Kræsenhed - let's discuss!

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3358

Re: Kræsenhed - let's discuss!

Indlægaf Code71 » 6. sep 2017, 06:50

Ja hvis nogen inviterede mig på spisning og forventede at jeg af misforstået pli spiste mad jeg ikke kan li eller tåle, så ville det slet ikke blive et problem nogensinde igen. Så var det sidste gang jeg satte mine ben der. Det er gensidig respekt at alle gæster ikke kan behandles helt ens

Hvad så hvis der en som ikke kan tåle rødvin. Er det så det samme hvis vedkommende beder om et glas vand?
2
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 428
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 6442

Indlægaf Mi55y » 6. sep 2017, 06:56

Code71 skrev:Ja hvis nogen inviterede mig på spisning og forventede at jeg af misforstået pli spiste mad jeg ikke kan li eller tåle, så ville det slet ikke blive et problem nogensinde igen. Så var det sidste gang jeg satte mine ben der. Det er gensidig respekt at alle gæster ikke kan behandles helt ens

Hvad så hvis der en som ikke kan tåle rødvin. Er det så det samme hvis vedkommende beder om et glas vand?

Nu har jeg godt nok ikke lige nærlæst alle indlæg, men er der virkelig nogen, der har skrevet, at de af høflighed spiser ting, der er allergiske overfor? Eller forventer at andre gør det?
3
Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3358

Indlægaf Code71 » 6. sep 2017, 06:57

Mi55y skrev:
Code71 skrev:Ja hvis nogen inviterede mig på spisning og forventede at jeg af misforstået pli spiste mad jeg ikke kan li eller tåle, så ville det slet ikke blive et problem nogensinde igen. Så var det sidste gang jeg satte mine ben der. Det er gensidig respekt at alle gæster ikke kan behandles helt ens

Nu har jeg godt nok ikke lige nærlæst alle indlæg, men er der virkelig nogen, der har skrevet, at de af høflighed spiser ting, der er allergiske overfor? Eller forventer at andre gør det?

Jep læs indlæggene :) Flere steder står der at hvis folk ikke spiser det der er på bordet, er de upassende og ville ikke få en invitation igen
1
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 428
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 6442

Indlægaf Mi55y » 6. sep 2017, 06:58

Code71 skrev:
Mi55y skrev:

Jep læs indlæggene :) Flere steder står der at hvis folk ikke spiser det der er på bordet, er de upassende og ville ikke få en invitation igen

Men tråden handler jo om kræsenhed, så det er vel det præmin, der svares ud fra?
4
Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
Brugeravatar
Ghattner
Kort karma: 46
Likede indlæg: 2255

Indlægaf Ghattner » 6. sep 2017, 06:59

Jeg troede at vi allerede havde skelnet mellem at være allergisk og at være kræsen. Er ikke det samme :-)
1
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 360
Likede indlæg: 4428

Indlægaf Æble » 6. sep 2017, 07:12

Animi skrev:Jeg er lidt nysgerrig - jer der synes det er almindelig høflighed at spise alt man får serveret - hvad ville I som vært selv foretrække: at en gæst venligt afslår/vælger noget mad fra, eller at de skal kæmpe sig igennem en ret, fordi det er noget de virkelig ikke synes smager godt? :)

Jeg vil gerne have at min gæster vil smage ordentligt på den mad jeg har lavet til dem. Dvs ikke bare dyppe hjørnet af gaflen, men spise reelle mubdfulde. Hvis de derefter er ved at kaste op så må de jo diskret lade være at spise mere. Det handler om at vise velvilje overfor nogen der har gjort sig umage for en.

Lissom jeg altid vil sige tusind tak for gaven ligegyldig hvor dum en gave jeg synes det er.
2
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 623
Likede indlæg: 11802

Indlægaf Animi » 6. sep 2017, 07:24

Æble skrev:
Animi skrev:Jeg er lidt nysgerrig - jer der synes det er almindelig høflighed at spise alt man får serveret - hvad ville I som vært selv foretrække: at en gæst venligt afslår/vælger noget mad fra, eller at de skal kæmpe sig igennem en ret, fordi det er noget de virkelig ikke synes smager godt? :)

Jeg vil gerne have at min gæster vil smage ordentligt på den mad jeg har lavet til dem. Dvs ikke bare dyppe hjørnet af gaflen, men spise reelle mubdfulde. Hvis de derefter er ved at kaste op så må de jo diskret lade være at spise mere. Det handler om at vise velvilje overfor nogen der har gjort sig umage for en.

Lissom jeg altid vil sige tusind tak for gaven ligegyldig hvor dum en gave jeg synes det er.

Jeg er da helt enig i at man bør smage på maden. Det var også mere det efterfølgende jeg tænkte på, når man har fundet ud af at det kan man simpelthen ikke have. Om man så stadigvæk som gæst hellere vil foretrække at gæsten kæmper videre af ren høflighed selvom det ikke er rart for dem, eller om det er okay at de lader være.

Jeg ved da at jeg personligt ville synes det var ærgerligt hvis jeg fandt ud af at min veninde havde spist noget selvom hun virkelig ikke kunne lide det, fordi hun ikke ville gøre mig sur/ked af det. Så hellere bare være ærlig omkring det, og det håber jeg at de føler de kan være overfor mig :)
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Animi

Indlægaf Animi » 6. sep 2017, 07:30

Hvad med når det kommer til drikkevarer? Skal man så også bare drikke det der er serveret, selvom man ikke har lyst?
Hvis nu man fx holder middag og der er rødvin til - ville det så være okay hvis en person sagde nej til vinen, ikke fordi personen ikke kan lide det, eller ikke må drikke eller skal køre bil, men fordi personen egentlig bare ikke drikker alkohol særlig tit og foretrækker vand. Er det så okay at lade være med at drikke det, eller 'skal' personen det af høflighed?
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1427
Likede indlæg: 25291

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. sep 2017, 07:38

Æble skrev:Jeg vil gerne have at min gæster vil smage ordentligt på den mad jeg har lavet til dem. Dvs ikke bare dyppe hjørnet af gaflen, men spise reelle mubdfulde. Hvis de derefter er ved at kaste op så må de jo diskret lade være at spise mere. Det handler om at vise velvilje overfor nogen der har gjort sig umage for en.

Hvis mad ikke var en henvendelse med en afsender og en modtager, ville der næppe være forskel på hverdags- og gæsteretter, så selvom jeg er med på, at stikken i mad sjælden er en personlig afvisning, synes jeg alligevel, at det er en situation, begge parter bør gøre deres bedste for at forhindre. Hvis der er så mange ting, man ikke kan spise, at det ofte bliver svært for en at smage på en ret, er det efter min mening bedre at orientere om sine spisevaner på forhånd eller evt. tilbyde selv at tage noget med. Alternativt kunne man som meget selektivt spisende også prøve at ændre lidt på typen af samvær og tage initiativ til at mødes i sammenhænge, hvor mad ikke er omdrejningspunktet. Det har jeg selv tænkt mig at være mere opmærksom på fremover, fordi min diæt er svær at kokkerere efter for udenforstående, og det ofte blot er vanen, der dikterer os, at maden kommer i centrum.

Det går selvfølgelig begge veje. Min mor kan fx. bogstaveligt talt nærmest ikke få ost (ud over meget mild ost i små mængder) og fisk med ben ned, hvilket alle omkring hende ved. Får hun alligevel serveret de ting, synes jeg, at det er helt ok, at hun takker nej, dissekerer retten eller undlader at smage.

Verden er ikke firkantet, og der er undtagelser fra alt, men det skader ikke at have som tommelfingerregel, at måltiden er en samtale, som alle må prøve at få til at glide bedst muligt uden mistro og fordomme.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. sep 2017, 07:55

Animi skrev:Hvad med når det kommer til drikkevarer? Skal man så også bare drikke det der er serveret, selvom man ikke har lyst?
Hvis nu man fx holder middag og der er rødvin til - ville det så være okay hvis en person sagde nej til vinen, ikke fordi personen ikke kan lide det, eller ikke må drikke eller skal køre bil, men fordi personen egentlig bare ikke drikker alkohol særlig tit og foretrækker vand. Er det så okay at lade være med at drikke det, eller 'skal' personen det af høflighed?

Ofte har man vel en ide om, hvad det er for en type middag, man skal ud til.
I vores del af verden er især vin pt. knyttet til såkaldt finere madlavning, og det øger chancen/risikoen for, at der vil blive serveret vin til et gæstebud, så hvis jeg slet ikke drak vin, ville jeg nok fortælle det til værten på forhånd.
Som vært kender jeg mine gæsters vaner, fordi jeg som sagt altid spørger forud for første fælles måltid, og jeg går efter at sørge for noget til alle, enten ved at finde en fællesnævner eller have forskellige muligheder indkøbt.

Igen, det handler om den gode vilje, synes jeg. I min familie laves der decideret vinmenuer. Det kan man ikke forvente, at andre kan regne ud, så hvis værten med sig selv ved , at det i situationen vil være en skuffelse, hvis nogen afslår vinen, og føles pinligt, hvis man så ikke har andet end vand at tilbyde, må han/hun jo spørge til gæsternes smag og vaner på forhånd. Det er også en gestus overfor den anden part, i det vedkommende slipper for at skulle føle, at der pludselig skal tages særhensyn.
0
Brugeravatar
Animi

Indlægaf Animi » 6. sep 2017, 07:58

DetSorteCirkus skrev:
Animi skrev:Hvad med når det kommer til drikkevarer? Skal man så også bare drikke det der er serveret, selvom man ikke har lyst?

Ofte har man vel en ide om, hvad det er for en type middag, man skal ud til.
I vores del af verden er især vin pt. knyttet til såkaldt finere madlavning, og det øger chancen/risikoen for, at der vil blive serveret vin til et gæstebud, så hvis jeg slet ikke drak vin, ville jeg nok fortælle det til værten på forhånd.
Som vært kender jeg mine gæsters vaner, fordi jeg som sagt altid spørger forud for første fælles måltid, og jeg går efter at sørge for noget til alle, enten ved at finde en fællesnævner eller have forskellige muligheder indkøbt.

Igen, det handler om den gode vilje, synes jeg. I min familie laves der decideret vinmenuer. Det kan man ikke forvente, at andre kan regne ud, så hvis værten med sig selv ved , at det i situationen vil være en skuffelse, hvis nogen afslår vinen, og føles pinligt, hvis man så ikke har andet end vand at tilbyde, må han/hun jo spørge til gæsternes smag og vaner på forhånd. Det er også en gestus overfor den anden part, i det vedkommende slipper for at skulle føle, at der pludselig skal tages særhensyn.

Det er meget forskelligt om mine veninder serverer vand, vin eller sodavand til maden. Det er ofte ikke noget jeg ved på forhånd. Og hvis min veninde beslutter sig for at det en torsdag aften kunne være hyggeligt med at glas vin, men jeg ikke har lyst, er jeg så forpligtet til det?
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus

Indlægaf DetSorteCirkus » 6. sep 2017, 08:03

Animi skrev:Det er meget forskelligt om mine veninder serverer vand, vin eller sodavand til maden. Det er ofte ikke noget jeg ved på forhånd. Og hvis min veninde beslutter sig for at det en torsdag aften kunne være hyggeligt med at glas vin, men jeg ikke har lyst, er jeg så forpligtet til det?

Nej, for så har du jo på baggrund af tidligere erfaringer ræsonneret dig frem til, at der nok vil være andre muligheder end vin, og at dine veninder, siden de serverer forskellige ting for dig, ikke hører til dem, der alene sætter lighedstegn mellem vin og gæstemad.
Man kan ikke gøre andet end sit bedste.
Hvis din veninde pludselig bliver fornærmet over, at du ikke drikker vin, er det hende, der er på tværs.
0
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 548
Likede indlæg: 9152

Indlægaf Lemonella » 6. sep 2017, 08:04

^Det er præcis den der mistro jeg nogen gange får det lidt svært med. Når nogen siger til mig, at de ikke kan tåle et eller anden, så kunne jeg da ikke drømme om, at mistro dem og tro, at det "bare er kræsenhed". Jeg tror da på dem.

Jeg kan godt spise fisk, hvis det vel og mærket er frisk, veltillavet fisk og helst uden ben.
Jeg fik som barn et stort ben galt i halsen. Det sad fast og gjorde ondt og jeg kunne ikke få min far til, at forstå, at jeg altså ikke kunne spise mere fordi det der ben sad og generede mig og tirrede min brækrefleks.
Efter et par uger, kunne man lugte min ånde og det var ikke violer det duftede af. Jeg havde helt enormt ondt i halsen og jeg kunne nærmest ikke spise noget. Jeg kunne simpelthen ikke synke.
Min mor tog mig til lægen, som efter et hurtigt kig i min hals, tog en lang pincet og fiskede et 2 cm. langt ben ud af min hals. Det lettede på smerten og efter et par dage kunne jeg spise igen. Fisk blev dog aldrig min livret og slet ikke fisk med mange ben. Den oplevelse sidder simpelthen så fast, at får jeg et ben i munden, får jeg brækfornemmelser og det er ikke med vilje, det kommer helt automatisk.

Dertil kommer, at noget fisk, specielt laks, skal have fjernet skindet. I min verden smager det simpelthen så "fisket", at det slet ikke smager godt. Jeg kan sagtens spise laks og gør det da glad og gerne, hvis jeg ved der ikke er skind på og ingen ben i, men den der smag der. Jeg kan bare ikke have den.
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 410
Likede indlæg: 8600

Indlægaf sigge » 6. sep 2017, 08:12

Jeg synes, det er spændende, at der er så mange følelser forbundet med mad - både at servere den og spise den. Det gør mig dog lidt trist, at nogle mennesker ser det som en afvisning af dem eller føler, det er pinligt (for dem), hvis jeg pga. kræsenhed ikke spiser alt, de sætter på bordet. Jeg tænker altså ikke dårligt om andre mennesker, hvis de tilfældigvis har ramt nogle af de fødevarer, jeg ikke bryder mig om. Jeg ville nok være en anelse trist, hvis jeg blev inviteret på middag, der udelukkende bestod af skaldyrscocktail, svampestuvning, tomatsalat og en dessert med kaffe i, men jeg ville ikke synes dårligt om værten af den grund - da slet ikke, hvis vedkommende ikke kendte til mine præferencer på forhånd. Jeg ville synes, det var lidt mærkeligt, hvis min nærmeste familie, der kender min aversioner, lavede det stunt, men andre ville jeg på ingen måde "bebrejde".

Men jeg ville altså stadig ikke kæmpe mig igennem en hel portion af noget, jeg ikke kan lide. Sorry, der sætter jeg altså mit eget velbefindende over værtens sårede følelser. Jeg vil til gengæld heller aldrig selv gøre et stort nummer ud af det, men bare lade det fare i stilhed. Det bliver jo først et problem, hvis andre begynder at gøre en masse ud af det.
5
:deer: :deer: :deer: :deer: :deer:
Skal du ikke være med til at skrive årets debatjulekalender? Tilmeld dig her: http://debatten.net/forum/viewtopic.php?f=29&t=12933
Brugeravatar
Sevii
Kort karma: 93
Likede indlæg: 1333

Indlægaf Sevii » 6. sep 2017, 08:27

Sommetider tænker jeg at kræsne mennesker er mere sensitive. Lægger mærke til det tit handler om stærke smage, konsistensen af en bestemt madtype. Det tætteste jeg selv kan relatere til det er, at jeg ikke kan klare sure ting.
Hindbær kan være helt forfærdeligt at spise. Også jordbær. Surt slik er også svært at spise. Hele min krop reagerer, hvor andre mennesker kan spise det uden man kan se det på dem.

Jeg vil ikke rigtig tage stilling om folk er barnlige eller ej. Hvis en person, der er kræsen, kommer og spiser hos mig, serverer jeg det personen kan lide. Ligesom jeg også gerne vil have værten tager hensyn til jeg ikke spiser kød.
0
:banan: :banan:

Tilbage til "Mad og drikke"