Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24633
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3199
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36797

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Daine » 14. sep 2018, 16:38

Tak for hjælp med kyllingen, den endte med at blive rigtig god :gogo: Så den har jeg klart mod på at ‘lave’ igen, bonus ved at flække den i ryggen var at den var rigtig nem at dele i flere dele da den var stegt (og varm at røre ved).


Nu har jeg så et nyt spørgsmål :genert: Jeg skal lave et fad med hakket oksekød/kål/gulerødder - det har jeg prøvet før, det er lækkert! Men - kan jeg fryse ned i portioner efterfølgende? Altså når retten er helt færdig, uden at det bliver underligt når det tør op igen - nogen der har prøvet det?
For det er lidt om jeg skal lave en stor portion til nedfrysning eller en mindre, som jeg kan få spist i løbet af et par dage :)
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1425
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 102
Likede indlæg: 4869

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Patience » 14. sep 2018, 18:23

Daine skrev:Tak for hjælp med kyllingen, den endte med at blive rigtig god :gogo: Så den har jeg klart mod på at ‘lave’ igen, bonus ved at flække den i ryggen var at den var rigtig nem at dele i flere dele da den var stegt (og varm at røre ved).


Nu har jeg så et nyt spørgsmål :genert: Jeg skal lave et fad med hakket oksekød/kål/gulerødder - det har jeg prøvet før, det er lækkert! Men - kan jeg fryse ned i portioner efterfølgende? Altså når retten er helt færdig, uden at det bliver underligt når det tør op igen - nogen der har prøvet det?
For det er lidt om jeg skal lave en stor portion til nedfrysning eller en mindre, som jeg kan få spist i løbet af et par dage :)


Jeg laver en ret der hedder gisou som har de samme ingredienser og den bliver lidt træls og vandet af at være frosset ned, så jeg villet nok holde mig til at lave den lille portion, hvis jeg var dig.
1
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24633
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3199
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36797

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Daine » 15. sep 2018, 07:06

Patience skrev:
Daine skrev:Tak for hjælp med kyllingen, den endte med at blive rigtig god :gogo: Så den har jeg klart mod på at ‘lave’ igen, bonus ved at flække den i ryggen var at den var rigtig nem at dele i flere dele da den var stegt (og varm at røre ved).


Nu har jeg så et nyt spørgsmål :genert: Jeg skal lave et fad med hakket oksekød/kål/gulerødder - det har jeg prøvet før, det er lækkert! Men - kan jeg fryse ned i portioner efterfølgende? Altså når retten er helt færdig, uden at det bliver underligt når det tør op igen - nogen der har prøvet det?
For det er lidt om jeg skal lave en stor portion til nedfrysning eller en mindre, som jeg kan få spist i løbet af et par dage :)


Jeg laver en ret der hedder gisou som har de samme ingredienser og den bliver lidt træls og vandet af at være frosset ned, så jeg villet nok holde mig til at lave den lille portion, hvis jeg var dig.

Gisou! Det var dét retten hed, jeg kunne ikke huske navnet :-p Og tak, så laver jeg en mindre portion i stedet :)
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Mi55y » 15. sep 2018, 14:44

Vi vil gerne spise mere miljø- og klimavenligt. Udover at spise mindre kød og købe lokalt og øko, hvad kan man så gøre?
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Flora » 15. sep 2018, 17:01

Mi55y skrev:Vi vil gerne spise mere miljø- og klimavenligt. Udover at spise mindre kød og købe lokalt og øko, hvad kan man så gøre?


Hvis I ofte spiser ris, kunne I spise dem sjældnere. De belaster klimaet en del under dyrkningen.
1
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3440
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 273
Likede indlæg: 3074

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Alphilia » 16. sep 2018, 04:18

Spise frugt og grønt efter sæson
1
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Bøtte » 16. sep 2018, 04:24

Mi55y skrev:Vi vil gerne spise mere miljø- og klimavenligt. Udover at spise mindre kød og købe lokalt og øko, hvad kan man så gøre?



Det er selvfølgelig ikke noget man spiser, men det hænger alligevel sammen med maden. Sorter affaldet fra maden. Komposter det der kan det, sorter i blød og hård plast (synes virkelig der er meget blød plast når man køber øko) og metal.

Og undgå madspild.
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Mi55y » 16. sep 2018, 08:14

Bøtte skrev:
Mi55y skrev:Vi vil gerne spise mere miljø- og klimavenligt. Udover at spise mindre kød og købe lokalt og øko, hvad kan man så gøre?



Det er selvfølgelig ikke noget man spiser, men det hænger alligevel sammen med maden. Sorter affaldet fra maden. Komposter det der kan det, sorter i blød og hård plast (synes virkelig der er meget blød plast når man køber øko) og metal.

Og undgå madspild.


Vi sorterer allerede en del, da vi har kompost og de udendørs skraldespande er inddelt i fire. Men vi bor ikke langt fra genbrugspladsen og kunne sagtens gøre det bedre.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
KitKat
Indlæg: 1127
Tilmeldt: 15. sep 2015, 05:43
Kort karma: 351
Geografisk sted: Vestjylland
Likede indlæg: 3262
Kontakt:

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf KitKat » 21. sep 2018, 09:24

Min Dolche Gusto kapsel-kaffe-pingvin er netop afgået ved døden, så jeg skal have fat i en ny.

Jeg er ret glad for kopi-kapslerne fra Lidl (dem med mælkeskum) men oplever af og til at de "render over" så mælken fosser ovenud og rammer alt andet end koppen :tie:

Inden jeg køber ny maskine tænkte jeg så at tjekke, om andre oplever det samme, og om det mon er maskinen eller kapslerne der er problemet?
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14800
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24907

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf sigge » 21. sep 2018, 11:20

Er der nogen, der kender et sted i Horsens eller Århus, hvor man kan få en god isdessert/isanretning, og hvor der er plads til at sidde ned og nyde den? Det skal gerne være med fokus på is af god kvalitet eller hjemmelavet, så det ikke bare er Premier-is med dåseflødeskum.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5084
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 503
Likede indlæg: 9836

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Tilly » 27. sep 2018, 13:48

Bruger I altid pasteuriserede æg, når det er angivet at man skal det i opskrifter?

Danske æg skulle jo være fri for salmonella i dag, ikke? :gruble:
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14800
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24907

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf sigge » 27. sep 2018, 13:59

Tilly skrev:Bruger I altid pasteuriserede æg, når det er angivet at man skal det i opskrifter?

Danske æg skulle jo være fri for salmonella i dag, ikke? :gruble:


Jeg kan ikke rigtigt lægge det med salmonella fra mig på trods af, at danske æg skulle være salmonellafri, som du skriver. Jeg tror, det kommer til at vare mange år, før jeg ændrer gamle vaner og "tør" at bruge rå æg i ting, der ikke skal varmes op. Jeg har ikke noget videnskabeligt belæg for det, det er bare mig, der er vanemenneske og lidt hys.

Hvis der kun skal bruges hvider eller kun blommer, synes jeg også, det er nemmere at købe dem i bægre frem for at stå og dele æggene.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf LadyFox » 27. sep 2018, 14:41

Tilly skrev:Bruger I altid pasteuriserede æg, når det er angivet at man skal det i opskrifter?

Danske æg skulle jo være fri for salmonella i dag, ikke? :gruble:

Nej, jeg kan sagtens finde på at bruge helt almindelige æg fra æggebakken.
2
...
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7795

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Filipai » 27. sep 2018, 15:44

Tilly skrev:Bruger I altid pasteuriserede æg, når det er angivet at man skal det i opskrifter?

Danske æg skulle jo være fri for salmonella i dag, ikke? :gruble:


Betegnelsen salmonella fri betyder ikke at alle æg skal være salmonella fri, men at en hvis procentdel skal være, og det er Danmark fint over. Jeg bruger dog ikke salmonella fri æg hvis det bare er til mig selv, og hvis det er venner får de lige en gang kogende vand over. Til mange mennesker bruger jeg pasteruriserede :)
2
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7795

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Filipai » 27. sep 2018, 19:14

Lemonella skrev:
Filipai skrev:
Tilly skrev:Bruger I altid pasteuriserede æg, når det er angivet at man skal det i opskrifter?

Danske æg skulle jo være fri for salmonella i dag, ikke? :gruble:


Betegnelsen salmonella fri betyder ikke at alle æg skal være salmonella fri, men at en hvis procentdel skal være, og det er Danmark fint over. Jeg bruger dog ikke salmonella fri æg hvis det bare er til mig selv, og hvis det er venner får de lige en gang kogende vand over. Til mange mennesker bruger jeg pasteruriserede :)


Det med at dyppe ægget kort i kogende vand, har jeg også brugt, men nu har jeg læst at det ikke virker, fordi der også kan forekomme salmonella inde i den hvide hinde omkring æggeblommen.
Jeg er dog ikke sart og til os selv, bruger jeg rå æg, til det de nu skal bruges til, men skal jeg lave is til mange, bruger jeg de pasteruserede.

Det virker for det der sidder uden på, men det er helt korrekt at det ikke tager det indvendigt hvis det er tilfældet. Det er dog mere unlikely :)
0

Tilbage til "Mad og drikke"