Rør blot ikke ved min gamle jul...?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Summer
Indlæg: 996
Tilmeldt: 18. jun 2017, 20:45
Kort karma: 47
Likede indlæg: 1314

Re: Rør blot ikke ved min gamle jul...?

Indlægaf Summer » 18. nov 2017, 19:09

For mig skal der traditionel julemad til både julefrokoster/julemiddage og juleaften. Hvis der er andet mad som jeg ikke ser som traditionel julemad, fx tapas eller en "moderne version af risalamanden", ja så bliver jeg fornærmet og sur - og det kan godt være det er barnligt, men i juletiden kommer dét bare op i mig. :fløjt:

Fx gruer jeg lidt for når kæresten og jeg begynder og holde jul sammen, og hvor vi skiftevis vil være hos den ene familie. De får nemlig flæskesteg juleaften, hvor vi hjemme ved mine forældre får and. Og alene den lille forskel kan ødelægge det lidt for mig.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Rør blot ikke ved min gamle jul...?

Indlægaf Daine » 18. nov 2017, 19:28

Vira skrev:Altså vi spiser pizza juleaften, det siger vist det hele :D

Gad vide, hvordan en julepizza med and, brunede kartofler, rødkål og sovs ville smage :gruble: :lol:
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16995
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41310

Re: Rør blot ikke ved min gamle jul...?

Indlægaf LaMariposa » 18. nov 2017, 19:39

Daine skrev:Gad vide, hvordan en julepizza med and, brunede kartofler, rødkål og sovs ville smage :gruble: :lol:


:nerve:

:lol:
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Rør blot ikke ved min gamle jul...?

Indlægaf Daine » 18. nov 2017, 19:40

LaMariposa skrev:
Daine skrev:Gad vide, hvordan en julepizza med and, brunede kartofler, rødkål og sovs ville smage :gruble: :lol:


:nerve:

:lol:

Ja altså, jeg tester det ikke. Og dog. Jeg elsker pizza og jeg elsker julemad ...





Njeej, tror jeg droppe det :lol:
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Rør blot ikke ved min gamle jul...?

Indlægaf Lykke » 18. nov 2017, 20:02

Jeg har lavet pizza med rester fra julemiddag. Det var ret lækkert!
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Rør blot ikke ved min gamle jul...?

Indlægaf Daine » 18. nov 2017, 20:07

Dikus skrev:
Daine skrev:
Vira skrev:Altså vi spiser pizza juleaften, det siger vist det hele :D

Gad vide, hvordan en julepizza med and, brunede kartofler, rødkål og sovs ville smage :gruble: :lol:


Det kan/kunne bestilles på Gorms :D

Ej seriøst? Det kan man bare se, så kan den da ikke være helt uspiselig :D
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Lilleluftballon
Indlæg: 824
Tilmeldt: 4. jan 2016, 17:02
Kort karma: 30
Likede indlæg: 665

Re: Rør blot ikke ved min gamle jul...?

Indlægaf Lilleluftballon » 18. nov 2017, 20:16

Bryder mig egentligt ikke så meget om julemad. And kan være ok, men er tung og fed, så ville foretrække at spise den med en knasende salat. Rødkål (den kogte), flæskesteg og brune kartofler er nogle af de ganske få ting jeg helst ikke spiser. Jeg plejer dog at nyde rødvinen og portvinen ganske meget;)

Det hører sig dog alligevel til, på en måde. Det er barokt at bruge SÅ mange timer og penge på middelmådig mad, men det er en tradition og kan egentligt meget godt lide traditioner. Men de år hvor vi har droppet det traditionelle, blev det altså også jul.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Rør blot ikke ved min gamle jul...?

Indlægaf Wizzze » 18. nov 2017, 20:22

Daine skrev:
Dikus skrev:
Daine skrev:
Vira skrev:Altså vi spiser pizza juleaften, det siger vist det hele :D

Gad vide, hvordan en julepizza med and, brunede kartofler, rødkål og sovs ville smage :gruble: :lol:


Det kan/kunne bestilles på Gorms :D

Ej seriøst? Det kan man bare se, så kan den da ikke være helt uspiselig :D


http://livsstil.tv2.dk/articlemad/id-60 ... zzakongens

Neighbourhood laver også en julepizza :savl:
http://www.neighbourhood.dk/eat/
1
Do as I say! :whip:
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Rør blot ikke ved min gamle jul...?

Indlægaf Ficus » 18. nov 2017, 20:35

Neighbourhoods julepizza er virkelig god. Var ellers ret skeptisk, man skal nemlig helst ikke være for opfindsom med min julemad :-D

Har allerede mega krise over at jeg skal holde jul et sted i år, hvor maden kommer udefra. Det er bare ikke det samme, når hele huset ikke dufter af julemad, når det er juleaften. Og jeg tvivler på at det kan måle sig med hjemmelavet mad.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Rør blot ikke ved min gamle jul...?

Indlægaf DetSorteCirkus » 18. nov 2017, 21:02

kartoffelpizza skrev:Åh, der var et år hvor nogens fryser brød ned den 22. Så udover the usual fik vi oksemørbrad. BEST. CHRISTMAS. EVER.


Mine forældres nabos komfur brød engang sammen omkring kl. 18 juleaften, hvorefter konen og hendes mor rykkede ind til os for at lave rødkål, brune kartofler og sovs færdig. Mine forældre bød på rødvin, mens jeg, der var vredladen teenager, gik ind på mit værelse for at surmule over kønsrollemønstret i nabofamilien, og min gamle morfar tussede rundt med et "wtf-udtryk" i ansigtet.
1
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Rør blot ikke ved min gamle jul...?

Indlægaf Studsgaard » 18. nov 2017, 21:31

Juleaften skal være traditionel med steg og and og alt der hører til. Der må gerne komme et alternativt element, men ikke som erstatning for det gamle. Eksempelvis kan to af vires børn ikke lide risalamande, men de elsker budding, så der laver jeg en vaniliebudding til dem, hvor den ene mandel så er gemt i buddingen, den anden i skålen med risalamande, så alle har mulighed for at være med i "kampen" og mandelgaverne.

Julefrokosterne behøver ikke være traditionelle, men er jeg inviteret til julefrokost, så ville jeg umiddelbart også forvente det er med noget af det traditionel julefrokost mad hvis ikke jeg har hørt andet.
I min mands familie har vi nogle år holdt julefrokost med næsten kun fisk, når man har været til flere traditionelle julefrokoster, så har det være rart med en julefrokost, hvor det ikke har været så tungt og fedt mad.
0
Brugeravatar
Tata
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 16. sep 2016, 13:12
Kort karma: 130
Likede indlæg: 890

Re: Rør blot ikke ved min gamle jul...?

Indlægaf Tata » 20. nov 2017, 13:27

Jeg ville knuselske at servere noget andet og lettere, men det er resten af familien desværre ikke med på. Er og bliver aldrig fan af fed mad. Og ja det ville da også være en kærkommen bonus ikke at skulle gøre ænder i stand, slippe for at få huset dunstet til og for at gøre ovnen ren efter 'svineriet' :slem:
1
Timian :lun:
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16995
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41310

Re: Rør blot ikke ved min gamle jul...?

Indlægaf LaMariposa » 20. nov 2017, 19:02

Tata skrev:Jeg ville knuselske at servere noget andet og lettere, men det er resten af familien desværre ikke med på. Er og bliver aldrig fan af fed mad. Og ja det ville da også være en kærkommen bonus ikke at skulle gøre ænder i stand, slippe for at få huset dunstet til og for at gøre ovnen ren efter 'svineriet' :slem:


Vi bestilte andelår og brystkød sidste gang, vi holdt jul hjemme, netop fordi jeg ikke havde lyst til at stå med skroget bagefter. Det smagte rigtig fint og blev mere sprødt, end når man steger hele anden. Tror jeg havde et fad med æbler og svesker til at ligge under, så du kunne tage smag.
1
:lun: Be brave
Aquadorable
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:27
Kort karma: 256
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2921

Re: Rør blot ikke ved min gamle jul...?

Indlægaf Aquadorable » 21. nov 2017, 11:56

Jeg kan ikke fordrage risalamande, så desserten må for min skyld gerne være noget andet. Men derudover foretrækker jeg helt traditionel dansk julemad :) Til julefrokoster er jeg mere large :D
0
K - 12.06.18 :love:
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5607
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22868

Re: Rør blot ikke ved min gamle jul...?

Indlægaf POCKETKITTEN » 22. dec 2017, 10:26

Wizzze skrev:Det var et år, hvor alle julefrokoster jeg var til, var alternative, der led jeg virkeligt meget indtil vi kom til juleaften, og juledagene hvor balancen blev genoprettet.
Omvendt så kan det også blive for meget hvis man kun får julemad fra sidst i november og frem til juleaften, så jeg synes en blanding af traditionelt og nyfortolkning/moderne er optimalt.
Selve juleaften holder man bare nallerne fra :cuss: og familiejulefrokosten 2. juledag skal også være "the greatest hits".

Pocket: Hvordan overlever du julen, uden fisk, øffer osv.?
Husker folk at tage hensyn til dig, eller ender du med at skubbe en brun kartoffel rundt på tallerkenen?


Jeg elsker hvide kartofler med rødkål og brun sovs - det kan sagtens være et festmåltid for mig. Navnlig hvis der også er franske kartofler.

Min gode mor er begyndt at lave et kyllingebryst til mig til jul de sidste par år, men hun behøver det egentlig ikke. Jeg kunne ikke drømme om at gøre opmærksom på det, når jeg holder jul andre steder. Der spiser jeg fint bare tilbehør.
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.

Tilbage til "Mad og drikke"