Inspiration til (børnevenlig) bulgursalat

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4797
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Inspiration til (børnevenlig) bulgursalat

Indlægaf MyGirl » 24. sep 2015, 10:17

Håber nogen kan hjælpe lidt.

Jeg påtænker at introducere ungerne for bulgur i weekenden (tror faktisk aldrig, de har fået det). Umiddelbart bliver det en form for kylling med en bulgursalat til. Og her møder jeg problemet! Har en, der hverken er glad for peberfrugt eller nogen form for løg, en anden, der ikke er så glad for tomat og en tredje, der ikke er til feta. Ellers spiser de faktisk stort set alt.

Normalt tager jeg ikke voldsomt meget højde for dette - sørger bare for, at tingene kommer i store nok stykker til, at de kan pille dem ud af f.eks. en salat. Meeeen, lige bulgur-salat synes jeg er lækrest med fintskårne grøntsager, og vil gerne give dem en positiv "førstegangsoplevelse"... Så er der nogen, der har en god kombinationsmulighed til en bulgursalat uden løg, peberfrugt, feta eller tomat?

Føler mig lidt handikappet, da jeg eeeelsker grøntsager med lidt bid i smagen (f.eks. løg, hvidløg, forårsløg og peberfrugt) i en bulgursalat, og frygter, den bliver "tam" uden :gruble:

Al inspiration er meget velkommen!
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25612

Re: Inspiration til (børnevenlig) bulgursalat

Indlægaf Madam Pomfrey » 24. sep 2015, 10:26

jeg laver det typisk med

Agurk i tern (uden det bløde kernestykke)
Et skvis limesaft
Lidt hakket persille
feta (kan bare undlades - evt. byttes med hytteost)
evt. ærter
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Inspiration til (børnevenlig) bulgursalat

Indlægaf didas » 24. sep 2015, 10:31

Jeg er med på agurk, persille (jeg bruger bredbladet) og noget syrligt. Jeg bruger citronolie.
0
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5236

Re: Inspiration til (børnevenlig) bulgursalat

Indlægaf girl_beat » 24. sep 2015, 10:34

Jeg har prøvet med agurk, majs, ærter og tynde ringe af forårsløg :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4797
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Inspiration til (børnevenlig) bulgursalat

Indlægaf MyGirl » 24. sep 2015, 11:18

Tak alle sammen :)

Havde selv overvejet noget i den stil - var nok bare bange for, det blev lidt... kedeligt i smagen, men det lyder ikke til, det er noget, jeg skal være nervøs for. Jeg må prøve, om persille og noget syre i sig selv, kan give det "bid", jeg er bange for, jeg vil savne.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13010
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21765

Re: Inspiration til (børnevenlig) bulgursalat

Indlægaf Pandesteg » 24. sep 2015, 11:26

Er det alle slags feta, der er no go? De findes jo i mange forskellige varianter.
Udover det som allerede er nævnt ville jeg putte hakket champignon i. De er gode til at suge smag og kraft fra olie og krydderurter. Man kan også riste nødder og putte i. Og frisk mynte. Hvis det kun er frisk peberfrugt der er et problem, så ville jeg grille nogle peberfrugter i ovnen og komme i.

Tror dog virkelig jeg ville komme til at mangle friske tomater. :(
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4797
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Inspiration til (børnevenlig) bulgursalat

Indlægaf MyGirl » 24. sep 2015, 11:31

Pandesteg skrev:Er det alle slags feta, der er no go? De findes jo i mange forskellige varianter.
Udover det som allerede er nævnt ville jeg putte hakket champignon i. De er gode til at suge smag og kraft fra olie og krydderurter. Man kan også riste nødder og putte i. Og frisk mynte. Hvis det kun er frisk peberfrugt der er et problem, så ville jeg grille nogle peberfrugter i ovnen og komme i.

Tror dog virkelig jeg ville komme til at mangle friske tomater. :(


I knoooow - det bliver nemlig ikke det samme uden "the basics" :lol:

Champignon er ikke et dårligt bud faktisk - den havde jeg ikke overvejet! Men fetaen må vi hellere gå uden om (der er en "jeg kan ikke lide ost"-fase-ting inde over :træt3: )

Kan faktisk ikke huske, om det kun er frisk peberfrugt, men det kan man jo spørge det yndige barn om.

(De fremstår for resten helt kræsne i det her indlæg, selvom de faktisk er enormt nemme med mad.. Men lige kombinationen af bulgursalat og 3 forskellige præferencer virkede lige pludselig kompliceret!)
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Inspiration til (børnevenlig) bulgursalat

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. sep 2015, 11:34

Når der er tale om en introduktion, ville jeg lave salaten med grøntsager, alle kan lide, og så stille dressingen ved siden af til egen dosering.

Min mor, der mht. mad er lidt barnlig i ordets bedste forstand, var så uheldig at få en ækel udgave første gang, hun skulle smage pesto, og det er først nu efter mange år, at hun har givet det en ny chance og måtte erkende, at det sagtens kan smage godt.

Jeg tror bestemt ikke, at din salat bliver ækel, det er ikke det, men det ville være synd, hvis børnene slår bak overfor bulgur generelt, fordi deres første møde med det er for stærk, komplekst krydret eller andet.
0
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4797
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Inspiration til (børnevenlig) bulgursalat

Indlægaf MyGirl » 24. sep 2015, 11:41

DetSorteCirkus skrev:Når der er tale om en introduktion, ville jeg lave salaten med grøntsager, alle kan lide, og så stille dressingen ved siden af til egen dosering.

Min mor, der mht. mad er lidt barnlig i ordets bedste forstand, var så uheldig at få en ækel udgave første gang, hun skulle smage pesto, og det er først nu efter mange år, at hun har givet det en ny chance og måtte erkende, at det sagtens kan smage godt.

Jeg tror bestemt ikke, at din salat bliver ækel, det er ikke det, men det ville være synd, hvis børnene slår bak overfor bulgur generelt, fordi deres første møde med det er for stærk, komplekst krydret eller andet.


Det er lige præcis det, der er min tanke!

Man kan hurtigt få bildt sig selv ind, at man ikke kan lide ting, hvis man har en dårlig førstegangsoplevelse. (Så må jeg leve med, at den er "kedelig" efter min smag, hvis ungerne bare lige ser, at det er ret harmløst det der bulgur :) )
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Inspiration til (børnevenlig) bulgursalat

Indlægaf DetSorteCirkus » 24. sep 2015, 11:43

MyGirl skrev:
DetSorteCirkus skrev:Når der er tale om en introduktion, ville jeg lave salaten med grøntsager, alle kan lide, og så stille dressingen ved siden af til egen dosering.

Min mor, der mht. mad er lidt barnlig i ordets bedste forstand, var så uheldig at få en ækel udgave første gang, hun skulle smage pesto, og det er først nu efter mange år, at hun har givet det en ny chance og måtte erkende, at det sagtens kan smage godt.

Jeg tror bestemt ikke, at din salat bliver ækel, det er ikke det, men det ville være synd, hvis børnene slår bak overfor bulgur generelt, fordi deres første møde med det er for stærk, komplekst krydret eller andet.


Det er lige præcis det, der er min tanke!

Man kan hurtigt få bildt sig selv ind, at man ikke kan lide ting, hvis man har en dårlig førstegangsoplevelse. (Så må jeg leve med, at den er "kedelig" efter min smag, hvis ungerne bare lige ser, at det er ret harmløst det der bulgur :) )


Under madlavningen kan du evt. lige lade dem smage bulguren i sig selv :)
0
Brugeravatar
MyGirl
Indlæg: 4797
Tilmeldt: 17. sep 2015, 13:12
Kort karma: 579
Likede indlæg: 4454

Re: Inspiration til (børnevenlig) bulgursalat

Indlægaf MyGirl » 24. sep 2015, 11:52

DetSorteCirkus skrev:
Under madlavningen kan du evt. lige lade dem smage bulguren i sig selv :)


De plejer at være meget nysgerrige efter at se, røre og smage nye ting, så det er bestemt også en god idé. :)
0

Tilbage til "Mad og drikke"