Slik og søde sager versus selvkontrol

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Slik og søde sager versus selvkontrol

Indlægaf Wizzze » 14. aug 2017, 19:12

Jeg har ikke problemer med at vi har slik eller chips i huset, det har vi mere eller mindre altid. Men blive en pose åbnet, så er automat hånden der med det samme og den er totalt udenfor min kontrol :genert:
Jeg forstår det virkelig ikke, for man når jo knap at nyde det stykke slik og dens smag, før man er videre til det næste stykke. Hjernen må sgu da efterhånden også vide, her efter mere end 40års aktivitet, at der nok skal komme mere sukker, så hvorfor opfører den sig som om at den slikpose eller chokolade er det sidste man nogensinde vil få? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Slik og søde sager versus selvkontrol

Indlægaf MOGA » 14. aug 2017, 19:15

Jeg kender ikke til mådehold eller selvkontrol, når det kommer til slik, chokolade og kage. Chips, derimod, kan jeg have liggende så længe, at de bliver for gamle.
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Slik og søde sager versus selvkontrol

Indlægaf Annione » 14. aug 2017, 20:00

Jeg ejer ikke skyggen af selvkontrol. Derfor har jeg aldrig noget lækkert i huset. Jeg skal helst ikke engang have honning eller sirup - selv det ryger ned i en krisesituation. Især når jeg er præ - så er det vanvid :sarkasme:
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Slik og søde sager versus selvkontrol

Indlægaf JoyNips » 14. aug 2017, 20:15

Vi kan som regel godt have slik liggende, men åbner vi først posen lister jeg ud i køkkenet maaaaange gange og ender med at spise det hele. Jeg kan ikke få de søde sager ud af hovedet hvis vi først har åbnet dem.
Nu har vi indført at vi ikke spiser søde sager eller drikker cola i hverdagene.
Vi har heller ikke pålægschokolade eller nutella.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3096
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6068

Re: Slik og søde sager versus selvkontrol

Indlægaf Lurende Peber » 14. aug 2017, 20:18

Det er et af de få punkter, hvor jeg har lidt selvkontrol. Nok mest fordi jeg bare skal regulere med endnu stærkere piller, hvis jeg hæmningsløst kører ind. Men holde mig helt fra slik vil jeg ikke.
Jo større lager jo mere æder jeg dog.
Så en pose slik eller en plade chokolade kan holde 1-2 uger. 1 kg MatadorMix vel 4-6 uger :s
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 332
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 768

Re: Slik og søde sager versus selvkontrol

Indlægaf Ekliptika » 14. aug 2017, 21:13

Heller ingen selvkontrol her. Med mindre jeg tager mig sammen og helt udelader at spise noget sødt i 2-3 uger. Det er megahårdt de første 2 uger, men så er det som om, at trangen til det søde forsvinder. Så kan jeg som regel holde mig fra søde ting i flere måneder, og hvis jeg spiser det, bliver jeg ret overrasket over, hvor lidt jeg kan spise, i forhold til de perioder, hvor jeg spiser meget. Det er som om, jeg trapper det op til at kunne spise uhyrlige mængder.
Hvad der der imod ikke forsvinder, er trangen til at stoppe noget i munden. Jeg har engang læst, at tyggebevægelsen skærper vores kognitive evner, såsom koncentration og opmærksomhed. Man har feks. vist i undersøgelser, at børn, som har svært ved at sidde stille og være opmærksomme, kan koncentrere sig længere, hvis de får lov til at tygge tyggegummi. Så jeg har opdaget, at det sådan set er lige meget, om jeg kører chokolade og lakrids rosiner, nødder, frugt eller gulerødder ind. Det er bare nemmere at åbne en pose slik fremfor at skrælle en mængde gulerødder eller skære frugt i stykker.
0
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Slik og søde sager versus selvkontrol

Indlægaf Evapeva » 15. aug 2017, 21:53

Jeg kan slet - som i SLET ikke - styre den slags. Det er ganske forfærdeligt. Og man nyder det nemlig ikke, når armen bare kører ned i skålen og ind i flaben. :stoned:

Af samme årsager har vi ikke noget sliklager herhjemme. :fløjt:

Det her er mig - basically:
61fbda85a55682ec73af43ff052699e2--potato-chips-corn-chips.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Slik og søde sager versus selvkontrol

Indlægaf kidkomb » 15. aug 2017, 22:02

Jeg kan ikke styre noget som helst, sådan basically.
Det er derfor jeg ikke er slank.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Slik og søde sager versus selvkontrol

Indlægaf IrmaPigen » 16. aug 2017, 05:48

Jeg har heller ingen selvkontrol når først jeg har en pose slik liggende.

Min selvkontrol består i jeg ikke køber den slags, for hvis jeg ikke har det inden for rækkevidde, så æder jeg det heller ikke.
0
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Slik og søde sager versus selvkontrol

Indlægaf Evapeva » 16. aug 2017, 08:30

IrmaPigen skrev:Jeg har heller ingen selvkontrol når først jeg har en pose slik liggende.

Min selvkontrol består i jeg ikke køber den slags, for hvis jeg ikke har det inden for rækkevidde, så æder jeg det heller ikke.



Jeg troede, du altid havde den slags inden for rækkevidde (jf. brugernavn, høhø!). :D
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Slik og søde sager versus selvkontrol

Indlægaf billiebean » 16. aug 2017, 09:25

Lykke skrev:Generelt lærer vi ikke at spise når vi sultne. Vi spiser fordi nu er der aftensmad og kl er 18.
Det der med at være intuitiv spiser er en svær kunst.

Hvis ens forældre har lært en at spise op, er nogle endnu dårligere stillet i forhold til at smage maden og mærke efter.

Men hvorfor skulle chokoladen nødvendigvis 'holde' hele eftermiddagen?

Men forklaringen ligger nok i hjernen. Hvor vi stadig spiser når der er mad, fordi man ikke ved hvornår der er mere mad. Men i vores verden/land er der næsten altid mad. Så forskellige strategier kan være nødvendige. Fx at beslutte sig for en mængde chokolade, og så ikke mere end det.


Men.. hvis vi spiste, når vi var sultne, så ville mange vel komme til at spise 24/7 og non stop..? :genert:

Jeg tror ikke helt, jeg forstår princippet. Jeg kan i hvert fald sige, at hvis jeg ikke udviste daglig viljestyrke og kun spiste 3-4 måltider, så ville jeg spise hele tiden og blive pænt tyk :-D
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Slik og søde sager versus selvkontrol

Indlægaf LadyFox » 16. aug 2017, 09:53

Findes der en dårlig vane, så er det helt sikkert at jeg har den, eller har haft den periodisk. Jeg er dronning af dårlige vaner, og jeg har rygrad som en regnorm.

Søde sager er nok der min selvkontrol er værst. Jeg æder slik, is og kage hvis jeg kan komme til det. Jeg kunne snacke søde sager fra jeg står op til jeg går i seng.
Jeg bliver også smålig omkring det, og synes det er surt hvis det ikke er mig der får det største stykke. Spiser jeg slik med andre så har jeg det bedst hvis det er indelt i portioner, og dit og mit. Det er virkelig ude på at sidespor, jeg arbejder med det, og jeg kan godt dele, men der sidder et 5 årigt barn oppe i mit hoved i mens.

Jeg burde snakke med nogen om det, tror jeg.
1
...
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Slik og søde sager versus selvkontrol

Indlægaf Evapeva » 16. aug 2017, 10:05

billiebean skrev:
Lykke skrev:Generelt lærer vi ikke at spise når vi sultne. Vi spiser fordi nu er der aftensmad og kl er 18.
Det der med at være intuitiv spiser er en svær kunst.

Hvis ens forældre har lært en at spise op, er nogle endnu dårligere stillet i forhold til at smage maden og mærke efter.

Men hvorfor skulle chokoladen nødvendigvis 'holde' hele eftermiddagen?

Men forklaringen ligger nok i hjernen. Hvor vi stadig spiser når der er mad, fordi man ikke ved hvornår der er mere mad. Men i vores verden/land er der næsten altid mad. Så forskellige strategier kan være nødvendige. Fx at beslutte sig for en mængde chokolade, og så ikke mere end det.


Men.. hvis vi spiste, når vi var sultne, så ville mange vel komme til at spise 24/7 og non stop..? :genert:

Jeg tror ikke helt, jeg forstår princippet. Jeg kan i hvert fald sige, at hvis jeg ikke udviste daglig viljestyrke og kun spiste 3-4 måltider, så ville jeg spise hele tiden og blive pænt tyk :-D


Føler du dig sulten hele tiden? :gruble:
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Slik og søde sager versus selvkontrol

Indlægaf billiebean » 16. aug 2017, 11:04

Evapeva skrev:
billiebean skrev:
Lykke skrev:Generelt lærer vi ikke at spise når vi sultne. Vi spiser fordi nu er der aftensmad og kl er 18.
Det der med at være intuitiv spiser er en svær kunst.

Hvis ens forældre har lært en at spise op, er nogle endnu dårligere stillet i forhold til at smage maden og mærke efter.

Men hvorfor skulle chokoladen nødvendigvis 'holde' hele eftermiddagen?

Men forklaringen ligger nok i hjernen. Hvor vi stadig spiser når der er mad, fordi man ikke ved hvornår der er mere mad. Men i vores verden/land er der næsten altid mad. Så forskellige strategier kan være nødvendige. Fx at beslutte sig for en mængde chokolade, og så ikke mere end det.


Men.. hvis vi spiste, når vi var sultne, så ville mange vel komme til at spise 24/7 og non stop..? :genert:

Jeg tror ikke helt, jeg forstår princippet. Jeg kan i hvert fald sige, at hvis jeg ikke udviste daglig viljestyrke og kun spiste 3-4 måltider, så ville jeg spise hele tiden og blive pænt tyk :-D


Føler du dig sulten hele tiden? :gruble:


Selvfølgelig ikke hele tiden. Men jeg ville da spise langt oftere, hvis jeg bare gav los.
0
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Slik og søde sager versus selvkontrol

Indlægaf Evapeva » 16. aug 2017, 15:38

billiebean skrev:
Selvfølgelig ikke hele tiden. Men jeg ville da spise langt oftere, hvis jeg bare gav los.


Sådan har jeg det også i perioder - og faktisk er jeg mest slank i de perioder, frem for dem, hvor jeg kun spiser (tungt) 3 gange om dagen. Måske du faktisk har fat i den lange ende med småspiseriet? :genert:
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:

Tilbage til "Mad og drikke"