Vin

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Vin

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. sep 2015, 11:54

milisa skrev:Det har jeg aldrig fornemmet. Jeg er selv først begyndt at gå op i vin, efter jeg lærte at smage det ordentligt, da jeg mødte min nuværende kæreste. Før det kunne jeg snildt nøjes med en 30 kroners flaske i stuetemperatur. Så "man" ser mig åbenbart som udannet, og det har jeg det fint med.

I øvrigt, kan jeg virkelig ikke se problemet i, at man slår hovedet i bordet over andres menneskers smag i et offentligt debatforum, hvor man selv har lagt beskrivelsen af sin smag op - og da slet ikke, når det bliver gjort med et smil, som Thomas gjorde. Så jeg er åbenbart virkelig i dén grad udannet.......... Gad vide om udannet + udannet = dannet?


Så ville det vel også være i orden at slå hovedet i bordet over andres personlige smag indenfor tøj, hår, makeup, boligindretning, musik, film, osv. herinde.
Det oplever jeg ikke, at det er. Det er derfor, jeg undrer mig over, at reglerne er anderledes, når emnet er vin, hvilket jeg, det skal lige siges, ikke kun har observeret i tråden her, men også ude i virkeligheden.
0
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Vin

Indlægaf milisa » 21. sep 2015, 12:43

DetSorteCirkus skrev:
milisa skrev:Det har jeg aldrig fornemmet. Jeg er selv først begyndt at gå op i vin, efter jeg lærte at smage det ordentligt, da jeg mødte min nuværende kæreste. Før det kunne jeg snildt nøjes med en 30 kroners flaske i stuetemperatur. Så "man" ser mig åbenbart som udannet, og det har jeg det fint med.

I øvrigt, kan jeg virkelig ikke se problemet i, at man slår hovedet i bordet over andres menneskers smag i et offentligt debatforum, hvor man selv har lagt beskrivelsen af sin smag op - og da slet ikke, når det bliver gjort med et smil, som Thomas gjorde. Så jeg er åbenbart virkelig i dén grad udannet.......... Gad vide om udannet + udannet = dannet?


Så ville det vel også være i orden at slå hovedet i bordet over andres personlige smag indenfor tøj, hår, makeup, boligindretning, musik, film, osv. herinde.
Det oplever jeg ikke, at det er. Det er derfor, jeg undrer mig over, at reglerne er anderledes, når emnet er vin, hvilket jeg, det skal lige siges, ikke kun har observeret i tråden her, men også ude i virkeligheden.


Tøj, hår og makeup, der er jeg enig. Og jeg vil antage, at det skyldes, at det er meget, meget personligt og går på udseende og ikke hobby/interesse. Alt andet nej, det har jeg ikke oplevet hverken her (hvor man kan argumentere for, at der endnu ikke er så mange indlæg at bygge at statistisk validt grundlag over...), den unævnelige eller i virkeligheden. På jubii har jeg da flere gange været med til at drille - og selv blevet drillet - med musik- og filmsmag, men da ISÆR med mad? Alle de der tråde om, hvad man kan og ikke kan ift mad, der har folk da buler i hovedet over, hvad der er go, og hvad der er no-go.

Hov, det er da også herinde: Se bare i den der "fordi jeg siger det" tråd! Så synes absolut ikke, du har ret i, at vin har særstatus.
0
Tally-ho
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Vin

Indlægaf DetSorteCirkus » 21. sep 2015, 12:53

milisa skrev:
DetSorteCirkus skrev:
milisa skrev:Det har jeg aldrig fornemmet. Jeg er selv først begyndt at gå op i vin, efter jeg lærte at smage det ordentligt, da jeg mødte min nuværende kæreste. Før det kunne jeg snildt nøjes med en 30 kroners flaske i stuetemperatur. Så "man" ser mig åbenbart som udannet, og det har jeg det fint med.

I øvrigt, kan jeg virkelig ikke se problemet i, at man slår hovedet i bordet over andres menneskers smag i et offentligt debatforum, hvor man selv har lagt beskrivelsen af sin smag op - og da slet ikke, når det bliver gjort med et smil, som Thomas gjorde. Så jeg er åbenbart virkelig i dén grad udannet.......... Gad vide om udannet + udannet = dannet?


Så ville det vel også være i orden at slå hovedet i bordet over andres personlige smag indenfor tøj, hår, makeup, boligindretning, musik, film, osv. herinde.
Det oplever jeg ikke, at det er. Det er derfor, jeg undrer mig over, at reglerne er anderledes, når emnet er vin, hvilket jeg, det skal lige siges, ikke kun har observeret i tråden her, men også ude i virkeligheden.


Tøj, hår og makeup, der er jeg enig. Og jeg vil antage, at det skyldes, at det er meget, meget personligt og går på udseende og ikke hobby/interesse. Alt andet nej, det har jeg ikke oplevet hverken her (hvor man kan argumentere for, at der endnu ikke er så mange indlæg at bygge at statistisk validt grundlag over...), den unævnelige eller i virkeligheden. På jubii har jeg da flere gange været med til at drille - og selv blevet drillet - med musik- og filmsmag, men da ISÆR med mad? Alle de der tråde om, hvad man kan og ikke kan ift mad, der har folk da buler i hovedet over, hvad der er go, og hvad der er no-go.

Hov, det er da også herinde: Se bare i den der "fordi jeg siger det" tråd! Så synes absolut ikke, du har ret i, at vin har særstatus.


Præmissen i "Fordi jeg siger det" og lignende tråde er, at man konkluderer bombastisk og derfor også kan forvente firkantede reaktioner.
Sådan forstår jeg ikke præmissen for denne tråd. Her er emnet, hvordan vi hver især bruger vin, og om vi overhovedet gør det, og jeg tænker, at lysten til at fortælle om det, falder, når man må påregne at skulle have sine præferencer og vaner til bedømmelse hos vinentusiaster.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Vin

Indlægaf Fru Sunshine » 21. sep 2015, 13:22

thomassneum skrev:
Fru Sunshine skrev:Asti er vel også en form for vin @thomassneum.


Jow jow.. :træt3:

Glæd dig hellere over, at du får dit sure sprøjt for dig selv frem for at være nedladende.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2921

Re: Vin

Indlægaf thomassneum » 21. sep 2015, 13:47

Fru Sunshine skrev:
thomassneum skrev:
Fru Sunshine skrev:Asti er vel også en form for vin @thomassneum.


Jow jow.. :træt3:

Glæd dig hellere over, at du får dit sure sprøjt for dig selv frem for at være nedladende.


Jeg havede ingen intentioner om at være nedladende.
Min humor skinnede så heller ikke igennem - Beklager.


Du drikker din vin, helt som du har lyst til. ;)
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Vin

Indlægaf Fru Sunshine » 21. sep 2015, 13:54

thomassneum skrev:
Fru Sunshine skrev:
thomassneum skrev:
Fru Sunshine skrev:Asti er vel også en form for vin @thomassneum.


Jow jow.. :træt3:

Glæd dig hellere over, at du får dit sure sprøjt for dig selv frem for at være nedladende.


Jeg havede ingen intentioner om at være nedladende.
Min humor skinnede så heller ikke igennem - Beklager.


Du drikker din vin, helt som du har lyst til. ;)


:blush: Jeg har sovet dårligt og har hovedpine. Det gør mig vist en smule nærtagende og sur.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Vin

Indlægaf Wizzze » 21. sep 2015, 13:57

milisa skrev:I øvrigt, så er der en ongoing diskussion herhjemme om, hvilke glas der er bedst: Riedel eller Zalto. Kæresten mener sidstnævnte, jeg mener førstnævnte. Han er den med vinuddannelse og erfaring, jeg er stædigst......................... Pt har vi et sæt af hver!!! :-D


Jeg er med på Riedel vognen, det er også et pænere glas ;)
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Vin

Indlægaf milisa » 21. sep 2015, 17:54

DetSorteCirkus skrev:
milisa skrev:
DetSorteCirkus skrev:
milisa skrev:Det har jeg aldrig fornemmet. Jeg er selv først begyndt at gå op i vin, efter jeg lærte at smage det ordentligt, da jeg mødte min nuværende kæreste. Før det kunne jeg snildt nøjes med en 30 kroners flaske i stuetemperatur. Så "man" ser mig åbenbart som udannet, og det har jeg det fint med.

I øvrigt, kan jeg virkelig ikke se problemet i, at man slår hovedet i bordet over andres menneskers smag i et offentligt debatforum, hvor man selv har lagt beskrivelsen af sin smag op - og da slet ikke, når det bliver gjort med et smil, som Thomas gjorde. Så jeg er åbenbart virkelig i dén grad udannet.......... Gad vide om udannet + udannet = dannet?


Så ville det vel også være i orden at slå hovedet i bordet over andres personlige smag indenfor tøj, hår, makeup, boligindretning, musik, film, osv. herinde.
Det oplever jeg ikke, at det er. Det er derfor, jeg undrer mig over, at reglerne er anderledes, når emnet er vin, hvilket jeg, det skal lige siges, ikke kun har observeret i tråden her, men også ude i virkeligheden.


Tøj, hår og makeup, der er jeg enig. Og jeg vil antage, at det skyldes, at det er meget, meget personligt og går på udseende og ikke hobby/interesse. Alt andet nej, det har jeg ikke oplevet hverken her (hvor man kan argumentere for, at der endnu ikke er så mange indlæg at bygge at statistisk validt grundlag over...), den unævnelige eller i virkeligheden. På jubii har jeg da flere gange været med til at drille - og selv blevet drillet - med musik- og filmsmag, men da ISÆR med mad? Alle de der tråde om, hvad man kan og ikke kan ift mad, der har folk da buler i hovedet over, hvad der er go, og hvad der er no-go.

Hov, det er da også herinde: Se bare i den der "fordi jeg siger det" tråd! Så synes absolut ikke, du har ret i, at vin har særstatus.


Præmissen i "Fordi jeg siger det" og lignende tråde er, at man konkluderer bombastisk og derfor også kan forvente firkantede reaktioner.
Sådan forstår jeg ikke præmissen for denne tråd. Her er emnet, hvordan vi hver især bruger vin, og om vi overhovedet gør det, og jeg tænker, at lysten til at fortælle om det, falder, når man må påregne at skulle have sine præferencer og vaner til bedømmelse hos vinentusiaster.


Vi er ved at ødelægge tråden, synes jeg. Jeg lader den derfor ligge her og håber, du forstår, at det ikke er fordi, jeg ignorerer dig og dine argumenter. :)
1
Tally-ho
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4817

Re: Vin

Indlægaf milisa » 21. sep 2015, 17:55

Wizzze skrev:
milisa skrev:I øvrigt, så er der en ongoing diskussion herhjemme om, hvilke glas der er bedst: Riedel eller Zalto. Kæresten mener sidstnævnte, jeg mener førstnævnte. Han er den med vinuddannelse og erfaring, jeg er stædigst......................... Pt har vi et sæt af hver!!! :-D


Jeg er med på Riedel vognen, det er også et pænere glas ;)



JA!!!!!!!! Jeg får dårlige nerver af de der Zalto glas, de er alt for tynde! En eller anden dag knækker jeg et af dem bare ved at holde på dem!
0
Tally-ho
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Vin

Indlægaf dykkersild » 21. sep 2015, 19:09

Lemonellea- jeg har en enkelt flaske Don P vintage 1997 liggende og venter på den helt rigtige lejlighed.
Syntes at markedet med bobler der er til at betale er blevet rigtigt godt - jeg kimser absolut ikke af hverken crement, cava og spumante - jeg skal bare have det max. brut så er jeg glad. Forleden blev der serveret Moet på jobbet - men æv øv de havde valgt nectar. Den smager ikke godt.
0
Brugeravatar
Pussikat82
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:05
Kort karma: 611
Likede indlæg: 2922
Kontakt:

Re: Vin

Indlægaf Pussikat82 » 22. sep 2015, 09:56

Jeg drikker det ikke, men kæresten er generelt ret glad for shiraz-vine, så det er nok oftest dem, der købes hjem her i huset.
0
Homer: Kids. From now on there are three ways of doing things:
the right way, the wrong way, and the Max Power way.
Bart: Isn't that just the wrong way?
Homer: Yes, but faster.
Brugeravatar
ExCoastal
Indlæg: 1883
Tilmeldt: 27. aug 2015, 20:31
Kort karma: 250
Geografisk sted: San Jose
Likede indlæg: 5170

Re: Vin

Indlægaf ExCoastal » 26. sep 2015, 22:15

Jeg elsker en god flaske vin, men det er mest noget. jeg drikker, når vi er ude og spise. Udvalget af franske og italienske vine (samt andre udenlandske vine) er ret sparsomt både på restauranter og i supermarkedet, så det bliver næsten altid til en lokal vin.

Min favorit vin til en slapper på terrassen er en chardonnay kaldet La Crema. Typisk californisk chardonnay, frisk smag med masser af frugt og den typiske 'fedme" som er så kendetegnende for området. Den koster kun $16, hvilket er en ganske fair pris. Når vi spiser ude og drikker rødvin, så vælger jeg oftest de vine jeg kender. Et eller andet har man vel lært efter utallige vinsmagninger rundt omkring i vinområderne :fløjt:
0
Karkluden
Indlæg: 1684
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:30
Kort karma: 256
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 2441

Re: Vin

Indlægaf Karkluden » 28. sep 2015, 08:56

Jeg kan virkelig godt lide vin. Desværre bliver jeg seriøst fuld af meget lidt alkohol, så det er ikke noget, jeg gør mig så meget i.
Jeg drikker alt fra det billigste søde boblesprøjt til rigtig god vin (hvis nogen gider betale for det, haha).
0
Some days I amaze myself. Other days I put the laundry in the oven.
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Vin

Indlægaf Vixen » 28. sep 2015, 09:11

Jeg kan godt lide vin, men vi drikker det ikke så tit herhjemme. Det er mest når vi har venner på besøg, for vi får som regel aldrig drukket flasken færdig, hvis det bare er os selv.

Men en god, fyldig og helst frugtig rødvin. Den må ikke være for tør eller krads. Derudover er jeg vild med rosé og crémant, igen helst ikke tør. Hvidvin er jeg ikke så meget til.

Men jeg hader altså at have rødvinstænder...
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?

Tilbage til "Mad og drikke"