Hyldeblomstsaft - laver du det?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf billiebean » 20. jun 2017, 13:15

Har pt to store portioner hyldeblomstsaft til at trække i køleskabet. De skal fryses ned i morgen og gøre lykke vinteren over.

Laver du også hyldeblomstsaft - og har du nogle gode tricks? :blomst:
1
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf musling » 20. jun 2017, 14:37

Ja, dvs jeg har også et træk stående i køleskabet. Det skal hældes på flasker i dag.
Det er første gang jeg har lavet det, så jeg er vildt spændt på resultatet.
Er det for surt? For sødt? For smagsløst?
Synes nettet vrimler med opskrifter, men ikke to er ens. Mængderne er også meget forskellige.
Så tricks - næh. Jeg håber bare :D

Er dog i tvivl om, om jeg skal hælde atamon i flaskerne før påfyldningen, eller om det er nok lige at hælde noget kogende vand i. Jeg bruger helt nye vandflasker, hvor jeg hælder vandet over i en ny beholder - så flaskerne har ikke stået og trukket med alt muligt andet i.

Så vil egentlig gerne have et atamon go/no go råd.. (vil helst undlade at bruge det)
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf LadyFox » 20. jun 2017, 15:00

Jeg har også en stor skål stående og trække i køleskabet, jeg frygter dog at den bliver for sur. :( men det finder jeg ud af på torsdag.
0
...
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf Kommodedyret » 20. jun 2017, 16:44

Hvis den bliver for sur, så er det heldigvis let at tilsætte ekstra sukker. Honning smager også dejligt, hvis man er til det.
Man skal passe på med citronsyren, hellere for lidt end for meget. Det kan jo også reguleres når den er færdig med at trække.
Og hvis man ikke bryder sig om en bitter eftersmag, så skal man fjerne det hvide fra citronerne.

Jeg fryser altid hovedparten af min produktion. Det er dejligt at kunne finde lidt sommersaft frem fra fryseren når vi går ind i de koldere tider.

Jeg ELSKER hyldeblomstsaft. Kan næsten ikke holde igen, har drukket det nonstop siden årets batch blev færdig :love:
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf LadyFox » 20. jun 2017, 16:53

Kommodedyret skrev:Hvis den bliver for sur, så er det heldigvis let at tilsætte ekstra sukker. Honning smager også dejligt, hvis man er til det.
Man skal passe på med citronsyren, hellere for lidt end for meget. Det kan jo også reguleres når den er færdig med at trække.
Og hvis man ikke bryder sig om en bitter eftersmag, så skal man fjerne det hvide fra citronerne.

Jeg fryser altid hovedparten af min produktion. Det er dejligt at kunne finde lidt sommersaft frem fra fryseren når vi går ind i de koldere tider.

Jeg ELSKER hyldeblomstsaft. Kan næsten ikke holde igen, har drukket det nonstop siden årets batch blev færdig :love:

Må jeg godt varme den op igen når den har trukket, altså for at køle den igen? Jeg tænker hvis den skal have ekstra sukker.
0
...
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf Kommodedyret » 20. jun 2017, 16:55

LadyFox skrev:
Kommodedyret skrev:Hvis den bliver for sur, så er det heldigvis let at tilsætte ekstra sukker. Honning smager også dejligt, hvis man er til det.
Man skal passe på med citronsyren, hellere for lidt end for meget. Det kan jo også reguleres når den er færdig med at trække.
Og hvis man ikke bryder sig om en bitter eftersmag, så skal man fjerne det hvide fra citronerne.

Jeg fryser altid hovedparten af min produktion. Det er dejligt at kunne finde lidt sommersaft frem fra fryseren når vi går ind i de koldere tider.

Jeg ELSKER hyldeblomstsaft. Kan næsten ikke holde igen, har drukket det nonstop siden årets batch blev færdig :love:

Må jeg godt varme den op igen når den har trukket, altså for at køle den igen? Jeg tænker hvis den skal have ekstra sukker.[/quote

Jeg koger den ikke på noget tidspunkt. Jeg hælder kogt vand over blomster og sukker så sukkeret bliver opløst.
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46088

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf LadyFox » 20. jun 2017, 17:01

Kommodedyret skrev:
LadyFox skrev:
Kommodedyret skrev:Hvis den bliver for sur, så er det heldigvis let at tilsætte ekstra sukker. Honning smager også dejligt, hvis man er til det.
Man skal passe på med citronsyren, hellere for lidt end for meget. Det kan jo også reguleres når den er færdig med at trække.
Og hvis man ikke bryder sig om en bitter eftersmag, så skal man fjerne det hvide fra citronerne.

Jeg fryser altid hovedparten af min produktion. Det er dejligt at kunne finde lidt sommersaft frem fra fryseren når vi går ind i de koldere tider.

Jeg ELSKER hyldeblomstsaft. Kan næsten ikke holde igen, har drukket det nonstop siden årets batch blev færdig :love:

Må jeg godt varme den op igen når den har trukket, altså for at køle den igen? Jeg tænker hvis den skal have ekstra sukker.


Jeg koger den ikke på noget tidspunkt. Jeg hælder kogt vand over blomster og sukker så sukkeret bliver opløst.[/quote]
Jeg gør som dig. :) men altså, hvis jeg tilsætter sukker bagefter og ikke varmer det op, så opløses sukkeret jo ikke.
0
...
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf Kommodedyret » 20. jun 2017, 17:34

LadyFox skrev:
Kommodedyret skrev:
LadyFox skrev:
Kommodedyret skrev:Hvis den bliver for sur, så er det heldigvis let at tilsætte ekstra sukker. Honning smager også dejligt, hvis man er til det.
Man skal passe på med citronsyren, hellere for lidt end for meget. Det kan jo også reguleres når den er færdig med at trække.
Og hvis man ikke bryder sig om en bitter eftersmag, så skal man fjerne det hvide fra citronerne.

Jeg fryser altid hovedparten af min produktion. Det er dejligt at kunne finde lidt sommersaft frem fra fryseren når vi går ind i de koldere tider.

Jeg ELSKER hyldeblomstsaft. Kan næsten ikke holde igen, har drukket det nonstop siden årets batch blev færdig :love:

Må jeg godt varme den op igen når den har trukket, altså for at køle den igen? Jeg tænker hvis den skal have ekstra sukker.


Jeg koger den ikke på noget tidspunkt. Jeg hælder kogt vand over blomster og sukker så sukkeret bliver opløst.

Jeg gør som dig. :) men altså, hvis jeg tilsætter sukker bagefter og ikke varmer det op, så opløses sukkeret jo ikke.[/quote]
sukker er vandopløseligt ☺
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf Anne Droid » 20. jun 2017, 17:47

musling skrev:Ja, dvs jeg har også et træk stående i køleskabet. Det skal hældes på flasker i dag.
Det er første gang jeg har lavet det, så jeg er vildt spændt på resultatet.
Er det for surt? For sødt? For smagsløst?
Synes nettet vrimler med opskrifter, men ikke to er ens. Mængderne er også meget forskellige.
Så tricks - næh. Jeg håber bare :D

Er dog i tvivl om, om jeg skal hælde atamon i flaskerne før påfyldningen, eller om det er nok lige at hælde noget kogende vand i. Jeg bruger helt nye vandflasker, hvor jeg hælder vandet over i en ny beholder - så flaskerne har ikke stået og trukket med alt muligt andet i.

Så vil egentlig gerne have et atamon go/no go råd.. (vil helst undlade at bruge det)


Jeg bruger ikke atamon. Jeg fryser det ned i passende portioner i fryseposer som jeg putter i rengjorte mælkekartoner (så er de nemme at stable i fryseren). Når vi skal bruge noget, tøer vi det op og hælder det på en rengjort flaske og i køleskabet. Vi bruger ikke atamon, men det holder et par uger uden.
0
Klimatosse
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf musling » 20. jun 2017, 21:40

Nu er mit hældt på flasker.
Jeg havde nogle små 0.3 l aqua d'or vandflasker, som jeg har fået meget billigt.
Vandet er hældt i en kande i køleskabet, noget i vandkanden til blomsterne og resten har jeg pimpet imens :lol2:
Har hældt koncentrat over i flaskerne umiddelbart efter, at de er blevet tømt for vand - så vil jeg mene, at de er så rene, som de 'kan blive'.
Minus et par flasker ryger det hele i fryseren og så håber jeg, at det fungerer sådan.

I alt 5.2 liter koncentrat er det blevet til :D

Har lavet 2 forskellige. Samme grundprincip men med forskellig mængde af hhv brun farin og rørsukker samt af citron og lidt appelsin.
Den ene portion er ret tyk - som en tynd sirup - og dufter himmelsk. Den anden er mere flydende og syrlig i duften - og det var faktisk den jeg havde troet var sødest.

Glæder mig til at smage - i morgen. Orker faktisk ikke lige nu, selvom jeg er nysgerrig.
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf billiebean » 22. jun 2017, 16:22

musling skrev:Nu er mit hældt på flasker.
Jeg havde nogle små 0.3 l aqua d'or vandflasker, som jeg har fået meget billigt.
Vandet er hældt i en kande i køleskabet, noget i vandkanden til blomsterne og resten har jeg pimpet imens :lol2:
Har hældt koncentrat over i flaskerne umiddelbart efter, at de er blevet tømt for vand - så vil jeg mene, at de er så rene, som de 'kan blive'.
Minus et par flasker ryger det hele i fryseren og så håber jeg, at det fungerer sådan.

I alt 5.2 liter koncentrat er det blevet til :D

Har lavet 2 forskellige. Samme grundprincip men med forskellig mængde af hhv brun farin og rørsukker samt af citron og lidt appelsin.
Den ene portion er ret tyk - som en tynd sirup - og dufter himmelsk. Den anden er mere flydende og syrlig i duften - og det var faktisk den jeg havde troet var sødest.

Glæder mig til at smage - i morgen. Orker faktisk ikke lige nu, selvom jeg er nysgerrig.


Hvilken een blev bedst? Lyder lækkert med appelsin og brun farin i også!

Jeg har lige hældt min omgang på flasker. 4,5 liter blev det til. Det bliver godt til vinter!

Jeg har brugt følgende opskrift:
120 skærme (kan godt lide at der er en intens hyldeblomstsmag - man kan bruge færre)
2 kg øko rørsukker
6 citroner - 4 i skiver og saft+skal fra 2
ca. 80 gram citronsyre
3 liter vand

Giv vand et opkog og opløs sukker og citronsyre deri. Hæld blandingen over citroner samt hyldeskærme uden stilk. Træk på køl i 4-5 dage.
0
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf musling » 22. jun 2017, 21:19

Begge mine er alt alt for søde. De smager kraftigt af hyldeblomst, men desværre også ret meget af sukker.
Jeg skulle ikke have skåret ned på citronen. :(

Har citron i køleskabet og har prøvet at presse noget ned i og det hjælper lidt på smagen. Ingen tvivl om, at det er syren, der mangler. Heldigvis er det den, jeg har meget af, der trods alt smager bedst. Må bare drikke den med en masse citron i.
Vil dog prøve at teste, hvordan den er, hvis den bliver blandet med hvidvin i stedet for vand. Det kan jeg godt forestille mig vil være godt. :)

Overvejer at tage ud og plukke en portion skærme, gøre dem klar og fryse dem ned og så lave en ny portion til efterår, når jeg forhåbentlig har fået drukket noget af mit sukkervand :lol2:

Men ærgerligt er det. Var bare bange for, at det blev for surt. :(
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf dykkersild » 23. jun 2017, 06:46

Jeg råsylter efter Politikens opskrift. Putter lidt flere skærme i, bruger lidt atamon og sætter det koldt i kældren. Den bliver dejlig intens og med god syrlighed. Perfekt til vand, danskevand, kager og lidt bobler/mynte.

Jeg har lige lavet årets ration - 10L blev det til - lidt skal bruges til gaver og så er der saft til det næste lange stykke tid.
0
Brugeravatar
Ladysparrow
Indlæg: 2673
Tilmeldt: 14. aug 2015, 11:50
Kort karma: 417
Geografisk sted: Skåne, Sverige
Likede indlæg: 6970

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf Ladysparrow » 23. jun 2017, 21:14

Vi er igang med hyldeblomst champagne. Det bliver første gang.
1
Maesling
Indlæg: 6
Tilmeldt: 4. sep 2016, 11:48
Kort karma: 0
Likede indlæg: 5

Re: Hyldeblomstsaft - laver du det?

Indlægaf Maesling » 24. jun 2017, 07:17

Jeg har også været i gang. Mit er blevet for surt og ved googling endte jeg her :) Jeg blev ikke lige klog på - kan jeg bare tilsætte sukker ( er bange for det ikke opløses) . Eller noget andet? Måske koge lidt vand og opløse en masse sukker i?
0

Tilbage til "Mad og drikke"