Billig - BILLIG mad

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Billig - BILLIG mad

Indlægaf OberstNasig » 19. mar 2017, 13:02

Flammkuchen. Det minder om pizzaen, men jeg synes personligt at den er mere delikat.

Der skal bruges følgende til flammkuchen, hvis man skal have den helt billige version, men som smager skønt:
En dej af mel, salt, olie og vand.
Fyld af cremefraiche, skinke og løg.

Dejen æltes bare og rulles tyndt ud på bagepapir. Så smøres der cremefraiche over i et tyndt lag og drysses med skinke og meget fintsnittede løg. Over på en bageplade, der er skoldhed efter at have været i en ovn på 250 grader og så skal den have alt imellem 10-15 minutter. Eller indtil kanterne er lysebrune.
1
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Billig - BILLIG mad

Indlægaf godtnavn » 19. mar 2017, 13:24

Dahl som allerede er forslået kan laves til langt under 10 kr per portion, snarere 4-5 kr, jeg lavede en portion for 18 kr ingredienser og der var aftensmad til to personer i 2 dage samt en lille rest som del af frokost til mig en dag også.

Hjemmelavede forårsruller (kæmpe arbejde godt nok) kan også laves billigere, sidst lavede jeg dem til 2,2 kr/stk, og her var mange af ingredienserne økologiske. Spiser man dem med lidt ris til bliver man snildt mæt af 2 ruller.

Supper kan også laves billigt, dem har jeg dog ikke regnet på. Man kan f.eks. lave linse-gulerodssuppe, det mætter vildt godt og er billigt.

Chili sin carne har vi også lavet, her kostede det 11 kr for aftensmad til 2, og det var store portioner.

Generelt kan meget mad laves billigt hvis man laver store portioner og fryser, samt laver tingene fra bunden af. Så er der penge til at skeje lidt mere ud andre dage.

Derudover får han frokost på skolen, så spiser han godt der kan han spise mindre aftensmad og dermed gøre det endnu billigere :)
2
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Billig - BILLIG mad

Indlægaf Stars » 19. mar 2017, 13:24

Dejligt med ny inspiration - tusind tak for det (keep them comming) :gogo:

Sjovt - normalt siger jeg, at sønnen er næsten altædende og pigerne er kræsne.
Men med de forslag, der er i tråden, skulle man næsten tro, det er omvendt: min superkræsne yngste er den eneste, der spise hokkaido-suppe og havregrød, det er kun pigerne, der spiser risengrød og kun ældste-datteren, der spiser broccolisuppe (billigt med de tilbud, der lige har været i Netto).
Om lidt vil jeg lave en portion daal :love: - den kan jeg få helt for mig selv.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Billig - BILLIG mad

Indlægaf godtnavn » 19. mar 2017, 13:33

Derudover 84 kr om ugen til transport indikerer at han ikke har vildt langt til skolen, cykler han så kan han næsten fordoble sit madbudget og have 184 kr/ugen :) Så har han pludselig flere penge til mad end jeg havde da jeg boede alene og var på su, og han har endda langt færre måltider at skulle handle til per uge i og med han får frokost og morgenmad i hverdagene.
2

Tilbage til "Mad og drikke"