Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Denlilleglademy
Kort karma: 63
Likede indlæg: 695

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Denlilleglademy » 10. dec 2017, 19:51

Persnikedy skrev:
Lemonella skrev:
Persnikedy skrev:
Denlilleglademy skrev:Det er sådan lidt et langskud, men er der nogle her derude Nigella Lawsons kogebøger og mere specifikt sn med en opskrift på rødkål kogt i granatæblesaft? Havde en kunde forleden der nævnte det lød ret godt. Kan ikke google mig til det

Er det denne her?

https://etonmess.wordpress.com/2010/12/ ... ate-juice/

Du var hurtigst. :klap:

Billede

:lol:

Tak begge :D så kan jeg godt indrømme st jeg ikke gjorde det store ud af at google. Debatten ved jo alligevel alt :lol:
2
Brugeravatar
McFurPants
Kort karma: 18
Likede indlæg: 426

Indlægaf McFurPants » 10. dec 2017, 20:53

Spjaerten skrev:Kan man få havregryn i mindre end 750/1000 fra pakker/poser?

Bruger det udelukkende til crumble og lignende. Og skal nu lave havregrynskugler, og gider ikke ende med mega meget til overs der så står og fylder indtil det blir crumble sæson.

Jeg har verdens nemmeste bolle opsrift på min blog. Der skal blandt andet haregryn i. Dejen skal bare røres sammen - ingen æltning - og sættes på bageplade me 2 skeer. https://mykitcheninholland.wordpress.co ... ain-rolls/

Jeg bruger også tit havregryn i fars og så er jeg begyndt at spise havregrød til morgenmad. 1 dl gryn, 1 dl, vand og 1 dl mælk med 1 nip salt i en dyb tallerken. I mikroovnen på 900W i 3 minutter. Rør sammen og så er der morgenmad :)
0
Brugeravatar
McFurPants
Kort karma: 18
Likede indlæg: 426

Indlægaf McFurPants » 10. dec 2017, 21:16

McFurPants skrev:
Spjaerten skrev:Kan man få havregryn i mindre end 750/1000 fra pakker/poser?

Bruger det udelukkende til crumble og lignende. Og skal nu lave havregrynskugler, og gider ikke ende med mega meget til overs der så står og fylder indtil det blir crumble sæson.

Jeg har verdens nemmeste bolle opsrift på min blog. Der skal blandt andet havregryn i. Dejen skal bare røres sammen - ingen æltning - og sættes på bageplade me 2 skeer. https://mykitcheninholland.wordpress.co ... ain-rolls/

Jeg bruger også tit havregryn i fars og så er jeg begyndt at spise havregrød til morgenmad. 1 dl gryn, 1 dl, vand og 1 dl mælk med 1 nip salt i en dyb tallerken. I mikroovnen på 900W i 3 minutter. Rør sammen og så er der morgenmad :)
0
Brugeravatar
RavenClaw
Kort karma: 9
Likede indlæg: 204

Indlægaf RavenClaw » 11. dec 2017, 17:19

Nogen, der ligger inde med en opskrift på verdens bedste rødvinssauce?
0
Lykke
Kort karma: 116
Likede indlæg: 2169

Indlægaf Lykke » 11. dec 2017, 17:21

RavenClaw skrev:Nogen, der ligger inde med en opskrift på verdens bedste rødvinssauce?

Dette er godt nok en glace, men den kan virkelig anbefales. https://gastromand.dk/rodvinsglace-a-la-brodrene-koch/
1
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 270
Likede indlæg: 5713

Indlægaf sigge » 12. dec 2017, 13:32

Der er sket det utrolige, at jeg har et stort stykke brunsviger, som ikke kan blive spist i dag. Jeg synes, den slags fed gærdej bliver kedeligt på andendagen, så kan man fryse den i stedet, tror I?
0
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 437
Likede indlæg: 8883

Indlægaf Flora » 12. dec 2017, 13:36

sigge skrev:Der er sket det utrolige, at jeg har et stort stykke brunsviger, som ikke kan blive spist i dag. Jeg synes, den slags fed gærdej bliver kedeligt på andendagen, så kan man fryse den i stedet, tror I?

Det tror jeg godt man kan. Boller og brød kan jo sagtens fryses, så gærdejsdelen tager i hvert fald ikke skade og jeg kan ikke se, hvad der skulle kunne ske med fyldet :gruble:

Jeg har dog ikke prøvet det.
0
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 270
Likede indlæg: 5713

Indlægaf sigge » 12. dec 2017, 13:40

Flora skrev:
sigge skrev:Der er sket det utrolige, at jeg har et stort stykke brunsviger, som ikke kan blive spist i dag. Jeg synes, den slags fed gærdej bliver kedeligt på andendagen, så kan man fryse den i stedet, tror I?

Det tror jeg godt man kan. Boller og brød kan jo sagtens fryses, så gærdejsdelen tager i hvert fald ikke skade og jeg kan ikke se, hvad der skulle kunne ske med fyldet :gruble:

Nej, det har du da ret i. Jeg giver det et forsøg. Den kan næsten ikke blive mere kedelig, end jeg synes, den bliver af bare at stå en dag (i køleskab eller ved stuetemperatur).
1
Brugeravatar
2SHY
Kort karma: 1222
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 11460

Indlægaf 2SHY » 12. dec 2017, 15:52

sigge skrev:
Flora skrev:

Nej, det har du da ret i. Jeg giver det et forsøg. Den kan næsten ikke blive mere kedelig, end jeg synes, den bliver af bare at stå en dag (i køleskab eller ved stuetemperatur).

Brunsviger kan sagtens fryses. Det gør vi typisk hos os fordi en hel bradepande er lige i overkanten for to personer at spise på en dag eller to :)
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
Grissebassen
Kort karma: 80
Likede indlæg: 1091

Indlægaf Grissebassen » 12. dec 2017, 21:59

Hvor længe kan en kartoffelsuppe ca holde sig på køl? Jeg har lavet en ordentlig portion idag, og overvejer at gemme en del og svinge forbi en syg veninde på torsdag. Men kan det holde længe nok? Evt også til, at hun har til en dag ekstra? Er 4 dage ikke at strække den lidt for langt?
0
Brugeravatar
Denlilleglademy
Kort karma: 63
Likede indlæg: 695

Indlægaf Denlilleglademy » 13. dec 2017, 07:58

Jeg skal lave en ribbensteg mandag morgen til børnehavens julefrokost. De skal ikke have sovs, men tænker at jeg vel godt kan gemme væden fra den i fryseren til sovs en anden gang? Yderligere, kan jeg/BH holde sværen sprød i den halve time fra jeg tager den ud ved 8 tiden til de spiser omkring 11.30?
0
Brugeravatar
Movita
Kort karma: 2
Likede indlæg: 83

Indlægaf Movita » 13. dec 2017, 08:50

Denlilleglademy skrev:Jeg skal lave en ribbensteg mandag morgen til børnehavens julefrokost. De skal ikke have sovs, men tænker at jeg vel godt kan gemme væden fra den i fryseren til sovs en anden gang? Yderligere, kan jeg/BH holde sværen sprød i den halve time fra jeg tager den ud ved 8 tiden til de spiser omkring 11.30?

Du kan sagtens gemme væden. Frys den ned i en bøtte eller frysepose, den kan også holde sig på køl nogle dage. Ang sværen kan den sagtens holde sig sprød, bare du ikke pakker den ind. Bare kom sølvpapir omkring selve kødet. Til transport ville jeg komme den i en frysepose med det sølvpapir om kødet, og så ikke lukke posen
0
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 1375
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 13629

Indlægaf Daine » 17. dec 2017, 08:59

Hvor lang tid kan æbleskivedej holde sig i køleskabet? Kan jeg lave en portion, bruge halvdelen og så gemme resten til dagen efter?

(Og hvis nogen brænder inden med DEN BEDSTE opskrift, må I da gerne smide den ind :genert: Har fundet en online, men en god velafprøvet er ikke at kimse ad. Jeg har ikke selv lavet æbleskiver i mange år, har bare købt dem.)
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland
Lykke
Kort karma: 116
Likede indlæg: 2169

Indlægaf Lykke » 17. dec 2017, 10:32

Daine skrev:Hvor lang tid kan æbleskivedej holde sig i køleskabet? Kan jeg lave en portion, bruge halvdelen og så gemme resten til dagen efter?

(Og hvis nogen brænder inden med DEN BEDSTE opskrift, må I da gerne smide den ind :genert: Har fundet en online, men en god velafprøvet er ikke at kimse ad. Jeg har ikke selv lavet æbleskiver i mange år, har bare købt dem.)

Jeg vil anbefale Camilla Plums opskrift. Prøvede Lone landmands med kærnemælk og æble. Aldrig igen.
1
Brugeravatar
flicka
Kort karma: 151
Likede indlæg: 1620

Indlægaf flicka » 17. dec 2017, 12:48

Jeg har en bøtte rejer i lage med mindst holdbar til 19/12.

Nogle gode forslag til opskrifter med rejer?
0
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn

A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll

Tilbage til "Mad og drikke"