Hvad har du sidst bagt?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 331
Likede indlæg: 3753

Re: Hvad har du sidst bagt?

Indlægaf Æble » 30. apr 2018, 04:39

Tilly skrev:Jeg kunne godt tænke mig at prøve at lave min egen version af Lagkagehusets rabarbersnitter:

Billede

At bage en browniebund er jo nemt nok, og så må det være noget med at lave en rabarbermousse. Og så tænker jeg måske jeg kan finde en opskrift på en nøddebund som jeg kan bruge. Lyder det ikke meget rigtigt? :gruble: Jeg har aldrig hverken lavet mousse eller nøddebunde, så modtager meget gerne tips og tricks :D Også hvis I har et andet forslag til hvordan jeg skal rekreere denne fantastiske kage :savl:

Er der forresten en tråd til “sniksnak” om kager og bagning? Håber det er ok jeg spørger her...

Jeg tror det er en makronbund på toppen. Og så ville jeg bage rabarberstykkerne møre med lidt sukker. Den ser sygt lækker ud, den vil jeg også prøve at lave når mine rabarber bliver klar til høst.
1
Brugeravatar
Tilly
Kort karma: 149
Likede indlæg: 2809

Indlægaf Tilly » 30. apr 2018, 07:29

Æble skrev:
Tilly skrev:Jeg kunne godt tænke mig at prøve at lave min egen version af Lagkagehusets rabarbersnitter:

Billede

At bage en browniebund er jo nemt nok, og så må det være noget med at lave en rabarbermousse. Og så tænker jeg måske jeg kan finde en opskrift på en nøddebund som jeg kan bruge. Lyder det ikke meget rigtigt? :gruble: Jeg har aldrig hverken lavet mousse eller nøddebunde, så modtager meget gerne tips og tricks :D Også hvis I har et andet forslag til hvordan jeg skal rekreere denne fantastiske kage :savl:

Er der forresten en tråd til “sniksnak” om kager og bagning? Håber det er ok jeg spørger her...

Jeg tror det er en makronbund på toppen. Og så ville jeg bage rabarberstykkerne møre med lidt sukker. Den ser sygt lækker ud, den vil jeg også prøve at lave når mine rabarber bliver klar til høst.

Ja du har nok ret i at det er en makronbund. Tror måske lige jeg smutter forbi Lagkagehuset og køber en enkelt snitte, så jeg kan få prøvesmagt :D Og tak for tippet med at bage rabarberne :)
1
Ficus
Kort karma: 185
Likede indlæg: 2769

Indlægaf Ficus » 30. apr 2018, 08:23

Billede

Mit bedste tip er ikke at være bange for husblas, hvis du skal bruge det i din rababermousse. Synes sjældent det går galt, jeg har ikke prøvet det endnu. Eller i hvert fald ikke at det er husblassens skyld :-D

Nem måde at lave mousser:

- Læg husblas i koldt vand
- Kog frugt med lidt sukker og vand, evt vanilje eller citronsaft. Når frugten er kogt mør, giver du det en tur med stavblender. Så skal det igennem en si over i en skål.
- Pisk fløde til en let(!) skum
- Put husblas i frugtmassen mens du rører rundt. Det smelter nærmest med det samme og jeg har ikke prøvet at det fx klumper på det her trin, som jeg ellers læser at andres kan finde på. Fortsæt med at røre stille rundt så det køler til fingervarmt.
- Kom flødeskum i frugten lidt ad gangen og vend det sammen med en spartel eller lign.
- Held over bund og stil på køl. Som regel mindst 4-6 timer eller natten over.

Jeg laver det meste på slump, men kan godt give nogle ca mål. Og før jeg lavede kagen til min søns navngivning i efteråret, med 3 mousser og en gelé, der havde jeg aldrig lavet nogle af delene før, det er ikke så svært og man skal bare prøve. Alle roste mig i øvrigt for min kage til navngivningen :-D
1
Brugeravatar
Tilly

Indlægaf Tilly » 30. apr 2018, 08:49

Ficus skrev:Mit bedste tip er ikke at være bange for husblas, hvis du skal bruge det i din rababermousse. Synes sjældent det går galt, jeg har ikke prøvet det endnu. Eller i hvert fald ikke at det er husblassens skyld :-D

Nem måde at lave mousser:

- Læg husblas i koldt vand
- Kog frugt med lidt sukker og vand, evt vanilje eller citronsaft. Når frugten er kogt mør, giver du det en tur med stavblender. Så skal det igennem en si over i en skål.
- Pisk fløde til en let(!) skum
- Put husblas i frugtmassen mens du rører rundt. Det smelter nærmest med det samme og jeg har ikke prøvet at det fx klumper på det her trin, som jeg ellers læser at andres kan finde på. Fortsæt med at røre stille rundt så det køler til fingervarmt.
- Kom flødeskum i frugten lidt ad gangen og vend det sammen med en spartel eller lign.
- Held over bund og stil på køl. Som regel mindst 4-6 timer eller natten over.

Jeg laver det meste på slump, men kan godt give nogle ca mål. Og før jeg lavede kagen til min søns navngivning i efteråret, med 3 mousser og en gelé, der havde jeg aldrig lavet nogle af delene før, det er ikke så svært og man skal bare prøve. Alle roste mig i øvrigt for min kage til navngivningen :-D

Tak for udførligt tip. Efter at have set meget Den store bagedyst var jeg lidt nervøs for moussen, jeg synes nogle gange at husblassen har voldt deltagerne problemer. Men dejligt at høre at du har haft god succes med det :) Nu har jeg da lige lidt mere mod på det :) Jeg regner med at forsøge mig på lørdag, hvor jeg skal have besøg. Så jeg skal nok lige vende tilbage med en opdatering om hvordan det går :D
1
Mamaseraptor
Kort karma: 44
Likede indlæg: 535

Indlægaf Mamaseraptor » 4. maj 2018, 16:02

En brownie med hakket 70% chokolade, hakkede valnødder og revet appelsinskal. Den skal spises med vanilleis til.
3
Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 292
Likede indlæg: 2922

Indlægaf Zinde » 4. maj 2018, 18:52

Fødselsdagsboller til mellemstebarnets fødselsdag.
0
I’d be lying if I said I was completely unscathed
Lykke
Kort karma: 147
Likede indlæg: 3089

Indlægaf Lykke » 5. maj 2018, 05:38

Saftige lækre gulerodsmuffins til kagebordet i barnets vuggestue. Skal bare lige smække en ostecreme sammen.
0
Brugeravatar
Tilly

Indlægaf Tilly » 5. maj 2018, 12:23

Så fik jeg bagt. Med stor inspiration fra Lagkagehusets rabarbersnitter :)

IMG_20180505_141920_889.jpg

IMG_20180505_141920_887.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Tilly 6. maj 2018, 19:01, rettet i alt 1 gang.
17
Brugeravatar
Guilded_Lily
Kort karma: 437
Likede indlæg: 5385

Indlægaf Guilded_Lily » 5. maj 2018, 13:13

Tilly skrev:Så fik jeg bagt. Med stor inspiration fra Lagkagehusets rabarbersnitter :)

Og så poster du bare uden opskrift? :nerve:
0
Muspel
Kort karma: 258
Likede indlæg: 3709

Indlægaf Muspel » 5. maj 2018, 13:50

Små gulerodsmuffins til en venindes søns konfirmation. To fade som dette. De skal have kage buffet
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
8
Brugeravatar
Tilly

Indlægaf Tilly » 5. maj 2018, 13:55

Guilded_Lily skrev:
Tilly skrev:Så fik jeg bagt. Med stor inspiration fra Lagkagehusets rabarbersnitter :)

Og så poster du bare uden opskrift? :nerve:

Jamen jeg har ikke nogen opskrift, det er egen kreation :D Eller dvs, jeg har jo taget udgangspunkt i forskellige opskrifter.

Meeen, jeg har faktisk tænkt mig at nedskrive en opskrift, med udgangspunkt i de forskellige opskrifter jeg er inspireret af :) Ellers glemmer jeg det selv igen. Så den kan jeg dele, når jeg har fået det gjort :)
3
Brugeravatar
Fru Sunshine
Kort karma: 1239
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 11614

Indlægaf Fru Sunshine » 5. maj 2018, 13:56

Ostekiks.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 512
Likede indlæg: 8483

Indlægaf Lemonella » 6. maj 2018, 18:53

Fik bagt lidt LCHF mad til kæresten. Æggemuffins med bacon, rød peber, ost og oregano og et grøntsagsbrød med broccoli, æg, mandelmel og lidt rester fra mine æggemuffins.
Brødet ser lidt sjovt ud. Det var pænere da det blev skåret ud. :)

IMG_0167.JPG

IMG_0168.JPG
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
superboa
Kort karma: 62
Likede indlæg: 533

Indlægaf superboa » 6. maj 2018, 22:10

Boller med banan og chokolade.
0
Brugeravatar
Juki