Kantareller, opbevaring

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4891
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 552
Likede indlæg: 8819

Kantareller, opbevaring

Indlægaf Skorstenen » 7. aug 2017, 05:55

Hejsa, jeg har fundet et sted med masser af kantareller, og nu er planen så, at de skal indgå i min nytårsmenu.

Så mit spørgsmål er, hvordan opbevarer jeg dem bedst? Nogen tørrer, nogen fryser, nogen sauterer og fryser så, - jeg er helt forvirret :genert:

Nogen gode og skudsikre ideer?
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Kantareller, opbevaring

Indlægaf Wizzze » 7. aug 2017, 07:18

Skorstenen skrev:Hejsa, jeg har fundet et sted med masser af kantareller, og nu er planen så, at de skal indgå i min nytårsmenu.

Så mit spørgsmål er, hvordan opbevarer jeg dem bedst? Nogen tørrer, nogen fryser, nogen sauterer og fryser så, - jeg er helt forvirret :genert:

Nogen gode og skudsikre ideer?


Hvilken type kantareller er det?
Se evt. https://naturguide.dk/saadan-opbevarer- ... ntareller/

Du kan også opbevare dem i olie (skal steges af først) eller du kan sylte med eddike, lidt ala en agurkesalat (kræver de er virkelig godt rengjort).
Men hvis de skal holde til nytår, vil jeg sige at frysning er den eneste rigtige måde.
0
Do as I say! :whip:
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Kantareller, opbevaring

Indlægaf Zoxa » 7. aug 2017, 07:22

Hvis de skal fryses er det bedst at stege dem i smør ved lav varme indtil de er blanke og har smidt det meste af vandet og så fryse dem ned. På den måde bevarer de bedst smagen.
Men det bedste er efter min mening at tørre dem, de bliver lidt sejere i konsistensen når de er udblødt, men smagen er næsten som når de er helt friske.
0
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4891
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 552
Likede indlæg: 8819

Re: Kantareller, opbevaring

Indlægaf Skorstenen » 7. aug 2017, 07:39

Wizzze skrev:
Skorstenen skrev:Hejsa, jeg har fundet et sted med masser af kantareller, og nu er planen så, at de skal indgå i min nytårsmenu.

Så mit spørgsmål er, hvordan opbevarer jeg dem bedst? Nogen tørrer, nogen fryser, nogen sauterer og fryser så, - jeg er helt forvirret :genert:

Nogen gode og skudsikre ideer?


Hvilken type kantareller er det?
Se evt. https://naturguide.dk/saadan-opbevarer- ... ntareller/

Du kan også opbevare dem i olie (skal steges af først) eller du kan sylte med eddike, lidt ala en agurkesalat (kræver de er virkelig godt rengjort).
Men hvis de skal holde til nytår, vil jeg sige at frysning er den eneste rigtige måde.


Det link fandt jeg også, og jeg er noget i tvivl skal jeg sige dig. Måske er det en blanding :lol:
0
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4891
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 552
Likede indlæg: 8819

Re: Kantareller, opbevaring

Indlægaf Skorstenen » 7. aug 2017, 07:40

Zoxa skrev:Hvis de skal fryses er det bedst at stege dem i smør ved lav varme indtil de er blanke og har smidt det meste af vandet og så fryse dem ned. På den måde bevarer de bedst smagen.
Men det bedste er efter min mening at tørre dem, de bliver lidt sejere i konsistensen når de er udblødt, men smagen er næsten som når de er helt friske.


Jeg tror på, og vil bruge denne løsning :gogo:
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Kantareller, opbevaring

Indlægaf Krølle » 14. aug 2017, 11:32

Klart bedst erfaring med tørring ved lav varme (jeg bruger sådan en tørredims købt i Sverige). Smagen bevares bedst på den måde, men konsistensen bliver lidt anderledes.
0
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Kantareller, opbevaring

Indlægaf dykkersild » 14. aug 2017, 19:52

Skorstenen skrev:
Wizzze skrev:
Skorstenen skrev:Hejsa, jeg har fundet et sted med masser af kantareller, og nu er planen så, at de skal indgå i min nytårsmenu.

Så mit spørgsmål er, hvordan opbevarer jeg dem bedst? Nogen tørrer, nogen fryser, nogen sauterer og fryser så, - jeg er helt forvirret :genert:

Nogen gode og skudsikre ideer?


Hvilken type kantareller er det?
Se evt. https://naturguide.dk/saadan-opbevarer- ... ntareller/

Du kan også opbevare dem i olie (skal steges af først) eller du kan sylte med eddike, lidt ala en agurkesalat (kræver de er virkelig godt rengjort).
Men hvis de skal holde til nytår, vil jeg sige at frysning er den eneste rigtige måde.


Det link fandt jeg også, og jeg er noget i tvivl skal jeg sige dig. Måske er det en blanding :lol:

?
Jeg samler selv kantareller - der bør kun være orangekantarel der ligner næsten på en plet. Den er mere orange på stænglen, stænglen er mere hul og så dufter den ikke som kantarel. Den er ikke skadelig men smagsløs. Er du i tvivl om, at det kun er alm. kantareller du har fundet - for svampe er altså ikke til at spørge med - man skal ikke være i tvivl?

Jeg fryser blot mine fladt i fryseposer - jeg smørsteger ikke, da de så max. kan holde sig i tre mdr. og det går ikke til nytår. Jeg laver nemlig altid en kantarel risotto til nytår.
0

Tilbage til "Mad og drikke"