Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Muspel
Indlæg: 3876
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 766
Likede indlæg: 10729

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Muspel » 31. dec 2018, 10:24

zembra1986 skrev:Tror jeg har fucket lidt op med min cheesecake :genert: vendte forsigtig husblasen i ostemassen, men kan nu forstå på det hele, at det vist skal røres godt rundt?! den færdige ostemasse lignede lidt risalamande i konsistensen :mellow: men den smagte godt, så håber bare det kan spises på trods af måske, at blive lidt mærkelig i konsistensen.



Det er husblasklumperne.

Der er to veje at gå;
A: om igen
B; hold fast i, at det smager lækkert, giv folk lidt ekstra lækker dessertvin og kald den ‘risalamande-cheesecake’ og accepter at sådan blev den.
1
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf zembra1986 » 31. dec 2018, 10:47

^^kan ikke lave den om, har ikke nok ingredienser til det.

Den er heldigvis bare til mig selv. Skal holde nytår alene :)

EDIT: Nu er spørgsmålet om jeg turde give mg i kast med at lave den passionsfrugt gele der skal ovenpå, for der skal også husblas i :D Eller skulle jeg måske bare lave en slags sovs af frugtsaften? bliver det ikke tyndt uden husblas i?
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6643
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18791

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Æble » 31. dec 2018, 11:49

zembra1986 skrev:^^kan ikke lave den om, har ikke nok ingredienser til det.

Den er heldigvis bare til mig selv. Skal holde nytår alene :)

EDIT: Nu er spørgsmålet om jeg turde give mg i kast med at lave den passionsfrugt gele der skal ovenpå, for der skal også husblas i :D Eller skulle jeg måske bare lave en slags sovs af frugtsaften? bliver det ikke tyndt uden husblas i?


Nu er det nok for sent, men hvis den ikke når at sætte sig så kan man sigte massen og prøve igen.

Jo der skal husblas i ellers løber det af. Det er dog meget nemmere at lave frugtgele end cheesecake masse fordi man kan varme frugtsovsen op så husblassen smelter helt.
0
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf zembra1986 » 31. dec 2018, 12:53

Æble skrev:
zembra1986 skrev:^^kan ikke lave den om, har ikke nok ingredienser til det.

Den er heldigvis bare til mig selv. Skal holde nytår alene :)

EDIT: Nu er spørgsmålet om jeg turde give mg i kast med at lave den passionsfrugt gele der skal ovenpå, for der skal også husblas i :D Eller skulle jeg måske bare lave en slags sovs af frugtsaften? bliver det ikke tyndt uden husblas i?


Nu er det nok for sent, men hvis den ikke når at sætte sig så kan man sigte massen og prøve igen.

Jo der skal husblas i ellers løber det af. Det er dog meget nemmere at lave frugtgele end cheesecake masse fordi man kan varme frugtsovsen op så husblassen smelter helt.


Har også besluttet mig for at lave "toppingen" rigtigt :gogo: Det skulle netop som du siger, være nemmere, fordi den bare skal smeltes i den varme frugtsaft, køles lidt af og så hældes over chessecaken. Tror det går :)
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24604
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3192
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36689

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Daine » 3. jan 2019, 14:29

Kan man fryse franskbrødsskiver uden at de bliver slatne når de bliver optøet?

Jeg har fået en ny toaster, men da jeg har lovet mig selv at holde lidt øje med kosten, så kan jeg ikke leve af toast i flere dage - og dermed få opbrugt et helt sandwichsbrød. Men kan man fryse de resterende skiver? De skal bare kunne bruges til toast bagefter.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Akehurst2
Indlæg: 14128
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40535

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Akehurst2 » 3. jan 2019, 14:36

Daine skrev:Kan man fryse franskbrødsskiver uden at de bliver slatne når de bliver optøet?

Jeg har fået en ny toaster, men da jeg har lovet mig selv at holde lidt øje med kosten, så kan jeg ikke leve af toast i flere dage - og dermed få opbrugt et helt sandwichsbrød. Men kan man fryse de resterende skiver? De skal bare kunne bruges til toast bagefter.


Sagtens, hvis de alligevel ristes/toastes efter optøning.

Jeg fryser altid frisk brød i skiver, fordi vi ikke kan nå at spise et helt brød, når vi bare er to, der heller ikke har godt af for meget franskbrød. Så tager jeg bare brødet og rister det direkte fra fryseren. Det fungerer fint. Til toast ville jeg nok tø det lidt op først, så det kan passe i toastmaskinen, men det går jo hurtigt med brød.
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24604
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3192
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36689

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Daine » 3. jan 2019, 15:43

Akehurst2 skrev:
Daine skrev:Kan man fryse franskbrødsskiver uden at de bliver slatne når de bliver optøet?

Jeg har fået en ny toaster, men da jeg har lovet mig selv at holde lidt øje med kosten, så kan jeg ikke leve af toast i flere dage - og dermed få opbrugt et helt sandwichsbrød. Men kan man fryse de resterende skiver? De skal bare kunne bruges til toast bagefter.


Sagtens, hvis de alligevel ristes/toastes efter optøning.

Jeg fryser altid frisk brød i skiver, fordi vi ikke kan nå at spise et helt brød, når vi bare er to, der heller ikke har godt af for meget franskbrød. Så tager jeg bare brødet og rister det direkte fra fryseren. Det fungerer fint. Til toast ville jeg nok tø det lidt op først, så det kan passe i toastmaskinen, men det går jo hurtigt med brød.

Fedt, tak :gogo:
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9819
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9557

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Spjaerten » 6. jan 2019, 19:42

Blad/bleg selleri hvad kan det bruges til udover waldorf og i en bolo?
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24985
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29986

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Wizzze » 6. jan 2019, 19:48

Spjaerten skrev:Blad/bleg selleri hvad kan det bruges til udover waldorf og i en bolo?


https://www.aarstiderne.com/opskrifter/ ... r-og-chili til en stykke hvid fisk eller kylling, men kan også fint gå ved siden af en lille bøfski :D

Ellers er den fin i simreretter og supper, eller bare at gnave med dip
2
Do as I say! :whip:
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Jedi » 6. jan 2019, 19:52

Spjaerten skrev:Blad/bleg selleri hvad kan det bruges til udover waldorf og i en bolo?


Som skovl til roquefort eller anden ost :wink3:
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12991
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21751

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Pandesteg » 6. jan 2019, 20:05

Hvad kan man bruge røget laks til, hvis ikke bare spise det på brød? Gerne en varm ret.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12991
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21751

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Pandesteg » 6. jan 2019, 20:06

Spjaerten skrev:Blad/bleg selleri hvad kan det bruges til udover waldorf og i en bolo?


Jeg brugte det i wok med kokosmælk og man kunne faktisk ikke smage det, så hvis det bare er for at komme af med det kan det sagtens bruges deri uden smagen bliver mærkelig :)
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7768

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Filipai » 6. jan 2019, 20:13

Pandesteg skrev:Hvad kan man bruge røget laks til, hvis ikke bare spise det på brød? Gerne en varm ret.

En pastaret med spinat :D
1
Brugeravatar
Copycat
Indlæg: 31
Tilmeldt: 7. nov 2016, 22:25
Kort karma: 4
Likede indlæg: 15

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Copycat » 6. jan 2019, 20:21

Pandesteg skrev:Hvad kan man bruge røget laks til, hvis ikke bare spise det på brød? Gerne en varm ret.

Noget med pasta og fløde, gerne frisk (pastaen altså) måske hvidvin eller spinat også? Og parmesan hvis i kan lide det :)
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24985
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29986

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Wizzze » 6. jan 2019, 20:26

Pandesteg skrev:Hvad kan man bruge røget laks til, hvis ikke bare spise det på brød? Gerne en varm ret.


Frk W har lavet denne til os et par gange, den er god!
https://www.femina.dk/mad/hovedretter/r ... oeget-laks
3
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Mad og drikke"