Alternativ til klassisk julefrokost-retter

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
HappyPaww
Kort karma: 321
Likede indlæg: 5837

Re: Alternativ til klassisk julefrokost-retter

Indlægaf HappyPaww » 18. nov 2017, 08:54

Jeg er lidt på traditonsholdet, men når det skal være synes jeg godt du kunne lave nogle frokostretter der stadig har lidt jul over sig, men som er lidt lettere:

Det kolde:
Laksetatar a la den der blev postet ovenfor, eller lakseruller (kan også laves på forhånd)
Rejesalat fx med et frisk islæt

Det lune:
Frikadeller (laves på forhånd og lunes)
Evt kyllingelår eller stykker af stegt andebryst
Rødkålssalat (brug evt rød spidskål der er mildere i smagen)
Grønkålssalat
Brød

Desserten kunne være frugtsalat eller æblecrumble :)
0
LaMariposa
Kort karma: 79
Likede indlæg: 1454

Indlægaf LaMariposa » 18. nov 2017, 08:54

Juki skrev:
LaMariposa skrev:Nu spørger hun jo til alternativer, skal vi så ikke fokusere på det i stedet for at trække egne behov for julemad med over hende? :)

Jo, selvfølgelig. Det var heller ikke for at starte en diskussion, men for at gøre opmærksom på at for mange er jule(frokost)maden ikke noget man piller ved fordi det betyder noget for mange. Det er bare ikke noget alle tænker over.

DenBlødeJyde du kan også lave lakseroulade. Jeg kan anbefale den her opskrift http://www.spisbedre.dk/forretter/fisk/ ... -dildcreme

Helt fair :kys: Det ER faktisk en ret interessant diskussion. Overvejer faktisk at starte en selvstændig tråd om det.
1
Forstadskedelig :love:

I won't let it die
I can feel you when you're not around
When the night gets cold
We won't be alone
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 49
Likede indlæg: 409

Indlægaf Artem » 18. nov 2017, 08:55

LaMariposa skrev:Nu spørger hun jo til alternativer, skal vi så ikke fokusere på det i stedet for at trække egne behov for julemad med over hende? :)

Både ja og nej. Hun nævner selv at Far nok vil blive skuffet over feks. Tapas. Hvilket jeg netop også vil blive, og sådan tror jeg de fleste har det. Specielt mænd.
For der er nok flere kvinder som er med på noget andet lettere alternativ.
0
Det er ok hvis i ikke kan lide mig. Det er ikke alle der har god smag.
Brugeravatar
FrøkenM
Kort karma: 380
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 2395

Indlægaf FrøkenM » 18. nov 2017, 10:02

Jeg er også rimelig traditionel men kan komme op med et par alternativer som jeg bestemt ikke ville blive ked af :love:

- Wraps med kylling eller laks smurt med philadelphia og diverse grønt
- Tunmousse
- Frikadeller, alternativt julefrikadeller
- Baconsvøbt kyllingebryst
- En nudelret med grønt og andebryst (Jeg er ikke selv fan af and, men jeg tænker det ville være godt)
- Mørbrad a' la creme
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
billiebean
Kort karma: 59
Likede indlæg: 1047

Indlægaf billiebean » 18. nov 2017, 10:27

Varmrøget laksesalat har jeg selv tænkt mig at lave: Varmrøget laks, creme fraiche, lidt mayo, lidt sennep og forårsløg i tynde skiver.

Du kan bytte rødkålen ud med en frisk rødkålssalat.

Peppe frikadellen op med krydderurter.
0
Brugeravatar
DenBlødeJyde
Kort karma: 224
Likede indlæg: 2815

Indlægaf DenBlødeJyde » 18. nov 2017, 16:03

Snaps kommer der ikke til at være med mindre de selv tager det med. Jeg drikker det ikke...

For mig handler det også om, at jeg nok ender med at brænde inde med en masse mad, fordi jeg ikke selv spiser mange af de retter, der er i en julefrokost. Det bliver lige fed nok for mig...

Det kan godt være det bliver en kombi af det traditionelle og noget andet, jeg ved det ikke endnu. Men det bliver primært de kolde retter og rugbrød, hvis det bliver traditionel julefrokost..
0
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 425
Likede indlæg: 8345

Indlægaf Flora » 18. nov 2017, 16:48

Jeg tænker det kunne være fint med en kombi af traditionelle og ikke-traditionelle retter.

F.eks:

Godt rugbrød
Et enkelt glas sild
Kogte æg
Frikadeller
En lille bakke lun leverpostej
Kyllingelår
Tærte
Broccolisalalat
Alm. grøn salat
Lidt gode oste med kiks og vindruer

Så er der lidt for enhver, uden at du kommer til at stå med en masse rester, du ikke får spist :)
0
:jule:

Tilbage til "Mad og drikke"