Nytårsmenuen 2017

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Buffy » 25. nov 2017, 17:27

Jeg regner med at holde nytårsaften alene som sidste år. Hvis jeg ikke husker helt galt, så lavede jeg tapas sidste år. Overvejer at hente sushi i år og store mængder bland-selv-slik. Det bliver fantastisk :love:
2
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13928

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf RavenClaw » 27. nov 2017, 16:06

Vi er kommet lidt i tvivl om forretten. Så jeg har lidt brug for idéer. Det skal være noget uden kød, da én af gæsterne er vegetar. Han spiser dog fisk. Men en anden af gæsterne spiser ikke fisk..

Vi vil gerne have noget, som er nemt at lave, men som også er noget, alle kan spise. Vi bliver ikke så mange, så derfor vil vi gerne tage hensyn til alle i menuen. Det er jo lidt trist bare at gnave flutes under forretten, hvis man ikke spiser den ellers.
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Lykke » 27. nov 2017, 17:42

RavenClaw skrev:Vi er kommet lidt i tvivl om forretten. Så jeg har lidt brug for idéer. Det skal være noget uden kød, da én af gæsterne er vegetar. Han spiser dog fisk. Men en anden af gæsterne spiser ikke fisk..

Vi vil gerne have noget, som er nemt at lave, men som også er noget, alle kan spise. Vi bliver ikke så mange, så derfor vil vi gerne tage hensyn til alle i menuen. Det er jo lidt trist bare at gnave flutes under forretten, hvis man ikke spiser den ellers.


Artiskokker med smør og flutes til.
Svampe fyldt med kryddersmør
En suppe, kartoffel/porre, græskar med syltede/fermenterede gulerødder som topping og brød og smør til.
2
Brugeravatar
Helga1
Indlæg: 494
Tilmeldt: 6. maj 2016, 09:19
Kort karma: 29
Likede indlæg: 620

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Helga1 » 27. nov 2017, 17:52

Vi fik sidste år de lækker jordskokkesuppe med chorizotern stegt på panden. Vegetaren kunne evt. Få stegte kammuslinger eller rejer eller evt. Croutoner :)
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Pandesteg » 28. nov 2017, 07:28

Pandesteg skrev:Vi skal være mig, min mand og alle misserne.

Tænker vi springer forretten over og tager noget snacks og halløj til dronningen.

Kunne godt tænkte mig noget rødt kød til hovedret, måske oksemørbrad. Men er lidt bange for at lave det :genert: Noget lækkert tilbehør til. Gerne noget kartoffelting, som også er lækkert ved opvarmning dagen efter?

Desserten skal være enten gateau marcel eller cheesecake med hindbærtop.

Efter maden G&T's, chips og dip, div. slik/chokolade, hvad vi nu har lyst til...

Hjemmebagt kransekage og bobler kl. 12.

Fedt at tråden er oprettet i så god tid, så kan man rigtig få inspiration :)


Jeg har besluttet mig for helstegt oksemørbrad, hvis jeg kan nå at få kød fra bondemanden ved mine forældres sommerhus, pommes anna til (så vidt jeg kan se kan jeg lave det i forvejen og komme i fryseren?), reduceret portvinssauce (det ser jo pærenemt ud...) og så et eller andet grønt til, ved ikke lige hvad - bud modtages gerne :)

Jeg bliver mere og mere lun på gateau marcel til dessert, så det er jeg ret sikker på, at det bliver. Med nogle friske bær til.

Hvad skal I andre have til dronningehapser?
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Fru.skruk
Indlæg: 304
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 274

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Fru.skruk » 28. nov 2017, 07:39

Jeg vil også rigtig gerne høre om dronningehapser!
1
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Filipai » 28. nov 2017, 10:20

Jeg må ikke finde på andet til dronningehapser, det står troligt på tunmousse på minitoast. Det kræver vennerne simpelthen.
Jeg gad dog godt lave noget butterdejshapser med gedeost og karameliserede løg, og så en med noget ricotta og spinat.
Og så har jeg set sådan en vildt simpel måde at lave en hapser på, med tortillas, røget laks og flødeost, men i lag, frem for som en rulle, den overvejer jeg om jeg alligevel ikke kan snige ind.

Screen Shot 2017-11-28 at 11.18.45.jpg


Her er jeg ikke kommet noget som helst tættere på en menu, andet end at vi skal have dobbeltbagte kartofler.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13928

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf RavenClaw » 28. nov 2017, 18:22

Helga1 skrev:Vi fik sidste år de lækker jordskokkesuppe med chorizotern stegt på panden. Vegetaren kunne evt. Få stegte kammuslinger eller rejer eller evt. Croutoner :)


Det lyder også rigtig lækkert :) "desværre" fik vi jordskokkesuppe sidste år til nytår, og vi har en idé om, vi vil prøve noget nyt hvert år. Måske man kan gøre det samme med en anden slags suppe :gruble:
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
Helga1
Indlæg: 494
Tilmeldt: 6. maj 2016, 09:19
Kort karma: 29
Likede indlæg: 620

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Helga1 » 28. nov 2017, 19:16

RavenClaw skrev:
Helga1 skrev:Vi fik sidste år de lækker jordskokkesuppe med chorizotern stegt på panden. Vegetaren kunne evt. Få stegte kammuslinger eller rejer eller evt. Croutoner :)


Det lyder også rigtig lækkert :) "desværre" fik vi jordskokkesuppe sidste år til nytår, og vi har en idé om, vi vil prøve noget nyt hvert år. Måske man kan gøre det samme med en anden slags suppe :gruble:


Ja måske
Det var i hvert fald lækkert med den fede chorizo i den cremede suppe :)
0
Brugeravatar
Ally
Indlæg: 4693
Tilmeldt: 2. sep 2015, 18:25
Kort karma: 892
Likede indlæg: 7687

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Ally » 28. nov 2017, 19:51

Ally skrev:Jeg har absolut ingen anelse, da eks'en og jeg endnu ikke har talt om, hvem der har børnene. Dog har nytåret aldrig sagt mig noget, men derfor skal der god mad til alligevel :)

Børnene er hos mig nytårsaften og jeg tænker, at jeg inddrager dem i forhold til maden. Mulige forslag vil uden tvivl blive hot dogs, pasta carbonara og pizza :lol:
2
What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Juki » 28. nov 2017, 20:06

Dipsy skrev:
Ellers kan jeg varmt anbefale Skagenfoods nytårsmenu (obs på at dele af maden selv skal tilberedes fx kartofler og stege kød). Det var SÅ lækkert sidste år.

Vi overvejer selv Couloir eller Cofoco (og nu også Skagenfood igen :-D ).

Tak for tippet med Skagenfood! :)

Hvad var menuen sidste år?
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Santa » 28. nov 2017, 20:13

Fru.skruk skrev:Jeg vil også rigtig gerne høre om dronningehapser!

Vi plejer at have 2-3 temmelig faste. Nr 3 afhænger af om vi får Beef Wellington til hovedret, og har foie gras i overskud.

1) carpaccio med manchego.
Carpaccioen pensles med en god olivenolie tilsat et par dråber trøffelolie, og drysses med peber og ensmule salt. Så rulles den om en tynd stav af manchego osten. Øverst på rullen lægges et friskt basilikumblad.
Færdig.

2) blinis med stenbiderrogn.
Man kan bage blinis selv, men det gider jeg ikke. Jeg køber dem, og så får de en tur på panden i smør, så de er lune.
En klat dildcreme (fed creme fraiche, rørt med citronsaft, friskhakket dild, salt og peber) ovenpå, en skefuld stenbiderrogn på toppen (jeg køber det hos fiskehandleren, det er som regel i sæson).
Færdig.

3) foie gras på toast.
Ristet, firdelt (på diagonal, fancy!) toast smøres med foie gras (fuldstændig som en leverpostejmad), ikke for tykt et lag. Trekanterne toppes af med en rest af de finthakkede, smørstegte og godt krydrede (rigeligt med peber her!) blandede svampe. Jeg bruger som regel kantareller, Carl Johan, portobello og alm champignoner til at fylde op.

Har osse før prøvet at lave bacon/butterdejstwisters, men de blev ikke særlig fantastiske, ærlig talt.
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Santa » 28. nov 2017, 20:30

Vores menu ligger ikke fast endnu. Vi plejer at holde nytår hjemme, kun os to (og hunden), men giver den fuld gas med dronningehaspere, 3-4 retter, snacks, vin og drinks og høj musik.

Hapserne er som beskrevet ovenfor.

Forretten plejer at være noget med jomfruhummerhaler/kammuslinger eller derhen ad, med lidt grønt tilbehør og en sauce/dressing.

Hovedretten har flere gange været Beef Wellington med tilbehør i form af kartoffelgratin/glaserede gulerødder/grønne asparges/jordskokpure/grillede portobello svampe med mozzarella fx. Men jeg overvejer at lave en lammekrone, det er også vildt lækkert. Eller at bede slagteren om at skaffe nyretapper (eller boeuf onglet, som de osse hedder), det er det mest møre og velsmagende kød.

Desserten er kærestens afdeling, han har før lavet superlækker chokoladelagkage, cheesecake og sidste år kastede han sig over at lave is, tre slags af forskellige bær, jeg samlede i løbet af efteråret. Et år sprang vi dessert over og kørte et lækkert ostebord midt på aftenen.
Men jeg leger med tanken om at bage en kransekage....hvor svært kan det være?? (Jeg bager aldrig, så ret meget!)

Må snart træffe nogen beslutninger....!
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Faceless
Indlæg: 752
Tilmeldt: 15. sep 2015, 07:23
Kort karma: 57
Likede indlæg: 888

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Faceless » 29. nov 2017, 14:09

Jeg har haft en lettere stresset november, og december ser ikke ud til at blive meget bedre. Så jeg tror ikke jeg gider stå med den helt store menu med hapsere/forret/hovedret/dessert/natmad.
Jeg har dog skrevet nogle ting ned, som jeg (lige nu) har lyst til, og bare kan sidde og smovse i sofaen. Så må vi se hvor meget af det jeg ender med at lave...

- Potato skins ( :ivrig: )
- Hotwings m. BBQ sovs
- Nacho snacks (runde nacho chips med lidt salsa nederst, hakket tex mex oksekød og cheddar, der toppes med cremefraiche efter de er blevet lunet til osten er smeltet)
- Pizza ala Faceless (rød pesto, revet mozzarella, stegt kylling skåret i skiver og frisk bøfmozzarella, der toppes med rucola, friske cherrytomater, parmesan flager og ristede pinjekerner når den kommer ud af ovnen)
- Tunmousse m. rejer (fordi jeg har mega lyst til rejer og det er bare en nytårs klassisker)
- Salatbar – med alt jeg har lyst til...
    Agurk
    Avokado
    Broccoli
    Blomkål
    Cherrytomat
    Gulerod
    Rødløg
    Majs
    Edamamebønner
    Peberfrugt
    Blåbær
    Sorte oliven
    Soltørret tomat
    Tørret tranebær
    Croutoner
    Chili-peanuts
    Krydder-mandler
    Ristede pinjekerner
    Hårdkogt æg
    Bacon
    Feta
    Parmesan flager
    Cheddar tern

Det er et stort samsurium af snacks/retter, og ikke noget fancy-nytårsagtigt, men sådan er det bare. :afro:
3
Mine drenge M'08/M'09/E'12/M'12/E'13/E'15/P'16/A'19 :lun:

Billede
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13928

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf RavenClaw » 29. nov 2017, 16:01

Ally skrev:
Ally skrev:Jeg har absolut ingen anelse, da eks'en og jeg endnu ikke har talt om, hvem der har børnene. Dog har nytåret aldrig sagt mig noget, men derfor skal der god mad til alligevel :)

Børnene er hos mig nytårsaften og jeg tænker, at jeg inddrager dem i forhold til maden. Mulige forslag vil uden tvivl blive hot dogs, pasta carbonara og pizza :lol:


Så kan du jo også sætte dem til at lave maden med de forslag. Mere fritid til dig. Win win :D
1
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?

Tilbage til "Mad og drikke"