Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1953
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 418
Likede indlæg: 4809

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf milisa » 29. dec 2018, 10:17

Ado skrev:
milisa skrev:Jeg skal lave en nytårsdessert med bla en fløde-husblas baseret mousse. Jeg vil gerne lave så meget som muligt på forhånd, men det har jeg bare ingen erfaring med.

Holdbarhedsmæssigt er jeg sikker på, men konsistensen? Kan en sådan mousse laves dagen før og stadig blive god? Kan den sætte sig i en skål og senere flyttes over i sprøjtepose? Eller er jeg nødt til at finde tiden til det i løbet af nytårsdag?

En mousse skal helst ikke flyttes, når den har sat sig. Konsistensen bliver træls. :)


Men kan den så fyldes i sprøjtepose dagen før? Jeg tænker på, sådan noget daggammelt flødeskum er sjældent optimalt, men det er måske noget andet med mousser. Har altid lavet mine desserter og kager "ud i et", så har minus erfaring med at være på forkant!
0
Tally-ho
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1953
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 418
Likede indlæg: 4809

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf milisa » 29. dec 2018, 10:18

Muspel skrev:
milisa skrev:Jeg skal lave en nytårsdessert med bla en fløde-husblas baseret mousse. Jeg vil gerne lave så meget som muligt på forhånd, men det har jeg bare ingen erfaring med.

Holdbarhedsmæssigt er jeg sikker på, men konsistensen? Kan en sådan mousse laves dagen før og stadig blive god? Kan den sætte sig i en skål og senere flyttes over i sprøjtepose? Eller er jeg nødt til at finde tiden til det i løbet af nytårsdag?


Det kan du ikke. Hvad skal den samles med? Hvis det er i kage fx kan du måske nå bundene også?
Hvis det er sådan nogle toppe på en tallerken (fx citronmousse til pandekager) kan du måske sprøjte dem i form på et fad og opbevare dem på køl- og så flytte dem på deres plads dagen efter...


Vi er mere ude i toppe - tænk millefeuilles style. Det kunne måske godt lade sig gøre at flytte dem, men ville dælme helst være fri. Og desserten skal samles frisk ellers bliver kagelagene rigtig trælse.
0
Tally-ho
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12925
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3532
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55528
Kontakt:

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Ado » 29. dec 2018, 10:19

milisa skrev:
Ado skrev:
milisa skrev:Jeg skal lave en nytårsdessert med bla en fløde-husblas baseret mousse. Jeg vil gerne lave så meget som muligt på forhånd, men det har jeg bare ingen erfaring med.

Holdbarhedsmæssigt er jeg sikker på, men konsistensen? Kan en sådan mousse laves dagen før og stadig blive god? Kan den sætte sig i en skål og senere flyttes over i sprøjtepose? Eller er jeg nødt til at finde tiden til det i løbet af nytårsdag?

En mousse skal helst ikke flyttes, når den har sat sig. Konsistensen bliver træls. :)


Men kan den så fyldes i sprøjtepose dagen før? Jeg tænker på, sådan noget daggammelt flødeskum er sjældent optimalt, men det er måske noget andet med mousser. Har altid lavet mine desserter og kager "ud i et", så har minus erfaring med at være på forkant!

Jeg har altid lært, at mousser ikke må flyttes. Men hende konditoreleven, der har kanalen "Den søde tand" på YouTube gør det, når hun laver lagkager. Det jeg har hørt er bare, at mousserne vil lægge sig for kompakt i kagen og ikke blive en integreret del.
1
Donna Martin Graduates!
Muspel
Indlæg: 3876
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 766
Likede indlæg: 10729

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Muspel » 29. dec 2018, 10:20

milisa skrev:
Muspel skrev:
milisa skrev:Jeg skal lave en nytårsdessert med bla en fløde-husblas baseret mousse. Jeg vil gerne lave så meget som muligt på forhånd, men det har jeg bare ingen erfaring med.

Holdbarhedsmæssigt er jeg sikker på, men konsistensen? Kan en sådan mousse laves dagen før og stadig blive god? Kan den sætte sig i en skål og senere flyttes over i sprøjtepose? Eller er jeg nødt til at finde tiden til det i løbet af nytårsdag?


Det kan du ikke. Hvad skal den samles med? Hvis det er i kage fx kan du måske nå bundene også?
Hvis det er sådan nogle toppe på en tallerken (fx citronmousse til pandekager) kan du måske sprøjte dem i form på et fad og opbevare dem på køl- og så flytte dem på deres plads dagen efter...


Vi er mere ude i toppe - tænk millefeuilles style. Det kunne måske godt lade sig gøre at flytte dem, men ville dælme helst være fri. Og desserten skal samles frisk ellers bliver kagelagene rigtig trælse.



Så er der nok ikke andet for end at vente med moussen til ‘på dagen’ også. Efter en times tid i sprøjtepose har det sat sig, og du får ikke held med at sprøjte ud til noget pænt.
1
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Sof » 29. dec 2018, 15:36

Mangler lidt ideer til en snack vi kan tage med til nytår (den skal kunne holde til en 30-40 min biltur).

Noget snack-værk til 8 voksne, i forvejen er der chips, kransekage og desserten i år er “Valrhona Grand Cru-chokoladekage med saltkaramel, syltede brombær, krokant og rød syre”, så tænker ikke det skal være mere kage.

Det skal være noget man kan spise mens der bliver spillet brætspil og går sådan lidt til og fra. Er kun selv kommet på *noget* med frugt
0
Brugeravatar
MissIce
Indlæg: 471
Tilmeldt: 17. dec 2015, 20:01
Kort karma: 123
Likede indlæg: 1395

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf MissIce » 29. dec 2018, 16:51

Kan man godt lave løgsuppe på forhånd, og så varme det op igen, når det skal serveres? Og kan man fryse rester?

Jeg overvejer at lave løgsuppe til natmad nytårsaften. Men kun hvis jeg kan lave det om eftermiddagen, og så varme det op igen på et passende tidspunkt på natten. Og jeg er meget I tvivl om, hvor meget der egentlig vil blive spist, så det ville være fedt at kunne lave en kæmpe-portion, og så fryse resterne ned til nem aftensmad i fremtiden.

Hvad siger I? Kan løgsuppe laves på forhånd? Og kan rester fryses?
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24604
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3192
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36689

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Daine » 29. dec 2018, 16:54

MissIce skrev:Kan man godt lave løgsuppe på forhånd, og så varme det op igen, når det skal serveres? Og kan man fryse rester?

Jeg overvejer at lave løgsuppe til natmad nytårsaften. Men kun hvis jeg kan lave det om eftermiddagen, og så varme det op igen på et passende tidspunkt på natten. Og jeg er meget I tvivl om, hvor meget der egentlig vil blive spist, så det ville være fedt at kunne lave en kæmpe-portion, og så fryse resterne ned til nem aftensmad i fremtiden.

Hvad siger I? Kan løgsuppe laves på forhånd? Og kan rester fryses?

Jeg laver jævnligt en stor portion som jeg så fryser ned i mindre bøtter - jeg elsker løgsuppe :) Jeg synes den smager fint når den er tøet op og opvarmet igen, jeg oplever ikke at løgene bliver smattede eller noget. Så jeg ville sige ja til begge dele.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
MissIce
Indlæg: 471
Tilmeldt: 17. dec 2015, 20:01
Kort karma: 123
Likede indlæg: 1395

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf MissIce » 29. dec 2018, 17:44

Daine skrev:
MissIce skrev:Kan man godt lave løgsuppe på forhånd, og så varme det op igen, når det skal serveres? Og kan man fryse rester?

Jeg overvejer at lave løgsuppe til natmad nytårsaften. Men kun hvis jeg kan lave det om eftermiddagen, og så varme det op igen på et passende tidspunkt på natten. Og jeg er meget I tvivl om, hvor meget der egentlig vil blive spist, så det ville være fedt at kunne lave en kæmpe-portion, og så fryse resterne ned til nem aftensmad i fremtiden.

Hvad siger I? Kan løgsuppe laves på forhånd? Og kan rester fryses?

Jeg laver jævnligt en stor portion som jeg så fryser ned i mindre bøtter - jeg elsker løgsuppe :) Jeg synes den smager fint når den er tøet op og opvarmet igen, jeg oplever ikke at løgene bliver smattede eller noget. Så jeg ville sige ja til begge dele.


Super! Løgsuppe it is then :D

Men først til natmad - for så kan gæsterne nemlig bare fise hjem(me). :lol:
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16840
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20890

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Misantropen » 29. dec 2018, 18:07

Sof skrev:Mangler lidt ideer til en snack vi kan tage med til nytår (den skal kunne holde til en 30-40 min biltur).

Noget snack-værk til 8 voksne, i forvejen er der chips, kransekage og desserten i år er “Valrhona Grand Cru-chokoladekage med saltkaramel, syltede brombær, krokant og rød syre”, så tænker ikke det skal være mere kage.

Det skal være noget man kan spise mens der bliver spillet brætspil og går sådan lidt til og fra. Er kun selv kommet på *noget* med frugt

Pindemadder eller små spyd med frugt og grønt(der ikke er for sødt eller tungt) og hvad der kan passe til smagsmæssigt. Fx mozzarella, feta, skinke, oliven osv.

Evt. kan det serveres i små stykker så man selv tager med et spyd eller en gaffel. Det er ikke så fint, men det kan være vældig hyggeligt og intimt alligevel :)
0
IrmaPigen
Indlæg: 7782
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12427

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf IrmaPigen » 30. dec 2018, 06:59

Nogen der ved, om man kan få glukosesirup i almindelige dagligvare forretninger, feks bilka?
0
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1419
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 102
Likede indlæg: 4859

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Patience » 30. dec 2018, 07:05

IrmaPigen skrev:Nogen der ved, om man kan få glukosesirup i almindelige dagligvare forretninger, feks bilka?

Jeg har købt mit i Super Brugsen, så jeg er sikker på at Bilka også har det.
0
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Stitch » 30. dec 2018, 08:39

IrmaPigen skrev:Nogen der ved, om man kan få glukosesirup i almindelige dagligvare forretninger, feks bilka?


Jeg har set det i Rema.
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7768

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Filipai » 30. dec 2018, 09:19

IrmaPigen skrev:Nogen der ved, om man kan få glukosesirup i almindelige dagligvare forretninger, feks bilka?


Bilka har det i følge deres to go side

https://www.bilkatogo.dk/produkt/dansuk ... rup/17366/
1
IrmaPigen
Indlæg: 7782
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12427

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf IrmaPigen » 30. dec 2018, 10:01

Filipai skrev:
IrmaPigen skrev:Nogen der ved, om man kan få glukosesirup i almindelige dagligvare forretninger, feks bilka?


Bilka har det i følge deres to go side

https://www.bilkatogo.dk/produkt/dansuk ... rup/17366/


Tak. Jeg fik det i Bilka.
1
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6643
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18791

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Æble » 30. dec 2018, 11:23

Vi skal have fritter og bearnaise i morgen. Hvordan undgår jeg at vi skal stå samtidig og svede og komfuret? Hvilken rækkefølge og tidsplan? Umiddelbart skal begge ting jo laves lige før vi skal spise det.
0

Tilbage til "Mad og drikke"