Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
MissHindenburg
Indlæg: 1470
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:33
Kort karma: 157
Likede indlæg: 1865

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf MissHindenburg » 20. jan 2019, 13:08

Jeg har 3 lime frugter som jeg godt kunne tænke mig at få omsat til et eller andet - men jeg er helt blank på hvad, dog helst en hovedret af en art, diverse curd og dessert hopper jeg lige udenom i første omgang.

Nogle gode forslag??
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf LadyFox » 20. jan 2019, 14:29

RavenClaw skrev:De er jer, der lever vegetarisk/delvist vegetarisk, har I oplevet, at det også giver bonus på madbudgettet? Jeg vil egentlig gerne prøve det og har det også fint ved vegetarisk, men det kunne jo være fedt, hvis jeg så også kunne forkæle mig selv med lidt lækkert ind imellem og stadig holde mig inden for budgettet.

Det kommer lidt an på hvad jeg spiser, men for mig er der ikke den store besparelse. Jeg spiste så også rigtig billigt før det, så det ville være svært at spare sådan særlig meget uanset. Men jeg spare da lidt.
Lige i starten var der dog nogle ting blandt mine kolonialvarer der skulle skiftes ud, da jeg bruger nogle lidt andre ting mere end før, og det kostede da lidt, men det var jo mest bare lige i starten.
0
...
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf LadyFox » 20. jan 2019, 14:32

MissHindenburg skrev:Jeg har 3 lime frugter som jeg godt kunne tænke mig at få omsat til et eller andet - men jeg er helt blank på hvad, dog helst en hovedret af en art, diverse curd og dessert hopper jeg lige udenom i første omgang.

Nogle gode forslag??

Couscous salat, eller kylling, fisk eller skaldyr.
0
...
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf HappyPaww » 20. jan 2019, 15:54

MissHindenburg skrev:Jeg har 3 lime frugter som jeg godt kunne tænke mig at få omsat til et eller andet - men jeg er helt blank på hvad, dog helst en hovedret af en art, diverse curd og dessert hopper jeg lige udenom i første omgang.

Nogle gode forslag??

Pad Thai :)

Eller noget ceviche.
1
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5419
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 665
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13981

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf RavenClaw » 20. jan 2019, 19:35

klumphen skrev:
RavenClaw skrev:De er jer, der lever vegetarisk/delvist vegetarisk, har I oplevet, at det også giver bonus på madbudgettet? Jeg vil egentlig gerne prøve det og har det også fint ved vegetarisk, men det kunne jo være fedt, hvis jeg så også kunne forkæle mig selv med lidt lækkert ind imellem og stadig holde mig inden for budgettet.

Jeg må indrømme at jeg ikke længere aner hvad kød koster. Men jeg tror mit madbudget er vokset en smule, efter jeg er begyndt at købe diverse ‘kød’-produkter. Så det kommer nok lidt an på, hvordan du har tænkt dig at erstatte proteinerne i kødet.


Jeg er slet ikke ude i at skulle købe køderstatninger, og jeg er heller ikke ude i at skulle leve helt vegetarisk. Og så får jeg endda rigeligt med protein, så på den front er der ingen problemer.

Jeg er bachelor i idræt og ernæring, så jeg har helt styr på med fordelingen af mine næringsstoffer.

Jeg tænkte dog på, om det ville kunne mærkes blot at have et par eller tre dage om ugen uden kød :)
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5419
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 665
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13981

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf RavenClaw » 20. jan 2019, 19:37

LadyFox skrev:
RavenClaw skrev:De er jer, der lever vegetarisk/delvist vegetarisk, har I oplevet, at det også giver bonus på madbudgettet? Jeg vil egentlig gerne prøve det og har det også fint ved vegetarisk, men det kunne jo være fedt, hvis jeg så også kunne forkæle mig selv med lidt lækkert ind imellem og stadig holde mig inden for budgettet.

Det kommer lidt an på hvad jeg spiser, men for mig er der ikke den store besparelse. Jeg spiste så også rigtig billigt før det, så det ville være svært at spare sådan særlig meget uanset. Men jeg spare da lidt.
Lige i starten var der dog nogle ting blandt mine kolonialvarer der skulle skiftes ud, da jeg bruger nogle lidt andre ting mere end før, og det kostede da lidt, men det var jo mest bare lige i starten.


Jeg synes efterhånden, at kød er blevet rigtig dyrt :boo: Men måske at jeg skulle prøve et par uger og se, om jeg har penge til overs. Jeg har en god del basis kolonialvarer i hytten.
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Studsgaard » 21. jan 2019, 06:41

Trappestige skrev:
Lemonella skrev:
Trappestige skrev:
Lemonella skrev:
Trappestige skrev:Hvis jeg nu skal købe noget der smager mest muligt af fed mayo, men samtidig er så kaloriefattigt som muligt, hvad skal jeg så gå efter?


Jeg synes Rema 1000 mayonnaise light, smager okay. Fedtindholdet er reduceret med omkring 49%, men smagen kan accepteres, i hvert fald her i huset. :D

Den plejer jeg også at købe. Den er okay ja. Men er den ikke stadig ret fed? Jeg har ikke så meget forstand på sådan noget.


Jo, den er fed. Der er 39 gr. fedt pr. 100 gr. mayonnaise. Jeg tror bare at, hvis den bliver mindre fed, vil smag og konsistens virke underlig.

Ja, du har nok ret. Jeg bruger den til at røre tun op med, men jeg må bare bruge noget mindre så.

Du kan prøve med noget light ost ala Philadelphia - det bruger vi til at blande med tun. Det er rigtig lækkert.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13012
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Pandesteg » 21. jan 2019, 08:55

Trappestige skrev:
Lemonella skrev:
Trappestige skrev:
Lemonella skrev:
Trappestige skrev:
Lemonella skrev:
Trappestige skrev:Hvis jeg nu skal købe noget der smager mest muligt af fed mayo, men samtidig er så kaloriefattigt som muligt, hvad skal jeg så gå efter?


Jeg synes Rema 1000 mayonnaise light, smager okay. Fedtindholdet er reduceret med omkring 49%, men smagen kan accepteres, i hvert fald her i huset. :D

Den plejer jeg også at købe. Den er okay ja. Men er den ikke stadig ret fed? Jeg har ikke så meget forstand på sådan noget.


Jo, den er fed. Der er 39 gr. fedt pr. 100 gr. mayonnaise. Jeg tror bare at, hvis den bliver mindre fed, vil smag og konsistens virke underlig.

Ja, du har nok ret. Jeg bruger den til at røre tun op med, men jeg må bare bruge noget mindre så.


Når jeg selv laver salater, bruger jeg Cheasy 5% fedt fraiche, til at blande i mayonnaisen. Til tunsalat f.eks, smager jeg til med citronsaft, lidt revet citronskal, en sjat groft kværnet peber og masser af fintklippet purløg. Det giver en fin smag og vil man skære ned på fedtet, er krydderier alfa og omega for smagen, så ikke det bare bliver sådan en gang række tungen ud af vinduet oplevelse. :)

Jeg bruger også salt, citronsaft og godt med peber når jeg rører det op. Jeg må bare skære lidt ned på mayoen. Det går nok.


Jeg bruger creme fraiche 18% til tun, jeg synes man kommer langt med en skefuld og dem med mindre fedt er for tynde imo. Og det må alt andet lige stadig være bedre end Mayo :)
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf zembra1986 » 21. jan 2019, 23:24

Nogle der har smagt det nye køderstatningsprodukt Pip fri?
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf zembra1986 » 22. jan 2019, 19:28

zembra1986 skrev:Nogle der har smagt det nye køderstatningsprodukt Pip fri?



Ingen, no??

Noget andet jeg undre mig over.......kan man virkelig ikke købe øko mælk i de der små 0,25 (0,33?) kartoner?? Jeg drikker ikke mælk, men skal bruge en smule til sovs nogle gang, og jeg ender som regel med at smide 3/4 af den liter jeg køber, ud........Der var det bedre med de der 0,25 lt. eller hvad de nu er på......men vil kun have øko mælk.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Wizzze » 22. jan 2019, 19:35

zembra1986 skrev:
zembra1986 skrev:Nogle der har smagt det nye køderstatningsprodukt Pip fri?



Ingen, no??

Noget andet jeg undre mig over.......kan man virkelig ikke købe øko mælk i de der små 0,25 (0,33?) kartoner?? Jeg drikker ikke mælk, men skal bruge en smule til sovs nogle gang, og jeg ender som regel med at smide 3/4 af den liter jeg køber, ud........Der var det bedre med de der 0,25 lt. eller hvad de nu er på......men vil kun have øko mælk.


De findes i 0,5L men har ikke set 0,25L i butikkerne, mon ikke de primært går som skolemælk? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf zembra1986 » 22. jan 2019, 19:43

Wizzze skrev:
zembra1986 skrev:
zembra1986 skrev:Nogle der har smagt det nye køderstatningsprodukt Pip fri?



Ingen, no??

Noget andet jeg undre mig over.......kan man virkelig ikke købe øko mælk i de der små 0,25 (0,33?) kartoner?? Jeg drikker ikke mælk, men skal bruge en smule til sovs nogle gang, og jeg ender som regel med at smide 3/4 af den liter jeg køber, ud........Der var det bedre med de der 0,25 lt. eller hvad de nu er på......men vil kun have øko mælk.


De findes i 0,5L men har ikke set 0,25L i butikkerne, mon ikke de primært går som skolemælk? :gruble:


Har slet ikke set nogle på 0,5 lt., men det lyder da også fint. Hvor finder man dem? Har ikke set dem i Netto eller Rema1000 hvor jeg mest hander.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Studsgaard » 22. jan 2019, 20:17

Wizzze skrev:
zembra1986 skrev:
zembra1986 skrev:Nogle der har smagt det nye køderstatningsprodukt Pip fri?



Ingen, no??

Noget andet jeg undre mig over.......kan man virkelig ikke købe øko mælk i de der små 0,25 (0,33?) kartoner?? Jeg drikker ikke mælk, men skal bruge en smule til sovs nogle gang, og jeg ender som regel med at smide 3/4 af den liter jeg køber, ud........Der var det bedre med de der 0,25 lt. eller hvad de nu er på......men vil kun have øko mælk.


De findes i 0,5L men har ikke set 0,25L i butikkerne, mon ikke de primært går som skolemælk? :gruble:


Jo de findes som skolemælk.
1
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Sof » 22. jan 2019, 20:19

Jeg har set halvliters mælk i vores lokale Føtex, en gang i mellem også kvarte, men oftest står der yoghurt på den plads, hvor de indimellem popper op.

Jeg kunne i øvrigt godt forestille mig at Irma kunne have øko kvarte, måske ikke lige Arla, men et eller andet
1
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf musling » 22. jan 2019, 21:07

De findes - bl.a. hos nemlig.com så jeg tænker, at udvalgte butikker også har de små mælk på 0.25 liter.
Her en let, men den findes også i mini og skummet :)

Billede
1

Tilbage til "Mad og drikke"