Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Brutus
Indlæg: 779
Tilmeldt: 20. sep 2015, 16:03
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1182

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Brutus » 6. dec 2017, 21:09

Kan double cream ikke erstattes af piskefløde, det forekommer mig at jeg har læst et eller andet sted.
0
If it is not yours, dont take it
If it is not right, dont do it.
If it is not true, dont say it.
If you dont know, shut up

(Japanese Wisdom)
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10761

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Muspel » 6. dec 2017, 21:15

Neverkont skrev:
Muspel skrev:Jeg kan se i opskriften at fløden og sødmælken skal hældes sammen- så jeg ville uden at blinke bruge almindelig fløde- men bruge mere af det og mindre sødmælk. Dubbelcream er 48 % alm fløde 35 mener jeg. Derfor ville jeg nok bruge 4,5 dl fløde og 1,5 dl mælk. Ca.


Det var nemlig min tanke, eller evt. give den et ekstra æg.

Men jeg havde håbet på, at der var en herinde der selv havde prøvet det.

Det vil jo være lidt surt, at stå søndag formiddag med en mislykket kage, og så skulle finde på noget andet. :fløjt:


Kunne du lave en test på cremen bare?
Evt kunne lidt maizena også hjælpe på vej- hvis den bliver for tynd. Det er jo en kogt creme. Så ...
0
Neverkont
Indlæg: 1889
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2943

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Neverkont » 6. dec 2017, 22:03

Muspel skrev:Kunne du lave en test på cremen bare?
Evt kunne lidt maizena også hjælpe på vej- hvis den bliver for tynd. Det er jo en kogt creme. Så ...


Tykkelsen på cremen kan vist ikke vurderes før den er bagt.

Jeg har ofte lavet en porretærte, hvor man blander creme fraiche med æg, og kommer det ovenpå tærten og så ind i ovnen, og først når det bages stivner det, og hæver lidt.
0
Neverkont
Indlæg: 1889
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2943

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Neverkont » 6. dec 2017, 22:04

Brutus skrev:Kan double cream ikke erstattes af piskefløde, det forekommer mig at jeg har læst et eller andet sted.


Det var også min tanke, men da jeg googlede det læste jeg, at piskefløde kunne give et alt for vådt resultat i nogle ting.
0
Neverkont
Indlæg: 1889
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2943

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Neverkont » 7. dec 2017, 21:34

Jeg har opgivet at finde double cream, og bar en tærte i stedet for. Noget i stil med denne:
https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q= ... 1CSY1gxzet
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Wizzze » 8. dec 2017, 08:46

Man kan få ekstra fine ærter, og man kan få økologiske ærter, men hvor finder man økologiske ekstra fine ærter?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3440
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 273
Likede indlæg: 3073

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Alphilia » 8. dec 2017, 08:59

Jeg har en pose mandelmel liggende - tips til anvendelse?
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40718

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Akehurst2 » 8. dec 2017, 09:13

Alphilia skrev:Jeg har en pose mandelmel liggende - tips til anvendelse?


Altså, macarons er jo oplagte. Ellers er jeg lige stødt på denne kage, som jeg glæder mig til at få bagt som en juledessert: http://anneauchocolat.dk/kager/kanelkry ... oersukker/
1
Brugeravatar
Tiger
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 12. aug 2015, 15:31
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1335

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Tiger » 8. dec 2017, 09:39

Wizzze skrev:Man kan få ekstra fine ærter, og man kan få økologiske ærter, men hvor finder man økologiske ekstra fine ærter?


Jeg har aldrig set det.

Vi køber enten Irmas ekstra fine eller andre økologisk fine.
0
“Den største ære i livet ligger ikke i aldrig at falde, men i at rejse os hver gang vi falder” (Nelson Mandela)
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Wizzze » 8. dec 2017, 10:07

Tiger skrev:
Wizzze skrev:Man kan få ekstra fine ærter, og man kan få økologiske ærter, men hvor finder man økologiske ekstra fine ærter?


Jeg har aldrig set det.

Vi køber enten Irmas ekstra fine eller andre økologisk fine.


Ja vi plejer også at købe Irmas ekstra fine, men alle de her frostvare problemer som Coop har, gør det til lidt af et lotteri at finde dem :evil:
Og undrede mig over at med så mange fine og ekstra fine valg der er, hvorfor der så ikke er økologiske muligheder? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Tiger
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 12. aug 2015, 15:31
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1335

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Tiger » 8. dec 2017, 12:34

Wizzze skrev:Ja vi plejer også at købe Irmas ekstra fine, men alle de her frostvare problemer som Coop har, gør det til lidt af et lotteri at finde dem :evil:
Og undrede mig over at med så mange fine og ekstra fine valg der er, hvorfor der så ikke er økologiske muligheder? :gruble:


Jeg vil tro, der ikke er det store marked for det :boo:

Vi plejer at købe mange af Irmas, når de er på tilbud. Så vi har ikke manglet i en lang periode. Men det lyder da trælst!
0
“Den største ære i livet ligger ikke i aldrig at falde, men i at rejse os hver gang vi falder” (Nelson Mandela)
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10761

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Muspel » 8. dec 2017, 18:56

Alphilia skrev:Jeg har en pose mandelmel liggende - tips til anvendelse?


I blomsterbergs hindbærsnitter er der også mandelmel i dejen.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Wizzze » 8. dec 2017, 19:54

Falstria skrev:
Wizzze skrev:
Tiger skrev:
Wizzze skrev:Man kan få ekstra fine ærter, og man kan få økologiske ærter, men hvor finder man økologiske ekstra fine ærter?


Jeg har aldrig set det.

Vi køber enten Irmas ekstra fine eller andre økologisk fine.


Ja vi plejer også at købe Irmas ekstra fine, men alle de her frostvare problemer som Coop har, gør det til lidt af et lotteri at finde dem :evil:
Og undrede mig over at med så mange fine og ekstra fine valg der er, hvorfor der så ikke er økologiske muligheder? :gruble:


Hvorfor skal dine økologiske ærter da være under en bestemt størrelse?

Jeg synes i forvejen det er åndsvagt med alle de grader af konventionelle ærter, kan ikke forestille mig en ret hvor det gør noget at der er en ært iblandt de andre ærter, som er en anelse større.


Jeg synes faktisk at mange alm. ærter også de økologiske er ret grove, tæt på hvad jeg kalder fodderærter. Derfor vil jeg hellere have de fine/ekstra fine, de smager bare bedre synes jeg.
3
Do as I say! :whip:
Lykke
Indlæg: 6936
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Lykke » 8. dec 2017, 20:05

Falstria skrev:
Wizzze skrev:
Falstria skrev:
Wizzze skrev:
Tiger skrev:
Wizzze skrev:Man kan få ekstra fine ærter, og man kan få økologiske ærter, men hvor finder man økologiske ekstra fine ærter?


Jeg har aldrig set det.

Vi køber enten Irmas ekstra fine eller andre økologisk fine.


Ja vi plejer også at købe Irmas ekstra fine, men alle de her frostvare problemer som Coop har, gør det til lidt af et lotteri at finde dem :evil:
Og undrede mig over at med så mange fine og ekstra fine valg der er, hvorfor der så ikke er økologiske muligheder? :gruble:


Hvorfor skal dine økologiske ærter da være under en bestemt størrelse?

Jeg synes i forvejen det er åndsvagt med alle de grader af konventionelle ærter, kan ikke forestille mig en ret hvor det gør noget at der er en ært iblandt de andre ærter, som er en anelse større.


Jeg synes faktisk at mange alm. ærter også de økologiske er ret grove, tæt på hvad jeg kalder fodderærter. Derfor vil jeg hellere have de fine/ekstra fine, de smager bare bedre synes jeg.


Det kommer jo an på om du køber kvalitet 1 eller kvalitet 2, uanset størrelsen (fin, meget fin, ekstra fin).
Kvalitet 1 og 2 handler om tørstofindholdet, det er nok mest det som påvirker smagen jo.

Jeg tror vi er det eneste land i verden med en "ærtebekendtgørelse" som indeler ærterne på den måde, så der findes ikke et andet land hvor du kan købe ærter efter de der snævre præferencer.
Hvis du så tilmed kræver de skal være økologiske, så er vi ude i noget helt specielt niche produktionsagtigt, hvor man kan tage så høj en pris at man kan kalde over 50% af høsten for affald.


Det handler nok mest om sort og høsttidspunkt.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf IrmaPigen » 10. dec 2017, 09:40

Hvor køber man usaltede pistacienødder?
0

Tilbage til "Mad og drikke"