil også byde på en masse lækre strawberry daiqueris (jeg aner ikke hvordan det staves).
Desuden Laber Larve drinks, Tom Collins og GnT´s.

Jeg har fået handlet, og har brugt 1800 kr.
Senest rettet af Skorstenen 28. dec 2016, 14:34, rettet i alt 2 gange.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Nytårsmenuen 2016

Indlægaf Mi55y » 21. dec 2016, 07:40

Mi55y skrev:
Også her! :ivrig: - dog fra Aarhus, så det ser således ud:

Forret: Nytårstorsk m. Julien af urter fra lammefjorden – skaldyrssauce – soltørret tomatolie.

Hovedret: Helstegt Amerikansk okse af greater Omaha m. Blomkålspuré – pommes petit m. persillemuld – balsamicobagt rødløg – syltede bær – sauce.

Dessert: Kraftig fransk chokoladekage – hvid chokoladecreme med vanille fra Tahiti – coulis af bær – knas.

Derudover laver jeg selv noget kransekage med nougat.


Så fik vi resten på plads:

Velkomstdrink: Absolutely Bananas (vi har en bananlikør vi gerne vil af med :-D )
Dronningehapsere: Butterdej med pikantost
Natmad: Hotdogs med the works! :savl:
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Nytårsmenuen 2016

Indlægaf Fru Sunshine » 26. dec 2016, 18:36

Vi har bestilt nytårsmenu 2 fra Karma Sushi.
FORRET
1 x Laksesvær med krydderdip
1 x 12. gr. kaviar
1 x Kongekrabbe med citrussoja, chilicreme
og tilhørende sprød senbei
HOVEDRET
1 x Duet af laks og trøffel
1 x Karma style maki mono
1 x Douglas menu (det er 30 stykker sushi)
2 x Kammusling nigiri
DESSERT
2 xHvid chokoladebrownie med passionsfrugtsorbet, sprødt låg af marengs og dehydreret passionsfrugtsaft

Og så kransekage og noget med bobler kl. 12.00
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3226

Re: Nytårsmenuen 2016

Indlægaf flicka » 26. dec 2016, 20:01

Vi er dovne i år (læs: trænger til at bare være os to og slappe af efter nogle hårde måneder), så vi har bestilt 2 nytårsmenuer fra Restaurant Moehr her i Roskilde.

Saltet torsk, dildcreme, stegt glaskål, syltet sommeragurker, blåmuslinger og peberrod.

Stegt oksemørbrad, økologiske løg og selleri fra Kiselgaarden, persillepure, pebersauce med trøffel, oksemarv, og syltede porretoppe.

Valhrona chokolade, Citrus fromage og syltet efterårsbær

Surdejsbrød af spelt og ølandsmel fra Østagergård med økologisk pisket smør
2
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll

Tilbage til "Mad og drikke"