Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19041

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Flora » 19. jun 2017, 21:11

Persnikedy skrev:Jeg har et gammelt kaffebeholder af glas som jeg edenlig gerne ville bruge til spiselige gaver (fx marcipan kugler eller brændte mandler), men det lugter ret kraftigt af kaffe efter flere vask. Kan jeg fjerne lugten overhoved eller skal jeg bare acceptere at den skal bruges til gaver med kaffe smag?


Jeg har ikke prøvet noget af det selv, men fandt lige en side med tre metoder til at fjerne kaffelugt. Det ser ret nemt ud, så det kunne da være værd at prøve :)

http://www.isabellas.dk/goer-det-selv/i-boligen/hjaelp-naar-termokanden-lugter-af-kaffe
0
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf musling » 19. jun 2017, 21:12

Persnikedy skrev:
musling skrev:
Persnikedy skrev:Jeg har et gammelt kaffebeholder af glas som jeg edenlig gerne ville bruge til spiselige gaver (fx marcipan kugler eller brændte mandler), men det lugter ret kraftigt af kaffe efter flere vask. Kan jeg fjerne lugten overhoved eller skal jeg bare acceptere at den skal bruges til gaver med kaffe smag?


Jeg plejer at sige, at kaffe kan fjerne lugten - men nok ikke i det her tilfælde :lol2:

Kan glasset mon tåle en tur i fryseren? Måske kan det hjælpe?


Jeg kan forsøge når jeg har spist noget af alt den is jeg lige har fyldt fryseren med :lol:

:lol2: Det bør heldigvis ikke være noget problem i disse varme dage :lol2:
1
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Pandesteg » 20. jun 2017, 06:55

Persnikedy skrev:Jeg har et gammelt kaffebeholder af glas som jeg edenlig gerne ville bruge til spiselige gaver (fx marcipan kugler eller brændte mandler), men det lugter ret kraftigt af kaffe efter flere vask. Kan jeg fjerne lugten overhoved eller skal jeg bare acceptere at den skal bruges til gaver med kaffe smag?


Lad det stå åbent uden låg på et i et par måneder, så forsvinder lugten gradvist af sig selv.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Pandesteg » 20. jun 2017, 06:56

Nogle der har haft held med at få tofu til at smage af andet end gammelt loftsrum?

Tager gerne mod gode råd/tips. Har kun smagt den økologiske tofu fra Rema og det var bestemt ikke et hit.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Persnikedy » 20. jun 2017, 07:07

2SHY skrev:Hvad med Rodalon? :gruble:


Rodalon havde jeg ikke prøvet. Jeg har holdt mig fra kemikalier da jeg tænkte at der jo skulle mad i bagefter - men rodalon forsvinder vist helt. Takker for ideen, den ryger i skal-afprøves bunken :-D
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Persnikedy » 20. jun 2017, 07:08

Flora skrev:
Persnikedy skrev:Jeg har et gammelt kaffebeholder af glas som jeg edenlig gerne ville bruge til spiselige gaver (fx marcipan kugler eller brændte mandler), men det lugter ret kraftigt af kaffe efter flere vask. Kan jeg fjerne lugten overhoved eller skal jeg bare acceptere at den skal bruges til gaver med kaffe smag?


Jeg har ikke prøvet noget af det selv, men fandt lige en side med tre metoder til at fjerne kaffelugt. Det ser ret nemt ud, så det kunne da være værd at prøve :)

http://www.isabellas.dk/goer-det-selv/i-boligen/hjaelp-naar-termokanden-lugter-af-kaffe


Taak, de råd virker jo dejlig nemme at gå til
1
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Persnikedy » 20. jun 2017, 07:08

Pandesteg skrev:
Persnikedy skrev:Jeg har et gammelt kaffebeholder af glas som jeg edenlig gerne ville bruge til spiselige gaver (fx marcipan kugler eller brændte mandler), men det lugter ret kraftigt af kaffe efter flere vask. Kan jeg fjerne lugten overhoved eller skal jeg bare acceptere at den skal bruges til gaver med kaffe smag?


Lad det stå åbent uden låg på et i et par måneder, så forsvinder lugten gradvist af sig selv.



Det har stået uden låg i 3 måneder allerede uden ændring så jeg tror det sidder bedre fast
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Spjaerten » 20. jun 2017, 07:51

Kan eddike eller evt atamon mon hjælpe på kaffelugten?
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Persnikedy » 20. jun 2017, 08:21

Spjaerten skrev:Kan eddike eller evt atamon mon hjælpe på kaffelugten?


Jeg er åben for alle muligheder
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14705
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf sigge » 20. jun 2017, 10:04

Persnikedy skrev:
Spjaerten skrev:Kan eddike eller evt atamon mon hjælpe på kaffelugten?


Jeg er åben for alle muligheder


Jeg fik på et tidspunkt det tip til mit køleskab, som stinker af selvdødt wunderbaum, at smøre det ind i yoghurt naturel, og lade det trække en time og så vaske af med rent vand. Jeg havde ellers prøvet med både Rodalon og eddike før det. Jeg fik aldrig afprøvet det på køleskabet, da jeg købte et nyt og større i stedet, men det kunne måske komme på din liste. :)
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3224

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf flicka » 20. jun 2017, 18:37

musling skrev:
flicka skrev:
MissB skrev:
flicka skrev:Den bedste hyldeblomstsaft/koncentrat?


Jeg er glad for den fra Netto. Grønnegarden hedder den vist? Den har lige vundet en test :)


Tak for anbefalingen :gogo:


Har du en Helsemin i nærheden? De har en bland-selv fra Søbogaard. Den er lidt dyr. Omkring 50 kr for 0.75 liter, men den smager så englene synger.
Billede


Jeg fandt den til 45 kr i Søstrene Grene. Og den er i den grad godkendt. Smager meget bedre end dem, jeg ellers har smagt af billigere mærker.
0
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
getitright
Indlæg: 147
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:59
Kort karma: 23
Likede indlæg: 268

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf getitright » 20. jun 2017, 19:44

Pandesteg skrev:Nogle der har haft held med at få tofu til at smage af andet end gammelt loftsrum?

Tager gerne mod gode råd/tips. Har kun smagt den økologiske tofu fra Rema og det var bestemt ikke et hit.


Husker du at presse tofuen for væde (hvis det er på glas og ikke vakuum-pakket)? Det er nemlig ret vigtigt for at den kan suge marinade og krydderier til sig. Læg den på et skærebræt og pres forsigtigt ned på den med et stykke køkkenrulle - bare pas på at den ikke smuldre! Kender ikke den fra Rema - foretrækker den fra Aldi, netop fordi man ikke skal presse den :fløjt:
Jeg er ret vild med tofu, så her er nogle af mine yndlingsopskrifter:

Honningmarineret tofu: http://www.hjemmehosxenia.dk/bagt-marineret-tofu

Sweet and sour tofu: http://www.eatingwell.com/recipe/251797 ... sour-tofu/

Sprøde tofustrimler: https://www.spoonsofpeanutbutter.com/si ... U-STRIMLER
1
"I took a deep breath and listened to the old brag of my heart. I am, I am, I am." - Sylvia Plath
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Pandesteg » 20. jun 2017, 19:49

getitright skrev:
Pandesteg skrev:Nogle der har haft held med at få tofu til at smage af andet end gammelt loftsrum?

Tager gerne mod gode råd/tips. Har kun smagt den økologiske tofu fra Rema og det var bestemt ikke et hit.


Husker du at presse tofuen for væde (hvis det er på glas og ikke vakuum-pakket)? Det er nemlig ret vigtigt for at den kan suge marinade og krydderier til sig. Læg den på et skærebræt og pres forsigtigt ned på den med et stykke køkkenrulle - bare pas på at den ikke smuldre! Kender ikke den fra Rema - foretrækker den fra Aldi, netop fordi man ikke skal presse den :fløjt:
Jeg er ret vild med tofu, så her er nogle af mine yndlingsopskrifter:

Honningmarineret tofu: http://www.hjemmehosxenia.dk/bagt-marineret-tofu

Sweet and sour tofu: http://www.eatingwell.com/recipe/251797 ... sour-tofu/

Sprøde tofustrimler: https://www.spoonsofpeanutbutter.com/si ... U-STRIMLER


Jep jeg pressede den, men den havde stadig den der viskelæderkonsistens og loftsrum-smag... :( men vil prøve den fra Aldi! Og tak for opskrifter. De må prøves :gogo:
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf musling » 20. jun 2017, 21:36

flicka skrev:
musling skrev:
flicka skrev:
MissB skrev:
flicka skrev:Den bedste hyldeblomstsaft/koncentrat?


Jeg er glad for den fra Netto. Grønnegarden hedder den vist? Den har lige vundet en test :)


Tak for anbefalingen :gogo:


Har du en Helsemin i nærheden? De har en bland-selv fra Søbogaard. Den er lidt dyr. Omkring 50 kr for 0.75 liter, men den smager så englene synger.
Billede


Jeg fandt den til 45 kr i Søstrene Grene. Og den er i den grad godkendt. Smager meget bedre end dem, jeg ellers har smagt af billigere mærker.


Ja, ik? Jeg synes den er fantastisk :love2:
Dyrere end de billigere, men bestemt prisen værd.
Fedt, at du kan bruge mit tip :gogo:

Jeg vidste ikke, at man kunne få den i SG, men vil da lige kigge efter næste gang, selvom SG og Helsemin ligger tæt på hinanden (men så har jeg da en undskyldning for at komme begge steder :D )
1
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf StripesAddict » 21. jun 2017, 15:43

Pandesteg skrev:Nogle der har haft held med at få tofu til at smage af andet end gammelt loftsrum?

Tager gerne mod gode råd/tips. Har kun smagt den økologiske tofu fra Rema og det var bestemt ikke et hit.


Har du prøvet Naturli's tofu, som er krydret fra start af? Den synes jeg er ret god i en salat.
0

Tilbage til "Mad og drikke"