Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 1033
Likede indlæg: 3355

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Spjaerten » 30. nov 2017, 15:57

Daine skrev:Hvilken dej er bedst, når jeg gerne vil lave småkagefigurer? Jeg har læst om vaniljedej, pebernøddedej og peberkagedej, hed det vidst.
Det skal være en 'elastisk' dej, der ikke går i stykker når den bliver rullet ud - og så skal den smage af jul :D
Hvilken opskrift bruger I?

Jeg tænker umiddelbart dejen til jødekager Bille være god.
1
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
musling
Kort karma: 56
Likede indlæg: 760

Indlægaf musling » 30. nov 2017, 20:17

Hunkat skrev:Jeg kunne virkelig godt tænke mig at lave julesmåkager i år. Men jeg magter ikke 8 slags dej og alt arbejdet :blush:

Jeg kan huske engang som barn at min mor købte sig til honningkagedej hos bageren, altså færdig dej som vi rullede ud og bagte hjemme. Er der nogen der ved om man stadig kan det? Hvor ville man i det hele taget henvende sig hvis man ikke lige har en bager i nærheden (ud over Kvickly)?

Honningkagedej ved jeg ikke. Der er du nok nødt til at spørge en bager.
Men de fleste supermarkeder har ruller med fx brunkage- og speciedej liggende i fryseren. Den skal bare lige tø op på køkkenbordet, skæres ud og så bages. Det er super nemt. Om det smager godt må du selv afgøre. Jeg laver det altid fra bunden, men forstår udemærket godt, hvis du ikke orker det. Det gør jeg heller ikke :lol2:
0
Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 736
Likede indlæg: 4598

Indlægaf Bøtte » 30. nov 2017, 20:58

PaleSeptember skrev:
Wizzze skrev:Hvor meget pasta plejer I at lave til et typisk aften måltid. Jeg synes det er svært især med de tørrede pasta typer, ender altid med at få lavet for meget :genert:

Måler I i gram, eller har I et smart rummål, eller hvordan afpasser i mængder?

Ca. 250 g svarende til en halv pose til 2 voksne :)

EDIT: Og jeg hælder bare ca. en halv pose i (hvis det er skruer eller penne fx). Spaghetti synes jeg er lidt sværere at få den rigtige mængde, men det burde man jo bare kunne veje sig frem til.

Den mængde (dog spaghetti) bruger vi til 2 voksne og to børn.
0
S :lun:
V :lun:
Neverkont
Kort karma: 4
Likede indlæg: 61

Indlægaf Neverkont » 6. dec 2017, 17:32

Jeg har fået lyst til, at bage denne tærte efter Jamie Olivers opskrift: https://www.jamieoliver.com/recipes/cho ... ding-tart/

Men der skal bruges double cream, og det ser ud til, at det bliver svært at finde her i byen.

Er der nogen af jer der ved, om den kan laves med almindelig fløde?
Eller måske skifte noget af sødmælken ud med fløde?
Senest rettet af Neverkont 6. dec 2017, 18:55, rettet i alt 1 gang.
0
Lykke
Kort karma: 116
Likede indlæg: 2170

Indlægaf Lykke » 6. dec 2017, 17:55

Neverkont skrev:Jeg har fået lyst til, at bage denne tærte efter Jamie Olivers opskrift: http://www.naturmaelk.dk/produkter-double-cream-48

Men der skal bruges double cream, og det ser ud til, at det bliver svært at finde her i byen.

Hvad er det for en tærte? Har svært ved at forestille mig at alm fløde ikke ville kunne gøre det.
0
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 415
Likede indlæg: 7605

Indlægaf Juki » 6. dec 2017, 18:02

Neverkont skrev:Jeg har fået lyst til, at bage denne tærte efter Jamie Olivers opskrift: http://www.naturmaelk.dk/produkter-double-cream-48

Kvickly har haft fløde på 48% ellers. Jeg ved dog ikke om de stadig har, men det er da noget man kan undersøge :)
0
Forarget kan man altid blive
Roses are red
Violets are blue
Garlic bread
Blink 182
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 437
Likede indlæg: 6848

Indlægaf Lemonella » 6. dec 2017, 18:11

0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 415
Likede indlæg: 7605

Indlægaf Juki » 6. dec 2017, 18:20

Lemonella skrev:Naturmælk har det vist. http://www.naturmaelk.dk/produkter-double-cream-48

Det er samme link :D
1
Forarget kan man altid blive
Roses are red
Violets are blue
Garlic bread
Blink 182
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 437
Likede indlæg: 6848

Indlægaf Lemonella » 6. dec 2017, 18:22

Juki skrev:
Lemonella skrev:Naturmælk har det vist. http://www.naturmaelk.dk/produkter-double-cream-48

Det er samme link :D

Ups. :blush:
1
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Neverkont

Indlægaf Neverkont » 6. dec 2017, 19:00

Lykke skrev:

Hvad er det for en tærte? Har svært ved at forestille mig at alm fløde ikke ville kunne gøre det.

Undskyld, det var et forkert link jeg fik sat ind (har rettet det): du kan se den her: https://www.jamieoliver.com/recipes/cho ... ding-tart/ Og her er der flere billeder: http://www.theclevercarrot.com/2014/12/ ... ding-tart/
0
Neverkont

Indlægaf Neverkont » 6. dec 2017, 19:08

Ved hjælp af googl har jeg fundet ud af, at Arla laver det: https://www.arlafoodservice.dk/produkte ... 0-1-liter/
Og som i har fundet ud af, så laver Naturmælk det også.
Jeg har mailet dem begge to. Arla svarer, at det kun føres i Meny-butikker, og sådan har vi ikke her i byen. :(
Naturmælk svarede, at de kun har den i 2-liters dunk, og den sælges kun til grossister, f.eks. Inco i København.

Vores Kvickly er lavet om til en Superbrugs, og de har det ikke. :(

I dag har jeg kigget i Superbrugsen og i Rema1000, uden held. Jeg kigger andre steder i morgen, men ud fra de svar jeg har fået fra Arla og Naturmælk tænker jeg, at jeg nok må finde en anden løsning.

Kagen skulle bruges til dessert ved noget julehygge på søndag.
0
Muspel
Kort karma: 188
Likede indlæg: 2873

Indlægaf Muspel » 6. dec 2017, 19:59

Neverkont skrev:Ved hjælp af googl har jeg fundet ud af, at Arla laver det: https://www.arlafoodservice.dk/produkte ... 0-1-liter/
Og som i har fundet ud af, så laver Naturmælk det også.
Jeg har mailet dem begge to. Arla svarer, at det kun føres i Meny-butikker, og sådan har vi ikke her i byen. :(
Naturmælk svarede, at de kun har den i 2-liters dunk, og den sælges kun til grossister, f.eks. Inco i København.

Vores Kvickly er lavet om til en Superbrugs, og de har det ikke. :(

I dag har jeg kigget i Superbrugsen og i Rema1000, uden held. Jeg kigger andre steder i morgen, men ud fra de svar jeg har fået fra Arla og Naturmælk tænker jeg, at jeg nok må finde en anden løsning.

Kagen skulle bruges til dessert ved noget julehygge på søndag.

Jeg kan se i opskriften at fløden og sødmælken skal hældes sammen- så jeg ville uden at blinke bruge almindelig fløde- men bruge mere af det og mindre sødmælk. Dubbelcream er 48 % alm fløde 35 mener jeg. Derfor ville jeg nok bruge 4,5 dl fløde og 1,5 dl mælk. Ca.
0
Neverkont

Indlægaf Neverkont » 6. dec 2017, 20:42

Muspel skrev:Jeg kan se i opskriften at fløden og sødmælken skal hældes sammen- så jeg ville uden at blinke bruge almindelig fløde- men bruge mere af det og mindre sødmælk. Dubbelcream er 48 % alm fløde 35 mener jeg. Derfor ville jeg nok bruge 4,5 dl fløde og 1,5 dl mælk. Ca.

Det var nemlig min tanke, eller evt. give den et ekstra æg.

Men jeg havde håbet på, at der var en herinde der selv havde prøvet det.

Det vil jo være lidt surt, at stå søndag formiddag med en mislykket kage, og så skulle finde på noget andet. :fløjt:
0
Brugeravatar
Brutus
Kort karma: 10
Likede indlæg: 209

Indlægaf Brutus » 6. dec 2017, 21:09

Kan double cream ikke erstattes af piskefløde, det forekommer mig at jeg har læst et eller andet sted.
0
For many and many a year ago.
in a kingdom by the sea
Muspel
Kort karma: 188
Likede indlæg: 2873

Indlægaf Muspel » 6. dec 2017, 21:15

Neverkont skrev:
Muspel skrev:Jeg kan se i opskriften at fløden og sødmælken skal hældes sammen- så jeg ville uden at blinke bruge almindelig fløde- men bruge mere af det og mindre sødmælk. Dubbelcream er 48 % alm fløde 35 mener jeg. Derfor ville jeg nok bruge 4,5 dl fløde og 1,5 dl mælk. Ca.

Det var nemlig min tanke, eller evt. give den et ekstra æg.

Men jeg havde håbet på, at der var en herinde der selv havde prøvet det.

Det vil jo være lidt surt, at stå søndag formiddag med en mislykket kage, og så skulle finde på noget andet. :fløjt:

Kunne du lave en test på cremen bare?
Evt kunne lidt maizena også hjælpe på vej- hvis den bliver for tynd. Det er jo en kogt creme. Så ...
0

Tilbage til "Mad og drikke"