Tråden for de gode råd til anvendelse af madrester

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5235

Re: Tråden for de gode råd til anvendelse af madrester

Indlægaf girl_beat » 26. maj 2016, 09:10

Flora skrev:Jeg har et bundt grønne asparges liggende og kunne godt bruge lidt inspiration til hvad jeg kan bruge dem til. Indtil videre har jeg kun brugt dem viklet ind i bacon og stegt på panden eller bare stegt på panden uden noget. Jeg kan ret godt lide dem, så ville gerne prøve lidt andre retter med dem.

Hvordan plejer I at bruge asparges?

Jeg fik engang en grøn salat, hvor der bogstavelig talt kun var grønne ting i; forskellige salatblade, grønne asparges, ærter, agurk og melon af en slags. Det smagte overraskende godt - især fordi den så lidt 'kedelig' ud i skålen men vandt ved nærmere bekendtskab :)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Tråden for de gode råd til anvendelse af madrester

Indlægaf Fru Sunshine » 26. maj 2016, 12:22

Flora skrev:Jeg har et bundt grønne asparges liggende og kunne godt bruge lidt inspiration til hvad jeg kan bruge dem til. Indtil videre har jeg kun brugt dem viklet ind i bacon og stegt på panden eller bare stegt på panden uden noget. Jeg kan ret godt lide dem, så ville gerne prøve lidt andre retter med dem.

Hvordan plejer I at bruge asparges?

Jeg guffer dem rå som snack eller bruger dem til at skovle humus op med :savl:
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Sjo
Indlæg: 484
Tilmeldt: 23. mar 2016, 09:19
Kort karma: 71
Likede indlæg: 1101

Re: Tråden for de gode råd til anvendelse af madrester

Indlægaf Sjo » 26. maj 2016, 12:32

Flora skrev:Jeg har et bundt grønne asparges liggende og kunne godt bruge lidt inspiration til hvad jeg kan bruge dem til. Indtil videre har jeg kun brugt dem viklet ind i bacon og stegt på panden eller bare stegt på panden uden noget. Jeg kan ret godt lide dem, så ville gerne prøve lidt andre retter med dem.

Hvordan plejer I at bruge asparges?


Jeg vil egentlig bare sige, at du kan henkoge dem, hvis du ikke kan finde anvendelse for dem, så har du superlækre asparges til høns i asparges på et senere tidspunkt.

De kan naturligvis også bruges friske i en lækker lys sovs med grillet kylling.
1
Vor herre til fucking pipirøvhest altså!
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Tråden for de gode råd til anvendelse af madrester

Indlægaf HappyPaww » 26. maj 2016, 14:26

Dampede Asparges, hollandaise (Irmas på glas er god hvis man ikke mestrer det selv), et stykke stegt laks og nye kartofler til er en skøn middagsret :love:

Ellers bruger jeg gerne asparges i risotto - gerne med stegte tigerrejer eller kammuslinger, samt ærter :)
3
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14722
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Tråden for de gode råd til anvendelse af madrester

Indlægaf Flora » 28. maj 2016, 21:06

Jeg har købt et bæger ricottaost som datovare og nu er det så spørgsmålet hvad jeg skal bruge det til :gruble:

I var så gode med aspargesene, så mon ikke I også har nogle forslag til ricottaen? :blomst:
0
Brugeravatar
Craver
Indlæg: 255
Tilmeldt: 9. sep 2015, 07:41
Kort karma: 72
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 638

Re: Tråden for de gode råd til anvendelse af madrester

Indlægaf Craver » 29. maj 2016, 07:03

Flora skrev:Jeg har købt et bæger ricottaost som datovare og nu er det så spørgsmålet hvad jeg skal bruge det til :gruble:

I var så gode med aspargesene, så mon ikke I også har nogle forslag til ricottaen? :blomst:


Canneloni med spinat og ricotta er så lækkert! :ivrig:
http://www.foodfanatic.dk/canneloni-med ... -og-spinat
1
... I would name her Rock'N'Roll
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10761

Re: Tråden for de gode råd til anvendelse af madrester

Indlægaf Muspel » 29. maj 2016, 07:18

De er gode i pastaretter sammen med laks. Har ikke nogen bestemt opskrift dog - noget med fløde :)

Eller skåret i små skiver i omelet med gedeost.
1
hthy
Indlæg: 575
Tilmeldt: 17. aug 2015, 22:48
Kort karma: 32
Likede indlæg: 699

Re: Tråden for de gode råd til anvendelse af madrester

Indlægaf hthy » 19. jun 2016, 10:31

Grønne asparges skal da bare dampes ganske let og spises til hvad som helst, lige som man spiser kogte bønner eller ærter, det er synd at gøre alt for meget ved dem, da det dræber den fine smag. De er også lækre rå. Nu har jeg asparges i haven , så jeg er lidt forvænt med det.
Det træede nederste stykke som man knækker af, bruner jeg let og koger så med vand og salt i en times tid, jævner let og har så en næsten kaloriefri sovs
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3477

Re: Tråden for de gode råd til anvendelse af madrester

Indlægaf Torn » 25. jul 2016, 15:09

Kan man bruge kød-pålægsrester til noget? Alle retter jeg kan komme i tanke om, virker ikke lækre...
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14722
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Tråden for de gode råd til anvendelse af madrester

Indlægaf Flora » 25. jul 2016, 15:21

Torn skrev:Kan man bruge kød-pålægsrester til noget? Alle retter jeg kan komme i tanke om, virker ikke lækre...


Afhængigt af hvad det er kunne du måske bruge det som pizzatopping eller som fyld i en omelet :)
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3477

Re: Tråden for de gode råd til anvendelse af madrester

Indlægaf Torn » 25. jul 2016, 15:30

Flora skrev:
Torn skrev:Kan man bruge kød-pålægsrester til noget? Alle retter jeg kan komme i tanke om, virker ikke lækre...


Afhængigt af hvad det er kunne du måske bruge det som pizzatopping eller som fyld i en omelet :)


Det er ikke helt dumt. Lige nu er det godt nok rullepølse. Tror simpelthen ikke jeg kan spise det som andet end pålæg. Desværre.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14722
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Tråden for de gode råd til anvendelse af madrester

Indlægaf Flora » 25. jul 2016, 15:33

Torn skrev:
Flora skrev:
Torn skrev:Kan man bruge kød-pålægsrester til noget? Alle retter jeg kan komme i tanke om, virker ikke lækre...


Afhængigt af hvad det er kunne du måske bruge det som pizzatopping eller som fyld i en omelet :)


Det er ikke helt dumt. Lige nu er det godt nok rullepølse. Tror simpelthen ikke jeg kan spise det som andet end pålæg. Desværre.


Nej, lige med rullepølse kan jeg heller ikke lige se andre anvendelsesmuligheder. Men du kan jo fryse noget af det, hvis det er fordi du ikke kan nå at få det spist.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3477

Re: Tråden for de gode råd til anvendelse af madrester

Indlægaf Torn » 25. jul 2016, 16:43

Flora skrev:
Nej, lige med rullepølse kan jeg heller ikke lige se andre anvendelsesmuligheder. Men du kan jo fryse noget af det, hvis det er fordi du ikke kan nå at få det spist.


Ja, det røg i fryseren. Der var vist ikke andre muligheder.
1
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9843
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1860
Likede indlæg: 9578

Re: Tråden for de gode råd til anvendelse af madrester

Indlægaf Spjaerten » 16. jan 2017, 18:23

FruDulle skrev:Vi har fået kogt hamburgerryg med linsesalat i dag. Hvad bruger jeg resten af kødet til? Kan ikke tænke længere end til pastasalat og det gider jeg ikke. Eller tarteletter, heller ikke.


Tærte, omelet, gratin?
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4891
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 552
Likede indlæg: 8818

Re: Tråden for de gode råd til anvendelse af madrester

Indlægaf Skorstenen » 16. jan 2017, 20:05

FruDulle skrev:Vi har fået kogt hamburgerryg med linsesalat i dag. Hvad bruger jeg resten af kødet til? Kan ikke tænke længere end til pastasalat og det gider jeg ikke. Eller tarteletter, heller ikke.


Skær i skiver, paner i æg og rasp, og steg dem som koteletter. Brasede kartofler eller fritter er gode til. Og en god salat.

Eller.
Skær i skiver, Læg i folie med tynde skiver kartoffel, løg, tomat og en klat hvidløgssmør. Put pakkerne i ovnen. Server med salat og et godt brød til at suge den lidt tynde saft der kommer med ud af folien.

Eller. Skær i tern og brug det i skinkestang i stedet for skinke.
0

Tilbage til "Mad og drikke"