Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
No1
Kort karma: 145
Likede indlæg: 2070

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf No1 » 13. sep 2018, 20:26

5227840E-27CB-438A-9FFA-9598A6CF21E0.jpeg
Jeg er blevet vild med proteins kitchens chiagrød, og jeg har prøvet at kopiere.

Jeg kan ikke få konsistensen rigtig. Enten er det for meget eller for lidt kokosmælk til ratio af frø. Er der nogen af jer som har en god opskrift, der kunne minde om denne?

Chiafrø, havregryn, kokosmælk, vanille?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Don't get so tolerant that you tolerate intolerance.
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 1942
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 19822

Indlægaf Daine » 14. sep 2018, 16:38

Tak for hjælp med kyllingen, den endte med at blive rigtig god :gogo: Så den har jeg klart mod på at ‘lave’ igen, bonus ved at flække den i ryggen var at den var rigtig nem at dele i flere dele da den var stegt (og varm at røre ved).

Nu har jeg så et nyt spørgsmål :genert: Jeg skal lave et fad med hakket oksekød/kål/gulerødder - det har jeg prøvet før, det er lækkert! Men - kan jeg fryse ned i portioner efterfølgende? Altså når retten er helt færdig, uden at det bliver underligt når det tør op igen - nogen der har prøvet det?
For det er lidt om jeg skal lave en stor portion til nedfrysning eller en mindre, som jeg kan få spist i løbet af et par dage :)
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland
Patience
Kort karma: 41
Likede indlæg: 1031

Indlægaf Patience » 14. sep 2018, 18:23

Daine skrev:Tak for hjælp med kyllingen, den endte med at blive rigtig god :gogo: Så den har jeg klart mod på at ‘lave’ igen, bonus ved at flække den i ryggen var at den var rigtig nem at dele i flere dele da den var stegt (og varm at røre ved).

Nu har jeg så et nyt spørgsmål :genert: Jeg skal lave et fad med hakket oksekød/kål/gulerødder - det har jeg prøvet før, det er lækkert! Men - kan jeg fryse ned i portioner efterfølgende? Altså når retten er helt færdig, uden at det bliver underligt når det tør op igen - nogen der har prøvet det?
For det er lidt om jeg skal lave en stor portion til nedfrysning eller en mindre, som jeg kan få spist i løbet af et par dage :)

Jeg laver en ret der hedder gisou som har de samme ingredienser og den bliver lidt træls og vandet af at være frosset ned, så jeg villet nok holde mig til at lave den lille portion, hvis jeg var dig.
1
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 1942
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 19822

Indlægaf Daine » 15. sep 2018, 07:06

Patience skrev:
Daine skrev:Tak for hjælp med kyllingen, den endte med at blive rigtig god :gogo: Så den har jeg klart mod på at ‘lave’ igen, bonus ved at flække den i ryggen var at den var rigtig nem at dele i flere dele da den var stegt (og varm at røre ved).

Jeg laver en ret der hedder gisou som har de samme ingredienser og den bliver lidt træls og vandet af at være frosset ned, så jeg villet nok holde mig til at lave den lille portion, hvis jeg var dig.

Gisou! Det var dét retten hed, jeg kunne ikke huske navnet :-p Og tak, så laver jeg en mindre portion i stedet :)
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 428
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 6446

Indlægaf Mi55y » 15. sep 2018, 14:44

Vi vil gerne spise mere miljø- og klimavenligt. Udover at spise mindre kød og købe lokalt og øko, hvad kan man så gøre?
0
Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 528
Likede indlæg: 11482

Indlægaf Flora » 15. sep 2018, 17:01

Mi55y skrev:Vi vil gerne spise mere miljø- og klimavenligt. Udover at spise mindre kød og købe lokalt og øko, hvad kan man så gøre?

Hvis I ofte spiser ris, kunne I spise dem sjældnere. De belaster klimaet en del under dyrkningen.
1
kartoffelpizza
Kort karma: 65
Likede indlæg: 1423

Indlægaf kartoffelpizza » 15. sep 2018, 18:21

Avocado belaster også miljøet meget.
Undgå Takeout (pga emballage)
1
Brugeravatar
Alphilia
Kort karma: 56
Likede indlæg: 992

Indlægaf Alphilia » 16. sep 2018, 04:18

Spise frugt og grønt efter sæson
1
Brugeravatar
Bøtte
Kort karma: 834
Likede indlæg: 5768

Indlægaf Bøtte » 16. sep 2018, 04:24

Mi55y skrev:Vi vil gerne spise mere miljø- og klimavenligt. Udover at spise mindre kød og købe lokalt og øko, hvad kan man så gøre?

Det er selvfølgelig ikke noget man spiser, men det hænger alligevel sammen med maden. Sorter affaldet fra maden. Komposter det der kan det, sorter i blød og hård plast (synes virkelig der er meget blød plast når man køber øko) og metal.

Og undgå madspild.
1
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 428
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 6446

Indlægaf Mi55y » 16. sep 2018, 08:14

Bøtte skrev:

Det er selvfølgelig ikke noget man spiser, men det hænger alligevel sammen med maden. Sorter affaldet fra maden. Komposter det der kan det, sorter i blød og hård plast (synes virkelig der er meget blød plast når man køber øko) og metal.

Og undgå madspild.

Vi sorterer allerede en del, da vi har kompost og de udendørs skraldespande er inddelt i fire. Men vi bor ikke langt fra genbrugspladsen og kunne sagtens gøre det bedre.
1
Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
Brugeravatar
WorkInProgress
Kort karma: 252
Geografisk sted: Vestjylland
Likede indlæg: 1846
Kontakt:

Indlægaf WorkInProgress » 21. sep 2018, 09:24

Min Dolche Gusto kapsel-kaffe-pingvin er netop afgået ved døden, så jeg skal have fat i en ny.

Jeg er ret glad for kopi-kapslerne fra Lidl (dem med mælkeskum) men oplever af og til at de "render over" så mælken fosser ovenud og rammer alt andet end koppen :tie:

Inden jeg køber ny maskine tænkte jeg så at tjekke, om andre oplever det samme, og om det mon er maskinen eller kapslerne der er problemet?
0
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 413
Likede indlæg: 8601

Indlægaf sigge » 21. sep 2018, 11:20

Er der nogen, der kender et sted i Horsens eller Århus, hvor man kan få en god isdessert/isanretning, og hvor der er plads til at sidde ned og nyde den? Det skal gerne være med fokus på is af god kvalitet eller hjemmelavet, så det ikke bare er Premier-is med dåseflødeskum.
0
:deer: :deer: :deer: :deer: :deer:
Skal du ikke være med til at skrive årets debatjulekalender? Tilmeld dig her: http://debatten.net/forum/viewtopic.php?f=29&t=12933
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 560
Likede indlæg: 2984

Indlægaf Falstria » 21. sep 2018, 17:19

Lade være med at købe øko...

Og udenlandsk frugt naturligvis, men det har du jo allerede gjort op med.
0
Brugeravatar
Tilly
Kort karma: 220
Likede indlæg: 4297

Indlægaf Tilly » 27. sep 2018, 13:48

Bruger I altid pasteuriserede æg, når det er angivet at man skal det i opskrifter?

Danske æg skulle jo være fri for salmonella i dag, ikke? :gruble:
0
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 413
Likede indlæg: 8601

Indlægaf sigge » 27. sep 2018, 13:59

Tilly skrev:Bruger I altid pasteuriserede æg, når det er angivet at man skal det i opskrifter?

Danske æg skulle jo være fri for salmonella i dag, ikke? :gruble:

Jeg kan ikke rigtigt lægge det med salmonella fra mig på trods af, at danske æg skulle være salmonellafri, som du skriver. Jeg tror, det kommer til at vare mange år, før jeg ændrer gamle vaner og "tør" at bruge rå æg i ting, der ikke skal varmes op. Jeg har ikke noget videnskabeligt belæg for det, det er bare mig, der er vanemenneske og lidt hys.

Hvis der kun skal bruges hvider eller kun blommer, synes jeg også, det er nemmere at købe dem i bægre frem for at stå og dele æggene.
1
:deer: :deer: :deer: :deer: :deer:
Skal du ikke være med til at skrive årets debatjulekalender? Tilmeld dig her: http://debatten.net/forum/viewtopic.php?f=29&t=12933

Tilbage til "Mad og drikke"