Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 508
Likede indlæg: 2525

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Falstria » 10. dec 2017, 19:10

Daine skrev:
Guilded_Lily skrev:
Daine skrev:Jeg lavede flæskesteg i går (for første gang) og skulle lave sovs til. Sovsen blev spisbar, men var ret sød i det. Hvad gjorde jeg forkert? Jeg havde et par løg, en porre og gulerodsstykker i bradepanden under stegen og brugte så væden til at lave sovs på. Men den der gode steg-smag fik jeg ikke frem.

Mit bud er løgene og gulerødderne. De udskiller sukkerarter, når de varmes op. Når min mor lavede oksesteg, blendede hun porrer, gulerod og løg fra stegens kogning, spædede op med bouillon og fløde (og lidt kulør) - den var også lidt sødlig.

Det giver jo god mening. Men hvordan giver jeg så smag til sovsen, jeg var ikke vild med den sødlige smag :gruble:

Bær eller syrlige frugter

Ribs, solbær, tyttebær, æbler.

(har smagt noget hvor der blev brugt appelsin, det fik stegen til at smage af gammel orne, kan ikke anbefales, undgå citrus).
1
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 687
Likede indlæg: 13184

Indlægaf Juki » 10. dec 2017, 19:20

Lykke skrev:Jeg laver aldrig flæskesovsen med grøntsager ved stegen. Bare ren gris og så suppleret med en griseterning, evt bare en halv så det ikke bliver for salt.

Det gør jeg heller ikke.

Jeg putter salt og laurbærblade mellem sværene, sætter stegen på en rist og så en bradepande med vand i under. Når stegen er færdig blander jeg noget af det vand og fedt med kartoffelvandet. Evt. putter jeg lidt fløde i. Nogle gange kommer jeg lidt rødvin i eller noget af det der sukkersnask fra de brunede kartofler.
2
Forarget kan man altid blive

It's not a phase, mom!
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 1757
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 17397

Indlægaf Daine » 10. dec 2017, 19:22

Tak alle sammen :gogo: Det husker jeg til næste gang, jeg har stadig en flæskesteg i fryseren :D
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 560
Likede indlæg: 10600

Indlægaf Persnikedy » 10. dec 2017, 19:28

Denlilleglademy skrev:Det er sådan lidt et langskud, men er der nogle her derude Nigella Lawsons kogebøger og mere specifikt sn med en opskrift på rødkål kogt i granatæblesaft? Havde en kunde forleden der nævnte det lød ret godt. Kan ikke google mig til det

Er det denne her?

https://etonmess.wordpress.com/2010/12/ ... ate-juice/
1
Fab-Yule-Ous
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 502
Likede indlæg: 8258

Indlægaf Lemonella » 10. dec 2017, 19:31

Denlilleglademy skrev:Det er sådan lidt et langskud, men er der nogle her derude Nigella Lawsons kogebøger og mere specifikt sn med en opskrift på rødkål kogt i granatæblesaft? Havde en kunde forleden der nævnte det lød ret godt. Kan ikke google mig til det

Er det den her?
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 502
Likede indlæg: 8258

Indlægaf Lemonella » 10. dec 2017, 19:32

Persnikedy skrev:

Er det denne her?

Du var hurtigst. :klap:
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 560
Likede indlæg: 10600

Indlægaf Persnikedy » 10. dec 2017, 19:37

Lemonella skrev:
Persnikedy skrev:

Er det denne her?

Du var hurtigst. :klap:

Billede

:lol:
2
Fab-Yule-Ous
Brugeravatar
McFurPants
Kort karma: 23
Likede indlæg: 436

Indlægaf McFurPants » 10. dec 2017, 20:53

Spjaerten skrev:Kan man få havregryn i mindre end 750/1000 fra pakker/poser?

Bruger det udelukkende til crumble og lignende. Og skal nu lave havregrynskugler, og gider ikke ende med mega meget til overs der så står og fylder indtil det blir crumble sæson.

Jeg har verdens nemmeste bolle opsrift på min blog. Der skal blandt andet haregryn i. Dejen skal bare røres sammen - ingen æltning - og sættes på bageplade me 2 skeer. https://mykitcheninholland.wordpress.co ... ain-rolls/

Jeg bruger også tit havregryn i fars og så er jeg begyndt at spise havregrød til morgenmad. 1 dl gryn, 1 dl, vand og 1 dl mælk med 1 nip salt i en dyb tallerken. I mikroovnen på 900W i 3 minutter. Rør sammen og så er der morgenmad :)
0
Brugeravatar
McFurPants
Kort karma: 23
Likede indlæg: 436

Indlægaf McFurPants » 10. dec 2017, 21:16

McFurPants skrev:
Spjaerten skrev:Kan man få havregryn i mindre end 750/1000 fra pakker/poser?

Bruger det udelukkende til crumble og lignende. Og skal nu lave havregrynskugler, og gider ikke ende med mega meget til overs der så står og fylder indtil det blir crumble sæson.

Jeg har verdens nemmeste bolle opsrift på min blog. Der skal blandt andet havregryn i. Dejen skal bare røres sammen - ingen æltning - og sættes på bageplade me 2 skeer. https://mykitcheninholland.wordpress.co ... ain-rolls/

Jeg bruger også tit havregryn i fars og så er jeg begyndt at spise havregrød til morgenmad. 1 dl gryn, 1 dl, vand og 1 dl mælk med 1 nip salt i en dyb tallerken. I mikroovnen på 900W i 3 minutter. Rør sammen og så er der morgenmad :)
0
Brugeravatar
RavenClaw
Kort karma: 38
Likede indlæg: 946

Indlægaf RavenClaw » 11. dec 2017, 17:19

Nogen, der ligger inde med en opskrift på verdens bedste rødvinssauce?
0
Lykke
Kort karma: 144
Likede indlæg: 2997

Indlægaf Lykke » 11. dec 2017, 17:21

RavenClaw skrev:Nogen, der ligger inde med en opskrift på verdens bedste rødvinssauce?

Dette er godt nok en glace, men den kan virkelig anbefales. https://gastromand.dk/rodvinsglace-a-la-brodrene-koch/
1
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 348
Likede indlæg: 7457

Indlægaf sigge » 12. dec 2017, 13:32

Der er sket det utrolige, at jeg har et stort stykke brunsviger, som ikke kan blive spist i dag. Jeg synes, den slags fed gærdej bliver kedeligt på andendagen, så kan man fryse den i stedet, tror I?
0
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 491
Likede indlæg: 10682

Indlægaf Flora » 12. dec 2017, 13:36

sigge skrev:Der er sket det utrolige, at jeg har et stort stykke brunsviger, som ikke kan blive spist i dag. Jeg synes, den slags fed gærdej bliver kedeligt på andendagen, så kan man fryse den i stedet, tror I?

Det tror jeg godt man kan. Boller og brød kan jo sagtens fryses, så gærdejsdelen tager i hvert fald ikke skade og jeg kan ikke se, hvad der skulle kunne ske med fyldet :gruble:

Jeg har dog ikke prøvet det.
0
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 348
Likede indlæg: 7457

Indlægaf sigge » 12. dec 2017, 13:40

Flora skrev:
sigge skrev:Der er sket det utrolige, at jeg har et stort stykke brunsviger, som ikke kan blive spist i dag. Jeg synes, den slags fed gærdej bliver kedeligt på andendagen, så kan man fryse den i stedet, tror I?

Det tror jeg godt man kan. Boller og brød kan jo sagtens fryses, så gærdejsdelen tager i hvert fald ikke skade og jeg kan ikke se, hvad der skulle kunne ske med fyldet :gruble:

Nej, det har du da ret i. Jeg giver det et forsøg. Den kan næsten ikke blive mere kedelig, end jeg synes, den bliver af bare at stå en dag (i køleskab eller ved stuetemperatur).
1
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 1258
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 12182

Indlægaf 2SHY » 12. dec 2017, 15:52

sigge skrev:
Flora skrev:

Nej, det har du da ret i. Jeg giver det et forsøg. Den kan næsten ikke blive mere kedelig, end jeg synes, den bliver af bare at stå en dag (i køleskab eller ved stuetemperatur).

Brunsviger kan sagtens fryses. Det gør vi typisk hos os fordi en hel bradepande er lige i overkanten for to personer at spise på en dag eller to :)
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate

Tilbage til "Mad og drikke"