Svinekæber med ordentlig sovs

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Svinekæber med ordentlig sovs

Indlægaf dykkersild » 18. feb 2017, 19:38

Jwg syntes altid at jeg end med en lille klat meget intens sauce når jwg laver kæber. Nogen der ligger inde med en opskrift hvor der bliver noget ordentligt sovs til en gang mos. Det vil min mand elske.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Svinekæber med ordentlig sovs

Indlægaf Wizzze » 18. feb 2017, 23:06

dykkersild skrev:Jwg syntes altid at jeg end med en lille klat meget intens sauce når jwg laver kæber. Nogen der ligger inde med en opskrift hvor der bliver noget ordentligt sovs til en gang mos. Det vil min mand elske.


Hvis slagteren ikke har gjort det, så afpuds 1kg kæber (ingen sølvhinde). Læg dem mellem 2 lag køkkenrulle, så de er tørre.

I en god stor gryde, på høj varme, starter du med at stege en pakke bacon. Mens bacon steger, så put lidt hvedemel i en frysepose, og godt med salt og peber samt en smule stødt spidskommen, luk posen og ryst godt sammen, og giv derefter hvert stykke svinekæbe en ryste tur i posen. Så de bliver dækket i mel og krydderi.
Tag bacon op, tilsæt en god klat smør, vent til det er bruset af, og brun derefter svinekæberne godt. Pas på du ikke steger for mange af gangen! De skal brune, ikke koge!
Tag derefter kødet op, tilsæt endnu en klat smør og brun nu 2 hakkede løg, 2 skivede gulerødder, 2 skrællede og hakkede persillerødder og 3 gode stængler bladselleri til løg/grøntsager er gyldne/sveder. Tilsæt nu en god mørk porter (½L) Jeg plejer at bruge en dobbelt chokolade porter, 2dl god kraftig rødvin eller portvin, 2-3 spsk sherryvineddike eller hvidvinseddike (hvad du nu har), 2 spsk HP sauce, 1 spks honningsennep, 1 spsk ribsgele samt saften af 3 fed presset hvidløg og rør så godt rundt til sennep/hp sauce er opløst. Kom kødet tilbage i gryden og drys med paprika (ikke røget) og suppler så med 3-4 DL grøntsagsbouillon (terning er fint), det skal være så alt kød er dækket og så lidt mere til. Slut med 2-3 laurbærblade og en hel dusk frisk timian.
Nu skal retten simre i 2-2½timer (simre, ikke bulderkoge!) til mindst halvdelen af væsken er reduceret. Herefter tages kødet op, sovsen si´s så timian, laurbærblade osv. tages fra, hvorefter sovsen kommes tilbage i gryden og koges op. Skru herefter ned, og tilsæt en kvart piskefløde, jævn sovsen, tilsæt kulør som ønsket, og smag så sovsen til med salt, peber og evt. eddike og sukker hvis nødvendigt. Herefter kommes kødet tilbage i sovsen og varmes igennem, (hvis man vil have champignon i retten, så kommes de i hele, nu) mens mos gøres færdig. Server med baconen på toppen.
3
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Mad og drikke"