Økologisk salt

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Økologisk salt

Indlægaf Slettet bruger » 10. feb 2017, 18:17

Falstria skrev:
eks-Maupassant skrev:Det med forskellige slags salt gav heller ikke mening for mig - fordi salt er NaCl - men der er åben bart også andre mineraler i salt fra forskellige steder i verden, f.eks. tibetansk økølogisk bjergsalt osv, så¨der er en smule forskel.


Når saltet ikke er raffineret, indeholder det lidt af alt der fandtes i miljøet da saltet blev dannet.
Fiske/fugle ekskrementer og døde dyr, nedfald fra vulkanudbrud osv.
Frisk havsalt indeholder derved noget forurening af nyere dato.

Det raffinerede salt er rent NaCl.

Bjergsalt fra tibet er ikke økologisk.


Jeg troede at alt der kom fra tibet var økologisk.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Økologisk salt

Indlægaf kidkomb » 10. feb 2017, 19:16

Jeg har smagt salt, hvor jeg sagtens kunne smage at det ikke var "almindelig" salt.
Om jeg kunne smage det i brød ved jeg ikke.
Men i mine røræg kan jeg. Og oven på mad kan jeg.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Økologisk salt

Indlægaf Buller » 10. feb 2017, 19:33

Myresluger skrev:Mon ikke det har noget at gøre med fremstillingsprocessen altså om der tilsættes stoffer - f.eks fluor eller det kemisk renses? For ellers skulle jeg mene at al salt fra det døde hav er økologisk - fisk er i hvert fald altid økologiske hvis ikke de er fra dambrug..


det er da omvendt, fisk fra dambrug KAN være økologiske, hvis de er fodret med økologisk foder, men fisk fra havet kan ikke være økologisk.



økologi har intet at gøre med forarbejdning, det er udelukkende en betegnelse for om der sprøjtes et sted undervejs i produktionskæden.
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Økologisk salt

Indlægaf Filipai » 10. feb 2017, 19:41

Myresluger skrev:
Falstria skrev:
Myresluger skrev:Mon ikke det har noget at gøre med fremstillingsprocessen altså om der tilsættes stoffer - f.eks fluor eller det kemisk renses? For ellers skulle jeg mene at al salt fra det døde hav er økologisk - fisk er i hvert fald altid økologiske hvis ikke de er fra dambrug..


Det er lige modsat... Fisk kan IKKE være økologiske, medmindre de er fra dambrug.

Salt kan naturligvis ikke være økologisk.
Der kan skelnes imellem raffineret eller uraffineret salt, men økologisk kan det ikke være.


Jeg kan se at du har ret... jeg er sikker på at jeg har læst det modsatte for år tilbage - men det er så forkert, heldigvis.


Der er i hvert fald en enkelt økologisk fiskeopdrætter, hvor han opdrætter i havet. Ham har jeg nemlig været på virksomhedsbesøg, og manner det var lækker fisk.
Det var en større procedure han skulle udføre for at måtte kalde dem økologisk.
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Økologisk salt

Indlægaf Filipai » 10. feb 2017, 20:01

Falstria skrev:
Filipai skrev:
Der er i hvert fald en enkelt økologisk fiskeopdrætter, hvor han opdrætter i havet. Ham har jeg nemlig været på virksomhedsbesøg, og manner det var lækker fisk.
Det var en større procedure han skulle udføre for at måtte kalde dem økologisk.


Der findes mig bekendt også kun det ene havbrug som er godkendt, i verden, resten er dambrug på land.
Men vilde fisk er det altså ikke, heller ikke i havbrug.


Nu skrev du jo også bare at økologiske fisk kun, kunne være for dambrug :)
0
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Økologisk salt

Indlægaf Filipai » 10. feb 2017, 20:11

Falstria skrev:
Det er jo også rigtigt i princippet, der er den ene undtagelse :)

Spørgsmålet er jo hvor meget havbrug der er tilbage over den løsning der er godkendt, er det nærmere en dam i et havnebassin? Du har set det så det må du vide bedst.

Iøvrigt så er økologisk dambrug lidt noget miljøsvineri, fordi vandet ikke må renses og recirkuleres på anlægget, men det er heller ikke alle konventionelle der benytter recirkulation, for det er kostbart.


Det er flere kæmpe store net ude i havet. Og de bliver så flyttet rundt alt efter hvad størrelse fiskene har, og målingerne siger om havets indhold (sådan som jeg husker det) det er ved at være nogle år siden :)
0

Tilbage til "Mad og drikke"