Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf ina » 6. maj 2017, 18:53

Hvor vigtigt er det at overholde holdbarhedsdatoen på tørrede krydderier?
0
Lykke
Indlæg: 6927
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Lykke » 6. maj 2017, 19:03

ina skrev:Hvor vigtigt er det at overholde holdbarhedsdatoen på tørrede krydderier?


Tror bare de bliver mindre kraftige.
2
Lykke
Indlæg: 6927
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Lykke » 6. maj 2017, 19:07

Lykke skrev:
ina skrev:Hvor vigtigt er det at overholde holdbarhedsdatoen på tørrede krydderier?


Tror bare de bliver mindre kraftige.


Jeg kigger sjældent på datoen - men har sikkert gamle krydderier i skabet.
0
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf ina » 6. maj 2017, 19:13

Lykke skrev:
Lykke skrev:
ina skrev:Hvor vigtigt er det at overholde holdbarhedsdatoen på tørrede krydderier?


Tror bare de bliver mindre kraftige.


Jeg kigger sjældent på datoen - men har sikkert gamle krydderier i skabet.


Jeg opdagede nemlig også lige at vi har mange. :genert:
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Ficus » 11. maj 2017, 19:04

Nogen der ligger inde med en god og afprøvet opskrift på en kage uden sukker (og uden kunstige/andre deciderede sødestoffer)?

Kom til at spørge om jeg skulle tage kage med til en middag i morgen og det måtte jeg selvfølgelig gerne, men helst uden sukker... det er lidt udenfor hvad jeg normalt bager. Tænker måske noget med banan, fordi det er sødt :gruble:
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12991
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21751

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Pandesteg » 11. maj 2017, 19:09

Jeg har haft kikærter i blød siden lørdag i sidste uge - grundet familiekrise fra søndag morgen nåede jeg aldrig at få dem kogt. Er de direkte til skralderen nu?
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Lykke
Indlæg: 6927
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Lykke » 11. maj 2017, 20:04

Pandesteg skrev:Jeg har haft kikærter i blød siden lørdag i sidste uge - grundet familiekrise fra søndag morgen nåede jeg aldrig at få dem kogt. Er de direkte til skralderen nu?


På køkkenbordet?
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12991
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21751

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Pandesteg » 11. maj 2017, 20:27

Lykke skrev:
Pandesteg skrev:Jeg har haft kikærter i blød siden lørdag i sidste uge - grundet familiekrise fra søndag morgen nåede jeg aldrig at få dem kogt. Er de direkte til skralderen nu?


På køkkenbordet?


Nej i køleskab! :)
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Lykke
Indlæg: 6927
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Lykke » 11. maj 2017, 20:29

Pandesteg skrev:
Lykke skrev:
Pandesteg skrev:Jeg har haft kikærter i blød siden lørdag i sidste uge - grundet familiekrise fra søndag morgen nåede jeg aldrig at få dem kogt. Er de direkte til skralderen nu?


På køkkenbordet?


Nej i køleskab! :)


Jeg ville bare koge dem - smage på en og så bruge dem.
Jeg synes man kan smage/dufte hvis der er noget galt med kikærter.
1
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf zembra1986 » 11. maj 2017, 22:39

Kan man lave opbagt sovs med kun vand og fløde? og altså undvære mælk?

Står tit med denne problematik. Hader at købe mælk da jeg tit må smide det meste af det ud, da jeg kun bruger det til sovs, og så tænkte jeg på om man egentlig bare kan bruge fløde og vand (fløde er for mig essientielt i en sovs for at give den en lækker konsistens)
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15605
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20969

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf 2SHY » 11. maj 2017, 22:42

zembra1986 skrev:Kan man lave opbagt sovs med kun vand og fløde? og altså undvære mælk?

Står tit med denne problematik. Hader at købe mælk da jeg tit må smide det meste af det ud, da jeg kun bruger det til sovs, og så tænkte jeg på om man egentlig bare kan bruge fløde og vand (fløde er for mig essientielt i en sovs for at give den en lækker konsistens)

Det ved jeg ikke om man kan, men jeg vil til gengæld foreslå dig at fryse mælk ned i isterningeposer :) Så har du altid til at lave sovs. Jeg gør det samme med bl.a. fløde :gogo:
0
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf zembra1986 » 11. maj 2017, 22:47

2SHY skrev:
zembra1986 skrev:Kan man lave opbagt sovs med kun vand og fløde? og altså undvære mælk?

Står tit med denne problematik. Hader at købe mælk da jeg tit må smide det meste af det ud, da jeg kun bruger det til sovs, og så tænkte jeg på om man egentlig bare kan bruge fløde og vand (fløde er for mig essientielt i en sovs for at give den en lækker konsistens)

Det ved jeg ikke om man kan, men jeg vil til gengæld foreslå dig at fryse mælk ned i isterningeposer :) Så har du altid til at lave sovs. Jeg gør det samme med bl.a. fløde :gogo:


Hvor smart! Jeg har dog tidligere praktikseret det med fløde, men er stoppet med det, da det ikke rigtig fungerede for mig, synes ikke fløden giver sovsen den rigtige cremede konsistens, når den har været frosset ned, den bliver ligesom lidt vandet i det :gruble: Så jeg er lidt i tvivl om jeg vil opleve sammen problem med mælken. Ellers et godt tip :gogo:
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf HappyPaww » 12. maj 2017, 03:40

zembra1986 skrev:
2SHY skrev:
zembra1986 skrev:Kan man lave opbagt sovs med kun vand og fløde? og altså undvære mælk?

Står tit med denne problematik. Hader at købe mælk da jeg tit må smide det meste af det ud, da jeg kun bruger det til sovs, og så tænkte jeg på om man egentlig bare kan bruge fløde og vand (fløde er for mig essientielt i en sovs for at give den en lækker konsistens)

Det ved jeg ikke om man kan, men jeg vil til gengæld foreslå dig at fryse mælk ned i isterningeposer :) Så har du altid til at lave sovs. Jeg gør det samme med bl.a. fløde :gogo:


Hvor smart! Jeg har dog tidligere praktikseret det med fløde, men er stoppet med det, da det ikke rigtig fungerede for mig, synes ikke fløden giver sovsen den rigtige cremede konsistens, når den har været frosset ned, den bliver ligesom lidt vandet i det :gruble: Så jeg er lidt i tvivl om jeg vil opleve sammen problem med mælken. Ellers et godt tip :gogo:

Jeg tænker at det er for voldsomt med smørbolle og fløde - så da hellere bare lave fx en pandesauce med fløde, så saucen ikke opbages? Eller hvilken type sovs er det du vil lave?
0
Muspel
Indlæg: 3876
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 766
Likede indlæg: 10729

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Muspel » 12. maj 2017, 05:48

zembra1986 skrev:Kan man lave opbagt sovs med kun vand og fløde? og altså undvære mælk?

Står tit med denne problematik. Hader at købe mælk da jeg tit må smide det meste af det ud, da jeg kun bruger det til sovs, og så tænkte jeg på om man egentlig bare kan bruge fløde og vand (fløde er for mig essientielt i en sovs for at give den en lækker konsistens)


Jeg ville mene, at det kan du sagtens. Du kan fortynde fløden med vandet, inden du putter det i sovsen. Så altså. Fx en halv dl fløde til to dl vand - vil jeg tro.

Men altså. Jeg laver tit opbagt sovs på kartoffelvandet, så måske jeg ikke har forstand på sovs :-D
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24604
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3192
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36688

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Daine » 12. maj 2017, 05:56

Muspel skrev:
zembra1986 skrev:Kan man lave opbagt sovs med kun vand og fløde? og altså undvære mælk?

Står tit med denne problematik. Hader at købe mælk da jeg tit må smide det meste af det ud, da jeg kun bruger det til sovs, og så tænkte jeg på om man egentlig bare kan bruge fløde og vand (fløde er for mig essientielt i en sovs for at give den en lækker konsistens)


Jeg ville mene, at det kan du sagtens. Du kan fortynde fløden med vandet, inden du putter det i sovsen. Så altså. Fx en halv dl fløde til to dl vand - vil jeg tro.

Men altså. Jeg laver tit opbagt sovs på kartoffelvandet, så måske jeg ikke har forstand på sovs :-D

Det gør min mor også, og hun plejer at skrue en god sovs sammen :)
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.

Tilbage til "Mad og drikke"