Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15653
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf 2SHY » 21. apr 2018, 17:54

Juki skrev:
Juki skrev:
2SHY skrev:
Juki skrev:
2SHY skrev:Hvis jeg skulle lave en banankage og for en gangs skyld skulle lave noget fyld/mousse dertil (som ikke er mørk chokolade halløj), hvad ville så passe dertil? :gruble:

Noget syrligt måske :gruble:

Vil citron eller appelsin passe til? Hvis det er en konkret opskrift du har i tankerne.

Det er egentlig bare den gamle klassiske fra Karolines Køkken (som Arla vist bare har overtaget?)

Jeg tænkte på evt at smide lidt valnødder i for at få lidt knas men det kan der lige så godt være i fyldet :gruble:

Jeg tænkte også om noget friskt kunne være noget. Hindbærmousse agtigt? Jeg har set nogen der bruger karamel dertil men jeg tror simpelthen det bliver for vammelt i længden

Jeg har gemt en lignende opskrift på computeren, men jeg er selvfølgelig på fra mobilen nu. Jeg tjekker lige om jeg skulle have gemt den på Pinterest.

Her var den https://www.lullumut.com/2015/07/11/ops ... alnoedder/

Den her kan måske også bruges https://www.udeoghjemme.dk/opskrifter/s ... -tranebaer Jeg tænker man vel sagtens kan skifte tørrede tranebær ud med hindbær :gruble: Jeg ville nok selv undlade perlesukker på toppen, men det er jo en smagssag.

Ah jeg tænkte mere som i noget mousse/creme agtigt fordi det er længe siden jeg har lavet den slags :genert:

I mellemtiden har jeg fundet en opskrift på noget hindbær flødeskum som min mor har lavet før, så nu tror jeg bare jeg bruger det. Også selvom det måske ikke passer super godt sammen
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. apr 2018, 19:19

Er der nogen, der ved, hvor man kan købe "udrullet" mozzarella?
Min veninde havde fundet det som spotvare, vistnok i Rema, men de har det vist ikke mere.

Billede
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Juki » 23. apr 2018, 00:43

Hvad er forskellen på rivejern der bliver solgt som rivejern til ingefær og alle andre typer rivejern?

Jeg kan godt lide små stykker "sprødt" ingefær i fx gryderetter, så der er noget at tygge på, men jeg bliver altid så utålmodig over hvor lang tid det tager at skære det i små tern.. :genert: Jeg har set man kan få rivejern der skulle kunne bruges, men det bliver altid sådan noget træls trevlet eller smattet noget når jeg bruger mit rivejern(ligesom det på billedet med forskellige sider) Altså hvilken størrelse rivejern og dets "dutter"/huller skal man gå efter?

Billede
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15653
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1643
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 21057

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf 2SHY » 23. apr 2018, 12:23

Hvor længe er en mousse ca. om at sætte sig hvis man sætter den i fryseren (jeg ved ikke om det er bedre end køleskabet)?
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Muspel
Indlæg: 3881
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10763

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Muspel » 23. apr 2018, 18:29

2SHY skrev:Hvor længe er en mousse ca. om at sætte sig hvis man sætter den i fryseren (jeg ved ikke om det er bedre end køleskabet)?


I en kage? Alt efter tykkelse mellem en time og to.

Det går hurtigere i fryseren- men. Så kan det tø op og glide ud, hvis du ikke sætter tilbage på frost. Hvis altså det er frosset, men ikke har sat sig. (Det sidste er gætværk fra min side)
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24637
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3202
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36817

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Daine » 25. apr 2018, 12:17

Vores lokale bageri sælger fra i dag hvedeknopper og ristede hveder. Sidstnævnte er lidt billigere end førstnævnte. Men hvad er forskellen? :genert: Der er kun vist ét billede i annoncen.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24637
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3202
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36817

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Daine » 25. apr 2018, 12:23

Lemonella skrev:
Daine skrev:Vores lokale bageri sælger fra i dag hvedeknopper og ristede hveder. Sidstnævnte er lidt billigere end førstnævnte. Men hvad er forskellen? :genert: Der er kun vist ét billede i annoncen.


Uden at vide det, vil jeg mene at hvedeknopper, er hele hveder man selv skærer over og rister og ristede hveder, er vel så overskårne ristede hveder.

Så man køber nogle der ER ristede? :gruble: Okay. Gad vide hvorfor de så er billigere (knopper koster 8 kr og ristede koster 6 kr).

Jeg har altid kun hørt om hvedeknopper, så jeg studsede over begrebet ristede hveder. For det troede jeg jo, man gjorde selv, så de var lune når de blev serveret :D
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14724
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19076

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Flora » 25. apr 2018, 12:30

Daine skrev:
Lemonella skrev:
Daine skrev:Vores lokale bageri sælger fra i dag hvedeknopper og ristede hveder. Sidstnævnte er lidt billigere end førstnævnte. Men hvad er forskellen? :genert: Der er kun vist ét billede i annoncen.


Uden at vide det, vil jeg mene at hvedeknopper, er hele hveder man selv skærer over og rister og ristede hveder, er vel så overskårne ristede hveder.

Så man køber nogle der ER ristede? :gruble: Okay. Gad vide hvorfor de så er billigere (knopper koster 8 kr og ristede koster 6 kr).

Jeg har altid kun hørt om hvedeknopper, så jeg studsede over begrebet ristede hveder. For det troede jeg jo, man gjorde selv, så de var lune når de blev serveret :D


Kan det ikke være fordi, at hvedeknoppen er en hel bolle og den ristede hvede kun er en halv? :gruble:
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24637
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3202
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36817

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Daine » 25. apr 2018, 13:25

Flora skrev:
Daine skrev:
Lemonella skrev:
Daine skrev:Vores lokale bageri sælger fra i dag hvedeknopper og ristede hveder. Sidstnævnte er lidt billigere end førstnævnte. Men hvad er forskellen? :genert: Der er kun vist ét billede i annoncen.


Uden at vide det, vil jeg mene at hvedeknopper, er hele hveder man selv skærer over og rister og ristede hveder, er vel så overskårne ristede hveder.

Så man køber nogle der ER ristede? :gruble: Okay. Gad vide hvorfor de så er billigere (knopper koster 8 kr og ristede koster 6 kr).

Jeg har altid kun hørt om hvedeknopper, så jeg studsede over begrebet ristede hveder. For det troede jeg jo, man gjorde selv, så de var lune når de blev serveret :D


Kan det ikke være fordi, at hvedeknoppen er en hel bolle og den ristede hvede kun er en halv? :gruble:

Måske? Jeg gik lige og tænkte på, at det måske er en hvede der er flad på toppen og ikke så høj? Sådan en, der, når den flækkes, er nem at putte i brødristeren? Så giver det måske mening at den er lidt billigere, når der ikke er helt så megen brød. Men ellers må jeg på min gåtur i morgen ind forbi bageren og spørge :lol:
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14724
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19076

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Flora » 25. apr 2018, 13:36

Daine skrev:
Flora skrev:
Daine skrev:
Lemonella skrev:
Daine skrev:Vores lokale bageri sælger fra i dag hvedeknopper og ristede hveder. Sidstnævnte er lidt billigere end førstnævnte. Men hvad er forskellen? :genert: Der er kun vist ét billede i annoncen.


Uden at vide det, vil jeg mene at hvedeknopper, er hele hveder man selv skærer over og rister og ristede hveder, er vel så overskårne ristede hveder.

Så man køber nogle der ER ristede? :gruble: Okay. Gad vide hvorfor de så er billigere (knopper koster 8 kr og ristede koster 6 kr).

Jeg har altid kun hørt om hvedeknopper, så jeg studsede over begrebet ristede hveder. For det troede jeg jo, man gjorde selv, så de var lune når de blev serveret :D


Kan det ikke være fordi, at hvedeknoppen er en hel bolle og den ristede hvede kun er en halv? :gruble:

Måske? Jeg gik lige og tænkte på, at det måske er en hvede der er flad på toppen og ikke så høj? Sådan en, der, når den flækkes, er nem at putte i brødristeren? Så giver det måske mening at den er lidt billigere, når der ikke er helt så megen brød. Men ellers må jeg på min gåtur i morgen ind forbi bageren og spørge :lol:


Ja, det er også en mulighed. Du er næsten nødt til at gå forbi den bager, så vi kan få det opklaret :D
1
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11604
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 914
Likede indlæg: 18656

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf PaleSeptember » 25. apr 2018, 14:45

Kan man godt bare spise hveder til aftensmad? :genert:
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6660
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18861

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Æble » 25. apr 2018, 14:57

PaleSeptember skrev:Kan man godt bare spise hveder til aftensmad? :genert:


Ja. Men kun hvis der er et tykt lag smør på.
2
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24637
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3202
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36817

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Daine » 25. apr 2018, 15:04

Æble skrev:
PaleSeptember skrev:Kan man godt bare spise hveder til aftensmad? :genert:


Ja. Men kun hvis der er et tykt lag smør på.

Enig. Og en god ost eller spegepølse til :love:
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14724
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19076

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Flora » 25. apr 2018, 15:22

PaleSeptember skrev:Kan man godt bare spise hveder til aftensmad? :genert:


Sagtens :gogo:
0
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf IrmaPigen » 26. apr 2018, 05:16

Er der rabarber i butikkerne nu?

Jeg synes ikke rigtig jeg har bemærket dem i dagligvarebutikker.
0

Tilbage til "Mad og drikke"