Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16840
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20887

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Misantropen » 30. dec 2018, 12:06

Æble skrev:Vi skal have fritter og bearnaise i morgen. Hvordan undgår jeg at vi skal stå samtidig og svede og komfuret? Hvilken rækkefølge og tidsplan? Umiddelbart skal begge ting jo laves lige før vi skal spise det.

En bearnaise behøver ikke være brandvarm. Pomfritter bliver til gengæld hurtigt kolde og slatne så med forbehold for hvordan pomfritterne skal laves, og hvor lang tid det tager, vil jeg lave sovsen først og så holde den lun i en gryde eller lignende til den skal serveres.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6643
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18791

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Æble » 30. dec 2018, 12:09

Misantropen skrev:
Æble skrev:Vi skal have fritter og bearnaise i morgen. Hvordan undgår jeg at vi skal stå samtidig og svede og komfuret? Hvilken rækkefølge og tidsplan? Umiddelbart skal begge ting jo laves lige før vi skal spise det.

En bearnaise behøver ikke være brandvarm. Pomfritter bliver til gengæld hurtigt kolde og slatne så med forbehold for hvordan pomfritterne skal laves, og hvor lang tid det tager, vil jeg lave sovsen først og så holde den lun i en gryde eller lignende til den skal serveres.


Fritterne laves fra bunden og forsteges i dag. Så de skal lige frituresteges en sidste gang inden servering. Tak for input, tror også det er den bedste måde.
1
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf zembra1986 » 30. dec 2018, 12:52

Jeg skal lave cheesecake for første gang......SELV! :gisp:

Og jeg er ret nervøs for det husblas der :nerve: er der en fejlfri metode til at undgå det bliver trevlet???
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5338
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Studsgaard » 30. dec 2018, 13:52

zembra1986 skrev:Jeg skal lave cheesecake for første gang......SELV! :gisp:

Og jeg er ret nervøs for det husblas der :nerve: er der en fejlfri metode til at undgå det bliver trevlet???

Jeg lader det ligge i blød i massere koldt vand i god tid. Når jeg skal bruge det lader jeg det dryppe godt af og “vrider” det sidste vand ud af det. Så put et blad i af gangen, eller i hvert fald sørge for de ikke klistre sammen nå du putter dem i din masse.

Og jeg har aldrig oplevet det er blevet trevlet
1
Muspel
Indlæg: 3876
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 766
Likede indlæg: 10729

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Muspel » 30. dec 2018, 14:19

zembra1986 skrev:Jeg skal lave cheesecake for første gang......SELV! :gisp:

Og jeg er ret nervøs for det husblas der :nerve: er der en fejlfri metode til at undgå det bliver trevlet???



Det er vigtigt at der ikke er for stor temperaturforskel på din masse og den smeltede husblas. Det er kuldechokket, der giver strimler.

Jeg plejer at opløse husblas i lidt varm fløde eller citronsaft (hvis der skal det i kagen) - altså når det er udblødt.
Og så blander jeg en skefuld af gangen af ostemassen i husblassen indtil at temperaturen er ens - og så mixer jeg delen med husblas over i resten.

Langsommeligt, men det virker.
2
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf zembra1986 » 30. dec 2018, 14:45

^^Har spurgt min mor :genert: :fløjt: Hun siger opblød husblasen i vand 20 min. Vrid vand fra og smelt den i vandbad. Kom herefter en lille smule fløde af gangen, i husblasen for, at sænke temperaturen på denne......hæld herefter husblas blandingen langsomt i ostemassen og vendt forsigtigt.

Tror I det går an?
2
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf dykkersild » 30. dec 2018, 14:56

zembra1986 skrev:^^Har spurgt min mor :genert: :fløjt: Hun siger opblød husblasen i vand 20 min. Vrid vand fra og smelt den i vandbad. Kom herefter en lille smule fløde af gangen, i husblasen for, at sænke temperaturen på denne......hæld herefter husblas blandingen langsomt i ostemassen og vendt forsigtigt.

Tror I det går an?


Perfekt - sæt i gang - mor har styr på det, kan jeg høre.
2
Muspel
Indlæg: 3876
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 766
Likede indlæg: 10729

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Muspel » 30. dec 2018, 15:00

zembra1986 skrev:^^Har spurgt min mor :genert: :fløjt: Hun siger opblød husblasen i vand 20 min. Vrid vand fra og smelt den i vandbad. Kom herefter en lille smule fløde af gangen, i husblasen for, at sænke temperaturen på denne......hæld herefter husblas blandingen langsomt i ostemassen og vendt forsigtigt.

Tror I det går an?



Præcist det jeg forsøgte at forklare. Gør det :)



... og så ser jeg ingen skam i at købe ind til et ekstra forsøg, hvis det går galt første gang
1
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf AgentPixie » 30. dec 2018, 15:03

Kan man lave nøddekurve dagen før de skal spises, og så er de stadig gode? :genert:
0
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf HappyPaww » 30. dec 2018, 15:08

Misantropen skrev:
Æble skrev:Vi skal have fritter og bearnaise i morgen. Hvordan undgår jeg at vi skal stå samtidig og svede og komfuret? Hvilken rækkefølge og tidsplan? Umiddelbart skal begge ting jo laves lige før vi skal spise det.

En bearnaise behøver ikke være brandvarm. Pomfritter bliver til gengæld hurtigt kolde og slatne så med forbehold for hvordan pomfritterne skal laves, og hvor lang tid det tager, vil jeg lave sovsen først og så holde den lun i en gryde eller lignende til den skal serveres.

Men der er stor fare for at bearnaisen skiller så. Jeg ville lave fritterne (går ud fra det er i friture?), og så brede dem ud på en bagerist med bagepapir og sætte i ovnen på varmluft mens saucen laves. Den skal altså helst laves lige før servering (og hav en købe-back up sovs i køleskabet, hvis det alligevel skulle få galt - det er surtat stå uden sovs!)
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6643
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18791

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Æble » 30. dec 2018, 15:16

HappyPaww skrev:
Misantropen skrev:
Æble skrev:Vi skal have fritter og bearnaise i morgen. Hvordan undgår jeg at vi skal stå samtidig og svede og komfuret? Hvilken rækkefølge og tidsplan? Umiddelbart skal begge ting jo laves lige før vi skal spise det.

En bearnaise behøver ikke være brandvarm. Pomfritter bliver til gengæld hurtigt kolde og slatne så med forbehold for hvordan pomfritterne skal laves, og hvor lang tid det tager, vil jeg lave sovsen først og så holde den lun i en gryde eller lignende til den skal serveres.

Men der er stor fare for at bearnaisen skiller så. Jeg ville lave fritterne (går ud fra det er i friture?), og så brede dem ud på en bagerist med bagepapir og sætte i ovnen på varmluft mens saucen laves. Den skal altså helst laves lige før servering (og hav en købe-back up sovs i køleskabet, hvis det alligevel skulle få galt - det er surtat stå uden sovs!)


Det var også hvad min mand sagde (han står for fritterne). Aldrig købebearnaise her til nytår, men har smør og æg nok til 3 omgange så der er rigeligt back up :lol:
2
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16840
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20887

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Misantropen » 30. dec 2018, 16:08

HappyPaww skrev:
Misantropen skrev:
Æble skrev:Vi skal have fritter og bearnaise i morgen. Hvordan undgår jeg at vi skal stå samtidig og svede og komfuret? Hvilken rækkefølge og tidsplan? Umiddelbart skal begge ting jo laves lige før vi skal spise det.

En bearnaise behøver ikke være brandvarm. Pomfritter bliver til gengæld hurtigt kolde og slatne så med forbehold for hvordan pomfritterne skal laves, og hvor lang tid det tager, vil jeg lave sovsen først og så holde den lun i en gryde eller lignende til den skal serveres.

Men der er stor fare for at bearnaisen skiller så. Jeg ville lave fritterne (går ud fra det er i friture?), og så brede dem ud på en bagerist med bagepapir og sætte i ovnen på varmluft mens saucen laves. Den skal altså helst laves lige før servering (og hav en købe-back up sovs i køleskabet, hvis det alligevel skulle få galt - det er surtat stå uden sovs!)

Jeg har ikke selv lavet bearnaise, men jeg har ikke opdaget at de hjemmelavede jeg har fået har skilt ved ikke at servere den med det samme. Jeg er dog ikke udpræget vild med hjemmelavet bearnaise, måske det i virkeligheden er fordi de har været skilt :-D
1
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf zembra1986 » 30. dec 2018, 23:31

Tror jeg har fucket lidt op med min cheesecake :genert: vendte forsigtig husblasen i ostemassen, men kan nu forstå på det hele, at det vist skal røres godt rundt?! den færdige ostemasse lignede lidt risalamande i konsistensen :mellow: men den smagte godt, så håber bare det kan spises på trods af måske, at blive lidt mærkelig i konsistensen.
0
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1419
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 102
Likede indlæg: 4858

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Patience » 31. dec 2018, 04:46

zembra1986 skrev:Tror jeg har fucket lidt op med min cheesecake :genert: vendte forsigtig husblasen i ostemassen, men kan nu forstå på det hele, at det vist skal røres godt rundt?! den færdige ostemasse lignede lidt risalamande i konsistensen :mellow: men den smagte godt, så håber bare det kan spises på trods af måske, at blive lidt mærkelig i konsistensen.


Det lyder desværre ikke så godt. Hvis du ikke har rørt grundigt efter tilsætning af husblas så kommer der nok desværre klumper af husblas i det færdige resultat.
Jeg fik sådan en Citronfromage engang. Det var en besynderlige oplevelse. Der var steder med klumper af husblas og hvor fromagen var meget stiv og gummiagtig og så steder hvor den var tynd fordi der ikke var nok husblas netop der.
Håber det bedste for din cheesecake
1
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13008
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2856
Likede indlæg: 28040

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf FormerlyKnownAs » 31. dec 2018, 04:47

Altså jeg har lavet virkelig mange cheesecakes i mit liv, men aldrig med husblas. Når jeg har bestilt en cheesecake er sted bliver jeg altid skuffet når det har den der “gummi blæver” konsistens som husblas giver. Og cheesecake uden er da også så nemt som det kan være.

Har du mulighed for at starte forfra?!
1

Tilbage til "Mad og drikke"