Hvad skal der i en Gammeldaws is?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Hvad skal der i en Gammeldaws is?

Indlægaf vibbsen » 7. jul 2017, 21:41

Der er meget meget få steder hvor jeg køber gammeldags isvafler. Faktisk så er der kun 2 steder. Roberts isbar i Vejle og Ami Isbar på Dyrehavsbakken. Jeg kan uden problemer kværne 4 kugler sorbet eller sødmælksis....Og jeg skal have softice i bunden. Og flødeskum på toppen....

Som gammel "ispige" har jeg lavet 1000-vis af gammeldags isvafler med flødeis (Da jeg var ispige var sorbet slet slet ikke spor in...Vi prøvede det en enkelt sæson. Og brændte inde med guderne må vide hvor meget...Kunderne ville have flødeis). Pisket litervis af klam lyserød guf (den lyserøde farve kommer når man blander det hvide pulver med den billige frugtsaft som forsøger at lege Rynkeby), knækket flere flødeboller end jeg bryder mig om at tænke på, og håndteret glas efter glas af ulødig syltetøj.,

Som resultat heraf så spiser jeg ALDRIG gammeldags isvaffel med flødeis, guf, flødebolle eller syltetøj
Jeg AFSKYR flødeis. Som overhovedet ikke er lavet på fløde. Jo, måske på visse af de fine dyre steder. men 95% af den is der sælges i gammeldags isvafler har sgu aldrig set fløde. Ligeledes skal jeg heller ikke have guf på. Når man sommer efter sommer har været klistret ind i stadset så når man til et punkt hvor man laver en pagt med sig selv om aldrig at røre stadset med mindre det er i arbejdsmæssig sammenhæng (Bonusinfo : Der er INGEN der laver guf af æggehvider. Der er nogen der laver guf af den dyre pulvermix. Og der er nogen der laver det af den billige pulvermix. Men pulver it is uanset hvad). Og hvad angår flødeboller. Så synes jeg det er direkte klamt at klaske en omgang tarvelig chokoladebeklædt slam ovenpå en hvilken som helst slags is (Mere bonus info. 99 % af de flødeboller der bliver sat på toppen af en gammeldags isvaffel i Danmark er tarvelig chokoladebeklædt slam). Og syltetøj. Prøv og gæt hvad der er billigst for isbutikken. Den tarvelig syltetøj i en spand med 1 kilo for 15 kroner. Eller den dyre økologiske som koster 35 kroner for et lille bitte glas. Og overvej så hvad de vælger (Hint : Hvis man går op i økologi og ordenlig kvalitet, så skal man IKKE få syltetøj på sin isvaffel)
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12731
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 919
Likede indlæg: 12467

Re: Hvad skal der i en Gammeldaws is?

Indlægaf Guilded_Lily » 7. jul 2017, 22:47

Tre kugler: valnød, kirsebær og lakrids (eller en chokolade med stykker i). En smule guf på. Slut.
0
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Hvad skal der i en Gammeldaws is?

Indlægaf musling » 7. jul 2017, 22:49

Hos mig er en gammeldaws meget humørbestemt - både hvad angår indholdet og antallet af kugler.

Som regel skal jeg have den i vaffel og jeg bliver salig, hvis det er muligt at få guf i bunden. Jeg elsker guf - hvis den er lavet ordentligt!
Vælger oftest 2-3 kugler - hvis de er små, kan jeg godt finde på at tage 4 eller få noget softice med grov chokolade på.

Kuglerne er oftest nogle med knas i. Brownie er godt. Karamel med karamelsauce og karamelstykker er fantastisk. Kaffe med chokostykker er lækkert. Noget med nødder, kage, chokolade eller karamel er oftest foretrukket.
Og så beder jeg altid om ekstra guf på toppen - hvis altså den er god. Nogle gange en smule syltetøj, fordi det gør det hele lidt mere 'forbudt' :D

Yndlingsisen er pt en bananis med voldsomt store stykker chokolade. Den smager rigtigt kunstigt, men desværre også godt.
Kender heldigvis ikke et sted i nærheden, hvor de har den is. Men Blåvand Bolcher har den :fløjt: :fløjt: :fløjt:
0
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14808
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24921

Re: Hvad skal der i en Gammeldaws is?

Indlægaf sigge » 8. jul 2017, 16:13

LadyFox skrev:Hvor får man pistaciesoftice henne? Det lyder lækkert :savl:


Jeg tror muligvis, man kan få det i Frellsen. Måske kun i sådan en halv/halv med chokoladesoftice, jeg er i tvivl, om man kan få det "rent".
1
You can't spell awesome without me.
zembra1986
Indlæg: 9096
Tilmeldt: 12. aug 2015, 13:24
Kort karma: 738
Likede indlæg: 11241

Re: Hvad skal der i en Gammeldaws is?

Indlægaf zembra1986 » 9. jul 2017, 15:58

3 kugler hvoraf den ene altid skal være chokolade, de 2 andrer varierer lidt....og så en ordentlig klat guf og evt. en flødebolle med kokos ovenpå. Ingen syltetøj eller flødeskum( :forvirret: ) til mig.
0
chokoladegris
Indlæg: 171
Tilmeldt: 16. jan 2016, 12:50
Kort karma: 24
Likede indlæg: 172

Re: Hvad skal der i en Gammeldaws is?

Indlægaf chokoladegris » 10. jul 2017, 15:08

Guf i bunden, to kugler - skildpadde og lakrids og så guf og syltetøj på toppen :-D
0

Tilbage til "Mad og drikke"