Nytårsmenuen 2017

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 739
Likede indlæg: 13919

Re: Nytårsmenuen 2017

Indlægaf Juki » 28. nov 2017, 20:06

Dipsy skrev:
Ellers kan jeg varmt anbefale Skagenfoods nytårsmenu (obs på at dele af maden selv skal tilberedes fx kartofler og stege kød). Det var SÅ lækkert sidste år.

Vi overvejer selv Couloir eller Cofoco (og nu også Skagenfood igen :-D ).

Tak for tippet med Skagenfood! :)

Hvad var menuen sidste år?
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 193
Likede indlæg: 5027

Indlægaf Santa » 28. nov 2017, 20:13

Fru.skruk skrev:Jeg vil også rigtig gerne høre om dronningehapser!

Vi plejer at have 2-3 temmelig faste. Nr 3 afhænger af om vi får Beef Wellington til hovedret, og har foie gras i overskud.

1) carpaccio med manchego.
Carpaccioen pensles med en god olivenolie tilsat et par dråber trøffelolie, og drysses med peber og ensmule salt. Så rulles den om en tynd stav af manchego osten. Øverst på rullen lægges et friskt basilikumblad.
Færdig.

2) blinis med stenbiderrogn.
Man kan bage blinis selv, men det gider jeg ikke. Jeg køber dem, og så får de en tur på panden i smør, så de er lune.
En klat dildcreme (fed creme fraiche, rørt med citronsaft, friskhakket dild, salt og peber) ovenpå, en skefuld stenbiderrogn på toppen (jeg køber det hos fiskehandleren, det er som regel i sæson).
Færdig.

3) foie gras på toast.
Ristet, firdelt (på diagonal, fancy!) toast smøres med foie gras (fuldstændig som en leverpostejmad), ikke for tykt et lag. Trekanterne toppes af med en rest af de finthakkede, smørstegte og godt krydrede (rigeligt med peber her!) blandede svampe. Jeg bruger som regel kantareller, Carl Johan, portobello og alm champignoner til at fylde op.

Har osse før prøvet at lave bacon/butterdejstwisters, men de blev ikke særlig fantastiske, ærlig talt.
2
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 193
Likede indlæg: 5027

Indlægaf Santa » 28. nov 2017, 20:30

Vores menu ligger ikke fast endnu. Vi plejer at holde nytår hjemme, kun os to (og hunden), men giver den fuld gas med dronningehaspere, 3-4 retter, snacks, vin og drinks og høj musik.

Hapserne er som beskrevet ovenfor.

Forretten plejer at være noget med jomfruhummerhaler/kammuslinger eller derhen ad, med lidt grønt tilbehør og en sauce/dressing.

Hovedretten har flere gange været Beef Wellington med tilbehør i form af kartoffelgratin/glaserede gulerødder/grønne asparges/jordskokpure/grillede portobello svampe med mozzarella fx. Men jeg overvejer at lave en lammekrone, det er også vildt lækkert. Eller at bede slagteren om at skaffe nyretapper (eller boeuf onglet, som de osse hedder), det er det mest møre og velsmagende kød.

Desserten er kærestens afdeling, han har før lavet superlækker chokoladelagkage, cheesecake og sidste år kastede han sig over at lave is, tre slags af forskellige bær, jeg samlede i løbet af efteråret. Et år sprang vi dessert over og kørte et lækkert ostebord midt på aftenen.
Men jeg leger med tanken om at bage en kransekage....hvor svært kan det være?? (Jeg bager aldrig, så ret meget!)

Må snart træffe nogen beslutninger....!
0
Brugeravatar
Faceless
Kort karma: 47
Likede indlæg: 536

Indlægaf Faceless » 29. nov 2017, 14:09

Jeg har haft en lettere stresset november, og december ser ikke ud til at blive meget bedre. Så jeg tror ikke jeg gider stå med den helt store menu med hapsere/forret/hovedret/dessert/natmad.
Jeg har dog skrevet nogle ting ned, som jeg (lige nu) har lyst til, og bare kan sidde og smovse i sofaen. Så må vi se hvor meget af det jeg ender med at lave...

- Potato skins ( :ivrig: )
- Hotwings m. BBQ sovs
- Nacho snacks (runde nacho chips med lidt salsa nederst, hakket tex mex oksekød og cheddar, der toppes med cremefraiche efter de er blevet lunet til osten er smeltet)
- Pizza ala Faceless (rød pesto, revet mozzarella, stegt kylling skåret i skiver og frisk bøfmozzarella, der toppes med rucola, friske cherrytomater, parmesan flager og ristede pinjekerner når den kommer ud af ovnen)
- Tunmousse m. rejer (fordi jeg har mega lyst til rejer og det er bare en nytårs klassisker)
- Salatbar – med alt jeg har lyst til...
    Agurk
    Avokado
    Broccoli
    Blomkål
    Cherrytomat
    Gulerod
    Rødløg
    Majs
    Edamamebønner
    Peberfrugt
    Blåbær
    Sorte oliven
    Soltørret tomat
    Tørret tranebær
    Croutoner
    Chili-peanuts
    Krydder-mandler
    Ristede pinjekerner
    Hårdkogt æg
    Bacon
    Feta
    Parmesan flager
    Cheddar tern

Det er et stort samsurium af snacks/retter, og ikke noget fancy-nytårsagtigt, men sådan er det bare. :afro:
3
Mine drenge M'08/M'09/E'12/M'12/E'13/E'15/P'16 :lun:

"Oh hi, Mark"
Brugeravatar
RavenClaw
Kort karma: 40
Likede indlæg: 1005

Indlægaf RavenClaw » 29. nov 2017, 16:01

Ally skrev:
Ally skrev:Jeg har absolut ingen anelse, da eks'en og jeg endnu ikke har talt om, hvem der har børnene. Dog har nytåret aldrig sagt mig noget, men derfor skal der god mad til alligevel :)

Børnene er hos mig nytårsaften og jeg tænker, at jeg inddrager dem i forhold til maden. Mulige forslag vil uden tvivl blive hot dogs, pasta carbonara og pizza :lol:

Så kan du jo også sætte dem til at lave maden med de forslag. Mere fritid til dig. Win win :D
1
Brugeravatar
Lone
Kort karma: 20
Likede indlæg: 290

Indlægaf Lone » 29. nov 2017, 16:06

RavenClaw skrev:Vi er kommet lidt i tvivl om forretten. Så jeg har lidt brug for idéer. Det skal være noget uden kød, da én af gæsterne er vegetar. Han spiser dog fisk. Men en anden af gæsterne spiser ikke fisk..

Vi vil gerne have noget, som er nemt at lave, men som også er noget, alle kan spise. Vi bliver ikke så mange, så derfor vil vi gerne tage hensyn til alle i menuen. Det er jo lidt trist bare at gnave flutes under forretten, hvis man ikke spiser den ellers.

Creme Ninon, måske?
https://www.dr.dk/mad/opskrift/creme-ninon (og så med grøntsagsfond, naturligvis )
0
Brugeravatar
RavenClaw
Kort karma: 40
Likede indlæg: 1005

Indlægaf RavenClaw » 29. nov 2017, 16:15

Lone skrev:
RavenClaw skrev:Vi er kommet lidt i tvivl om forretten. Så jeg har lidt brug for idéer. Det skal være noget uden kød, da én af gæsterne er vegetar. Han spiser dog fisk. Men en anden af gæsterne spiser ikke fisk..

Vi vil gerne have noget, som er nemt at lave, men som også er noget, alle kan spise. Vi bliver ikke så mange, så derfor vil vi gerne tage hensyn til alle i menuen. Det er jo lidt trist bare at gnave flutes under forretten, hvis man ikke spiser den ellers.

Creme Ninon, måske?
https://www.dr.dk/mad/opskrift/creme-ninon (og så med grøntsagsfond, naturligvis )

Det lyder faktisk udmærket, og den virker til at være nem at lave. Tak!
0
Brugeravatar
Ally
Kort karma: 302
Likede indlæg: 2964

Indlægaf Ally » 30. nov 2017, 07:46

RavenClaw skrev:Så kan du jo også sætte dem til at lave maden med de forslag. Mere fritid til dig. Win win :D

Ja, sgu da! :D Det havde jeg ikke tænkt på. Tak :kys:
1
What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?
Brugeravatar
Ally
Kort karma: 302
Likede indlæg: 2964

Indlægaf Ally » 30. nov 2017, 07:51

Faceless skrev:- Nacho snacks (runde nacho chips med lidt salsa nederst, hakket tex mex oksekød og cheddar, der toppes med cremefraiche efter de er blevet lunet til osten er smeltet)

Det burde jeg næsten foreslå mine piger. De har faktisk spurgt ind til, om vi kan få nachos på et tidspunkt.
0
What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?
Dipsy
Kort karma: 14
Likede indlæg: 105

Indlægaf Dipsy » 30. nov 2017, 13:28

Juki skrev:
Dipsy skrev:
Ellers kan jeg varmt anbefale Skagenfoods nytårsmenu (obs på at dele af maden selv skal tilberedes fx kartofler og stege kød). Det var SÅ lækkert sidste år.

Dronninge hapsere var noget lækker skinke med en urtemayo og caviar med vagtelæg.

Forretten var noget røget torsk med en krydderurtecreme.

Mellemretten var en kartoffelsuppe med kammuslinger.

Hovedretten var krondyr med selleripure og en trøffelsauce + mere tilbehør jeg ikke kan huske.

Desserten var en chokolade/karamelkage med 2 varianter af noget citron tilbehør (Musse/puree?)

Og så var der Kransekage + masser af brød og hjemmekværnet smør.

SÅ LÆKKET!
2
Brugeravatar
Faceless
Kort karma: 47
Likede indlæg: 536

Indlægaf Faceless » 1. dec 2017, 01:08

Ally skrev:Det burde jeg næsten foreslå mine piger. De har faktisk spurgt ind til, om vi kan få nachos på et tidspunkt.

Det er åndssvagt lækkert.
Jeg plejer at fylde en tallerken med nachos så de ligger enkelvis side om side, hvor der bare lige er kommet ca. 1tsk. af hver ting på, og så ind i mikroovnen. En klat cremefraiche (eller guacamole hvis man ønsker) efterfølgende, og så ellers lige i gabet. Mums.
1
Mine drenge M'08/M'09/E'12/M'12/E'13/E'15/P'16 :lun:

"Oh hi, Mark"
Brugeravatar
Juki

Indlægaf Juki » 1. dec 2017, 04:24

Dipsy skrev:
Juki skrev:
Dipsy skrev:

Dronninge hapsere var noget lækker skinke med en urtemayo og caviar med vagtelæg.

Hovedretten var krondyr med selleripure og en trøffelsauce + mere tilbehør jeg ikke kan huske.

Desserten var en chokolade/karamelkage med 2 varianter af noget citron tilbehør (Musse/puree?)

SÅ LÆKKET!

Tak for svar :)

Det lyder lækkert! Jeg har tjekket deres menuer for i år og de lyder også gode. Selvom det måske er lidt rigeligt mad til to personer? :D

Jeg kan dog godt lide at det ikke bare er en klassisk suppe, steg og is menu, men det virker samtidig lidt "omstændigt". Som i at det kræver en del forberelse/arbejdstid :gruble: Det er lidt en ulempe for det skulle netop være for at spare at bruge det meste af dagen i køkkenet.

Og så er der prisen. Jeg er ikke i tvivl om at maden er pengene værd, men sammenholdt med arbejdstiden så er jeg ikke sikker på at jeg gider bruge 400-500 kr pr person på maden :genert:

Hvor meget arbejdstid var der over det sidste år? Var der noget af det der kunne forberedes i forvejen?
0

Brugeravatar
Skvatman
Kort karma: 1
Likede indlæg: 43

Indlægaf Skvatman » 1. dec 2017, 22:25

Menuen er ved at fæstne sig - i hvert fald tanker om den :)

Jeg har kigget priser og steder hvor jeg kan gå Wagyu og sortfodssvin. De to, i kombination, vil jeg lave noget forret af eller noget lækker hapsi-bite-size ting til dronning kl 18...

Hvis det er forretten, vil der være en lille "vifte" af kød af hver slags, men mangler noget til at binde det sammen - noget der stadig lader kødet være 100% i centrum, men samtidigt breaker lidt det fede de to slags kød har.

Hvis det er hapsier til dronningens nytårstale, så er jeg også vældig lydhør...

Kunne være fedt med et par forslag :) Eller bare få at vide, at de to ting passer da ingenlunde sammen -.-
0
Dipsy
Kort karma: 14
Likede indlæg: 105

Indlægaf Dipsy » 2. dec 2017, 21:40

Juki skrev:
Dipsy skrev:
Juki skrev:
Dipsy skrev:

SÅ LÆKKET!

Det lyder lækkert! Jeg har tjekket deres menuer for i år og de lyder også gode. Selvom det måske er lidt rigeligt mad til to personer? :D

Jeg kan dog godt lide at det ikke bare er en klassisk suppe, steg og is menu, men det virker samtidig lidt "omstændigt". Som i at det kræver en del forberelse/arbejdstid :gruble: Det er lidt en ulempe for det skulle netop være for at spare at bruge det meste af dagen i køkkenet.

Og så er der prisen. Jeg er ikke i tvivl om at maden er pengene værd, men sammenholdt med arbejdstiden så er jeg ikke sikker på at jeg gider bruge 400-500 kr pr person på maden :genert:

Hvor meget arbejdstid var der over det sidste år? Var der noget af det der kunne forberedes i forvejen?

Jeg synes netop det var prisen værd, fordi det var lidt ud over det sædvanlige!
Dronninge hapsere skulle anrettes og vagtelæggene skulle pilles.
Forretten skulle bare anrettes.
Mellemretten: Suppen skulle varmes og kammuslingerne steges.
Hovedretten: Kartoflerne skulle bages i ovnen og kødet steges. Resten skulle bare varmes.
Desserten skule anrettes.
Så alt i alt synes jeg ikke det var det store, men alligevel lidt mere end når man normalt får mad ude fra nytårsaften.

Jeg så"dog i går, at menuen allerede er udsolgt for i år... :8: :panik: :nej:
0
Brugeravatar
Juki

Indlægaf Juki » 2. dec 2017, 23:15

Dipsy skrev:
Juki skrev:
Dipsy skrev:
Juki skrev:
Dipsy skrev:

SÅ LÆKKET!

Jeg synes netop det var prisen værd, fordi det var lidt ud over det sædvanlige!
Dronninge hapsere skulle anrettes og vagtelæggene skulle pilles.
Forretten skulle bare anrettes.
Mellemretten: Suppen skulle varmes og kammuslingerne steges.
Hovedretten: Kartoflerne skulle bages i ovnen og kødet steges. Resten skulle bare varmes.
Desserten skule anrettes.
Så alt i alt synes jeg ikke det var det store, men alligevel lidt mere end når man normalt får mad ude fra nytårsaften.

Jeg så"dog i går, at menuen allerede er udsolgt for i år... :8: :panik: :nej:

Hmm.. Nå, men så er det jo afgjort :lol:
1

Tilbage til "Mad og drikke"