Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 548
Likede indlæg: 9176

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Lemonella » 27. sep 2018, 14:04

Tilly skrev:Bruger I altid pasteuriserede æg, når det er angivet at man skal det i opskrifter?

Danske æg skulle jo være fri for salmonella i dag, ikke? :gruble:

Jeg bruger rå æg uden den store bekymring og jo, danske æg er salmonellafrie.
3
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1289
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 21529

Indlægaf LadyFox » 27. sep 2018, 14:41

Tilly skrev:Bruger I altid pasteuriserede æg, når det er angivet at man skal det i opskrifter?

Nej, jeg kan sagtens finde på at bruge helt almindelige æg fra æggebakken.
2
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 627
Likede indlæg: 4704

Indlægaf Filipai » 27. sep 2018, 15:44

Betegnelsen salmonella fri betyder ikke at alle æg skal være salmonella fri, men at en hvis procentdel skal være, og det er Danmark fint over. Jeg bruger dog ikke salmonella fri æg hvis det bare er til mig selv, og hvis det er venner får de lige en gang kogende vand over. Til mange mennesker bruger jeg pasteruriserede :)
2
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 548
Likede indlæg: 9176

Indlægaf Lemonella » 27. sep 2018, 16:06

Filipai skrev:

Betegnelsen salmonella fri betyder ikke at alle æg skal være salmonella fri, men at en hvis procentdel skal være, og det er Danmark fint over. Jeg bruger dog ikke salmonella fri æg hvis det bare er til mig selv, og hvis det er venner får de lige en gang kogende vand over. Til mange mennesker bruger jeg pasteruriserede :)

Det med at dyppe ægget kort i kogende vand, har jeg også brugt, men nu har jeg læst at det ikke virker, fordi der også kan forekomme salmonella inde i den hvide hinde omkring æggeblommen.
Jeg er dog ikke sart og til os selv, bruger jeg rå æg, til det de nu skal bruges til, men skal jeg lave is til mange, bruger jeg de pasteruserede.
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 627
Likede indlæg: 4704

Indlægaf Filipai » 27. sep 2018, 19:14

Lemonella skrev:
Filipai skrev:

Det med at dyppe ægget kort i kogende vand, har jeg også brugt, men nu har jeg læst at det ikke virker, fordi der også kan forekomme salmonella inde i den hvide hinde omkring æggeblommen.
Jeg er dog ikke sart og til os selv, bruger jeg rå æg, til det de nu skal bruges til, men skal jeg lave is til mange, bruger jeg de pasteruserede.

Det virker for det der sidder uden på, men det er helt korrekt at det ikke tager det indvendigt hvis det er tilfældet. Det er dog mere unlikely :)
0
Brugeravatar
Stitch
Kort karma: 139
Likede indlæg: 2415

Indlægaf Stitch » 28. sep 2018, 06:24

WorkInProgress skrev:Min Dolche Gusto kapsel-kaffe-pingvin er netop afgået ved døden, så jeg skal have fat i en ny.

Jeg er ret glad for kopi-kapslerne fra Lidl (dem med mælkeskum) men oplever af og til at de "render over" så mælken fosser ovenud og rammer alt andet end koppen :tie:

Inden jeg køber ny maskine tænkte jeg så at tjekke, om andre oplever det samme, og om det mon er maskinen eller kapslerne der er problemet?

Nu har jeg godt nok en nespresso, men der frarådes det at bruge kopikapsler da det kan ødelægge maskinen eller som i din:rende over.

(Jeg bruger dog kopikapsler alligevel)
1
Brugeravatar
PaleSeptember
Kort karma: 164
Likede indlæg: 2986

Indlægaf PaleSeptember » 28. sep 2018, 07:39

Stitch skrev:
WorkInProgress skrev:Min Dolche Gusto kapsel-kaffe-pingvin er netop afgået ved døden, så jeg skal have fat i en ny.

Jeg er ret glad for kopi-kapslerne fra Lidl (dem med mælkeskum) men oplever af og til at de "render over" så mælken fosser ovenud og rammer alt andet end koppen :tie:

Inden jeg køber ny maskine tænkte jeg så at tjekke, om andre oplever det samme, og om det mon er maskinen eller kapslerne der er problemet?

Nu har jeg godt nok en nespresso, men der frarådes det at bruge kopikapsler da det kan ødelægge maskinen eller som i din:rende over.

(Jeg bruger dog kopikapsler alligevel)

Jeg bruger nu også kopikapsler i min Nespresso - ingen problemer med det. Jeg afkalker den heller ikke med Nespressos afkalkningssæt.
1
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 1948
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 19850

Indlægaf Daine » 30. sep 2018, 09:36

Ville I bruge en dåse tun i vand, der havde bedst før dato i marts 2017 ... altså er ca 1 1/2 år for gammel? Noget dåsemad er nærmest ufordærveligt, men lige når det er tun bliver jeg lidt i tvivl.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 442
Likede indlæg: 8202

Indlægaf HappyPaww » 30. sep 2018, 11:24

Daine skrev:Ville I bruge en dåse tun i vand, der havde bedst før dato i marts 2017 ... altså er ca 1 1/2 år for gammel? Noget dåsemad er nærmest ufordærveligt, men lige når det er tun bliver jeg lidt i tvivl.

Nej det ville jeg ikke kunne få mig selv til.
3
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 1948
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 19850

Indlægaf Daine » 30. sep 2018, 13:16

HappyPaww skrev:
Daine skrev:Ville I bruge en dåse tun i vand, der havde bedst før dato i marts 2017 ... altså er ca 1 1/2 år for gammel? Noget dåsemad er nærmest ufordærveligt, men lige når det er tun bliver jeg lidt i tvivl.

Godt, den ryger ud.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland
Brugeravatar
Vira
Kort karma: 701
Geografisk sted: Slagelse
Likede indlæg: 4711

Indlægaf Vira » 30. sep 2018, 13:19

Daine skrev:
HappyPaww skrev:

Godt, den ryger ud.

Jeg ville heller ikke spise det, og jeg er ellers meget lidt sart :D
1
I'm not limited edition, I'm weird.
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 528
Likede indlæg: 11489

Indlægaf Flora » 4. okt 2018, 19:27

Hvad er forskellen på bagepulver og natron? Altså sådan rent funktionsmæssigt. Jeg troede de gjorde ca. det samme, men nu er jeg stødt på en muffins-opskrift, hvor der skal 1 tsk. bagepulver og 1 tsk. natron i. Kan man ikke bare bruge 2 tsk. af enten det ene eller det andet?
0
Lykke
Kort karma: 158
Likede indlæg: 3552

Indlægaf Lykke » 4. okt 2018, 19:32

Flora skrev:Hvad er forskellen på bagepulver og natron? Altså sådan rent funktionsmæssigt. Jeg troede de gjorde ca. det samme, men nu er jeg stødt på en muffins-opskrift, hvor der skal 1 tsk. bagepulver og 1 tsk. natron i. Kan man ikke bare bruge 2 tsk. af enten det ene eller det andet?

https://samvirke.dk/artikler/hvad-kan-erstatte-natron
1
Brugeravatar
Stitch
Kort karma: 139
Likede indlæg: 2415

Indlægaf Stitch » 5. okt 2018, 06:08

Flora skrev:Hvad er forskellen på bagepulver og natron? Altså sådan rent funktionsmæssigt. Jeg troede de gjorde ca. det samme, men nu er jeg stødt på en muffins-opskrift, hvor der skal 1 tsk. bagepulver og 1 tsk. natron i. Kan man ikke bare bruge 2 tsk. af enten det ene eller det andet?

Læs evt: her
Det er ret fint blogindlæg, der forklarer forskellen virkelig fint.
Hvornår bagepulver og hvornår natron
Som nævnt kan man nogle gang være i tvivl om hvornår du skal anvende det ene produkt frem for det andet.

Hvis du ønsker en luftig og let kage, skal det være bagepulver. Hvis du modsat ønsker en flad og sprød flad kage, skal det være natron

Wiki
Bagepulver er et hævemiddel, der benyttes i bagværk. Bagepulver består af natron (natriumhydrogenkarbonat, NaHCO3), en syre og noget stivelse. Stivelsen kan f.eks. være af majs eller kartofler, og er tilsat for at holde bagepulveret tørt. Når bagepulveret kommer i forbindelse med vand reagerer syren med natriumhydrogenkarbonat og der dannes kuldioxid (CO2), som fanges i dejen og danner lufthuller.

Bagepulver virker hurtigere og mere effektivt end natron, fordi det indeholder syre. Man kan se forskellen ved at tilsætte en skefuld bagepulver og en skefuld natron til hvert sit glas vand; i samme øjeblik pulveret tilsættes bruser vandet med bagepulver kraftigt. Dette skyldes frigivelsen af CO2. I vandet med natron sker denne frigivelse meget langsommere.

Når man bager med bagepulver produceres der, i modsætning til med natron, ikke soda.

Det engelske ord for natron er baking soda, men det fejloversættes ofte til bagepulver (baking powder).

Natron bruges som hævemiddel ved bagning. Under opvarmning af natron frigives der kuldioxid (CO2) og soda (Na2CO3). Kuldioxiden får dejen til at hæve ved at lave gasbobler i dejen.

Der frigives også CO2 ved opløsning af natron i syrer. Dannelsen af kuldioxidgas i den sure væske giver anledning til en brusen. Dette bruges i brusetabletter, som for eksempel kan indeholde citronsyre og natron.

Bagepulver er en blanding af natron og en syre (H+). Ren natron bør helst kun bruges i dej, som indeholder syre, da der ellers dannes soda, som giver bagværket en let sæbeagtig smag. Den specielle smag udnyttes i nogle traditionelle brød og kager, f.eks. soda bread og brownies, der dog også tit indeholder sure ingredienser, f.eks. kærnemælk eller citron.

Natron kan også bruges til lettere rengøring og som lugtfjernende middel i f.eks. køleskabe.
1
Brugeravatar
Pjeps
Kort karma: 406
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 4444

Indlægaf Pjeps » 6. okt 2018, 22:47

Kan pasteuriserede æggeblomme nedfryses ?

Og hvad kan jeg bruge dem til, når jeg ikke skal lave kage og is og råcreme?
0
:ninja:

Tilbage til "Mad og drikke"