Nytårsmenuen 2017

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Lone
Indlæg: 1154
Tilmeldt: 12. aug 2015, 14:25
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1005

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Lone » 29. nov 2017, 16:06

RavenClaw skrev:Vi er kommet lidt i tvivl om forretten. Så jeg har lidt brug for idéer. Det skal være noget uden kød, da én af gæsterne er vegetar. Han spiser dog fisk. Men en anden af gæsterne spiser ikke fisk..

Vi vil gerne have noget, som er nemt at lave, men som også er noget, alle kan spise. Vi bliver ikke så mange, så derfor vil vi gerne tage hensyn til alle i menuen. Det er jo lidt trist bare at gnave flutes under forretten, hvis man ikke spiser den ellers.


Creme Ninon, måske?
https://www.dr.dk/mad/opskrift/creme-ninon (og så med grøntsagsfond, naturligvis )
0
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13928

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf RavenClaw » 29. nov 2017, 16:15

Lone skrev:
RavenClaw skrev:Vi er kommet lidt i tvivl om forretten. Så jeg har lidt brug for idéer. Det skal være noget uden kød, da én af gæsterne er vegetar. Han spiser dog fisk. Men en anden af gæsterne spiser ikke fisk..

Vi vil gerne have noget, som er nemt at lave, men som også er noget, alle kan spise. Vi bliver ikke så mange, så derfor vil vi gerne tage hensyn til alle i menuen. Det er jo lidt trist bare at gnave flutes under forretten, hvis man ikke spiser den ellers.


Creme Ninon, måske?
https://www.dr.dk/mad/opskrift/creme-ninon (og så med grøntsagsfond, naturligvis )


Det lyder faktisk udmærket, og den virker til at være nem at lave. Tak!
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
Ally
Indlæg: 4693
Tilmeldt: 2. sep 2015, 18:25
Kort karma: 892
Likede indlæg: 7687

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Ally » 30. nov 2017, 07:46

RavenClaw skrev:Så kan du jo også sætte dem til at lave maden med de forslag. Mere fritid til dig. Win win :D


Ja, sgu da! :D Det havde jeg ikke tænkt på. Tak :kys:
1
What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?
Brugeravatar
Ally
Indlæg: 4693
Tilmeldt: 2. sep 2015, 18:25
Kort karma: 892
Likede indlæg: 7687

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Ally » 30. nov 2017, 07:51

Faceless skrev:- Nacho snacks (runde nacho chips med lidt salsa nederst, hakket tex mex oksekød og cheddar, der toppes med cremefraiche efter de er blevet lunet til osten er smeltet)

Det burde jeg næsten foreslå mine piger. De har faktisk spurgt ind til, om vi kan få nachos på et tidspunkt.
0
What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?
Dipsy
Indlæg: 385
Tilmeldt: 3. jan 2016, 19:44
Kort karma: 20
Likede indlæg: 200

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Dipsy » 30. nov 2017, 13:28

Juki skrev:
Dipsy skrev:
Ellers kan jeg varmt anbefale Skagenfoods nytårsmenu (obs på at dele af maden selv skal tilberedes fx kartofler og stege kød). Det var SÅ lækkert sidste år.

Vi overvejer selv Couloir eller Cofoco (og nu også Skagenfood igen :-D ).

Tak for tippet med Skagenfood! :)

Hvad var menuen sidste år?


Dronninge hapsere var noget lækker skinke med en urtemayo og caviar med vagtelæg.

Forretten var noget røget torsk med en krydderurtecreme.

Mellemretten var en kartoffelsuppe med kammuslinger.

Hovedretten var krondyr med selleripure og en trøffelsauce + mere tilbehør jeg ikke kan huske.

Desserten var en chokolade/karamelkage med 2 varianter af noget citron tilbehør (Musse/puree?)

Og så var der Kransekage + masser af brød og hjemmekværnet smør.

SÅ LÆKKET!
2
Brugeravatar
Faceless
Indlæg: 752
Tilmeldt: 15. sep 2015, 07:23
Kort karma: 57
Likede indlæg: 888

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Faceless » 1. dec 2017, 01:08

Ally skrev:Det burde jeg næsten foreslå mine piger. De har faktisk spurgt ind til, om vi kan få nachos på et tidspunkt.

Det er åndssvagt lækkert.
Jeg plejer at fylde en tallerken med nachos så de ligger enkelvis side om side, hvor der bare lige er kommet ca. 1tsk. af hver ting på, og så ind i mikroovnen. En klat cremefraiche (eller guacamole hvis man ønsker) efterfølgende, og så ellers lige i gabet. Mums.
1
Mine drenge M'08/M'09/E'12/M'12/E'13/E'15/P'16/A'19 :lun:

Billede
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Juki » 1. dec 2017, 04:24

Dipsy skrev:
Juki skrev:
Dipsy skrev:
Ellers kan jeg varmt anbefale Skagenfoods nytårsmenu (obs på at dele af maden selv skal tilberedes fx kartofler og stege kød). Det var SÅ lækkert sidste år.

Vi overvejer selv Couloir eller Cofoco (og nu også Skagenfood igen :-D ).

Tak for tippet med Skagenfood! :)

Hvad var menuen sidste år?


Dronninge hapsere var noget lækker skinke med en urtemayo og caviar med vagtelæg.

Forretten var noget røget torsk med en krydderurtecreme.

Mellemretten var en kartoffelsuppe med kammuslinger.

Hovedretten var krondyr med selleripure og en trøffelsauce + mere tilbehør jeg ikke kan huske.

Desserten var en chokolade/karamelkage med 2 varianter af noget citron tilbehør (Musse/puree?)

Og så var der Kransekage + masser af brød og hjemmekværnet smør.

SÅ LÆKKET!

Tak for svar :)

Det lyder lækkert! Jeg har tjekket deres menuer for i år og de lyder også gode. Selvom det måske er lidt rigeligt mad til to personer? :D

Jeg kan dog godt lide at det ikke bare er en klassisk suppe, steg og is menu, men det virker samtidig lidt "omstændigt". Som i at det kræver en del forberelse/arbejdstid :gruble: Det er lidt en ulempe for det skulle netop være for at spare at bruge det meste af dagen i køkkenet.

Og så er der prisen. Jeg er ikke i tvivl om at maden er pengene værd, men sammenholdt med arbejdstiden så er jeg ikke sikker på at jeg gider bruge 400-500 kr pr person på maden :genert:

Hvor meget arbejdstid var der over det sidste år? Var der noget af det der kunne forberedes i forvejen?
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Skvatman
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1921

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Skvatman » 1. dec 2017, 22:25

Menuen er ved at fæstne sig - i hvert fald tanker om den :)

Jeg har kigget priser og steder hvor jeg kan gå Wagyu og sortfodssvin. De to, i kombination, vil jeg lave noget forret af eller noget lækker hapsi-bite-size ting til dronning kl 18...

Hvis det er forretten, vil der være en lille "vifte" af kød af hver slags, men mangler noget til at binde det sammen - noget der stadig lader kødet være 100% i centrum, men samtidigt breaker lidt det fede de to slags kød har.

Hvis det er hapsier til dronningens nytårstale, så er jeg også vældig lydhør...

Kunne være fedt med et par forslag :) Eller bare få at vide, at de to ting passer da ingenlunde sammen -.-
0
Dipsy
Indlæg: 385
Tilmeldt: 3. jan 2016, 19:44
Kort karma: 20
Likede indlæg: 200

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Dipsy » 2. dec 2017, 21:40

Juki skrev:
Dipsy skrev:
Juki skrev:
Dipsy skrev:
Ellers kan jeg varmt anbefale Skagenfoods nytårsmenu (obs på at dele af maden selv skal tilberedes fx kartofler og stege kød). Det var SÅ lækkert sidste år.

Vi overvejer selv Couloir eller Cofoco (og nu også Skagenfood igen :-D ).

Tak for tippet med Skagenfood! :)

Hvad var menuen sidste år?


Dronninge hapsere var noget lækker skinke med en urtemayo og caviar med vagtelæg.

Forretten var noget røget torsk med en krydderurtecreme.

Mellemretten var en kartoffelsuppe med kammuslinger.

Hovedretten var krondyr med selleripure og en trøffelsauce + mere tilbehør jeg ikke kan huske.

Desserten var en chokolade/karamelkage med 2 varianter af noget citron tilbehør (Musse/puree?)

Og så var der Kransekage + masser af brød og hjemmekværnet smør.

SÅ LÆKKET!

Tak for svar :)

Det lyder lækkert! Jeg har tjekket deres menuer for i år og de lyder også gode. Selvom det måske er lidt rigeligt mad til to personer? :D

Jeg kan dog godt lide at det ikke bare er en klassisk suppe, steg og is menu, men det virker samtidig lidt "omstændigt". Som i at det kræver en del forberelse/arbejdstid :gruble: Det er lidt en ulempe for det skulle netop være for at spare at bruge det meste af dagen i køkkenet.

Og så er der prisen. Jeg er ikke i tvivl om at maden er pengene værd, men sammenholdt med arbejdstiden så er jeg ikke sikker på at jeg gider bruge 400-500 kr pr person på maden :genert:

Hvor meget arbejdstid var der over det sidste år? Var der noget af det der kunne forberedes i forvejen?


Jeg synes netop det var prisen værd, fordi det var lidt ud over det sædvanlige!
Dronninge hapsere skulle anrettes og vagtelæggene skulle pilles.
Forretten skulle bare anrettes.
Mellemretten: Suppen skulle varmes og kammuslingerne steges.
Hovedretten: Kartoflerne skulle bages i ovnen og kødet steges. Resten skulle bare varmes.
Desserten skule anrettes.
Så alt i alt synes jeg ikke det var det store, men alligevel lidt mere end når man normalt får mad ude fra nytårsaften.

Jeg så"dog i går, at menuen allerede er udsolgt for i år... :8: :panik: :nej:
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Juki » 2. dec 2017, 23:15

Dipsy skrev:
Juki skrev:
Dipsy skrev:
Juki skrev:
Dipsy skrev:
Ellers kan jeg varmt anbefale Skagenfoods nytårsmenu (obs på at dele af maden selv skal tilberedes fx kartofler og stege kød). Det var SÅ lækkert sidste år.

Vi overvejer selv Couloir eller Cofoco (og nu også Skagenfood igen :-D ).

Tak for tippet med Skagenfood! :)

Hvad var menuen sidste år?


Dronninge hapsere var noget lækker skinke med en urtemayo og caviar med vagtelæg.

Forretten var noget røget torsk med en krydderurtecreme.

Mellemretten var en kartoffelsuppe med kammuslinger.

Hovedretten var krondyr med selleripure og en trøffelsauce + mere tilbehør jeg ikke kan huske.

Desserten var en chokolade/karamelkage med 2 varianter af noget citron tilbehør (Musse/puree?)

Og så var der Kransekage + masser af brød og hjemmekværnet smør.

SÅ LÆKKET!

Tak for svar :)

Det lyder lækkert! Jeg har tjekket deres menuer for i år og de lyder også gode. Selvom det måske er lidt rigeligt mad til to personer? :D

Jeg kan dog godt lide at det ikke bare er en klassisk suppe, steg og is menu, men det virker samtidig lidt "omstændigt". Som i at det kræver en del forberelse/arbejdstid :gruble: Det er lidt en ulempe for det skulle netop være for at spare at bruge det meste af dagen i køkkenet.

Og så er der prisen. Jeg er ikke i tvivl om at maden er pengene værd, men sammenholdt med arbejdstiden så er jeg ikke sikker på at jeg gider bruge 400-500 kr pr person på maden :genert:

Hvor meget arbejdstid var der over det sidste år? Var der noget af det der kunne forberedes i forvejen?


Jeg synes netop det var prisen værd, fordi det var lidt ud over det sædvanlige!
Dronninge hapsere skulle anrettes og vagtelæggene skulle pilles.
Forretten skulle bare anrettes.
Mellemretten: Suppen skulle varmes og kammuslingerne steges.
Hovedretten: Kartoflerne skulle bages i ovnen og kødet steges. Resten skulle bare varmes.
Desserten skule anrettes.
Så alt i alt synes jeg ikke det var det store, men alligevel lidt mere end når man normalt får mad ude fra nytårsaften.

Jeg så"dog i går, at menuen allerede er udsolgt for i år... :8: :panik: :nej:

Hmm.. Nå, men så er det jo afgjort :lol:
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Spjaerten » 4. dec 2017, 09:52

Nå vi nærmer os en idé:

Forret: krebsehale salat eller lign.
Hovedret: oksemørbrad med asparges/bønner med bacon, rødvins glace, mangler en idé til noget kartoffelværk. Det skal med medbringes i en hel eller delvis tilberedt tilstand....?!? Nogen idéer?
Dessert: cheesecake.

Regner med at bage nogle pølsehorn til natmad. Og så er der Chips til i løbet af aftenen.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Pandesteg » 4. dec 2017, 10:05

Spjaerten skrev:Nå vi nærmer os en idé:

Forret: krebsehale salat eller lign.
Hovedret: oksemørbrad med asparges/bønner med bacon, rødvins glace, mangler en idé til noget kartoffelværk. Det skal med medbringes i en hel eller delvis tilberedt tilstand....?!? Nogen idéer?
Dessert: cheesecake.

Regner med at bage nogle pølsehorn til natmad. Og så er der Chips til i løbet af aftenen.


Jeg laver pommes anna, netop fordi jeg kan lave det i forvejen og bare varme før servering :)
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf avdotja » 4. dec 2017, 12:24

Skvatman skrev:Menuen er ved at fæstne sig - i hvert fald tanker om den :)

Jeg har kigget priser og steder hvor jeg kan gå Wagyu og sortfodssvin. De to, i kombination, vil jeg lave noget forret af eller noget lækker hapsi-bite-size ting til dronning kl 18...

Hvis det er forretten, vil der være en lille "vifte" af kød af hver slags, men mangler noget til at binde det sammen - noget der stadig lader kødet være 100% i centrum, men samtidigt breaker lidt det fede de to slags kød har.

Hvis det er hapsier til dronningens nytårstale, så er jeg også vældig lydhør...

Kunne være fedt med et par forslag :) Eller bare få at vide, at de to ting passer da ingenlunde sammen -.-

Jeg tror jeg ville nøjes med enten wagyu eller sortfodssvinskinke: en kombination af at de begge fortjener spotlyset for sig selv og så at der formentlig kommer rigtig meget mere mad efterfølgende :)
2
Brugeravatar
Skvatman
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1921

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Skvatman » 5. dec 2017, 16:18

avdotja skrev:
Skvatman skrev:Menuen er ved at fæstne sig - i hvert fald tanker om den :)

Jeg har kigget priser og steder hvor jeg kan gå Wagyu og sortfodssvin. De to, i kombination, vil jeg lave noget forret af eller noget lækker hapsi-bite-size ting til dronning kl 18...

Hvis det er forretten, vil der være en lille "vifte" af kød af hver slags, men mangler noget til at binde det sammen - noget der stadig lader kødet være 100% i centrum, men samtidigt breaker lidt det fede de to slags kød har.

Hvis det er hapsier til dronningens nytårstale, så er jeg også vældig lydhør...

Kunne være fedt med et par forslag :) Eller bare få at vide, at de to ting passer da ingenlunde sammen -.-

Jeg tror jeg ville nøjes med enten wagyu eller sortfodssvinskinke: en kombination af at de begge fortjener spotlyset for sig selv og så at der formentlig kommer rigtig meget mere mad efterfølgende :)


Ja, nu er det bestilt - så for sent ;)

Men, vi har dog besluttet os for at dele det op i to retter alligevel - så vi giver dig helt ret. Eneste vi mangler er tilbehøret. Sortfods svinet bliver til hovedret - wagyu, bliver en forret (en af flere, vi er forret mennesker).

Tilbehør til hovedret bliver måske fondant kartofler - mest fordi os der skal holde det samme, synes det ser/lyder lækkert - men ingen af os har sådan rigtig lykkedes med at lave dem sådan RIGTIG godt - nogle der har en GOD afprøvet opskrift? Eller andre gode alternativer?
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Pandesteg » 13. dec 2017, 07:27

Nogle der har et godt foreslag til et let grønt element til hovedretten (som ellers består af oksemørbrad, portvinssauce og pommes anna)? Let i den forstand at det skal være mere pynt end det skal mætte og det skal ikke være besværligt at lave. Overvejede blandende grønne salatblade med en vinagreitte, men synes måske alligevel det er lidt kedeligt.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:

Tilbage til "Mad og drikke"