Tråden til de små spørgsmål

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Lys
Kort karma: 369
Likede indlæg: 5539

Re: Tråden til de små spørgsmål

Indlægaf Lys » 9. jul 2019, 17:06

Wizzze skrev:
Lys skrev:
Wizzze skrev:Hvor mange forårsruller til 5 voksne og 2 børn?
Bare de der man kan købe i supermarkedet?

Mindst 12 (2 pr voksen og 1 pr barn). Og så en ekstra til hver af de meget sultne.

Tror du virkelig det er nok?
Jeg tænkte ca. 3 pr voksen og 2-3 pr. barn :gruble:

Nej, jeg skrev noget andet end jeg mente ;) Som jeg husker sådan nogle frost-nogen, tænker jeg, at jeg ville spise to. Men de fås måske i flere størrelser :)
2
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 305
Likede indlæg: 6973

Indlægaf Misantropen » 9. jul 2019, 17:14

zembra1986 skrev:
Wizzze skrev:
zembra1986 skrev:Smager hakket skinkekød anderledes end grisekød mon? Kom til at købe skinkekød istedet for grisekød. (Jeg ved godt begge er fra en gris)

Tror det er præcist samme produkt, nogen kalder det bare hakket skinke fordi det lyder finere, end hakket gris, flæsk eller øffer.

Jeg købte det hos Rema1000, og jeg kan se på denne side https://shop.rema1000.dk/, at de både sælger hakket grisekød og hakket skinkekød, så der må vel være en forskel :gruble:

Det er fra forskellige udskæringer på grisen.

Jeg foretrækker skinkekød, men bruger svinekød til frikadeller og lignende hvor fedtprocenten ikke behøver være lav(kødet kan let blive tørt med lang stegetid, synes jeg)
1

The end.
zembra1986
Kort karma: 266
Likede indlæg: 5035

Indlægaf zembra1986 » 9. jul 2019, 17:28

Misantropen skrev:
zembra1986 skrev:
Wizzze skrev:
zembra1986 skrev:Smager hakket skinkekød anderledes end grisekød mon? Kom til at købe skinkekød istedet for grisekød. (Jeg ved godt begge er fra en gris)

Tror det er præcist samme produkt, nogen kalder det bare hakket skinke fordi det lyder finere, end hakket gris, flæsk eller øffer.

Jeg købte det hos Rema1000, og jeg kan se på denne side https://shop.rema1000.dk/, at de både sælger hakket grisekød og hakket skinkekød, så der må vel være en forskel :gruble:

Jeg foretrækker skinkekød, men bruger svinekød til frikadeller og lignende hvor fedtprocenten ikke behøver være lav(kødet kan let blive tørt med lang stegetid, synes jeg)

Ja, jeg ved skinken er en anden udskæring :) Kunne ikke smage forskel i den ret jeg brugte det i. Det smagte ganske godt, men ville nok heller ikke bruge svinekød med så lav fedtprocent til frikadeller eller en karbonade, jeg synes ligesom dig at det nemmere kan blive tørt.
1
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3194
Likede indlæg: 22062

Indlægaf Wizzze » 9. jul 2019, 17:45

Købte 4 pakker a 6 ruller, og der blev intet i overskud! De 2 børn (ok 9 og 11år) åd 10 til sammen :8:
Ja ja, det var også dem som havde ønsket sig forårsruller, men er alligevel overrasket, men det er dem vel undt. De 2-3 pr. voksen passer meget godt, når der også er salat og grønt.
0
Do as I say! :whip:
Lykke
Kort karma: 180
Likede indlæg: 4576

Indlægaf Lykke » 9. jul 2019, 17:52

Wizzze skrev:

Købte 4 pakker a 6 ruller, og der blev intet i overskud! De 2 børn (ok 9 og 11år) åd 10 til sammen :8:
Ja ja, det var også dem som havde ønsket sig forårsruller, men er alligevel overrasket, men det er dem vel undt. De 2-3 pr. voksen passer meget godt, når der også er salat og grønt.

Hvad blev der serveret ellers?
0
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 305
Likede indlæg: 6973

Indlægaf Misantropen » 9. jul 2019, 17:56

zembra1986 skrev:
Misantropen skrev:
zembra1986 skrev:
Wizzze skrev:

Ja, jeg ved skinken er en anden udskæring :) Kunne ikke smage forskel i den ret jeg brugte det i. Det smagte ganske godt, men ville nok heller ikke bruge svinekød med så lav fedtprocent til frikadeller eller en karbonade, jeg synes ligesom dig at det nemmere kan blive tørt.

Skinkekød er fra skinken og har en lav fedtprocent. Svinekød er fra andre udskæringer og har derfor en højere fedtprocent. Det er vist forskellen :D
1

The end.
Brugeravatar
musling
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1688

Indlægaf musling » 10. jul 2019, 05:51

:gammel: :gammel: :gammel:

Hvis I er inviteret til fødseldag med boller og kage og kagen er fint pyntet med fløde, glasur og bær, men består af købe-kagebunde, købe-creme og frugt (banan, jordbær/hindbær) - ville I så blive skuffede og tænke, at den var let købt, eller ville I glæde jer til at skulle sætte tænderne i den? :gruble:
0
Lys

Indlægaf Lys » 10. jul 2019, 05:57

musling skrev::gammel: :gammel: :gammel:

Hvis I er inviteret til fødseldag med boller og kage og kagen er fint pyntet med fløde, glasur og bær, men består af købe-kagebunde, købe-creme og frugt (banan, jordbær/hindbær) - ville I så blive skuffede og tænke, at den var let købt, eller ville I glæde jer til at skulle sætte tænderne i den? :gruble:

Jeg ville ikke tænke, at det var “letkøbt” - værterne har vel gjort deres bedste efter evne? Måske er det sådan en lagkage skal være for dem, fordi det var sådan da de selv var børn eller whatever.

Men det ville ikke være en kage, jeg glædede mig til at sætte tænderne i. Men jeg er også vokset op med, at man selv bager lagkagebunde og koger en kagecreme. Hvis overskuddet ikke var stort, kunne jeg dog godt finde på bare at lægge bundene sammen med frugt og creme.
1
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 2348
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 26589

Indlægaf Daine » 10. jul 2019, 06:28

Jeg ville glæde mig. Men jeg forstår så heller ikke at bare fordi man inviterer gæster, så skal alt der serveres laves fra bunden ellers er det “forkert” og gæsterne bliver skuffede.

Jeg kunne sagtens finde på det, jeg kan godt lide lagkage og jeg kan ikke bage uden at det 9 uf af 10 gange kikser. Og jeg har aldrig lavet en vaniljecreme. Skulle det så være ‘forbudt’ for mig at servere lagkage, for ikke at skuffe mine gæster?

Jeg æder gerne både hel- og halvfabrika uden at dømme folk - det er ikke derfor jeg er der.
8
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Ladysparrow
Kort karma: 246
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 4515

Indlægaf Ladysparrow » 10. jul 2019, 06:33

Daine skrev:

Jeg ville glæde mig. Men jeg forstår så heller ikke at bare fordi man inviterer gæster, så skal alt der serveres laves fra bunden ellers er det “forkert” og gæsterne bliver skuffede.

Jeg kunne sagtens finde på det, jeg kan godt lide lagkage og jeg kan ikke bage uden at det 9 uf af 10 gange kikser. Og jeg har aldrig lavet en vaniljecreme. Skulle det så være ‘forbudt’ for mig at servere lagkage, for ikke at skuffe mine gæster?

Jeg æder gerne både hel- og halvfabrika uden at dømme folk - det er ikke derfor jeg er der.

This.

Jeg kan sagtens koge en kagecreme, men har aldrig bagt lagkagebunde, men min mormor lavede altid sådan en lagkage som du beskriver... :lun: Og nu savner jeg min mormor og fødselsdage hos dem - lagkagen var pyntet med hvid glasur og mørke chokolade kringler fra Toms.
3
kartoffelpizza
Kort karma: 94
Likede indlæg: 2265

Indlægaf kartoffelpizza » 10. jul 2019, 07:07

Daine skrev:

Dømme folk?
Ah, det er da lidt hårdt. Jeg ville ikke finde det lækkert og ville hoppe over. Det handler ikke om fordømmelse, men om at jeg synes, at købte lagkagebunde (bagerens egne undtager) smager grimt og at jeg ikke bryder mig om pulver-creme - ligesom jeg ikke bryder mig om pulversovs eller knorrlasagne.
De sidste to kan jeg spise af høflighed men kage er ikke nødvendigt i samme grad som aftensmad er, så jeg ville sige, at jeg hoppede kagen over pga vægten. De kan jo være ligeglade hvorfor jeg hopper den over.

Jeg synes det meste halv-fabrikata er afskyeligt i smag og konsistens. Hvorfor er det mere fordømmende end hvis jeg ikke kunne lide champignoner?
2
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 2348
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 26589

Indlægaf Daine » 10. jul 2019, 07:43

kartoffelpizza skrev:
Daine skrev:

Dømme folk?
Ah, det er da lidt hårdt. Jeg ville ikke finde det lækkert og ville hoppe over. Det handler ikke om fordømmelse, men om at jeg synes, at købte lagkagebunde (bagerens egne undtager) smager grimt og at jeg ikke bryder mig om pulver-creme - ligesom jeg ikke bryder mig om pulversovs eller knorrlasagne.
De sidste to kan jeg spise af høflighed men kage er ikke nødvendigt i samme grad som aftensmad er, så jeg ville sige, at jeg hoppede kagen over pga vægten. De kan jo være ligeglade hvorfor jeg hopper den over.

Jeg synes det meste halv-fabrikata er afskyeligt i smag og konsistens. Hvorfor er det mere fordømmende end hvis jeg ikke kunne lide champignoner?

I det eksempel musling skitserer handler det ikke om hvad du kan lide, men om om man ville blive skuffet hvis der blev brugt købeversioner af bunde og creme, og ja så synes jeg man bliver fordømmende. Som “ej gider du ikke engang selv bage bunde og koge en creme, nu du får gæster? Du kunne da godt gøre en indsats”.

At du ikke kan lide det er en anden sag synes jeg. Nogen gange KAN man bare ikke spise tingene, andre gange kan man klemme lidt ned og smile imens, det er forskelligt. En undskyldning om at man passer på sin vægt har jeg også selv brugt, hvis der bliver serveret noget (sødt) jeg har det stramt med.
Men jeg tog udgangspunkt i om jeg ville blive skuffet eller ej, og det ville jeg ikke blive i den situation.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
musling
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1688

Indlægaf musling » 10. jul 2019, 07:48

Tak for jeres svar :lun:
I deler vandene og har ikke gjort mig klogere :lol2:

Jeg KAN godt bage lagkagebunde og koge en creme. Det har jeg gjort før og så ved jeg, hvad der er i. Men jeg synes ikke det smager bedre.
Men jeg vil gerne spare lidt på energien og er vokset op med en halv-frabrikata-lagkage og synes det smager svimlende godt - jeg synes bare selv, at det måske er en lidt "brugt" løsning til en fødselsdag?
Jeg vil egentlig helst gerne servere et mesterstykke med wauv-effekt og noget mindre originalt, men hr M prøver at overtale mig til at gøre det simpelt - som den klassiske nogen-har-gjort-det-ultra-nemt-for-mig kage.

Jeg debatterer lige videre med mig selv :lol2: :lol2:
0
Lykke
Kort karma: 180
Likede indlæg: 4576

Indlægaf Lykke » 10. jul 2019, 08:16

Hvad med at lave en chokoladekage, eller anden nem kage og så pynte den? Måske en marcipan/mazarin-bund, eller hvad de hedder, komme flødeskum og bær ovenpå?

En brunsviger kan du have i køleskabet rå, og så hive den ud en times tid inden, og bage den, så den er helt frisk til gæsterne. Det plejer at være et hit herhjemme.
Jeg vil hellere have noget simpelt hjemmelavet, end købeversionen. Det er jo op til dig selv i sidste ende.
3
Lys

Indlægaf Lys » 10. jul 2019, 08:34

musling skrev:Tak for jeres svar :lun:
I deler vandene og har ikke gjort mig klogere :lol2:

Jeg KAN godt bage lagkagebunde og koge en creme. Det har jeg gjort før og så ved jeg, hvad der er i. Men jeg synes ikke det smager bedre.
Men jeg vil gerne spare lidt på energien og er vokset op med en halv-frabrikata-lagkage og synes det smager svimlende godt - jeg synes bare selv, at det måske er en lidt "brugt" løsning til en fødselsdag?
Jeg vil egentlig helst gerne servere et mesterstykke med wauv-effekt og noget mindre originalt, men hr M prøver at overtale mig til at gøre det simpelt - som den klassiske nogen-har-gjort-det-ultra-nemt-for-mig kage.

Jeg debatterer lige videre med mig selv :lol2: :lol2:

Hvis det er sådan en lagkage skal smage for dig, så er det da bare det, du skal gøre. Køb evt bundene hos bageren.

Jeg er i øvrigt ikke for fin til hel- og halvfabrikata helt generelt. Jeg elsker fx mazarintærten til 10 kr :lol: Lige præcis pulvercreme synes jeg bare har en mærkelig konsistens.
2

Tilbage til "Mad og drikke"